Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Perämoottori tietäjiä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=123297)

jabe 18.04.2014 21:03

Perämoottori tietäjiä
 
Miten saa Evinrude 5hp pystyakselin irti koneesta?

-87 vuosimalli

pitäs perä laittaa paikoilleen mut pitäs vesipumpun kiila saada ensin paikalleen ja siksi pystyakseli irroittaa!!

vartiainen 18.04.2014 21:36

Ei oo evikka tehnyt 5heppasta mutta kuusheppasen on, vuonna 1987.
Pystyakselissa on boorit yläpäässä joten koko perä irtoo/putoo kun availet tarpeeksi pultteja.

http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E...9-a0a8f9eaa126

jabe 18.04.2014 22:03

be5bfCUd moottorin numero ..

-cu -87

jabe 18.04.2014 23:28

Ongelma korjattu moottori heitetty romulavalle!

tekniikkamies 19.04.2014 17:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jabe (Viesti 1125491)
Ongelma korjattu moottori heitetty romulavalle!

Ainakin 6 hevosvoimainen 1970-luvun lopun kone ollut ihan hyvä kaksisylinterinen kone moneen pikku veneilyyn. Oliks toi tosiaan noin huono, että romulavalle jouti?

neulavuori 20.04.2014 14:39

heitämpä tähän ketjuun pari kuvaa moottorista mistä ei tietoa tunnu löytyvän
tuli veneen mukana ja ihmetyttää mikä tuo oikein on
ainut mitä itse olen löytänyt netistä oli jossain unkarin keskustelu palstalla juttua

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...09150710_n.jpg
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/...99286605_n.jpg
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/...19643562_n.jpg

jabe 21.04.2014 10:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1125599)
Ainakin 6 hevosvoimainen 1970-luvun lopun kone ollut ihan hyvä kaksisylinterinen kone moneen pikku veneilyyn. Oliks toi tosiaan noin huono, että romulavalle jouti?

Ei ollu huono.. sattu vaan olemaan huono pvä..

muuten on ehjä ja pirun hyvä mut pystyakseli hitosti kiinni koneessa!

Muuta vikaa ei oo

KarvaTurpa 21.04.2014 11:18

Yläpäässä ei pitäisi muuta olla kuin o-rengas akselilla. Voi se tiukassakin olla. Viime kesänä yhdestä 18 heppasesta hakkasin vasaralla perän alas. O-rengas oli jonkin pikikertymän takana jumissa ja tuli lopulta palasina pois

kellukka 21.04.2014 11:43

Nyt kun tällainenkin topikki on niin sattuisko joku tietämään miten tuo Parsunin 9,9 on kuristettu? sehän on sama kone kun 15hp,ja täysin identtinen Ensimmäisten Yamahan nelitahtien kanssa.

kellukka 21.04.2014 11:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kellukka (Viesti 1126036)
Nyt kun tällainenkin topikki on niin sattuisko joku tietämään miten tuo Parsunin 9,9 on kuristettu? sehän on sama kone kun 15hp,ja täysin identtinen Ensimmäisten Yamahan nelitahtien kanssa.

Nii ja tuo on 3v vanha kone.

Heguli 21.04.2014 13:01

Jossain vanhoissa jammuissa oli vaan peltinen kuristin kaasarissa ja käsittääkseni myös kaasuläpän avautumista oli rajattu. Nykyään saattaa olla kaikenlaisia sähköisiä rajotuksia.

vekkipappa 21.04.2014 18:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kellukka (Viesti 1126037)
Nii ja tuo on 3v vanha kone.

Voin soittaa huomena töistä megurolle ja kysyä. Joskus olikin tosta juttua mutta en tähän hätään muista. Sattuu olemaan parsunin jälleenmyynti tuo mein firmalla:cool:

kellukka 21.04.2014 18:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vekkipappa (Viesti 1126130)
Voin soittaa huomena töistä megurolle ja kysyä. Joskus olikin tosta juttua mutta en tähän hätään muista. Sattuu olemaan parsunin jälleenmyynti tuo mein firmalla:cool:

olis hieno homma jos sais sen selville ettei ihan umpimähkään tartteis purkaa:) Saako noihin muuten uusia tarroja jostain kun näkyy lähtevän noi tarrat tuulen mukaan?:D

vekkipappa 21.04.2014 18:58

Pitäis saada muistaakseni tarrasarjoja mutta voin sitäkin kysellä..

JiiPee 28.04.2014 13:06

Evinrude 4hv perän irroitus
 
Täällä kun tuntuu tietäjiä olevan, niin kysyn...

Miten 4hv Evarin kulmavaihde otetaan irti vesipumpun siiven vaihtamiseksi? Siitä kavitaatiolevyltähän runkoputki katkeaa pari pulttia auki ottamalla, mutta jokin pidättele erilleen saamista.

Tässä on se vapaakytkin-tanko vetoakselin lisänä siellä runkoputkessa. Vastustaa nyt irtiottoa jostakin, eikä uskalla alkaa voimaa lisäämään ennen asiantuntijoilta kysymistä. Onko siinä joku pidättämässä sitä vapaakytkimen käyttötangon alapäätä vai olisiko vain vetoakselin poorit ruosteessa sieltä ylhäältä, mootttorin puolelta? Sentin-kaksi tulee rakoa ja sitten tökkäää.

Mitään luukkuja ei näytä olevan, minkä alla voisi olla katkokohtaa. Ainoa paikka, mistä "vaihde"tangon näkee, on se evän katkaisukohta kavitaatiolevyn kohdalla. Ilmeisesti sen vaihdetangon pitäisi vain liukua kulmavaihteesta ulos tiivisteiden läpi. Vai pitääkö se ottaa yläpäästä irti, vaihdevivulta? Silloin otattaa ilmeisesti moottoriosan irti pystyputkesta.

Mutis 28.04.2014 18:09

Oletko koittanut eri vaihteiden asennoissa irroittaa? Saattaisi auttaa jos vm yms kertoisit tai noilla tiedoilla koittaisit kuukkelista etsiä.
Ainakin mercruiserin alpha perävetolaitteessa pitää olla vaihde eteenpäin kun alakertaa irroittaa/kasaa. Jos en ihan väärin muista.

lavanelikko 28.04.2014 18:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1127917)
Täällä kun tuntuu tietäjiä olevan, niin kysyn...

Miten 4hv Evarin kulmavaihde otetaan irti vesipumpun siiven vaihtamiseksi? Siitä kavitaatiolevyltähän runkoputki katkeaa pari pulttia auki ottamalla, mutta jokin pidättele erilleen saamista.

Tässä on se vapaakytkin-tanko vetoakselin lisänä siellä runkoputkessa. Vastustaa nyt irtiottoa jostakin, eikä uskalla alkaa voimaa lisäämään ennen asiantuntijoilta kysymistä. Onko siinä joku pidättämässä sitä vapaakytkimen käyttötangon alapäätä vai olisiko vain vetoakselin poorit ruosteessa sieltä ylhäältä, mootttorin puolelta? Sentin-kaksi tulee rakoa ja sitten tökkäää.

Mitään luukkuja ei näytä olevan, minkä alla voisi olla katkokohtaa. Ainoa paikka, mistä "vaihde"tangon näkee, on se evän katkaisukohta kavitaatiolevyn kohdalla. Ilmeisesti sen vaihdetangon pitäisi vain liukua kulmavaihteesta ulos tiivisteiden läpi. Vai pitääkö se ottaa yläpäästä irti, vaihdevivulta? Silloin otattaa ilmeisesti moottoriosan irti pystyputkesta.

Uusissa Hondissa on vaihdetangossa jatkomutteri tuossa kohtaa... Tosin sen nyt kyllä näkee sokeakin, mutta tulipa naputettua turhaa tietoa...

JiiPee 28.04.2014 19:58

Evarin nelosessa on vain eteen-vaihde ja sitten se vapaa. Vaihdetanko liikkuu pystyputken sisällä pystysuunnassa. Tangon yläpää on käännetty 90-asteen mutkalle ja mutkan pää on kiinni vaihdevivun sisäpäässä. Vaihdevipua kun lipsuttelee, niin tanko liikkuu ylä-ala-suunassa.

Ja tosiaan mitään jatkoa siinä ei näy, kun perän ottaa auki sen verran kuin se aukeaa.

Löysin nyt tällaisen videon, missä näkyy aika hyvin se avaaminen. Simppelin näköinen homma ja onnistuu ihan vasemmalla kädellä - kirjaimellisesti. Tämä avaja joutuu vähän kampeamaan juuri samassa kohdassa, missä omakin projekti vastustaa, mutta tämä näkyy lähtevän auki. Minä kokeilin ruuvimeisselin jälkeen jo rengasrautaa. Pitää kai sitten vaan pidentää vipuvartta... :confused: Lähtee joko perä irti tai vesipumpusta kansi. Irti kampeamisen voima välittyy vesipumpun kannen kautta vetoakseliin.

Voisihan siihen vetoakseliin yrittää saada lukkopihdit kiinni ja vääntää niistä, niin ei pumpun kansi rasitu. Liitos aukeaa sen verran, että voisi juuri onnistua.

http://www.youtube.com/watch?v=ialMJhkjExs


Sivu luotu: 18:56 (GMT +2).