Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vetoakselin rasvat (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=126294)

SunFire Red 03.08.2014 20:12

Vetoakselin rasvat
 
Minkäslaista rasvaa viisaammat laittaisi LN170 hiluxin vetoakselin niveliin? Sisemmässä oli notkeampaa tavaraa sisällä ja ulommassa mustaa liisteriä?

jesse89 03.08.2014 21:03

hmm samaa vaseliinia itse olen laittanut kumpaakiin. Tuo musta vaseliini on sellaista joka kestää erityisen kuumuuden tosi hyvää tavaraa ainakin whyrtin pullossa saa saa varmasti monen muunkin merkin mut kuumuus piste kovempi verrattuna siihen normaaliin kellenruskehtavaan.

Jappi 03.08.2014 23:46

Tojon orkkiksissa on jostain syystä sisäpäässä liki öljyksi luettavaa tavaraa, liekö sitten ulkopäissäkin alunperin kun omat on aina niin vanhoja ettei voi olla varma onko niveliä vaihdettu...

Mutta MoS2 musta vaseliini on oikea ratkaisu.

Vilkutin 05.08.2014 05:18

Tarviiko tollasessa mitään erikoisen kuumankestoa? Rasva jäykempää liikkuu huonommin ja voitelee huonommin?
Ite laittasin redlinen punasta cv joku vaseliiniä mikä on vetarii tarkotettu.
Laittovat myös toyota huollossa tuota muistaakseni uusien auriksien niveliin kun ääntivät heti uutena.

bj45lava 05.08.2014 10:17

Jos ne on kuten etuvetoautoissakin ulkopäät kuulilla ja sisäpäissä neulalaakeriholkit, niin luonnollisesti niissä on eri rasva sisällä, voithan sinne sisäpäähän mustaakin laittaa, mut sinne se ei kuulu...

jesse89 11.08.2014 14:00

Tarkennetaan vielä siis itse laitoin sinne murroksen kuulien sisään notkeempaa kamaa ja sitten kääntömaljan pesää jossa nippa niin sitä mustaa vaseliinia :D

-MaTTi- 11.08.2014 17:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1151777)
Tarkennetaan vielä siis itse laitoin sinne murroksen kuulien sisään notkeempaa kamaa ja sitten kääntömaljan pesää jossa nippa niin sitä mustaa vaseliinia :D

Ja nekö pysyy siellä tuossa järjestyksessä? :D

Viipo 12.08.2014 12:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 1150386)
Jos ne on kuten etuvetoautoissakin ulkopäät kuulilla ja sisäpäissä neulalaakeriholkit, niin luonnollisesti niissä on eri rasva sisällä, voithan sinne sisäpäähän mustaakin laittaa, mut sinne se ei kuulu...

Jaa, runneriin kun vaihtelin suojakumeja, niin mustaa vassua ne sisäpäät oli täynnä ja mustaa vassua tuli uuden kumin mukanakin.

jesse89 12.08.2014 14:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1151817)
Ja nekö pysyy siellä tuossa järjestyksessä? :D

ei varmaankaan mut uudet murrokset kun ovat hieman jäykähköt niin notkeeta tavaraa kuulien väliin ja pyörittelyä erikulmissa ei varmasti pääsee kaikkialle voitelemaan niitä kuulia ja kehään niin hyvin kuin mahdollista. vaseliinia sinne väliin on vähän mahdoton saada :D eikä se vaseliini pääse sinne kuulien sisään myöskään kauhean helposti..

BJ-40/76 12.08.2014 22:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jesse89 (Viesti 1152022)
ei varmaankaan mut uudet murrokset kun ovat hieman jäykähköt niin notkeeta tavaraa kuulien väliin ja pyörittelyä erikulmissa ei varmasti pääsee kaikkialle voitelemaan niitä kuulia ja kehään niin hyvin kuin mahdollista. vaseliinia sinne väliin on vähän mahdoton saada :D eikä se vaseliini pääse sinne kuulien sisään myöskään kauhean helposti..

Siis tarkoititko ulompaa vetoniveltä? ja onko ulompi vetonivel samantyyppinen mitä ensimmäisissä rimpulakeuloissa, siis periaatteessa samanlainen kuin land cruiserissa jo 70 luvulla?

Tuo vetonivelen rasvaus on taitolaji, siis juurikin sitä paksumpaa vassua nivel täyteen, huolellisesti pursottelemalla ennen vetoakseliin liittämistä. ja tuo kuormittamaton sisäänajo on tosiaankin hyvä juttu, muutamaa cruiseria on tullut käytettyä toinen akseli pukeilla, eturenkaat linkussa, jopa varttitunti uusilla nivelillä.
p.s ainakin joissain nivelisä on säilytysöljy, joka ei oikein ala kaveriksi (teboilin ja whyrtin) mustaan vaseliiniin: irtonaista niveltä pitää käännelle jatkovarrella ja sopivan kokoisella hylsällä, ja sutata sormella vaseliiniä kuuliin/tähteen/maljaan/pantaan, uskomattoman pitkään pyörii tuo musta vassu nivelessä, jos ei hiero kiinni. Siis samaan tapaan kuin läskipala kuumalla pannulla...

jesse89 13.08.2014 16:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1152142)
Siis tarkoititko ulompaa vetoniveltä? ja onko ulompi vetonivel samantyyppinen mitä ensimmäisissä rimpulakeuloissa, siis periaatteessa samanlainen kuin land cruiserissa jo 70 luvulla?

Tuo vetonivelen rasvaus on taitolaji, siis juurikin sitä paksumpaa vassua nivel täyteen, huolellisesti pursottelemalla ennen vetoakseliin liittämistä. ja tuo kuormittamaton sisäänajo on tosiaankin hyvä juttu, muutamaa cruiseria on tullut käytettyä toinen akseli pukeilla, eturenkaat linkussa, jopa varttitunti uusilla nivelillä.
p.s ainakin joissain nivelisä on säilytysöljy, joka ei oikein ala kaveriksi (teboilin ja whyrtin) mustaan vaseliiniin: irtonaista niveltä pitää käännelle jatkovarrella ja sopivan kokoisella hylsällä, ja sutata sormella vaseliiniä kuuliin/tähteen/maljaan/pantaan, uskomattoman pitkään pyörii tuo musta vassu nivelessä, jos ei hiero kiinni. Siis samaan tapaan kuin läskipala kuumalla pannulla...

Siis murroksen nimenomaa tuo sisäpuoli "maljaosaksi" sitä moni puhuu jossa tosiaan ne kuulat ovat niin sinne hieman notkeemman oloinen vaseliini ei kauheesti notkeampaa mut hieman. ja veivaamalla sitä niin että jokainen kulma tulee koettua ja sinne laittamalla sitä vaseliinia niin että se ei enää ime itseeensä ollenkaan vaikka kääntäisi minne asentoon vain. Tämän jälkeen kun kasas sen missä on ne olkalaakerit molemmin puolin niin se täytee mustaa vaseliinia ja ei muutaku kovaa ajoa... napalukot kiinni hetken aikaa et pyörii murikka jne kaikki liikkuvat osat siellä perässä samoten.


Sivu luotu: 23:04 (GMT +2).