Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   mitä massaa/tököttiä runkopalkkien sisään? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=123333)

kawatus 20.04.2014 14:37

mitä massaa/tököttiä runkopalkkien sisään?
 
Tämä on vähän mielipide kysymyskin mutta mikä olis hyvää ainetta käsitellä runkopalkit sisäpuolelta? Miten puhdistus millä ootte putsannut?

Jappi 20.04.2014 19:31

Kotelonsuoja-ainetta vaan. Puhdistus ei vanhoissa onnistu hyvin kuin tekemällä reikä palkkiin josta moska pääsee ulos. Painepesuriin sellainen viemärinpuhdistusputki olis varmaan hyvä vehje tuohon hommaan.

fintroll 20.04.2014 20:39

On käytänyt toi viemärinpuhdistusputki ja se toiimi hienosti. Todella paljon muta tuli ylos. Pitäis odota se on lammin tai oot lammin paikka missa kaikki voi kuivata hyvin.

Jalkeen laitin toi dinitroll ML sisalla. Näky kuin se kestaa hyvin.

-Jarkko- 21.04.2014 00:49

Peräöljy kiipeää parhaiten väittävät jotkut mobilistit.

wuntzikka 21.04.2014 06:54

sinkkitönkkö

Heguli 21.04.2014 07:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1125874)
Kotelonsuoja-ainetta vaan. Puhdistus ei vanhoissa onnistu hyvin kuin tekemällä reikä palkkiin josta moska pääsee ulos. Painepesuriin sellainen viemärinpuhdistusputki olis varmaan hyvä vehje tuohon hommaan.

Justiinsa näin ollan tehty ja kun kotelonsuoja-aineen vielä lämmittää notkeaksi ennen ruiskutusta niin soljuu pirun hyvin joka sopukkaan.

kawatus 21.04.2014 07:24

Työkaveri suositteli pellavaöljy pohjasta kotelo massaa ei kuulemma kuivu koskaan kokonaan. Dinitrol on vissiin suosittu merkki noissa massahommissa.
Päältäpäin on massattu kyllä hyvin mutta edellinenkin suikka rupes lahoaan palkkien sisältä.

tekniikkamies 21.04.2014 12:33

Mistäs te ootte hommannu niitä viemärinaukaisuletkuja - itsellä olisi tossa yksi halpapesurin letku ylimääräisenä, jota voisi ehkä käyttää tarkoitukseen jos siihen laittas oikeenlaisen suuttimen päähän?

Minkämoinen pitää olla suutin päässä, että homma pelaa ja onko jossain jotain luetteloa, josta voisi valkkailla sopivalle virtaukselle ja paineelle?

Kun viimeksi puuttellisilla varusteilla putsailin runkopalkkeja sisältä, tulin siihen tulokseen, että tarvisi sekä likaa irroittavaa voimaa, että virtausta joka vie lian hemmettiin, mutta painepesurisysteemillä saattas homma pelata niin jos pesusuutin vie letkun takaa ujuttaen etupäähän asti, sillä saisi vedettyä paskat hallitusti taaksepäin kun letkun vetää paine päällä pois rungon sisältä.

wuntzikka 21.04.2014 15:08

kärcherin pesureihin saa vissiin ihan kaupasta valmiita viemärin aukaisu letkuja, peräti motonet esim

VeeWee 21.04.2014 16:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- (Viesti 1125963)
Peräöljy kiipeää parhaiten väittävät jotkut mobilistit.

Mä oon kuullu taas et avohammaspyöräöljy kiipeää,oven alareunasta itekseen ikkunankarmiin saakka

Ääni kotelonsuojalle,puhtaaseen runkoon.
Rungon massaamista en oikeen ymmärrä,hyvä sillä tietysti on peitää rumia hitsauksia.

Tomppaa_ 21.04.2014 16:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee (Viesti 1126099)
Mä oon kuullu taas et avohammaspyöräöljy kiipeää,oven alareunasta itekseen ikkunankarmiin saakka

Ääni kotelonsuojalle,puhtaaseen runkoon.
Rungon massaamista en oikeen ymmärrä,hyvä sillä tietysti on peitää rumia hitsauksia.

Ja ruosteita :D Kyllä se jossain semmosessa paikassa on hyvä mihin tulee kiven hakkumia mutta eipä juuri muuten. Ja inssin silmää hämää kans hyvin.. :D

Palde 22.04.2014 09:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka (Viesti 1126079)
kärcherin pesureihin saa vissiin ihan kaupasta valmiita viemärin aukaisu letkuja, peräti motonet esim

Tää on testattu yhdellä BJ:n rungolla , mutta vaatii runkoo reilut "paskakolot" jonnekkin puolivälin tienoille . Rungon sisällä suomudan,mulla yms. lisäksi ruostetta ( yllätys) joka lähtee sellaisina levyinä irti ...Nää levyt ei sovi pikkureijistä ulos !

Pesun jälkeen kunnollinen kuivaus , myös sieltä sisältä !

Mää tein sellasen kokotailin jossa oli noin 2 osaa kotelosuojaa , 1 osa peräöljyä ja 1 osa tervaa ( kaikki mitä teet , tee tervalla ...vaari anto tälläsen ohjeen joskus )
Syy miksi tälläsin tohon tervaa , niin muistelen jostain lukeneeni että sillä on hyvät ryömimisominaisuudet ...voin olla mettässäkin !
Nii ja sit parkkihallissa haisee "nostalgia " :)

Pikkasen kun tota seosta lämmitti , peitti ilmastointiteipillä ylimääräset reijä rungosta , kaato reilusti runkoaisojen sisään ja ei muuta tulppaa perään .
Ja sitte rungon keiputusta puoleta toisella , katolleen ja taas alusta uudestaan ...
Lopuksi valutti ylimääräset pois astiaan...jos viittii ...valuu kyllä ittestään parkkikselle vielä viikojenkin päästä ...

Jappi 22.04.2014 11:36

Terva tekee sellaisen jännän että se suoja-ainekalvo alkaa halkeilemaan aikaa päälle, kokeiltu juttu. Samaan tapaan kuin tervattu puuveneen kylki, se terva alkaa lohkeilla joittenkin vuosien päästä kun haihtuvat ainekset poistuu.

tekniikkamies 22.04.2014 16:29

Itse epäilen, että runkopalkkeja on vaikea käsitellä täydellisesti sisäpuolelta koska rungon ulkoa päin maalaamisessa ja hiekkapuhaltamisessakin tarvii nähdä mitä tekee.

Siksi yksi lähestymistapa on, että kehittää pesun tarpeeksi hyvin toimivaksi/helpoksi ja pesun ja kunnon kuivumisen jälkeen lisäilee sinne sitten kotelosuojaa.

Jos olisi joku tähystyslaite käytössä, voisi silmämääräisellä havainnoinnilla sanoa kuinka usein käsittely on syytä uusia.

Palde 24.04.2014 09:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1126337)
Terva tekee sellaisen jännän että se suoja-ainekalvo alkaa halkeilemaan aikaa päälle, kokeiltu juttu. Samaan tapaan kuin tervattu puuveneen kylki, se terva alkaa lohkeilla joittenkin vuosien päästä kun haihtuvat ainekset poistuu.

Sempä takia tervaa onkin vaan "pikkuluraus"( purkista siitä päältä sitä notkeaa tervaa ) ... Puuvenehän vedetään raakalla tervalla , joka sitte auringossa "paahtuu" kuivaksi ( eli siitä haihtuu seassa olevat mäntyöljy yms. )

Toi kotelosuoja ja öljyt pitää tervan notkeena , ei varmaankaan mailman tappiin ...toki toi pesu pitää suorittaa vahintään joka kevät . "aktiivikäytössä" jopa useampi kerta kesässä :)

Ideana mulla ainakin oli että sais mahdollisimman helpolla suojattua rungon sisältä :) Toki tuon voi yrittää vaikka hiekkapuhaltaa ja maalata sisältä jos taidot ja instrumentin siihen antaa mahdollisuuden :)

Kotelosuojassa oli mulla ongelmana sen levittäminen ...ei yksinään ollu tarpeeksi juoksevaa,että olis saatu kaatamalla rungon sisään ja pyörittelemällä leviään lähes joka paikkaan siä rungossa .

Mutta muitakin ideoita olis kyllä hyvä kuulla ...;)

turakki 24.04.2014 10:44

Onpa noilla tehtaan kotelosuojillakin eroa. Tectyl Ml taisi olla sellaista joka kuivahtaa melko nopeasti, eli esim ovien sisään passelia, ei haise kauaa. Dinitrolin vastaava pysyy märkänä pitkään ja voisi olla siis palkin sisään passeli. Aikanaan sillä vetelin Bj:n sisäkoteloita ja haisivat ainakin pari kuukautta.
Nämä tiedot siis yli kymmenen vuoden takaa. Tuoreempiakin kokemuksia varmasti kentältä löytyy.

HV 24.04.2014 12:02

Kotelosuojaaineita on sekä vahapohjaisia ja öljypohjaisia, vahapohjainen jäsähtää melko nopeesti siihen mihin ruiskutettu, öljypohjainen kotelosuoja on sitten parempaa ns. imeytymään sinne metalliin ja ruosteeseen.

farmforest 30.04.2014 18:34

Mites olis ihan perus jäteöljy vaikka ripauksella tectyliä? Onko mitään suojausominaisuuksia? Väitän että olis...

TARO59 30.04.2014 18:47

jäteöljy se on vasta paras konsti saada ruostumaan

farmforest 30.04.2014 18:57

ai miten?

farmforest 30.04.2014 19:06

Jaamutjuu sinnehän kertyy rikkiä sekaan... Unohtakaa koko juttu. No miten olis vaikka vanha laatikko/peräöljy?

Kovakalu69 30.04.2014 19:08

Shell ensis DW

tainioite 30.04.2014 21:17

tm testas joskus suoja-aineita niin jäteöljy pärjäs täysin muille mömmöille.

kawatus 01.05.2014 13:57

Meinasin tehdä tommosen suuttimen http://www.siivouskone.fi/lisatiedot.php?id=163&type=1
Tuossa näyttää olevan 4 reikää ja mittasin painepesurin suuttimen koon niin se on noin 1,2mm
Pitäs olla melko pienet reijät että pääsis samaan pinta alaan.
Jos tekis 0.5 reijätkin niin olis aika tarkka porattava.

-MaTTi- 02.05.2014 01:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tainioite (Viesti 1128628)
tm testas joskus suoja-aineita niin jäteöljy pärjäs täysin muille mömmöille.

Kerro toki lisää, en oo ite nähny enkä aiemmin kuullu että jäteöljy olis ollu Tekniikan Maailman testeissä mukana.


Sivu luotu: 12:00 (GMT +2).