![]() |
Automaattiset napalukot --> ongelmia
Miten noi automaattiset lukot toimii? Mikä kytkee päälle ja pois? Opel Montereystä (isuzu) alkoi hanttarin puolen pyörästä kuulua ihmeellinen rapina ja joku siellä takertelee. Lukothan ovat japseissa aika pitkälti samat kaikissa?
Pyörät oli ylhäällä ja lukon kansi irti, pyöritellessä jotain liikettä paketissa tapahtuu mutta onko joskus jääny rattaat huonosti ja kuluneet? Onko jotain kuvia olemassa ko. aiheesta? T: Esa |
Lainaus:
Pura lukot, puhista vanhat mänkit pois ja tilalle tuoretta vedenkestävää rasvaa, ei kovin paksua. Napalukoilla ehkäistään etuvetareiden pyöriminen kun ajellaan pelkällä takavedolla, bensan säästöä pitäsi tulla. Nelivedolta takavedolle vaihdettaessa kannattaa muistaa pakittaa autoa jonkin matkaa että napalukot lähtee poisa päältä. |
Emännän Fronterassa alkoi napalukot renklaamaan eikä meinannut mennä enää päälle kun konehuoneen alipaineletkut oli hapertunut melkein poikki. Yritti kyllä kytkeä välillä mutta ei jaksanu mennä päälle.
Mikähän idea insinöörillä on aikanaan ollut kun turbodieselissä mikä kehittää ylipainetta täytyy lähes kaiken toimia alipaineella, mukaanlukien ahtopaineen säätimen :D Yli 10 metriä tuli konehuoneeseen vaihdettua alipaineletkua ja tuli puhtiakin autoon ihan eri tavalla... |
Kun nelivedon laittaa päälle/pois niin kumpi toiminto toimii alipaineella ja kumpi jousivoimalla? Vai molemmat alipaineella?
Tässä neliveto kytkeytyy päälle ja toimii, ongelma on takavedolle kytkeminen jolloin pyörästä alkaa kuulua omituinen rapina niinkuin hammaspyörät eivät palautuisi tarpeeksi. Ulommainen ratas on ainakin ollut joskus huonosti kun hampaista kärjet ovat hioutuneet pois. Onko se ulommainen ratas koko ajan kiinni siinä navan "kupissa" ja veto kytkeytyy jostain tämän lukon sisältä? |
Nappi neliveto? Eli jos ei kepillä väännetä nelivetoa päälle niin silloin alipaineella/sähkömoottorilla kytketään neliveto.
Napalukko äkkiseltään katsottuna näyttäisi olevan ihan "työntövoimalla" päälle kytkeytyvä eli kun vetari alkaa pyöriä niin napa lukittuu. Pura, putsaa, rasvaa ja kokoa. http://www.partsbase.org/opel/monter...-hub-optional/ |
Ei nappia. Pelkästä kepistä tapahtuu nelivedon ja takavedon kytkentä. Vapauttaako jousi myös lukon kun kääntää takavedolle? Ja se tässä on myös ongelma kun rahina alkaa silloin kun nelivedon kytkee pois päältä.
|
Lainaus:
|
Mulla oli kerran levy poikki automaattinapikksessa rutisi ja paukkui aina välissä
|
Tuli sitä paikallaan putsattua rasvanpoistajalla ja polttoöljyllä. Sprayvaseliinia testiliukkariksi ja jumankauta sehän alkoi toimia. Ei vanha vaseliinikaan niin tahmeaa ollut mutta joku jumitti. Pelkäsin että joutuu purkamaan koko paskan. Huh huh
|
Tyhmä kysymys mut eiko kaikki automaatti napalukot aukea sillä että peruuttaa pienen matkan. Jos jatkaa vaan eteenpäin niin jää helposti vähän päälle ja aiheuttaa juuri tuota rutinaa.... Toki voi joskus lähteä pois vaikka ei peruutakkaan... Mutta valmistaja ohjeistaa peruuttamaan.
|
Kyllä kai ohjeistetaan peruuttamaan yleensä niinkuin tässäkin autossa.. Sitä ei joka kerta vaan ole tullut tehtyä kun meinaa että "kyllähän se sieltä lähtee.."
Isaukon auto, eilen alkoi kuulemma taas pitämään ääntä, joku kova pamauskin jostain kuului, jympytystä ajossa ja panttaa kovasti välillä. Välillä taas ei mitään. Taitaa joku vielä jumittaa tässäkin lukossa. Harkinnassa kovasti manuaaliset lukot. Pihassa yks vanha Troopperi mut ei sovi ne lukot.. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Tuo paikoillaan putsaus on tekohengitystä, mutta kun lukot käyttää palasina ja jos kaikki osat näyttää hyviltä --> rasvaus ja kasaus ja taas saa 10 vuotta ajella huolettomana (ainakin napalukkojen osalta). Purkaminen aiemmin lähettämäni ohjeen mukaan on toooosi heleppua. Sitä ei kannata pelätä. Muuta ei tarvi ku parit pienet tasapäämeisselit ja ehkä jonkulaiset pihit. |
Ok. No ei muuta hommiin sitten vaan!
|
Sivu luotu: 17:23 (GMT +2). |