Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sos
(Viesti 1137730)
Auton mittaukset sekä säädöt tapahtuvat aina täysin asiakkaan vastuulla.2014*©*Rasmus Speed Promotions Ltd.
Sinänsä kuullostaa aika oudolta, että säädöt on asiakkaan vastuulla, tuon mittauksen ymmärrän kyllä, mutta en tuota vastuun kiertoa säädöistä.
|
Tuo on aivan ymmärrettävä varaus! siis ainakin minä ymmärrän mistä kyse.
Siis autoa aletaan "penkittämään", ja varsinkin bensa-autoissa voi tapahtua äkkiä paljon... Siis jos esim. seos pääsee hetkellisesti (varsinkin jos litratehot hätyyttelee 200+ hv/kw)
Siis jos seos käy laihalla edes hetken, vaikkapa suuttimien/pumpun tms. takia, niin VOI tulla romua.
Ja silloin asiakas kertoo, että "nuo kaikki palikat on ostettu kiinasta/jenkeistä tms., ja niille luvattiin 600 hv tehoa, ja nyt männässä on reikä, vaikka tehoja oli maksimissaan 599 hv!" särit minun auton, kummin kaiman kaveri opiskelee (ensimmäistä vuotta) oikeustieteitä.....
Mutta tuohon maastureiden penkitykseen; Olisikohan minkälainen homma tehdä sovite tuolle traktoreiden "tappitehojen" penkille? siis se mittaa nimenomaan vääntöä/kierroslukua, ei kiihtyvyyttä. (halvin tapa virittää (vanhimmissa?) inertiadynossa; otetaan vauhtipyörästä painoa pois...)
Siis kun perässä 100% lukko, niin pelkästään pyörän pultteihin laippa, josta kardaani/ulosottoakseli tavalla taikka toisella dynoon? toki dyno meinaa keikata...
Kaveri ei tiettävästi tehnyt visioimaani "köyhän miehen" dynoa, kun ei ole kuulunut mitään...
Siis suolatonta vettä oli tarjolla Paljon, ja piti yrittää arvata virityksen vaikutus ulos tulevaan akseliin... max pyörimisnopeus noin 3000 rpm, ja tehoa muutama sata kW.
Ja kun oli ns. "nollabudjetti" projekti, niin oli tarkoitus viedä kuokkuri jarrulevyt kuution vesisäiliöön, ja jarruttaa tuplasatuloita akseliin laakeroiduilla satuloilla, joiden jarrutusvoimaa säädetään käsikäyttöisellä prässin hydrauiliikkapumpulla ja sen voimakkaasti kuristetulla venttiilillä...
Ja vääntömomenttia oli tarkoitus mitata laakeroitujen jarrusatuloiden henkilöauton jouseen, siis n. 2 metrin päähän, tulevan puristuksen/kokoonpainumisen mukaan....
p.s 1000 litraa 10 asteista vettä kiehuu helposti, ja tuo lämpeneminen tapahtuu "postikortin" kokoisella alueella.... siis kannattaa varmaan uhrata pari ajatusta, että tuo levyjen/palojen väli pysyy ns. hallinnassa:rolleyes:
p.s.s Ja kun tuon "muutaman kW" demon vedet laskettiin pois, ja muutamassa minuutissa kaikki jarrukomponentit oli hallitusti "kuivia".....