Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   säädettävä/matala asteinen termostaatti anturi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125217)

tapsa4x4 23.06.2014 18:14

säädettävä/matala asteinen termostaatti anturi
 
Oon koittanut haeskella vesi/välijäähdytin setin flektin ohjaukseen sellaista anturi joka olis säädettävissä pienelle tai 50asteessa kytkeytyy ja 30 pois mutta mistä tälläisiä löytäis arvot ei nyt oo niin tarkkoja.

Jeeper 23.06.2014 18:20

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=81892

Krisse 23.06.2014 20:42

Toho linkkiin (=mun kirjotukseen) liittyen mainittakoon kyllä että se katkaisija katkoo sitten aina samassa lämpötilassa, eli kun lämpötila laskee alle raja-arvon niin flekti sammuu sitten heti.

Toki tuohon voi sitten kytkeä viiveeksi vaikka ovivaloviivästimen jota flekti pyörii vielä tietyn ajan sen jälkeen kun anturi on sen sammuttanut, niin ei mee on/off jatkuvalla syötöllä.

offroadjouni 23.06.2014 22:17

Ei ole säädettävä, mutta menee melko lähelle:

Saab 900 on M14x1,5 kierre ja 45/60 astetta. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95033

Reetu 24.06.2014 00:19

Eikös tuon jo hämää alueelle...

Ei kyl jaksa alkaa laskee, saisko kuin helposti kikkailtua.

Tahtoovat monesti olla kovin pienellä toleranssilla noi.

BJ-40/76 24.06.2014 00:19

Ainakin oulusta, siis sp-elektroniikka http://www.spelektroniikka.fi/ myy myös postimyynnissä säädettäviä kaplilaaritermostaatteja, siis vahapatruuna mittaa lämpötilaa, ja kapillaariputken päässä oleva säätö/kytkentäyksikkö voi olla vaikkapa tiiviissä kojerasiassa.
Jos nimenomaan pitää saada säädettävät molemmat päät, niin tarvitsee noita halpistermostaatteja 2 kpl, siis toinen kytkee 2 napaiselle releelle sähköt (ja pitovirran) 50 asteessa, ja tuo toinen avaa pitovirtapiirin kun 30 astetta alitetaan.

p.s jos raja on 30 astetta, niin voi frekti laulaa pitkiä pätkiä kesäkuumalla, olisko painekytkin poikaa tuohon pitovirtapiiriin, siis jos ahtopaineet alittaa esim. 0,6 kg, niin pitovirtapiiri aukeaa, ja jos tuo 50 asteen termostaatti ei ole kytkeneenä, niin flektit sammuu...

Ja kysymättäkin lienee selvää, että tuohon tulee myös manuaalikäyttö?

Patu925 24.06.2014 17:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1141439)
Oon koittanut haeskella vesi/välijäähdytin setin flektin ohjaukseen sellaista anturi joka olis säädettävissä pienelle tai 50asteessa kytkeytyy ja 30 pois mutta mistä tälläisiä löytäis arvot ei nyt oo niin tarkkoja.

http://www.partco.biz/verkkokauppa/p...oducts_id=6282

Sattuuko riittävän lähelle...?

Mutis 24.06.2014 17:46

Missäs lämmöissä Pajeron coolerin anturi mahtaa toimia?

tapsa4x4 24.06.2014 21:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 (Viesti 1141661)

enenmän kuin sopiva. kiitos tästä

tapsa4x4 24.06.2014 21:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutis (Viesti 1141664)
Missäs lämmöissä Pajeron coolerin anturi mahtaa toimia?

joskus omasta pajerosta ihmettelin sitä,kuumailma puhaltimella sai lämmittää niin kauan että ikinä ei kone sellaista lämpöä pysty tuottamaan varaosa autossa oli sama homma,helppo kytkentä muuttaa niin että pyöriin aina kun kone käy.

tapsa4x4 24.06.2014 21:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1141557)
p.s jos raja on 30 astetta, niin voi frekti laulaa pitkiä pätkiä kesäkuumalla, olisko painekytkin poikaa tuohon pitovirtapiiriin, siis jos ahtopaineet alittaa esim. 0,6 kg, niin pitovirtapiiri aukeaa, ja jos tuo 50 asteen termostaatti ei ole kytkeneenä, niin flektit sammuu...

Ja kysymättäkin lienee selvää, että tuohon tulee myös manuaalikäyttö?

eipä sillä ole merkitystä että käy koko ajan kun kone käy jos on lämmin keli.

empä oikeen tiiä teenkö manuaali ohjausta,eka versio takakontti syyläristä oli pelkällä manuaali ohjauksella ja se oli aika hankalaa ja vaivanloista niin tein automatiikan ja sen jälkeen en oo kertaakaan tarvinnut manuaali ohjausta.

toyota4x4 24.06.2014 22:22

sitten on sähköisiä termostaatti ohjattuja vesipumppuja taka syyläreille olemassa. muuttaa kait pyörintä nopeutta lämmön mukaan.

BJ-40/76 24.06.2014 23:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1141757)
eipä sillä ole merkitystä että käy koko ajan kun kone käy jos on lämmin keli.

empä oikeen tiiä teenkö manuaali ohjausta,eka versio takakontti syyläristä oli pelkällä manuaali ohjauksella ja se oli aika hankalaa ja vaivanloista niin tein automatiikan ja sen jälkeen en oo kertaakaan tarvinnut manuaali ohjausta.

Siis tarkoitin tuolla manuaaliohjauksella sitä, että kun on tiedossa, että pitää vetää läppä lattiassa pitkään/äkki repäsy, niin siinä odotellessa vois tuon vesimassan jäähdyttää...
Ja stten tuo kuumalla kelillä jatkuva käynti; Jos sähköä on fektien pyöriessä ylijäämää, niin ei ongelmaa. (mutta jos olisi tilanne, että esim. vinsauksessa laturi/laturit eivät jaksa ladata, vaan akut purkaantuu, niin tuo 10-40 tms. amppeeria on liikaa turhaa kulutustusta.... p.s en ole nähnyt yhtään tehokasta sähkövinnissiä maasturissa, missä vinssin ilmoitetulla vetovoimalla jaksaisi pitää jännitteet niin korkealla, ettei akut tyhjenisi, edes moottorin kierrokset tapissa, tyhjäkäynnistä puhumattakaan...)

LaaLaa 25.06.2014 06:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1141785)
. p.s en ole nähnyt yhtään tehokasta sähkövinnissiä maasturissa, missä vinssin ilmoitetulla vetovoimalla jaksaisi pitää jännitteet niin korkealla, ettei akut tyhjenisi, edes moottorin kierrokset tapissa, tyhjäkäynnistä puhumattakaan...)

Kannattaisiko joskus käydä kisoissa katsomassa tai edes safareilla?

tapsa4x4 25.06.2014 07:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 1141796)
Kannattaisiko joskus käydä kisoissa katsomassa tai edes safareilla?

Niinpä. nyt on tolla vehkeellä vinssattu 24v sähköillä 7vuotta ilman ongelmia kisaa ja safaria paljon.
Kisa käytössä oli 80a scanian laturi ja 2x55A optimat ja koskaan ei ollut tilannetta että olis käynyt edes lähellä että sähkö olis loppunut,nyt ollut vuosia 45A hj61 laturi ja optimat akkuina uus moottori lisäs sähkön kulutusta mutta ei vielä oo loppunut. Vinssinä ollut aina warn m8274 sähkön puutteeseen ei koskaan oo vinssi pysähtynyt,moottori kun päivitettiin bowmotor 2 niin mekaaninen kestävyys tuli vastaa aika nopeasti.

Kerran venäjällä safaroidessa oli vinsseistä puhti pois ja kotona rupesin tutkimaan missä vika on toinen optima oli kuollut niin että vaikka kuinka latas niin jännite jäi 10.5V joka aiheutti aika moista vino kuormaa ja jännite häviötä.

BJ-40/76 26.06.2014 01:26

Menee ohi aiheesta, ja PILKKU saa kyytiä....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1141785)
Siis tarkoitin tuolla manuaaliohjauksella sitä, että kun on tiedossa, että pitää vetää läppä lattiassa pitkään/äkki repäsy, niin siinä odotellessa vois tuon vesimassan jäähdyttää...
Ja stten tuo kuumalla kelillä jatkuva käynti; Jos sähköä on fektien pyöriessä ylijäämää, niin ei ongelmaa. (mutta jos olisi tilanne, että esim. vinsauksessa laturi/laturit eivät jaksa ladata, vaan akut purkaantuu, niin tuo 10-40 tms. amppeeria on liikaa turhaa kulutustusta.... p.s en ole nähnyt yhtään tehokasta sähkövinnissiä maasturissa, missä vinssin ilmoitetulla vetovoimalla jaksaisi pitää jännitteet niin korkealla, ettei akut tyhjenisi, edes moottorin kierrokset tapissa, tyhjäkäynnistä puhumattakaan...)

Lainaus:LaaLaa
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
. p.s en ole nähnyt yhtään tehokasta sähkövinnissiä maasturissa, missä vinssin ilmoitetulla vetovoimalla jaksaisi pitää jännitteet niin korkealla, ettei akut tyhjenisi, edes moottorin kierrokset tapissa, tyhjäkäynnistä puhumattakaan...)
Kannattaisiko joskus käydä kisoissa katsomassa tai edes safareilla?

Lainaus:tapsa4x4
Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa Näytä viesti
Kannattaisiko joskus käydä kisoissa katsomassa tai edes safareilla?
Niinpä. nyt on tolla vehkeellä vinssattu 24v sähköillä 7vuotta ilman ongelmia kisaa ja safaria paljon.
Kisa käytössä oli 80a scanian laturi ja 2x55A optimat ja koskaan ei ollut tilannetta että olis käynyt edes lähellä että sähkö olis loppunut,nyt ollut vuosia 45A hj61 laturi ja optimat akkuina uus moottori lisäs sähkön kulutusta mutta ei vielä oo loppunut. Vinssinä ollut aina warn m8274 sähkön puutteeseen ei koskaan oo vinssi pysähtynyt,moottori kun päivitettiin bowmotor 2 niin mekaaninen kestävyys tuli vastaa aika nopeasti.

Kerran venäjällä safaroidessa oli vinsseistä puhti pois ja kotona rupesin tutkimaan missä vika on toinen optima oli kuollut niin että vaikka kuinka latas niin jännite jäi 10.5V joka aiheutti aika moista vino kuormaa ja jännite häviötä.
.....................................

Siis minun sanavalinta äidinkielellisesti väärä/epätäydellinen:tuo alkuperäinen loppukaneetti?
"" p.s en ole nähnyt yhtään tehokasta sähkövinnissiä maasturissa, missä vinssin ilmoitetulla vetovoimalla jaksaisi pitää jännitteet niin korkealla, ettei akut tyhjenisi, edes moottorin kierrokset tapissa, tyhjäkäynnistä puhumattakaan..."" Olisi pitänyt kirjoittaa: "--- Akut mettää varaustaan---"

Siis en epäile, ettei löydy niin hyviä latureita ja akkuja, ettei sähkö lopu, vaikka vinssillaan enemmänkin. (mitä matalampi jännite vinssillä, sitä hitaampi, ja sitä enemmän moottori lämpenee samalla vetovoimalla)
Mutta: Siis Missä/Kenen offi maasturissa on niin tehokas laturi/laturit, jossa esim. n. 10 000 sähkövinssi, että tuolla nimelliskuormalla latausjännite pysyy niin korkeana, ettei sähköä pureta akusta? varsinkin tyhjäkäynnillä?

p.s minullakin on pari 70/80 luvun n. 80 amppeerin kuorma-auton 24v laturia hyllyssä, ja muistaakseni huonommalle luvataan 28 volttia 10 Amppeeria/1500 ankkurikierrosta, siis laturin pyörintänopeus. parempi muistaakseni n. 35 Amppeeria; nykyään laturit voivat olla vielä parempia.

Ja ei ole ollenkaan harvinaista, että "oikeat" vinssit, jopa 24v nykäsee 200+ amppeeria nimelliskuormalla, 12v vinssit tuplat.... ja tuo on tyhjälle rummulle, 4. kerroksella rummulla tuo virta menee jo n. 6200 lipsin (2800 kg vetovoimalla)
http://www.madecor.fi/esitteet/X100PB_SPEC_FI_01.pdf
---------------Menee ohi aiheesta, ja PILKKU saa kyytiä....----------------


Sivu luotu: 07:10 (GMT +2).