![]() |
mitä massaa/tököttiä runkopalkkien sisään?
Tämä on vähän mielipide kysymyskin mutta mikä olis hyvää ainetta käsitellä runkopalkit sisäpuolelta? Miten puhdistus millä ootte putsannut?
|
Kotelonsuoja-ainetta vaan. Puhdistus ei vanhoissa onnistu hyvin kuin tekemällä reikä palkkiin josta moska pääsee ulos. Painepesuriin sellainen viemärinpuhdistusputki olis varmaan hyvä vehje tuohon hommaan.
|
On käytänyt toi viemärinpuhdistusputki ja se toiimi hienosti. Todella paljon muta tuli ylos. Pitäis odota se on lammin tai oot lammin paikka missa kaikki voi kuivata hyvin.
Jalkeen laitin toi dinitroll ML sisalla. Näky kuin se kestaa hyvin. |
Peräöljy kiipeää parhaiten väittävät jotkut mobilistit.
|
sinkkitönkkö
|
Lainaus:
|
Työkaveri suositteli pellavaöljy pohjasta kotelo massaa ei kuulemma kuivu koskaan kokonaan. Dinitrol on vissiin suosittu merkki noissa massahommissa.
Päältäpäin on massattu kyllä hyvin mutta edellinenkin suikka rupes lahoaan palkkien sisältä. |
Mistäs te ootte hommannu niitä viemärinaukaisuletkuja - itsellä olisi tossa yksi halpapesurin letku ylimääräisenä, jota voisi ehkä käyttää tarkoitukseen jos siihen laittas oikeenlaisen suuttimen päähän?
Minkämoinen pitää olla suutin päässä, että homma pelaa ja onko jossain jotain luetteloa, josta voisi valkkailla sopivalle virtaukselle ja paineelle? Kun viimeksi puuttellisilla varusteilla putsailin runkopalkkeja sisältä, tulin siihen tulokseen, että tarvisi sekä likaa irroittavaa voimaa, että virtausta joka vie lian hemmettiin, mutta painepesurisysteemillä saattas homma pelata niin jos pesusuutin vie letkun takaa ujuttaen etupäähän asti, sillä saisi vedettyä paskat hallitusti taaksepäin kun letkun vetää paine päällä pois rungon sisältä. |
kärcherin pesureihin saa vissiin ihan kaupasta valmiita viemärin aukaisu letkuja, peräti motonet esim
|
Lainaus:
Ääni kotelonsuojalle,puhtaaseen runkoon. Rungon massaamista en oikeen ymmärrä,hyvä sillä tietysti on peitää rumia hitsauksia. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Pesun jälkeen kunnollinen kuivaus , myös sieltä sisältä ! Mää tein sellasen kokotailin jossa oli noin 2 osaa kotelosuojaa , 1 osa peräöljyä ja 1 osa tervaa ( kaikki mitä teet , tee tervalla ...vaari anto tälläsen ohjeen joskus ) Syy miksi tälläsin tohon tervaa , niin muistelen jostain lukeneeni että sillä on hyvät ryömimisominaisuudet ...voin olla mettässäkin ! Nii ja sit parkkihallissa haisee "nostalgia " :) Pikkasen kun tota seosta lämmitti , peitti ilmastointiteipillä ylimääräset reijä rungosta , kaato reilusti runkoaisojen sisään ja ei muuta tulppaa perään . Ja sitte rungon keiputusta puoleta toisella , katolleen ja taas alusta uudestaan ... Lopuksi valutti ylimääräset pois astiaan...jos viittii ...valuu kyllä ittestään parkkikselle vielä viikojenkin päästä ... |
Terva tekee sellaisen jännän että se suoja-ainekalvo alkaa halkeilemaan aikaa päälle, kokeiltu juttu. Samaan tapaan kuin tervattu puuveneen kylki, se terva alkaa lohkeilla joittenkin vuosien päästä kun haihtuvat ainekset poistuu.
|
Itse epäilen, että runkopalkkeja on vaikea käsitellä täydellisesti sisäpuolelta koska rungon ulkoa päin maalaamisessa ja hiekkapuhaltamisessakin tarvii nähdä mitä tekee.
Siksi yksi lähestymistapa on, että kehittää pesun tarpeeksi hyvin toimivaksi/helpoksi ja pesun ja kunnon kuivumisen jälkeen lisäilee sinne sitten kotelosuojaa. Jos olisi joku tähystyslaite käytössä, voisi silmämääräisellä havainnoinnilla sanoa kuinka usein käsittely on syytä uusia. |
Lainaus:
Toi kotelosuoja ja öljyt pitää tervan notkeena , ei varmaankaan mailman tappiin ...toki toi pesu pitää suorittaa vahintään joka kevät . "aktiivikäytössä" jopa useampi kerta kesässä :) Ideana mulla ainakin oli että sais mahdollisimman helpolla suojattua rungon sisältä :) Toki tuon voi yrittää vaikka hiekkapuhaltaa ja maalata sisältä jos taidot ja instrumentin siihen antaa mahdollisuuden :) Kotelosuojassa oli mulla ongelmana sen levittäminen ...ei yksinään ollu tarpeeksi juoksevaa,että olis saatu kaatamalla rungon sisään ja pyörittelemällä leviään lähes joka paikkaan siä rungossa . Mutta muitakin ideoita olis kyllä hyvä kuulla ...;) |
Onpa noilla tehtaan kotelosuojillakin eroa. Tectyl Ml taisi olla sellaista joka kuivahtaa melko nopeasti, eli esim ovien sisään passelia, ei haise kauaa. Dinitrolin vastaava pysyy märkänä pitkään ja voisi olla siis palkin sisään passeli. Aikanaan sillä vetelin Bj:n sisäkoteloita ja haisivat ainakin pari kuukautta.
Nämä tiedot siis yli kymmenen vuoden takaa. Tuoreempiakin kokemuksia varmasti kentältä löytyy. |
Kotelosuojaaineita on sekä vahapohjaisia ja öljypohjaisia, vahapohjainen jäsähtää melko nopeesti siihen mihin ruiskutettu, öljypohjainen kotelosuoja on sitten parempaa ns. imeytymään sinne metalliin ja ruosteeseen.
|
Mites olis ihan perus jäteöljy vaikka ripauksella tectyliä? Onko mitään suojausominaisuuksia? Väitän että olis...
|
jäteöljy se on vasta paras konsti saada ruostumaan
|
ai miten?
|
Jaamutjuu sinnehän kertyy rikkiä sekaan... Unohtakaa koko juttu. No miten olis vaikka vanha laatikko/peräöljy?
|
Shell ensis DW
|
tm testas joskus suoja-aineita niin jäteöljy pärjäs täysin muille mömmöille.
|
Meinasin tehdä tommosen suuttimen http://www.siivouskone.fi/lisatiedot.php?id=163&type=1
Tuossa näyttää olevan 4 reikää ja mittasin painepesurin suuttimen koon niin se on noin 1,2mm Pitäs olla melko pienet reijät että pääsis samaan pinta alaan. Jos tekis 0.5 reijätkin niin olis aika tarkka porattava. |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 12:00 (GMT +2). |