![]() |
Mikä 4x4 auto on järkevä käyttöauto?
Esitä oma mielipiteesi mikä olisi hyvä neliveto päivittäiseen käyttöön?
Omat vaatimukset on: -neliveto (saa olla jatkuva tai kytkettävissä) -mahdollisimman pienet käyttökustannukset (kulutus, verot, vakuutukset, varaosat) -vetomassaa pitäisi olla mieluiten sen verran että saa vedettyä perus henkilöautoa trailerissa -pieni hankintahinta eli pysytään mielellään hintaluokassa 0-5000e, hyvillä perusteilla toki saa olla kalliimpikin. Tällä hetkellä mennään UAZ 452:lla ja tekisi mieli jotain "järkevämpää" tilalle... :D |
Itellä vähän samansuuntaiset mietteet tosin ilmastoinnin voisi lisätä listaan.. Ei oikein tuo matala-autoilu iske sitten kuitenkaan, mutta pitkääki matkaa pitäis päästä jouhevasti kulkemaan.
Kevytkuorma-auto verojen puolesta järkevä, mutta 80 maksiminopeus ei oikein mieltä lämmitä ja miten lie näitten jenkkien kestävyyskään sitten? PunisherFINnin projektitopicia silmäillessä tuommonen Patrollikaan ei välttämättä olisi paha vaihtoehto. Tosin nettiautoa sitten selaillessa oli lähes jokaiseen tehty jonkinasteista koneremonttia niin kuinkahan heikkoja nuo sitten onkaan? Onko eroa onko 3.0 vai 2.8, 3-litranen vissiin jo uudempaa tekniikkaa ja tämä tuo sitten suutinongelmat mukanaan? Toyotahan se vielä auton tekee, mutta jotenki niin järjettömiä hintoja niin ei kiitos sitten kuitenkaan. |
Grand vitara , 2.0hdi 2002- uudempaan. kaikki muut kriteerit taitaa täyttyä paitti hinta.
Pakuna vero alle satasen, dieseliä kuluu jotain 7-8l arkiajossa, sallittu jarrullinen 1850kg. Kerran vedin susukia trailerissa vajaa neljäsataa kilsaa niin kulutus oli n.11litraa huntille. Ilmastointi taitaa olla kaikissa suomiversioissa. Kulkee ihan mukavasti kärrynkin kans tuolla pösön moottorilla. |
Täällä päädyttiin Pajeroon
Itsekin muutaman vuoden mietin ja tutkiskelin eri vaihtoehtoja ja päädyin lopulta Gen2 Pajeroon.. (2.8 td)
Katsoin citymaastureita yms. mutta kaikissa niissä oli pienet tilat... Honda Crv olisi ollut tilavin, mutta sen 4-veto systeemi ei oikein vakuuttanut. Melkein ostin jo Opelin Fronteran kun niitäkin saa kohtuu edullisesti ja niissä on ns. oikea 4-veto ja erillisrunko. ( Isuzu ) Periaatteena mulla oli, että autossa ei saa olla liian heppoisia muoviosia ja se ei saa olla kallis... että sillä "uskaltaa" ajaa risukossakin. Ja pitää myös löytyä vakkari ja ilmastointi. Jos Pajeroon päädyt, niin toivottavasti löytyy hitsikone ja taitoa tehdä hitsauksia... :D |
LR Disco?
|
Patrol 3.3. Yhtä mätiä kun Tojot mutta reilusti halvempia. Kestävä tekniikka. 3500 kg koukku. Omassa kulutus 10 kieppeillä vakiorenkailla. Ei mikään herkku ajaa maantiellä mutta kaikkeen tottuu.
|
land cruiser hjii61 hdjii80
siinä pari hyvää vaihtoehtoa |
Lainaus:
|
kyllä ne ameriikan ihmeetkin kestää, niissä on myös joukossa maanantai kappaleita ihan samallalailla kuin muissakin merkeissä.
myös niissä on kuluvia osia, kuin muissakin merkeissä. sekä polttoainetta ottaa, riippuen ajotyylistä. esim. dodge ram 5.9td hörppäsee saman ku samaa ikää oleva takavetohiace helsingin reissulla... eikä se gm:n 6.5td kaukana perässä tule kulutuksen puoleen, jos mosa on hyväs hapes... voortin 7.3 ei oo itelläin kokemusta, siitä voi kertoa joku muu. verot siinä 75-100€ ja kulutus 11.5-16 välissä pääsääntöisesti. sitten taas jos aletaan merkkejä haukkumaan, niin pajerot on paskoja... tai ei mulla niitä mitään vastaan oo, mutta kampiakselit taitaa paukkua aika herkästi. mutta hintana saattaapi kunnossa oleva kustantaa hieman enemmän kuin 5000€ |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Jos neliveto hiacella pääsee kasiin, niin saa varmaan jo sukkasillaan ajella?
|
Ja RAMpella 8 siin pääseminen vaatii paljaat varpaat ja palaneet jalkapohjat
... hinta/laatusuhde 4x4 veheksissä kohillaan esim Jeepeissä |
Lainaus:
|
Lainaus:
Näissä vaihtoehdoissa ei kyllä mikään käyttökustannus kohdista toteudu ( kulutus , verot....) Ja nelivetohiace ei kyllä mene alta 10l.. no ehkä 60km/h ajelulla Jokin itälava-auto, kun henkilömäärä ei ole tärkeä? Tosin niilläkin on vaikea päästä alle 10l/100km |
öö, helsingin reissulla pelkkä takavetohiace hörppäs sen 13l sataselle vähintään... ja ajonautinto mikä parhain :D:D eikä se kyllä kuljekkaan mihinkään
ramin omistajat puhuu sitten mitä puhuu, mutta kyllä sen voi uskoa viemään sen 11-14l sataselle ja gm:n tuote vastaavasti hieman enemmän. enkä minä edelleenkään yleistä kaikkia autoja paskaksi, vaan kuten kirjoitin, että jokaiselta merkiltä löytyy niitä maanantai-kappaleita. eli tiedän pajeroita joista mennyt kampiakseli... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hiluksi vei vuoden aikana noin 450 eurolla bensaa, vähäruokainen tuntuu olevan;) Ai niin, että pysytään aiheessa, Pajerollani on ajettu vasta 240 tkm ja normaalien perushuoltojen lisäksi olen joutunut uusimaan sen 170 tkm aikana jonka olen tähän mennessä ajanut sähköpuhaltimen keulalle. Ruostetta hyvin vähän kun suojasin sen heti hankittuani. |
Jos haluat yhtään edes käyttöauton oloisen niin unohtaisin heti nuo
patrollit ja toyotan land cruiserit. Tuo 2 koppanen pajero on varmasti yksi hyvistä noissa hinnoissa. Tai itse valitsisin Jeepin ainakin itsellä pelasi todella hyvin 2 vuoden ajan. Ja kulutus oli siinä noin 11-16 litran luokkaa 5.2 V8:lla Eikä puutu herkkuja mitä toivoisi käyttöautossa olevan. Ja löytyy 3500kg koukulla olevia. |
Loppupään (94-98) Land Rover Discovery I
Diesel (300Tdi) huoltoautona,bensa (V8) henkilöautona riippuen käyttötarpeesta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Järkevä 4x4 auto ???
Mikään alle 5000 euron 4x4 alle autohan ei ole järkevä auto päivittäiseksi kättöautoksi!
Vaan sinun vaatimus listan täyttää aika täydellisesti Jeep Grand Cherokee! -Neliveto, löytyy neliveto vaihtoehto jatkuvaan talvikäyttöön ja alennusvaihdetta maastoajoon. -Mahdollisimman pienet käyttökustannukset, bensa vehkeissä ei diesel veroja ja siesel vehkeitäkin löytyy. -veroilta eikä vakuutus maksuilta ei voi välttyä. -varaosia saa vaikka kuinka ison veden takaa ja kotimaasstakin löytt paljon osa toimittajia. -Vetomassa, useimmissa on 3500 kg joten se riittää hyvin vähän isompaakin vetoon. -Hintaluokka max 5000 euroa, tällä hetkellä hinnat näyttää alkavan 2500 eurosta vakio kuntoisia vaan itse suosittelen etsimään hieman rakennettua tai jopa enemmänkin ja nyt näyttäsi olevan 3000 eron hintaan peli jossa on jo korotus, karkiammat kumit, vinssipuskuri ja vinssi asennettuna. Ja jos tälläisen harrastajan pelissä on jo mahdolliset mätä hitsaukset tehty niin ehdottomasti tälläistä kannattaa harkita. Mitä lähemmäksi hintaluokka menee tuota 5000 euroa niin tarjolle tulee Diesel vehkeitä, vaan ne näyttää olevan järjestän vakioita. -Lisä plussana Jeepesistä löytyy ilmastonnit ja kaikki muutkin mukavuus laitteet kuljettajan hellimiseksi. -Alustasta, Jeep Grand Cherokeissa on erittäin toiviva alusta jo vakiona ja hieman korotettuna se toimii vieläkin paremmin. -moottorit, 2,5l TD, 4.0l suora 6, 5.2l V8, 3.1l TD. siitä voi valita. -kilometrit, tämän hintaluokan peleissä näyttää järjestäen ollevan yli 200.000 vaan alle 300.000 km. -osia, osia ja purkuautoja on paljon tarjolla ja huonona puolena voikin mainita tarvikeosien liiallinen trajonta jolloin mopo pystyy karkaamaan helposti käsistä rakentelu puolella. t. Ismo Ämmä Lainaus:
|
mie vaihoin nyt käyttikseksi tosiaan, niiko rakentelutopikissa kirjotinki Patrollin tuon Terranon tilalle ja miulla on ollu renkinä ollessa mitsuja ja tojotia ajovehkeenä ja JOS patrol ei kestä päivittäistä työkäyttöö niin sitten mie koitan seuraavana Cruiseria.. mie en nyt anna oikeen mitään mielipidettä autosta, jolla oisin ajanu vähemmän ko sen 10tkm ja seurannu ko automallia sivusta kymmeniä tuhansia, niiko ny työporukas näkkee kaverin ajokkia ja kuulee sen mielipiteitä :)
voin vähän avata millasia käyttökokemuksia miulla nuista eri vehkeistä on jos se ketään auttaa, mut kiteytettynä risukeulat on kaikki samaa paskaa, eli puslia/niveliä/laakereita vaihdat kerran vuoteen repullisen tai ajopuoli on maantiellä ihan perseestä. plus että kaikki uudet vikaantuu melkein samallai, tuuristaan kiinni kestää tai sitten ei :D Hiluxi, uudemman mallinen vm 2011, oli kiva ajaa maantiellä, mutta helvetillinen kierroskone, kolmosella ohituksiin 80kmh vauhdista ja kytkin ei kestä tasan paskan vertaa mettässä kärrin kanssa käännellen, alennusvaihteisto sitten taas teki autosta ihan mahottoman surkeen kääntymään kelekkakärrien tms kanssa, eli se oli auttamatta meijän töissä aika iso ongelma. Auttamatta kallis käytettynä siihen nähen miten paljon autoo sillä euromäärällä saa, anteeks kaikki tojotamiehet mut näin se vaan on :D "Corolla nelivedolla ja alennusvaihteistolla" :) Sitte vanahempi hiluxi oli ihan luuska, sillei päässy yhtää minnekään vaikka mukamas paperilla oliki 125hp, tais olla vuosmallia -08 tai -09, muuten hyvin samanlainen ku uudempiki, ehket pehmeempi ajotuntuma tai oisko sitten johtunu siitä, että oli enempi ajettu. Sit olt mitsun L200, olkoha lie joku -05 tms, autosta ei oo mitään muuta hyvää sanottavaa, kun et lumessa eteni järjettömän hyvin ihan vakio talavirenkailta. Sähkövikaa, alustavikaa, enemmän sähkövikaa ja tämä se vasta mopo olikin, kärri perässä, vaik olis ollu tyhjä ni ei yhtään mihinkään :D Ihan täys paska autoksi ja jos joku haluaa kiduttaa itteensä tämmösen kanssa, ni nostan hattua ja tunnen sympatiaa kaveria kohtaan, miulle piisas eka kymppitonni ja lupasin pomolle ajaa kallioleikkaukseen jos en saa parempaa (toimivampaa) käyttövehettä et saa työt tehtyä :P Sit siirryin rengistä yrittäjäksi ja hinnan ja vähä ominaisuuksienki perusteella tuli Terrano 3,0TD malli, muuten ois ollu ajoltaan vähä ko henkilöauto mut pehmeempi "lulla" maantiellä, vaikka vaihtelinki kaasut alle jne mut ei paska ajaa, hiukan levoton koska on aika korkee ja kapee. Menee maastos vakiorenkailla pelottavan hyvin, vaikka näyttää ihan citypellemaasturilta, kulutus on kohtuullinen 8,5-11,5l/100km riippuen ihan paljoko kengität ja miten ajat, mut hauska silleen et sekalaises möyrinnäs ja maantien keskikulutus jäi alle 12 aina vaikka ois pakkasta kuinka ja runnutat hangessa kyrpä otassa kärrin kanssa tms. Tehoo on sanotaan ny autoon nähen riittävästi, parasta täs kamppees on moottorin luonne, herää alaalta ja laaja vääntö ja kun poljet ni sitä voimaa tulee kanssa, esmes ohituksiin ei tarvi pienempää ettiä tai sit on TOSI kiire :D Mut sitten, risukeula, kolomen vuojen sisään toinen kierros keulan "kuluvia" eli kaik laakerit, nivelet, puslat, jne +satunnaiset anturihäiriöt +voimansiirto-ongelmat, yms lannisti miut ja vaihoin patrolliin.. Aini ja 2580kg kokonaispaino+ henkilöauton perämurikat/akselisto+ dieselin vääntö, kertoo sen et kun kerran rääkäset hangessa kärryn kanssa pienella puolella, ni jotain hajoaa VARMASTI. niin miekin rikoin, nimittäin sisemmän murroksen ja yhen ulomman, ennen ku opin et sitä voimaa on tarpeeksi mut akselistot ei kestä :P Sitte tuo patrollimes, nytte viis tonnia ajanu ja ajopuoli on tosi ok tiellä, pikkasen tuo on laiska mut ko ottaa painon huomioon ni kerkee tommosella, lastua se kaipaa selevästi. mettäs ei oo kerenny viel koeponnistaa, pittää eka vaihella nuo kuluvat poikkeen mitä oli tiedossa jo ostaessa. polttista meni rikkinaisellä MAF:illa se 12,5l/100km sekalaises eli ei ihan mahoton syömään, nyt näkkee tulevalla vkolla mitä se syö ko kone on kunnos ja kaik anturit pellaa :D mut selekeesti nuihin muihin mitä on ollu ajossa, ni ensmäinen AUTO on kysees, kyllähä nuo kaikki muut on sellasia hinnat alakaen malleja.. hodarin haluisin kunnolla koeajaa ni pystys vertailemaan paremmin, ellen sit saa syyhyä tojotasta tms ;) nii ja se unohtu sanomani, et pittää ensmäisenä määritellä mihin käyttöön se auto tullee, miulle se on työkalu/jokapaikan kulkine jolla ajetaan 50tkm/vuosi josta noin neljännes hiekkatietä/koneuria/tms, revitään kärriä ja muuta raskasta käyttöä. jos tarviit päästä kesämökille/nykästä pari kertaa kesässä jarrutonta kärriä ni sillon joku CRV tms citymaasturi ajaa varsin asian, +dicksizen takia ei oikeeta maasturia kannata hankkia, tuollaset hankitaan aina tarveperustasesti tai sit on liikaa rahhaa :) |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 09:55 (GMT +2). |