Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   airbag maasto käytössä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=125152)

hojo85 20.06.2014 14:19

airbag maasto käytössä
 
elikkäs tuli vähän aikaa sitten hommattua tollanen jeep gc wj 2000 4.7 v8 pensa ja tähän olisi tarkoitus vähän muutella maasto ominaisuuksia lisää niin tuli vain mieleen et miten tuo toimii mtässä kun siinä on airbagit et onko porukalla autoissa airbagit toiminnassa kun ajelee metässä.. tarkoitus olistehä raudasta uus vinssi puskuri keulille et on vähän veto apua jos tarvis..

FinnDRZ 20.06.2014 14:30

Kannattanee paikallistaa bagien sulake, ja irroittaa se offailun ajaksi, joskin epätodennäköistä että bagit laukeaa. Eikös ne vaadi tietyn nopeuden ja hidastuvuuden ennenkuin aktivoituvat?

sos 20.06.2014 14:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja FinnDRZ (Viesti 1140843)
Kannattanee paikallistaa bagien sulake, ja irroittaa se offailun ajaksi, joskin epätodennäköistä että bagit laukeaa. Eikös ne vaadi tietyn nopeuden ja hidastuvuuden ennenkuin aktivoituvat?

onhan noita netissä videoita missä on suditeltu ja sit tökätty runko kiveen, ni bägit lauennu, vaikkei vauhtia ole, kun pari kmh. eli auto luulee liikkuvansa kova ja kun tökkää, ni bägit tulee silmille

Mutis 20.06.2014 15:04

http://www.youtube.com/watch?v=0Luigxvwyto
Näköjään melko pienessäkin vauhdissa voi laueta sopivasta kolauksesta puskuriin.

toyota4x4 20.06.2014 15:41

joissain mm.susukeissa on myös mekaanisia airbageja, voi olla ettei varsinaisessa kolarissa/törmäyksessä ole lauennut mutta seuraavan kerran kynnysta ylittäessa laukee.. mekaanisen voi tunnistaa ettei airbagin merkkivaloa ole.

bj45lava 20.06.2014 16:31

Niin ja vielä uudemmissa semmonen toiminto et ku pyörii ympäri, niin kaikki laukeaa vaiheittain. Voit myös kokeilla ottamalla boksin käteen ja kääntämällä ympäri virtojen ollessa päällä...

pee 20.06.2014 18:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1140854)
joissain mm.susukeissa on myös mekaanisia airbageja, voi olla ettei varsinaisessa kolarissa/törmäyksessä ole lauennut mutta seuraavan kerran kynnysta ylittäessa laukee.. mekaanisen voi tunnistaa ettei airbagin merkkivaloa ole.


Vipuvälitteinen ?? :D

Bj Andy 20.06.2014 18:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1140879)
Vipuvälitteinen ?? :D

Joo. Siellä on vähä niiku ilmajousen palkeet mitkä törmäyksen aikana joustaa ja puhaltaa ilmaa ratisa olevaan airbägiin. Niiku.

Timo_L 21.06.2014 15:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1140846)
onhan noita netissä videoita missä on suditeltu ja sit tökätty runko kiveen, ni bägit lauennu, vaikkei vauhtia ole, kun pari kmh. eli auto luulee liikkuvansa kova ja kun tökkää, ni bägit tulee silmille

Kyllä ne bägit saa tietonsa lähinnä kiihtyvyysantureista että laukeaako vai ei, tosin himena uudemmassa voi olla kaksivaiheiset bägit siten, että hitaammassa ajonopeudessa ei pamahda täydellä latauksella päin näköä.


Itse en ole ikinä kytkenyt bägejä pois päältä, ja aika harvoin noita bägien laukeamisia tulee edes kovemmassa metsäkäytössä. Toisaalta joskus sopivalla kolauksella - ihan vaikka hiippailemalla edeten - ne voi pamahtaa.

toyota4x4 22.06.2014 10:30

2001 hiluksissa ja patrollissa 99 oli airbagit ne ei ainakaan lauennu venäjän safarilla vaikka mutaboorissa ajeli ja joen ylityksesssä vinssauksessa ymm pompotuksessa. eikä ne laukeekkaan kuin niitä oikeesti tarvitaan .

Palex 22.06.2014 10:39

Ei ole onneks mun Jimnyssäkään ainakaan vielä poksahtaneet, vaikka melkoista ryskettä on auto maastossa kokenutkin ajoittain.:D

toyota4x4 22.06.2014 10:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mutis (Viesti 1140851)
http://www.youtube.com/watch?v=0Luigxvwyto
Näköjään melko pienessäkin vauhdissa voi laueta sopivasta kolauksesta puskuriin.

https://www.youtube.com/watch?v=2mZ_Fvtq0jY
https://www.youtube.com/watch?v=DBcA8BJmMHo

tässä on kanssa jeeppi jossa lojahtaa airbagi. taitaa olla mekaaninen noissa jeepeissä airbag voi jysähtää silmille vaikka ajaa routa kuoppaan.

Mikki 22.06.2014 13:16

Korjaamon ovenkynnys laukaisi bagit, kun oli pakkaspropun ulosvetäjä tukivarren päällä ja kolahti runkoon todella KOVAA (vain kerran!). Nopeutta huimaavat 3-5km/h. :confused::confused::eek::eek:

Ja kyseessä oli täysin uusi auto....

Valo vaan tuppaa jäädä sitten palamaan, mutta älä huoli, jos kolarin ajat niin kaikki tyynyt kyllä pullistuu!!!


Tuli tuossa mileen, jotta taitaa olla Autoliv:n tekemä järjestelmä, jossa on mekaaninen tunnistus kiihtyvyydelle. Sallii 3kertaa "pienen" töyssyn ja sitten pimenee. Tai sitten kerran kovaa ja sen jälkeen uusiksi ohjainlaite. Löytyy keskikonsolista ja suosittelen poistamista offailun ajaksi, koska hintaa on enemmän kuin riittävästi. Ja sopii ainoastaan yhteen konfiguraatioon, joten toisen samanlaisen löytäminen lähes epätoivoista.

Timo_L 22.06.2014 13:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1141158)
https://www.youtube.com/watch?v=2mZ_Fvtq0jY
https://www.youtube.com/watch?v=DBcA8BJmMHo

tässä on kanssa jeeppi jossa lojahtaa airbagi. taitaa olla mekaaninen noissa jeepeissä airbag voi jysähtää silmille vaikka ajaa routa kuoppaan.

Kyllä ne ihan kiihtyvyysantureilla on olleet alusta asti :)

Mikki 22.06.2014 13:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1141182)
Kyllä ne ihan kiihtyvyysantureilla on olleet alusta asti :)

Ja sammuuha nuo motitkin samalla, joten ihan "elektronik" on kyseessä...

Mites Stadissa silloin kävi, oliko "itkuliinoja" siinä autossa????

Timo_L 22.06.2014 15:26

Jaa minun vanhassa? Ei ollut vielä sen ikäisessä.

JiiPee 24.06.2014 19:28

Eipä ole mazdarangerin airbagi ainakaan vielä poksahtanut (kop-kop). B2500 käyttöönotettu keväällä 2000.

J0hannes 25.06.2014 19:31

Swiftin bagit ovat pyroteknisiä
 
En nyt osaa sanoa, mitä lisätietoa tämä tuo, mutta...

Kokeiltiin tossa pari viikkoa sitten, miten airbagista tulee pataan:D


Tässä apparin puolella simuloitiin myös, kun on "läppäri" bagin luukun päällä

Kuskin puolella kisapainoinen "kuski" nojaa rattiin juodessaan vauhtimehua:D

pee 26.06.2014 20:34

On nuo hurjan näköisiä turvatoimia, ei kyllä vapaaehtoisesti ottais lärviinsä ...

Timo_L 26.06.2014 20:52

Niinhän se kuulemma on että tuntuu vähän kun turpaan saisi nyrkkeilyhanska kädessä :D Toisaalta, jos vaihtoehtona on se mäjäys naamaan vs. muotoilla rattikehä omalla otsalla uuteen muotoon niin otan mieluusti tuon bägin..

Heguli 26.06.2014 21:38

Kerran on pussi poksahtanut naamalle kolaritilanteessa ja kyllähän se nenän ja posket saa kipeäksi. Mutta verrattuna iskuun ohjauspyörään, helppo nakki.

vmt 26.06.2014 21:39

Samaan sarjaan kuulemma menee turvavöiden kiristimet. Nehän kanssa toimii pyroteknisesti ja samoilla mekanismeillahan nekin laukeaa, kuin airbagitkin ja turvavyön mallista mustelmaa voi tulla ja kylkiluutkin olla kovilla. Maastoajossa voisi olla ikävämpi juttu, mutta kolarissa varmasti hyvä, kun ei saa alkuvauhtia ja sitten vyöhön pysähdy...

sisua45 26.06.2014 22:43

http://fourtitude.com/wp-content/upl...istory-284.jpg

Kuka muistaa Audin 80-luvun turva systeemin?

Jos kone ja vaihdelaatikko siirtyy kolarissa taaksepäin, niin vaijerit vetää rattipylvästä eteenpäin, ja kiristää etu turvavyöt.

Yksinkertainen ja toimiva systeemi, eikä tartte pelätä "pommeja" ratissa/kojelaudassa. :)

Timo_L 26.06.2014 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1142229)
Yksinkertainen ja toimiva systeemi, eikä tartte pelätä "pommeja" ratissa/kojelaudassa. :)

Minä kyllä pelkäisin hemmetisti enemmän tuollaista mekaanista hirvitystä, kuin räjähdyspanoksella toimivia bägejä ja turvavyön esikiristimiä...


Tosin turvavyön esikiristimiinhän tuli voimanrajoittimet siksi, että hieman pienemmissä kolareissa ne kiristimet aiheutti mm. kylkiluun murtumia aivan turhaan. Ihmiskroppa ei kestä ihan kaikkea. Bägitkin on jo pidempään olleet kaksivaiheisia, eli ne ei välttämättä paukahda täydellä voimalla hitaassa törmäyksessä.

toyota4x4 27.06.2014 00:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1142232)
Minä kyllä pelkäisin hemmetisti enemmän tuollaista mekaanista hirvitystä, kuin räjähdyspanoksella toimivia bägejä ja turvavyön esikiristimiä...


Tosin turvavyön esikiristimiinhän tuli voimanrajoittimet siksi, että hieman pienemmissä kolareissa ne kiristimet aiheutti mm. kylkiluun murtumia aivan turhaan. Ihmiskroppa ei kestä ihan kaikkea. Bägitkin on jo pidempään olleet kaksivaiheisia, eli ne ei välttämättä paukahda täydellä voimalla hitaassa törmäyksessä.

joissain autoissa voilla esim 10 eri laukaisu vaihtoa ehtoa, mm penkissa oleva antuturi /semmoinen kalvo tunnistaa kuljettajan/matkustajan painon ja kevyt kuski ei täyttä lojausta.jne..


Sivu luotu: 10:11 (GMT +2).