Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Land Cruiser FZJ 80 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=126690)

Glutton 17.08.2014 06:21

Land Cruiser FZJ 80
 
Nyt on seuraava projekti hankittu ja matka kohti tuntematonta on aloitettu.
Junalla tämä tuli tänne pohjoiseen niin kuin edellinenkin mutta nyt meinasi olla mutkia matkassa. Tasoristeys onnettomuuden takia oli matkan varrelta vr virkailian mukaan kadonnut 400m junan jälkiä ja piti odottaa että sinne uudet käytäs tekemässä. Jollakin tietenkin vähän kouristi pääte pysäkillä. 12h myöhemmin kiikuin kuitenkin tyytyväisenä uuden auton hyttiin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160543

Ajatuksia projektin suhteen on paljonkin mutta vähän pitää ensin tutkia auton ennekuin tietää mitä tälle rupeaisi tekemää.
Jos kuitenkin alottaisi ajamisesta kun se jäi vähälle hj kans tänä kesänä. Mutta talven päälle tulee kyllä rakentelu juttua.

Ja tekniikaa sen verran että tämä on 4.5L bensa koneella ja automaatti laatikolla.

Kuljukka 17.08.2014 06:40

Hieno! Väri maailmaki aika makia vai onko suunnitelmissa värjätä?
Entä moottori puoli, näitä bensoja ei vissiin aivan sikana ole muutenkaan?

Glutton 17.08.2014 06:48

Joo väri on ihan kiva ja se saa pysyä kun on vielä aika uuskin tuo maalipinta.
Bensamotti pysyy pellin alla. Nyt tässä on niitä istumapaikkoja mitä olen kaivannut.
Tämä taitaa olla niin harvinainen että projekti kansiosta en löytänyt yhtään jos ei sitten ole jollain muulla nimellä...

Kuljukka 17.08.2014 07:07

Joo ehottomasti bensana, mukava kuulla tarinaa siitäkin ku nuita riisseleitä on jo..
Lisää kuvia, infoa, tarinaa ja odotellaan :)

Glutton 17.08.2014 22:06

Aamulla ensimmäisenä menin kokeilemaan arpin rautaa keulalle ja hyvinhän se sinne istui.
Suurimmat erot 60 ja 80 välillä runkopalkeissa oli korkeus ja leveys, etäisyys ulkolaidoista on ihan sama. Arb:in kiinnikkeet tulevat 60 tietenkin sisä syrjälle runko palkkeihin joten muokausta oli tehtävä. Pyöräytin kiinnikeiden runko palat toisin päin eli niin että tulevat ulko syrjälle palkkeihin ja vieläpä vaihdoin niille puolia että reijät passas. Sitten hitsillä puskurin kiinikkeet takisin runko palasiin.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160655

Lopulta tulos miellytti silmää enemmän kuin edellinen putki puskuri.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160656

Sisätiloja entrasin niin että palaneita mitariston valoja vaihdettiin uusiin ja samalla huomasin että lukkojen merkkivalot oli korvattu teipillä. Tässä autossa ei ole tojon lukkoja niin kuin hdj mallissa. Mielestäni kuitenkin keski tasaus pyörästön lukko pitäisi olla jako askissa mutta sillekkään ei oltu laitettu merkkivaloa.

Mankka vaihtuin 2dinin malliseksi että saan pakki kameran näkymään kätevästi siinä ilman erillistä näyttöä. Tabletti teline pitää kuitenkin viritellä kiinni jonnekkin niin ei haluta enempää irto näyttöjä.

Taas pitäisi uusia maski niin kuin se joske povas tuolla edellisesä projektissa.
Vois koittaa etsiä sitä uudempaa mallia missä on se tojotan merkki eikä tekstiä.

bj45lava 18.08.2014 06:48

Sen uudenmallisen saa tarvikkeena halvalla, hiekkapelti on erilainen et sitä joutuu mulkkaamaan hieman...

Glutton 18.08.2014 07:28

Sen hiekkapellin kans saattaa tulla ahdasta kun tuo iso vinssi vie tilaa...
Pelkkällä maskilla selviäis tuosta kolosta...

bj45lava 18.08.2014 11:53

Niin näköjään se hiekkapeltihän on sulla silputtu jo, maski maksaa riippuen miten suurta ryöstöä teidän tarvikeliike ottaa niin 80-100€ todennäköisesti. Merkkiä siinä ei tule mukana, vaan tarvii hankkia itse.

Glutton 19.08.2014 16:05

Virittelin autonmukana tulleen 17000 lbs kiinan vinssin pelaamaan ja vikana oli vain rele boxi.
Se oli ottanut ruostetta ulkoisesti ja sisältä kuuluisellainen rapina että ei ihme että se ei pelannut...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160728

Kokeilin että vinssi toimi, kytkin F2 ja ankkurin yhteen lyhyellä välikaapelilla ja irto akusta starttikaapeleilla miinus vinssin runkoon ja plussaa F1. nyt suunnittelin hommata hdj:n aapparin puoleisen akkukotelon ja laittaa sen tuonne keulaan pitelemään hdj:n mallisesti toists akkua. Tuollahan ei ole alunperin kuin yksi akku. Sitten akkujen väliin tämmöinen kaksoisakkurele. Näin pysyis startti akku irti vinssi akusta

-MaTTi- 19.08.2014 21:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 1153687)
Sitten akkujen väliin tämmöinen kaksoisakkurele. Näin pysyis startti akku irti vinssi akusta

Biltemasta vastaava 14,99€: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-...tusrele-25230/

Ko. releestä turistu mm. tuolla: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=86280

tapsa4x4 19.08.2014 21:34

Onko parempia kuvia vinssistä? Minkähän merkkinen on tollanen 17000 on?

Glutton 21.08.2014 06:08

Winssi on joku kiinan ihme, semmoinen firma myynyt edelliselle omistajalle kuin Pre-heat.
Aattelin että jos se tämän syksyn vetelee minua niin katsoo jos talvella alkais laittamaan jotain laatukampetta tilalle.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160895

Eilen tuli värkkäiltyä säähköanteenin katkaisiasta winssille käyttökatkaisia.
Kytkentä oli aika helppo kun mittarilla tutki vähän aikaa mikä yhistyy minnekkin kun nappia painaa. Ainoa miinus puoli on että molempia nappeja voi painaa yhtä aikaa ja minkähän moinen zäp siitä syntyy.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160894

Kaksi vihreää johdinta on napeille tuleva valo ja yksi johto jää yli.
Keskimmäinen valkoinen sinisten välissä on ohjaus virran tulo ja sinisistä lähtee vinsille suunta ohjaukset.
Lopuksi laitoin vielä vinkkejä nappeihin että jos joku muu ettii winssin käyttö kytkintä niin olis mahiksia löytää...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160896

Releboxia odottelen että saisin tehdä kytkennät loppuun jospa se postimies sen tois ennen perjantaita että pääsis vähän kokeilemaan tätä kulkinetta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=160897

Aika sopivasti jäi tuo väli puskurin ja syyläreiden kans kun vinssi menee paikalleen alakautta nostamalla mutta varovainen pitää olla kun koko ajan ollaan niin lähellä että ei sormet väliin sovi.

Glutton 28.08.2014 20:24

Nyt on pari reissua käyty ajelemassa ja onhan se mahtava tuo automaatti laatikko.
Renkaita voi pyörittä todella hitaasti ja auto hiipii uskomattoman hyvin ilman lukkojakin.

Takapää toimii hyvin muttanetupää tuntuu liian jäykältä. Alustassa on dobinsonin jouset ja molemmissa päissä oli vakaajat. Tänään otin kokeeksi etuvakaajan pois jospa se antaisi etupäähän toivottua pehmeyttä. Tai muuten nuo dopinssonit lentää kuuseenntuolta auton alta.
Huomenna koje ajolle.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161268


Vakaaja oli yllättävän jykevä ja sijoitettu niin että väliaikaista irroitus mahdollituuta ei olisi helppo toteuttaa.

Häänrik 30.08.2014 08:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Glutton (Viesti 1156179)
Nyt on pari reissua käyty ajelemassa ja onhan se mahtava tuo automaatti laatikko.
Renkaita voi pyörittä todella hitaasti ja auto hiipii uskomattoman hyvin ilman lukkojakin.

Takapää toimii hyvin muttanetupää tuntuu liian jäykältä. Alustassa on dobinsonin jouset ja molemmissa päissä oli vakaajat. Tänään otin kokeeksi etuvakaajan pois jospa se antaisi etupäähän toivottua pehmeyttä. Tai muuten nuo dopinssonit lentää kuuseenntuolta auton alta.
Huomenna koje ajolle.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=161268


Vakaaja oli yllättävän jykevä ja sijoitettu niin että väliaikaista irroitus mahdollituuta ei olisi helppo toteuttaa.

Vedä vakaaja keskeltä poikki ja hitsaa laipat päihin mistä saa pultit esim 3kpl läpi ja sitte paikoilleen? Sais helposti "deaktivoitua" :D Ja mietin tätä ideaa sitte tasan 20sekunttia että en tiiä toimisko :D

Glutton 30.08.2014 08:39

Vähän koeajoa kylillä ja ei merkittävää heikennystä ajettavuuteen joten en laita takaisin.

Glutton 30.08.2014 08:40

Voisi olla toimiva ratkaisu mutta leimalle varmaan otettava kokonaan pois...

Glutton 11.09.2014 07:01

Nyt on ajeltu ja pieniä vikojakin saatu aikaiseksi. Yhdessä ojanylityksessä kolahti pakoputkisto kiveen ja samantien syttyi moottorinvikavalo. Tulin kotiin ja jomppasin testipistokkeelta te1 ja e1 niin moottorin vikavalo alkoi vilkuttaa koodia 21 eli lambda anturi. Samalla lailla meni se lambda rikki joku vuosi sitten tuosta vw golfista kun ryttyytin hiekkatiellä sillä. Joten osasin jo vähän aavistella.
Aapparin jalkatila alla on kaksi kattia ja molempien jälkeen pakoputkessa on lambda. Anturat on aika hyvin suojassa mutta kolauksia se putki ei nähtävästi kestä. Jotain rock slideria pitää ruveta kyhäämään jotta eivät sais enään ihan suoraa iskua mutta kuitenkin niin ettei varastoisi hirveästi turvetta siihen kattien ympärille.

Tässä talven varalle olen vähän suunnitellut että alustaan saattaa tulla melkoisia muutoksia joten voi olla että tulee myyntiin täydellinen dopinssonin alustasarja, ja tilalle jotain virityksiä.

Epro 11.09.2014 17:03

Asiasta kukkaruukkuun ja sori offtopikki, mut eihän kukaan tiiä minkä merkkisiä noi levikkeet mahtaa olla? :cool:

Glutton 11.09.2014 20:30

En tiedä mistä ovat kotosin mutta lasikuidusta on tehty ja siistin oloiset ovat...

Glutton 06.10.2014 23:06

Projektia!
 
Taas on touhuttu osia ja puuhastelu jatkuu..
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163828
Tuommoinen snorkkeli tuli hommattua ja se pitäs asennella paikalleen, mutta tässä tuli vähän muttia matkaan kun polttoaineen lulutus rupesi huolestuttamaan tuon minun lambda episodin jälkeen kun käytin mottia testerin nokassa niin päästöt ei tule menemään leimalta läpi. vikaa on nyt haettu ja toinenkin lambda on nyt vaihdettu. onneksi eivät ole hirmu tyyriitä että kehtas hyllyynkin yhen ostaa.

vikaa on paikallistettu nyt siiheen suuntaan että joku määrää seos suhteen rikkaalle vaikka kone on normaali lämöissä. kaasuläpän asento tunnistin antura on tarkistettu ja se pelaa moitteettomasti mutta se joku taitaa olla mass air flow sensor eli maffi anturi.

Lähdin purkamaan ilmanputsarin koteloa autki että paan lokarin sisästä rojut pois ennen kuin jyräytän reijän siihen. ja samallä rupesin vähän tutustumaan tuohon imuilman järjestelemään...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163829

en malttanut pitää näppejä erossa tuosta maffi anturista vaikkakin jo alustavat kyselyt ositti että kyseinen kapistus maksaa 1600€ marmori tiskiltä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163830

Anturan sielun elämään perehdyttyäni huomasin että sen sisällä on yksinkertaisesti luukku joka avautuu mitä enemmän ilmaa virtaa moottoriin.
ja kun luukku avautuu mustan kannen alla viisari liikkuu potentio metrin päällä ja vastus muuttuu... simppeliä...

olisiko nyt niin että kun tuota luukkua pitää kiinni tuo vieteri tuolla taustalla ja kun se väsyy luukku aukeaa liikaa ja motti luulee hyperventiloivansa eli hangittävänsä liikaa ja lisää näin ollen lisää soppaa koneeseen...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163831

voisikohan olla mahdollista että tojotan miehet olis aatellu että se visu suomalainen ajaa tällä myllyllä miljoona kilsaa niin sen pitää tätä kelloa välillä vähän virittää...
jos oikein tuijoottaa niin tuossa tuo hammastus voisi kiriä sitä jousta ja näin ollen tämä antura saataisiin taas pelaamaan oikein pelkästään säätämällä....

Pajares 07.10.2014 14:35

Oliks toi muovi sen näköinen että ei oo ennen avattu?

Jos joku on aiemmin jo kiristellyt,Niin voi olla pahastikkin pielessä:D

Jos ei oo ennen avattu,Niin sitten 1-2 hammasta kireemmälle ja kokeilua.voi vaatia enemmänkin,Mutta noi on aika herkkiä.Joten kerralla ei kannata tehä isoja siirtoja,Tietty jos on pakokaasutesteri käsillä..

Miten tossa on tommonen raapaisu jälki tossa hammaskehällä,Ihan kun ois joskus liikahtanut?

ISE 07.10.2014 15:23

minulla oli samankaltainen vika bemarissa.piirilevyyn hinkkaavakärki ei saanut kunnon kontaktia.

Glutton 07.10.2014 16:15

Noniin säädöt on löytynyt ja lopputulos oli kuusi napsausta jousta tiukemmalle...
Auto oli koko ajan kiinni pakokaasutesterissä josta sain realiaikaista dataa säädön vaikutuksesta.
Välillä vähän ryntäytin myllyä että jos pitkä tyhjäkäynti olisi aiheuttanut vaikka viivettä vaikutukseen mutta säädön vaikutus oli aika selvä. Arvot oli lähdössä aika lailla pielessä hiilimonoksidi CO 4.2 ja hiilivety HC 150, sen kuuden napsun jälkeen arvoiki jäi enään CO 0.035 ja HC 13
Muutos on aika huomattava mutta käyttäytyminen normi ajossa on ihan samanmoinen kuin ennenkin eli olisko minun pensat menny taivaan tuuliin.

Anturi kyllä kieltämättä näytti siltä että sitä oli skroblattu mutta se nyt tietenkin on vain spekulaatiota
Ja jos antura on rikki niin se varmaan selviää lähi päivinä...

dirtysalami 08.10.2014 11:42

Noissa tuon tyyppisissä ilmamäärämittareissa se hiililevy kuluu aikanaan puhki ja tietty kärkien kontakti silloin hukkuu. Levyä voinee hieman siirtää, jolloin kärjet kulkee hieman eri kohdassa vastusarvojen pysyessä ennallaan.

Ja jousen jännityksen säätö tietenkin seosmittarin kanssa ajossa ! Joissain mittarirungoissa on tyhjäkäynnin säätöön erillinen ohivirtausruuvi, josta tyhjäkännin seos säätyy.

Glutton 10.10.2014 22:19

Tänään värkkäilin tuossa pihalla snorkkelia paikalleen! Se on kumma homma tuon rasia poran kans että se meinaa joka kerta lähteä lapasesta kun olen snorkkelin reikää tehnyt. Aikoinaan hiluksin kans taisin jopa särkeä käteni siinämsavotassa nyt meni keskiterä poikki keken kaiken ja lähellä oli että koko lokari olis ollu raatelu jälkiämtäynnä.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163986

Jälleen kerran minulla oli surkea tuuri tuon käyetyn snorkkelin kans kun sain taas piraatti snorkkelin.
Oli niin hyvin tehty kopio että takasuolen tekstitkin oli kopioitu. Materiaali on lasikuitua ja saumat eroittuu aika selvästi. Onneksi kuitenkin kopio istuu ihan hyvin lokariin mutta aapilarin kannake pitää tehdä uudestaan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=163987

Viimeksi kun hj:hin sunnittelin snorkkelia niin menetin hermot piraatin kans kun se ei olisi istunut millään. Sillon tilasin aidon suoraan cros4wd:ltä enkä kyllä katunut olis se niin paljon parempi.

100% pitävää tuosta ei varmaan saa ilman että kuiduttaa putkea vähän lisää, näyttää olevan pikku reikiä saumassa. Mutta toisaalta luulen että ilman putsarin pohjassa oleva sakka kuppi on huolista suurin ja sille pitää tehdä ens töikseen typistys...


Sivu luotu: 06:01 (GMT +2).