Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Merivaihde hydraulinen (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=124401)

Hojotojo 23.05.2014 15:49

Merivaihde hydraulinen
 
Örgh täältä on aina löytyny hyvää vertaistukea ja näyttää olevan seutukunnan ainoalla ammattimiehellä vähän turhan täysi kalenteri ja muutenkin kaikki luurit tuuttaa varattua, niin kysynpä täältä:
a) löytyykö jyvässeudulta kaikinpuolin pätevää ja asiallista mekaanista henkilöä, joka osaisi jotain om laitteen (ZF) päälle
b) tietää tällaisen henkilön, joka olisi halukas esim iltatöihin
c) kertoo minulle, että anna palaa vaan ja murskaa se itse kappaleiksi!

Vaihteessahan on siis paha vika, ei vedä eteen lainkaan. Luistoa oli reippaasti havaittavissa ennen puhdin katoamista tyystin.

:confused:

Tomppaa_ 23.05.2014 18:11

Onkos tuossa säätöruuvia jossain mistä saa pakkoja tiukattua?

MOGGI 23.05.2014 22:59

Oliko öljy vaihteen sisällä puhdasta vai "palanutta"
Onko pakat luistanut pahastikkin.

Muutakuin haet oikeat osat ja purat .

BJ-40/76 24.05.2014 21:53

Vastaus osio C)
 
Pääsääntöisesti helpompi potilas, kuin serkkunsa, auton automaatti vaihteisto.

Onko mikä vaihde? siis tyypiltään. Ja onko luistokytkintä?

Onko suodatin/öljyt vaihdettu milloin? toimiiko jäähdytys? (siis yleensä lämmönvaihdin raakavedestä) Ja viimmeisimpänä, mutta ei vähäisimpänä: meneehän vaihde kunnolla päälle ? minä ottaisin vaijerin laatikon kyljestä irti, ja tarkistasin meneeke perille asti, JOS vivussa ei ole säätöruuvilla rajoitusta.

Ja jos öljyt ovat palaneet, niin mahdollinen säätö ei välttämättä anna paljoa lisää merimaileja.

p.s jos on kallistetulla ulostuloakselilla, niin viimmeisen akselin säätö alkaa jo sivuta perän shimmaamista....

Hojotojo 25.05.2014 15:50

No niin kiitti vastauksista!

Mietitäänpäs:
- En keksi nyt mitään säätöruuvia, enkä ymmärrä, mitä siellä tiukattaisiin...?
- Öljy näyttää tikusta puhtaalta (uudet), mutta voisin laskea kyllä tyhjäksi, kun otin sen jo irti koko pökäleen
- SIellä pitäs olla uusi lamellipakka sisällä (?!)
- ZF IRM41A2 ei ole luisto-ominaisuutta
- Siinä on pieni lauhdutin, mutta epäilen, että vaihde ei ole mennyt eteen kunnolla päälle, jolloin öööö paine kai jää vajaaksi ja luonnollisesti kytkin luistaa ja palaa (??)
- On kallistettu ulostulo. Potkurin akseli kiinni pyöri kyllä helposti ihan käsin, jos tuo nyt on mikään edullinen ominaisuus

Täytyypä laskee öljyt puhtaaseen kannuun ulos ni näkee paremmin kokonaistilanteen.
Voin tässä laittaa pari kuvaa kohta esmes.

BJ-40/76 25.05.2014 22:31

Ei yhtään kokemusta k.o merivaihteesta
 
Mutta onko remontin jäljiltä? jos kerran uusi pakka, ja ei pidä kunnolla, niin joko korjattu vian seurausta taikka kasattu väärin?

Siis joko öljynpaineet ovat olleet matalat(/jäähdytys puutteellinen), ja sen seurauksena pakka on kärähtänyt?
Siis vaikka kuinka "loppu" merivaihde, niin huviveneessä yleensä toimii pakilla, koska potkuri ei pidä pakilla läheskään yhtä hyvin kuin eteenpäin mennessä, ja pakilla ei anneta tehoja pitkiä aikoja (siis vaikka luistaa jatkuvasti pikkuisen, niin sitä ei huomaa, jos ei tunne venettä kunnolla)

-> Pitemmän päälle halvempi vaihtoehto Voisi olla se Tunnettu ammattimies.... varsinkin kun veneessä ei ole käsijarrua, jonka avulla voi heittäytyä turvallisesti parkkiin vedon kokonaan loputtua....

sos 26.05.2014 06:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1135242)
Mutta onko remontin jäljiltä? jos kerran uusi pakka, ja ei pidä kunnolla, niin joko korjattu vian seurausta taikka kasattu väärin?

Siis joko öljynpaineet ovat olleet matalat(/jäähdytys puutteellinen), ja sen seurauksena pakka on kärähtänyt?
Siis vaikka kuinka "loppu" merivaihde, niin huviveneessä yleensä toimii pakilla, koska potkuri ei pidä pakilla läheskään yhtä hyvin kuin eteenpäin mennessä, ja pakilla ei anneta tehoja pitkiä aikoja (siis vaikka luistaa jatkuvasti pikkuisen, niin sitä ei huomaa, jos ei tunne venettä kunnolla)

-> Pitemmän päälle halvempi vaihtoehto Voisi olla se Tunnettu ammattimies.... varsinkin kun veneessä ei ole käsijarrua, jonka avulla voi heittäytyä turvallisesti parkkiin vedon kokonaan loputtua....

eikös ankkuri(käsijarru) kuulu pakollisiin varusteisiin? :)

BJ-40/76 26.05.2014 13:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1135270)
eikös ankkuri(käsijarru) kuulu pakollisiin varusteisiin? :)

Onhan niissä ankkuri, mutta "jonka avulla voi heittäytyä turvallisesti parkkiin vedon kokonaan loputtua...." on se valitettava tosiasia, että a) ankkuri ei välttämättä pysy pohjassa paikallaan, ja b) sen ankkurin varassa pääsee kiertämään rinkiä ankkurin ympärillä noin 3-15x veden syvyisellä alueella tuulen/virran mukana, ja siihen saattaa sattua jotain muutakin, kuin pelkkää tarpeeksi syvää vettä, pahimillaan jopa joku on pakotettua seilaamaan päälle....


Sivu luotu: 21:46 (GMT +2).