![]() |
Hiace -90 4wd 5-vaihteesta
Kyselisin saako vaihdekepin tankoa (tms) muokkaamalla pysymään vitosen päällä moottorijarrutuksessa? Ominaisuus ollut autossa jo kauan aina kun päästää vitonen silmässä kaasun ylös. Emäntä kun joutuu (pääsee :) ) ajamaan autoa pari kertaa kuussa eikä kädet riitä nojaaman keppiin kun moottorijarruttaa niin voisi tuonkin ratkaista. Oikea ratkaisu ilmeisesti laakerin vaihto kyseiseen vikaan mutta muita konsteja kuunnellaan. Laakeri kuitenkaan ei ole varmana menossa lähiaikoina kun on ollut tuollainen jo 150tkm.
|
Kai sen saa kun pistää jonkun todella jäykän vetojousen jonnekin oikeaan paikkaan, mut ei tee laatikosta varmaan ainakaan parempaa jos siirtäjää pakotetaan koko ajan johonkin asentoon.
Parempi on opettaa emäntää pitämään käsi kepillä eikä missään muualla moottorijarrutuksen aikana ja kaikista parashan ois tehdä laatikkoon pientä huoltoa, mut se vaatii hiukan inspistä. Se tietty kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa ettei mitkään vivustot vedä vaihdetta pois kun moottorilaatikkopaketti kallistuu, mut todennäköisimmin vika kyl piilee laatikossa. |
Täysin "puskista" 4wd hiaceen...
Mutta valistunut arvaus; 5.vaihteen haarukka ja holkki väljät, mahdollisesti tuo napa myös. ja alkujaan laakerivälyksestä alkaneet.
-> nuo orkkis jouset+kuula ei jaksa pitää vaihdetta päällä, kun holkki/lukituskehä lähtee "ratsastamaan" moottorijarrutuksessa. Siis ei kokemusta k.o ongelmasta, noissa L sarjan koneiden vaihteistoissa. |
Kytkentähampaat siellä on pielessä, vaatii sen rattaan ja kytkentäholkin uusinnan. Vedätetty pikku kierroksilla, sillähän nuo hajotetaan.
|
Sivu luotu: 13:00 (GMT +2). |