Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kysymys MB 602 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=123677)

sähköarska 01.05.2014 14:34

Kysymys MB 602
 
Mulla on mussossa kyseinen kone, en oo ihan varma onko se 662 vai 602. Kuitenkin 5 pyttynen 2,9 litrainen diisseli. Autossa on sellainen ongelma että se käy epätasaisesti kuumana, ja nykii kun vedättää pienillä kierrokksilla. Ongelmat katoavat kun ilma jäähtyy ja/tai on kostea sää. Mielestäni se on laihalla. Pystyykö kyseisestä koneesta säätämään seosta rikkaamalle. Autossa on joku ohjain laite kuskin penkin alla liittyykö se pumpun ohjaukseen. Mulle ei oikein oo tuttuja nää diiseli vehkeet...

Jappi 01.05.2014 15:30

Diesel ei voi olla laihalla. Polttoainemäärällä säädetään kierrosluku joten polttoainemäärän lisäys nostaa kierroksia.

Tuollaista voisi tehdä ilmavuoto polttoaineen imupuolella mutta en keksi miten se voisi olla kelistä tai lämmöistä kiinni.

sähköarska 01.05.2014 16:06

No se voisi olla juurikin tuossa vika. Viime kesällä kun auto seisoi vähän pidempään se lähti hyvin käyntiin mutta sammui sitten ja käynnistyi uudelleen pitkän starttauksen jälkeen. Tankki varuste on aika rapeessa kunnossa .. En ihmettele jos sieltä repii ilmaa.

pee 01.05.2014 17:40

otapa kuva siitä pumpusta niin pohditaan ... ja ihan varmasti saa syöttöä lisää vaikkei se tätä onGelmaa tuottaisikaan

tdi 01.05.2014 21:21

En tosiaan tiedä minkälaisen pumpun ovat mussoon laittaneet? Mutta jos se takapää näyttää tuollaselta voit kokeille irrottaa tuosta Punaisesta "tyhjäkäynti" säätimestä (ELR) töpselin silloinkun vika on päällä ja kokeile onko vaikutusta. Tuskin mutta eipä maksa mitään.. :)

Naftan suodattimen tietenki nyt ekaks vaihdat, jos niinkin helpolla selvii.
Sit ilmavaivaa ja siirtopumppua epäilemään.
Onko nuo mussojen koneet ihan oikeesti mersun tekemiä vai lisenssillä, miten se nyt olikaan ?

http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0241.jpg

pee 01.05.2014 21:49

vai 662 (lisenssi) koneessa Bosch VE ??

sähköarska 02.05.2014 21:04

Kiitos vastauksista, otan huomenna kuvan pumpusta. Moottori on lisennsillä tehty. Kannessa lukee licensed by mercedes benz. Auto on vm 97 olettaisin että kone on ollut 80 luvun lopun mersuissa. Boxi joka on kuskin penkin alla liittyy luultavasti jakolaatikon ohjaukseen autossa on sähköllä kytkettävä iso ja pikku puoli sekä neliveto/takaveto. Ja erikoisuutena alipaineella toimivat etuperän napalukot, jotka olen korvannut manuaalisilla. Eikös tuo kone ollut Sprintereissä??

turbodiesel 02.05.2014 21:23

Ainaki spritterisä vm98 josa on tuo 602 2.9 diesel nii siinä oli onneton lucas sähkönen jakaja pumppu. Eli lastulla tai vasaralla lisää ruokaa.

sähköarska 03.05.2014 09:54

4 Liiteet
Njoo tässä kuvia mitä sain otettua pumpusta.. Se on kovin hankalasti ilmanputsarin ja imusarjan alla. Bosch pumppu tuo näyttäs olevan, suuttimista näyttäs vuotavan polttoainetta tämähän on käsittääkseni esikammio kone. Suuttimet semmoiset lyhyet ja paksut polttoaine näyttäs tulevan suuttimen rungon välistä..? Tekiskö joku mulle noi suuttimet jos ruuvaan ne irti, hankkisin kärjet niihin itse duunin kautta. Eikös niistä avautumispaine säädetä kasauksen jälkeen??

sähköarska 03.05.2014 09:57

Kuva 1 on suoraan sivulta otettu siinä näkyy pumpun takakansi joka on tasainen ja yksi alipaine kello. Pumpun päällä on lisää noita kelloja. Takakannessa ei mielestäni ole mitään ruuvia mitä vois kääntää.

pee 03.05.2014 11:19

äkkiä kattoen näyttäs ihan perus mersun pumpulta, säädöt on takakannen alla, eli takakansi pois ja sieltä löytyy

vuotaako naftaa siis:

- suuttimen ja esikammion välistä
- suuttimien välisistä paluuletkuista (hyvin yleistä)
- esikammion ja kannen välistä


kaks ekaa melko vaivattomia ihan kotitalleissa, oikeat työkalut ja oikeaa letkua niin vaiva poistuu, kolmas teettääkin vähän enemmän

Mika_T 03.05.2014 11:24

Älkää sekottako tuota vanhempaa esikammiokonetta mm. väyrysessä ja sprintterissä olevaan suoraruisku versioon (bosch jakaja) joka on paljon parempi.

Kuvissa näyttää olevan ihan perus boshilainen rivipumppu.

sähköarska 04.05.2014 14:17

Korjasin eilen tankin lähdöt. Oli tosi rapeet putket, kumpikin jäi käteen kun yritin kumiputkia irti. Nostin varusteen ylös joka oli peltinen tein uudet putket vanhojen tilalle. Sinällään hyvä että metallia, toisaalta muovinen ei ois ruostunut. Auto ei muuttunut tästä mitenkään aattelin että jos jaksan huomenna uusin vielä esisuodattimen ja sen kumiputket polttoaine suodatin melko tuore ajettu varmaan jotain 10000km vaihdosta. Täytyy varmaan uusia paluulinjat suuttimien luota varsin rapeita nekin vuoto voi hyvinkin tulla niistä. Koitan ensin nämä ennenkuin alan säädellä pumppua...

pee 04.05.2014 14:29

paluulinjojen huonouskin voi sotkea käyntiä, hommaa niihin sitä oikeaa alkup Gummiletkua, Vehosta / Merteilistä ainakin löytyy, oiskohan ollu 3.2 mm - en varmaks muista

äläkä nyhdä niitä irti vetämällä, ettei jää nippa letkuun, vaan varovasti mattopuukolla tms. pitkittäin halki nipan luota

smgt 04.05.2014 16:11

en usko että pumppua säätämällä kummenee.
jossaki on kyllä oikeeta vikaa mutta ei tule heti mieleen mikä vois vaikuttaa nuin isosti kelin muuttuessa kun mekaanin pumppu on.

eihän jakoketjun kiristin anna löysää matalilla kierroksilla mikä aiheuttas ajotuksen muuttumista ja sitä kautta aiheuttas nykimistä?

tdi 04.05.2014 19:40

Onko näissä jo egr-venttiilit, miten lie sen ohjaus toteutettu ?

toyota4x4 05.05.2014 00:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T (Viesti 1129254)
Älkää sekottako tuota vanhempaa esikammiokonetta mm. väyrysessä ja sprintterissä olevaan suoraruisku versioon (bosch jakaja) joka on paljon parempi.

Kuvissa näyttää olevan ihan perus boshilainen rivipumppu.

eikö 2.9 vitos kone olekkaan väyrysessä ja sprintterissä esikammio kone? niin kuin on esim.om 605 ja om 606:n

Jappi 05.05.2014 03:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 1129678)
en usko että pumppua säätämällä kummenee.
jossaki on kyllä oikeeta vikaa mutta ei tule heti mieleen mikä vois vaikuttaa nuin isosti kelin muuttuessa kun mekaanin pumppu on.

eihän jakoketjun kiristin anna löysää matalilla kierroksilla mikä aiheuttas ajotuksen muuttumista ja sitä kautta aiheuttas nykimistä?

tähän samaan suuntaan arvaan, ennakonsäädin takkuaa jakopäässä...

tepa250d 05.05.2014 07:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 1129832)
eikö 2.9 vitos kone olekkaan väyrysessä ja sprintterissä esikammio kone? niin kuin on esim.om 605 ja om 606:n

Juu ei ole ,on suora suihku kone mutta ei se kyllä parempikaan ole jos meinaa vähänkään virittää.

sähköarska 16.03.2015 19:28

Aattelin laittaa tähän vielä juttuu vaikka vähän vanha onkin.. Löytyi syy nykimiseen, eikä liittynyt polttoaineen syöttöön. Tossa syksyllä antautui perä, ja jätin auton talveksi seisomaan. Aattelin että katselen perän talven aikana ja löysinkin sellaisen. Ostin itseasiassa molemmat kun en ollut varma onko välitykset samat. Vaihdoin takaperän viime viikonloppuna ja oon nyt ajellut sillä. Ja kas nykiminen haihtui, perä antautui ilmeisesti siksi kun ostin auton hajallisena siitä oli jakolaatikko leikannut kiinni. Silloisen omistajan mukaan takarenkaat oli ruvenneet hiihtämään motarilla. Auto tuotiin meille firman pihaan hinurilla jonka lavalle hinattu nahkoineen. Irroiteltiin töissä karpaasi ja saatiin sitten liikuteltua sitä. Nää uudet perät on 1/3,77 Bensa mussosta peräisin. vanhat oli 1/4,55 eli muuttu välitykset aikalailla. Hiukan toivois vääntöä enemmän kannatasko koittaa kääntää tuota alaruuvia josta kuva tuossa edempänä?? Mihin suuntaan ja paljonko ehdotuksia kiitos.

smgt 17.03.2015 23:18

syöttöö 4 kierrosta auki ja tyhjäkäyntiä suunnilleen 5-6.
Jos tyhjäkäynti ei jää sopivaksi niin sitä voi pumpun päältä säätää pikkuruuvista. Ja yleensä kun syöttöö lisää niin kaasuvivusto liikkuu samalla. Vaijeria pitää löysätä Kun jää kaasu kantamaan.

Itellä oli suunnilleen nuilla opeilla säädetty ja meni katastuksesta läpi. Enempi jos laitto syöttöö niin tyhjäkäynnille laskeutu tosi hitaastin.

Jonku verran voi vetoja saaha lisää ruuvauksen jälkeen ku säätää kaasu visuston että polinta lattiaan painamalla myös pumpulla menee kaasu pohjaan.

sähköarska 10.05.2015 13:18

Vaihdoin paluuletkut mussoon. Polttoaine vuodot vähenivät. Otin irti ilmansuodattimen jotta pääsen käsiksi pumppuun .. Pumpun päällä on kuvassa 1 näkyvä alipainekello. Kun otin sen irti niin kierrokset laski 200 rpm ja kone rupesi käymään tasaisemmin. Kellosta menee alipaineletku koneen lohkossa kiinni olevaan tunnistimeen ja siitä taas letku alipaine pumppuun. Ilmeisesti tunnistin on sellainen joka avautuu tietyssä lämpötilassa?? Jätin letkun irti ja kokeilin ajaa niin jättää kierrokset välillä ylös. Kytkin letkun kiinni niin toimi sen jälkeen taas normaalisti. Kunnes taas jättää kierrokset ylös ilmeisesti kun venttiili avautunut. Mikä ihmeen kello tuo on ja miten sen pitäisi toimia. Puutuisko tuosta jotain en ymmärrä miten kellolta alipaine poistuu venttiili kun antaa sille alipaineen niin se poistuu vasta kun irrottaa letkun...

pee 10.05.2015 19:06

Vois olla tyhjäkäynnin korotus, kylmänä korottaa just sen n. 200 rpm

Ei vaan jaksa muistaa kumminpäin se korottuu, alipaineella vai ilman


Sivu luotu: 01:06 (GMT +2).