Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   wheel travel? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=124632)

toyota4x4 31.05.2014 18:36

wheel travel?
 
olisko pikaisesti tietoa kuin wheel travel määritellään?? navan keski pisteestä max ulos jousto ja sisään jousto?? http://www.swayaway.com/calculators/...Calc.php#step5

Jeeper 31.05.2014 18:53

Eiköhän tuo ole koko renkaan matka, Eli max sisäänjoustosta max ulos.

88 31.05.2014 20:20

Toisen puolen joustaessa ulos ja toisen sisään tilanne on erilainen. Eli pyörän koko liikematka on isompi vs. jos molemmat puolet liikkuu samaan tahtiin.

-MaTTi- 31.05.2014 21:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1136703)
Toisen puolen joustaessa ulos ja toisen sisään tilanne on erilainen. Eli pyörän koko liikematka on isompi vs. jos molemmat puolet liikkuu samaan tahtiin.

Mihin tämä perustuu? Vakaaja voi tietysti vähän ahdistaa ja vastaavasti jäykkäakselisessa akseli=napa kääntyy jos ei jousta tasaltaan, mikä tekee mittaan vähän eroa.

Mutta jousituksen kokonaisliikematkaa (max. ulos - max. sisään) tuolla wheeltravelilla tarkoitetaan.

88 01.06.2014 08:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1136715)
Mihin tämä perustuu? Vakaaja voi tietysti vähän ahdistaa ja vastaavasti jäykkäakselisessa akseli=napa kääntyy jos ei jousta tasaltaan, mikä tekee mittaan vähän eroa.

Mutta jousituksen kokonaisliikematkaa (max. ulos - max. sisään) tuolla wheeltravelilla tarkoitetaan.

Juu eipä ollu noi erillisjousitetut mielessä. Mut lasketaanko mukaan siihen wheeltraveliiin. Hyvin joustavassa jäykkäakselisessa vaikuttaa aika paljon. Mitä lähenpänä pohjaanlyöntikumit/bumpstopit/iskarit on toisiaan niin sitä enemmän. Jos iskarit on ulompana kun pohjaanlyöntikumit niin tää vielä korostuu.

Timo_L 01.06.2014 09:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1136798)
Juu eipä ollu noi erillisjousitetut mielessä. Mut lasketaanko mukaan siihen wheeltraveliiin. Hyvin joustavassa jäykkäakselisessa vaikuttaa aika paljon. Mitä lähenpänä pohjaanlyöntikumit/bumpstopit/iskarit on toisiaan niin sitä enemmän. Jos iskarit on ulompana kun pohjaanlyöntikumit niin tää vielä korostuu.

^- juuri näin.

Itse laskisin tuon wheel travelin jäykkäakselisessa autossa suorana vertikaalisena liikeratana, eli käytännössä iskarin/ coil-overin/ ilmatikun joustomatkan verran. Vaikka rengas liikkuu enemmän, niin eihän iskari sitä "tiedä".

baxxter 01.06.2014 16:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 1136818)
^- juuri näin.

Itse laskisin tuon wheel travelin jäykkäakselisessa autossa suorana vertikaalisena liikeratana, eli käytännössä iskarin/ coil-overin/ ilmatikun joustomatkan verran. Vaikka rengas liikkuu enemmän, niin eihän iskari sitä "tiedä".

Iskarin liikematkalle on ihan oma termi, "shock travel". Ja aika selkeä vaikutus on, jos iskari ei ole täysin pystysuorassa.
Jousien jäykkyyksiä hakiessa riittää pelkästään akselin sisään/ulosjousto, ellei äärijoustoissa ole rajoitettu esim rajoitinliinalla. Mutta ei wheel travel ole silti sama kuin iskarin liikematka, sen takia laskurikin kyselee iskarin kulmaa.

Timo_L 01.06.2014 19:20

Toki jos iskari on reilussa kulmassa niin täytyy mitata se akselin liikerata eikä iskarin liikerataa. Iskarin ollessa suorassa/ lähes suorassa akseli liikkuu pystysuunnassa hyvin lähelle sen mitä iskarikin, jos ei sitten tosiaan ole sisään- ja ulosjoutoa rajoitettu.

Yleensähän molemmat pitäisi rajoittaa jotenkin, jotta iskari ei ole se pohjaanlyöntikumi tai ulosjouston rajoitin..


Sivu luotu: 03:58 (GMT +2).