![]() |
Perämoottori tietäjiä
Miten saa Evinrude 5hp pystyakselin irti koneesta?
-87 vuosimalli pitäs perä laittaa paikoilleen mut pitäs vesipumpun kiila saada ensin paikalleen ja siksi pystyakseli irroittaa!! |
Ei oo evikka tehnyt 5heppasta mutta kuusheppasen on, vuonna 1987.
Pystyakselissa on boorit yläpäässä joten koko perä irtoo/putoo kun availet tarpeeksi pultteja. http://epc.brp.com/Index.aspx?lang=E...9-a0a8f9eaa126 |
be5bfCUd moottorin numero ..
-cu -87 |
Ongelma korjattu moottori heitetty romulavalle!
|
Lainaus:
|
heitämpä tähän ketjuun pari kuvaa moottorista mistä ei tietoa tunnu löytyvän
tuli veneen mukana ja ihmetyttää mikä tuo oikein on ainut mitä itse olen löytänyt netistä oli jossain unkarin keskustelu palstalla juttua https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.n...09150710_n.jpg https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/...99286605_n.jpg https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/...19643562_n.jpg |
Lainaus:
muuten on ehjä ja pirun hyvä mut pystyakseli hitosti kiinni koneessa! Muuta vikaa ei oo |
Yläpäässä ei pitäisi muuta olla kuin o-rengas akselilla. Voi se tiukassakin olla. Viime kesänä yhdestä 18 heppasesta hakkasin vasaralla perän alas. O-rengas oli jonkin pikikertymän takana jumissa ja tuli lopulta palasina pois
|
Nyt kun tällainenkin topikki on niin sattuisko joku tietämään miten tuo Parsunin 9,9 on kuristettu? sehän on sama kone kun 15hp,ja täysin identtinen Ensimmäisten Yamahan nelitahtien kanssa.
|
Lainaus:
|
Jossain vanhoissa jammuissa oli vaan peltinen kuristin kaasarissa ja käsittääkseni myös kaasuläpän avautumista oli rajattu. Nykyään saattaa olla kaikenlaisia sähköisiä rajotuksia.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Pitäis saada muistaakseni tarrasarjoja mutta voin sitäkin kysellä..
|
Evinrude 4hv perän irroitus
Täällä kun tuntuu tietäjiä olevan, niin kysyn...
Miten 4hv Evarin kulmavaihde otetaan irti vesipumpun siiven vaihtamiseksi? Siitä kavitaatiolevyltähän runkoputki katkeaa pari pulttia auki ottamalla, mutta jokin pidättele erilleen saamista. Tässä on se vapaakytkin-tanko vetoakselin lisänä siellä runkoputkessa. Vastustaa nyt irtiottoa jostakin, eikä uskalla alkaa voimaa lisäämään ennen asiantuntijoilta kysymistä. Onko siinä joku pidättämässä sitä vapaakytkimen käyttötangon alapäätä vai olisiko vain vetoakselin poorit ruosteessa sieltä ylhäältä, mootttorin puolelta? Sentin-kaksi tulee rakoa ja sitten tökkäää. Mitään luukkuja ei näytä olevan, minkä alla voisi olla katkokohtaa. Ainoa paikka, mistä "vaihde"tangon näkee, on se evän katkaisukohta kavitaatiolevyn kohdalla. Ilmeisesti sen vaihdetangon pitäisi vain liukua kulmavaihteesta ulos tiivisteiden läpi. Vai pitääkö se ottaa yläpäästä irti, vaihdevivulta? Silloin otattaa ilmeisesti moottoriosan irti pystyputkesta. |
Oletko koittanut eri vaihteiden asennoissa irroittaa? Saattaisi auttaa jos vm yms kertoisit tai noilla tiedoilla koittaisit kuukkelista etsiä.
Ainakin mercruiserin alpha perävetolaitteessa pitää olla vaihde eteenpäin kun alakertaa irroittaa/kasaa. Jos en ihan väärin muista. |
Lainaus:
|
Evarin nelosessa on vain eteen-vaihde ja sitten se vapaa. Vaihdetanko liikkuu pystyputken sisällä pystysuunnassa. Tangon yläpää on käännetty 90-asteen mutkalle ja mutkan pää on kiinni vaihdevivun sisäpäässä. Vaihdevipua kun lipsuttelee, niin tanko liikkuu ylä-ala-suunassa.
Ja tosiaan mitään jatkoa siinä ei näy, kun perän ottaa auki sen verran kuin se aukeaa. Löysin nyt tällaisen videon, missä näkyy aika hyvin se avaaminen. Simppelin näköinen homma ja onnistuu ihan vasemmalla kädellä - kirjaimellisesti. Tämä avaja joutuu vähän kampeamaan juuri samassa kohdassa, missä omakin projekti vastustaa, mutta tämä näkyy lähtevän auki. Minä kokeilin ruuvimeisselin jälkeen jo rengasrautaa. Pitää kai sitten vaan pidentää vipuvartta... :confused: Lähtee joko perä irti tai vesipumpusta kansi. Irti kampeamisen voima välittyy vesipumpun kannen kautta vetoakseliin. Voisihan siihen vetoakseliin yrittää saada lukkopihdit kiinni ja vääntää niistä, niin ei pumpun kansi rasitu. Liitos aukeaa sen verran, että voisi juuri onnistua. http://www.youtube.com/watch?v=ialMJhkjExs |
Sivu luotu: 18:56 (GMT +2). |