![]() |
Nissan Terrano II moottoriongelma
Hei!
Minulla on jo useamman vuoden ollut Terrano II. Nyt jokin aika sitten tästä nykyisestä kulkineesta (Terrano II 2,7TDI automaatti -01) katosi moottorista kolmospytystä puristukset. Todennäköisimmin tähän auttoi se, että autolla oli ajettu lähes vuosi ilman ilmansuodatinta, ja oli ajettu muuallakin kuin puhtailla asfalttiteillä... Kuitenkin nyt olen metsästänyt autoon sopivaa moottoria purkaamoilta. Ongelmiksi on muodostunut se että kun autoni on automaatti jossa on zexelin ruiskutusjärjestelmä, joka lukee klierrokset 1. suuttimelta. Kaikki varamoottorit joihin olen törmännyt ovat boschin ruiskuilla, jos ne ovat lukeneet kierrokset 1. suuttimelta...? Sillä että onko moottori ollut automaatissa vai manuaalissa, ei vissiinkään pitäisi olla väliä, muutakuin vautipyörän osalta... Onkohan tuollainen ruiskujärjestelmän vaihdos mahdollista tehdä ja kuinkahan paljon eri kilkkeitä olisi vaihdettava samalla, onkohan kellään tietoa/kokemusta. Entä voiko jotenkin tai jostain helposti tunnistaa kumpi ruiskutusjärjestelmä olisi kyseessä (olisi vain ruotsissa yksi mielenkiintoinen moottori myynnissä, myyjä vaan vastasi uteluuni ruiskutuksesta/suuttimista, ettei tiedä)? Vai onko niin että zexeliä on käytetty ainoastaan automaateissa... Olisin jokatapauksessa kiitollinen kaikesta lisätiedosta jota asiaan voin saaha... |
Äkkiseltään voisin veikata että jos perusmoottori on sama, tuo ruiskuosien vaihdos ei ole mikään ongelma, nehän saa vanhasta moottorista. Eli imusarja, johtosarja ja anturit vanhasta padasta uuteen ja kovaa ajoa.
|
Ei kait siinä auta muu, kuin lähteä kokeilemaan vaan ostaa sellainen boschin järjestelmällä oleva, ja alkaa muuttamaan siihen kilkkeitä omasta moottorista (jos se vielä jostain varastosta löytyy...)
On kyllä omituista, nottei näitä zexelin järjestelmällä olevia koneita ole tullut vastaan. Käsittääkseni nekin kuitenkin ovat melko yleisiä... |
Eikö onnistu ehjätä enää vanhaa pataa?
Rengasta, hoonausta jne... |
Luulen ettei se kannata. Kävin kyllä kysymässä sitä moottorihiomolla. Sanoivat sen kyllä onnistuvan jos koneen poraa ja putkittaa , sopisivat juuri kuullemma jotkut raktori foordin putket siihen... Tietysti uusi männänrengassarja ja muut kivat kilkkeet... Hinta-arvioo koko operaatiolle tuli sellaanen 2600 euroa pyöriästi.
Tällä autolla on kuitenkin erinäisen sattuman vuoksi ajettu ainakin vuosi ilman ilmansuodatinta, jonka jälkeen ilmamassamittarin verkon edestä löytyi pikkurillinpään kokoisia kiviä. Näitä pienemmän hiekan johdosta ne puristuksetkin todennäköisimmin katosivat. Tuon takia en ole oikein halukas entisöimään vanhaa konetta, koska mitä muuta vauriota epäpuhtaudet ovat tehneet? esim. turbolle? Ja jos vaihtokoneen saa turboineen ja kilkkeineen parin tonnin alle tai päälle, mielummin harkitsisin sitä vaihtoehtoa. Täytyy kyllä myöntää, kokemuksen olleen jo tähän saakka hyvin opettavainen. Usean käynnin merkkiliikkeessä ja satojen netissä vietettyjen tuntien yhdistelmä on toiminut opettajana Terrano II:sta. |
Nyt vasta huomasin allekirjoituksestasi Eskimo, että oletkin vissiin hoonauksen ammattilainen ;)
Mitä mieltä sinä olisit asiasta, olisiko se hoonaus sittenkin vaihtoehto? Tai kannattaisiko sitä kysyä myös joltain muulta pajalta? |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 18:52 (GMT +2). |