![]() |
Squirrellin ahtimen mitoitustaulukko
Oletteko käyttäneet moista laskinta ja onko se uskottava ahtimen valinnassa ts. sillä on mahdollista päästä oikean suuntaisiin tuloksiin?
http://www.squirrelpf.com/turbocalc/ Tilanne on hieman haastava, kun tavoitteena on ahtaa 3.5 V8 bensiinimoottoria varsin maltillisesti (0,5-1,0) ahdoilla yhdellä ahtimella. Turbiinipuolelle tulee tavaraa siis riittävästi ja kompressoripuoli on mitoitettava 1700-4800 rpm/min. Siihen ao taulukon mukaan löytyy sopivaa -fööniä-, mutta varsinaiset avoimet asiat ovat: - target A/F eli seossuhde. Vaparissa yleensä jossain 13,5-14,5 tietämillä, paljonko ahdetussa? - max I/C loss eli välijäähyn ahtohukka. Paljonko se yleensä on tai kannattaisi laskennallisesti olla? Joku 1,7 psi (n. 0,1 bar) nyt ei tietty paljoa ole mutta kuitenkin...Miten siihen vaikutetaan, pienillä putkilla virtaus paranee...vai miten?? - pressure ref. eli suhteellinen ahtopaine, jos nyt oikein ymmärsin. Onko kyseessä maksimikäyttöpaine ts tavoitepaine, joka on ajon aikana (eli tässä tapauksessa 7-10 psi) vai onko se laskennallinen mitoituspaine, minkä moottori kestää vai...? - vähän ot, mutta tekeekö noilla Bilteman ahtimilla mitään? Sopisi vaan tähän tapaukseen suoraan tuon taulukon tuloksilla Mitsun TD04, joka on Volvon 800/70 malleissa. Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vähän asiaa valottaa. "pieni asia ihmiskunnalle, yksittäiselle tallaajalle melkoinen". ps. niin miksi laittaa vain yksi turbo kasikoneeseen ja miksei bloweria. Siihen ei tarvitse kommentoida. Se on jo mietitty ;) |
Me ollaa aina rääkätty ahtokoneita 12.5, joissakin tahtonu ilmentyä turhia lämpöjä mitkä rauhottunu kun puottanu 12, tai sit vaihettu re85:seen
|
Eikö mekaaninen ahdin olisi vaihtoehtona, sais matalilla ahdoilla enemmän hyötyä eikä olisi viiveitä,?
|
Meinaat siis roverin kasin turbottaa? Ootko miettinyt öljynkierron / pumpun uusiksi kun tuossa orkkis rataspumpussa tuotto ei riitä? Hädin tuskin pysyy vakio kone tuolla pumpulla kasassa. Toki jos sinulla on serpentiinin jakopää ja pitkäkaula kampura niin sitten pitäis mennä.
Toki ulkoisen pumpun voi virittää ja sitten pitäisi toimia. T/P |
Kunnossaolevalla vakiopumpulla ei mahdottomia ongelmia ole luvassa. Yleensä vaan monet vakiopumput näkyvät olevan tiensä päässä päätylaipan urista päätellen. Janspeedin turbosarjan kanssa vakiopumppu on käytössä.
Todellinen painetuotto on alussa mitattava ja tarvittaessa tehtävä muutoksia. Öljynkiertoon tulee joka tapauksessa termostaattilaipallinen öljynjäähdytin. |
Olen noiden ö-paineiden kanssa tapellut ja en luottaisi vakiopumpun/koneen yhdistelmään. Turbo tarttee kuitenkin aika paljon ölppää ja silloin vakiopumpulla paineet laskee. Des Hammill kirjoitteli aiheesta ja vaikka kirjaa ei tahdo löytyäkään niin onneksi Google auttaa http://books.google.fi/books?id=gmSa...tput=html_text. Noilla modauksilla voisi kestää, ehkä.
T/P |
Sivu luotu: 10:33 (GMT +2). |