![]() |
1HD-FTE moottori
Jep.
Eli minkäslainen tuon moottorin kuuluisi olla luonteeltaan? Tuossa nimettäin firman HJD100:lla ajelin Helsingistä Ouluun keskiraskas kärri perässä ja totesin, että koneessa ei ole ihan minkäänlaista alavääntöä. (n. alle 2200rpm ei tapahdu mitään) Kuuluuko olla näin? Toinen ihmetyksen aihe oli, että jos halusi että vauhdissa pysyi jokseenkin, täytyi hiemankin isommassa ylämäessä pykältää kolmosta :eek: Lisäksi hieman ihmetytti kun kulutus pyöri siellä 18l/100km lukemissa. Ilman kärryä tyhjällä autolla vetoja tuntuu olevan yli 2500rpm aivan hyvin. Liekkö tuossa nyt sitten jotain vikaa vai onko tuo ihan ominaisuus? Ja kuinkas tuollasessa kuuluu laatikot lämmetä? Jossain välissä pysähdyin kun mielestäni haisi peräöljy ja kokeilin laatikoita ja tuntuivat että käteen ihan poppaa. Vuotoja ei näkynyt missään että öljyjä ois pihalle tullut. Hieman oli kyllä pettymys, kun tuo kampe taidettiin pääasiassa traikun vetoon ostaa :mad: Kärriä yleensä vedellään nelos- ja vitoskoppasilla 2.5TDI porttereilla, eikä niitä kyllä tarvi ylämäissä houkutella pysymään vauhdissa. :confused: |
Kyllähän voimansiirron liemien lämpötilat pyörii "poppaa" asteella normaalisti. Siinä ei pitäisi olla mitään ihmettä.
En tuosta 100sen koneesta tiedä, mutta 80sen 1HD-T:lla olen hinannut noin parin tuhannen kilon kuormaa pitkiä matkoja. Isommissa mäissä hiipuu kyllä nopeus sen verran, että tippuu pois turbiinilukolta ja joskus pakotan kolmoselle, että saa kierroksia koneeseen. Kulutus tuollaisella kuormalla helposti 20 litraa sataselle. Jos ihan yleisesti traikun vedosta puhutaan, niin joku Portteri voi toimia maantieajossa paremmin/taloudellisemmin kevyehköllä kärryllä, mikä on lastattu oikein. Mutta kun ekaa kertaa temuat paksussa sohjossa jossain ääriolosuhteissa painavan kärryn kanssa, niin rupeaa Landcruiserin parhaat puolet tulemaan esiin. |
taitaa olla jotain vikaa laitteessa, omalla satkulla kulutus n.9.5-11ltr per sata ja kärryn kanssa n.3500kg n.14-15ltr per sata. mun mielestä alavääntö on just se mikä on hyvää tossa vekottimessa...
|
Pitäis olla 380Nm/1400rpm, joten joku siellä on vialla jos ei alle 2200 rpm tunnu löytyvän vääntöä.
|
Jotain on vialla. Edes vapari 1HZ mosalla ei pääse nuihin lukemiin. Pitäis mennä nuilla JV73 lukemilla.
|
Lainaus:
HJ61:senkin mosassa mitä olen kokeillu on kuiteski selvästi enempi vetoja kuin tossa Hiluxissa ja sitä uudemmissa pitäs olla sitäkin enemmän! Oisko vaihteistossa jotain sanomista jos se tolleen kuumenee kun eikös se ole tarkotettu 3500 kilon vetoon? |
Mikä on keskiraskas peräkärry? Kyllä 61:n koukussakin 3.5 tonnin kärry ainakin mukavasti perässä tulee sitä vauhtia kun lain sallimissa saa vetääkin. Kulutus on jotain 15-16 luokkaa ja kyllä lämpenee lootakin sen verran että jos ei ole kesällä mattoja lattialla, niin crocsit sulaa jalkaan :D:D
Eli kyl on laitteessa jotain hämärää jos normi kärry ahistaa.... |
Sivu luotu: 05:52 (GMT +2). |