![]() |
hj-61 ja turhan jäykkä alusta
myyjän mukaan toyotan koro sarja..uuden oloiset keltaiset iskarit ja lehdet aivan mutkalla vrt.kaverilla samanikäinen peli ja takalehdet suorat..munuaiset meinaa irtoo selästä kun monttuun ajaa.mitä tehdä?
vaikuttaako vakaajien poisto että saisi alasjoustoa lisää..tai edes ollenkaan..kivireki mun hojo... kiitos |
Lehti tai pari pois pakastaan.
|
Lainaus:
Kippurat pakat ja paljon lehtiä on yleensä resepti kovaan jousitukseen, eli ens alkuun lyhyitä lehtiä pois jousipakoista ja kokeileen. |
Riippukkeen asento vaikuttaa Paljon...
|
Lainaus:
Laitas kuvaa siitä HJ:n takapäästä niin ihmetellään. Sellanen kuva mis näkyy ne takariipukkeet sivulta. |
Jos ajat kovilla rengaspaineilla ja jouset ei ole rasvattu niin aika kova alustahan se on.
Jos jousiin on kulunut pykäliä niin jousipakka on kuin ratakisko, pura, hio kynnykset ja jätä vaikka yks lati pois. vassut väliin ja säännöllistä rasvausta niin pitäis vähän helpottaa. |
aikoinaan kun laitoin uuden dobinson alustan HJ hin, niin aika kauan sai ajella ja jättää yöksi erilaisiin vinoihin, ennenkuin alkoi tuntua ajossa mukavalta ... useamman tuhannen / viikon sai ajaa ...
|
Ome:n jouset ainakin vaati useamman tuhatkilometriä, ennen kuin muuttui mukavan oloiseksi.
|
joo täytyy varmaan purkaa jokunen lehti pois..niitä varmaan ei leimallakaan lasketa?
entä ikuisuuskysymys..saako vakaajat ottaa pois? yritän saada jonkun kuvan laitettua viim.kun menen pyhinä autoa laittamaan(etulaakeri)... |
Ei ole leimalla lateja laskettu, vakaajaa ei saa eikä mielestäni kannata ottaa pois.
Mulla on jonkinverran notkisteltu alusta eikä vakaajat tunnu vaikuttavan joustoihin mitenkään, ts lehdet ei jousta ilman vakaajiakaan paljoa. Joku ristiriipunta voi vähän heiketä jos sekään. |
Itel oli kans 61 piru jäykkä ja pomputtava alusta.
Ny ku soan väsäilin niin purin pakat ja putsailin lehdet ja otin pari latia poies ja vaseliinii väliin nii muuttuu aika mukavaksi ajella maantiellä. |
Mitähän öljyä kannattais koittaa rukkia noihin pakkoihin?
Ei juur kiinnostais nyt alkaa purkamaan ja putsaamaan noit pakkoja ni sais vähän ensiapua niihin. Eilen isommat paskat putsailin pois latien välistä ja ruikkisin spraylitkuu niihin ja muutos oli kyl huomattava entiseen verrattuna. Jossain topicis tätä puitiin mut en muista missä? Joku sano et käytetty moottoriöljy on oikeaa tavaraa niihin ,mut entäs perä tai laatikkoöljyt? |
öljy kuin öljy auttaa, ja kaveriks vielä norjistelu pysäköimällä eri asentoihin vinoon / painoa konttiin
jotkut öljyt tunkeutuu paremmin, mutta pitkään jumineissa jousissa voi olla mekaanistakin ahistusta ihan reilusti katopa myös ne riiput / puslat hereiks |
Katkaisutalttaa/murtorautaa latin väliin ja pensselillä mustaa vassua väliin. Tollain tein jeepin takapakoille aikanaan ja parani ihan tajuttomasti kun oli umpiruosteiset.
|
Minun taannoinen hj-61 sai dopinssonin alustasarjan...
Minä laitoin jotain sinistä vaseliiniä, oli vedenkestävää.
Otin ohutta kupariputkea, ulkohalkaisija noin 3 mm, ja juotin sen rasvanippaan: Sitten hojo kiikkumaan kivikasaan ristiriipuntaan, ja vasaralla koputtelin meisseli vapaana olevien lehtien väliin, ja rässillä puristelin vaseliinia latien väliin, peltisuikaleella kokeilin ajaa vassua mahd. likelle akselia... Toisella kertaa suihkutin pari tölkillistä whyrtin HSS2000? jousten väliin. Muutamia kymmeniä kertoja tuli ajettua ristiriipuntaan, ja jätettyä myös yöksi ristiriipuntaan, mutta varsinkin pakkasella alusta sietämättömän kova, jos piti 31x10,5-15 nokian hakkapeliitta -renkaissa ohjekirjan mukaiset paineet (sen 10r15 vai mikä se 31" renkaan kokoinen oli?) Muutaman vuoden ajelin, siis useita 10 tkm, toki enimmäkseen maantietä, ja hävitin pois, kun ei pehmennyt mieleiseksi..... (siis minun mieleiseksi, makuasia) monta kertaa kävi mielessä, että jos ottas kokeeksi iskarit pois..... Olivat nimittäin 20 asteen pakkasessa niin jäykät..... Jos olisi edelleen minulla, niin olisin varmasti tehnyt iskareille jotain.... (siis vaihtanut öljyt; varovasti porakoneella reikä kylkeen, öljyt ulos, ja juottanut oikean iskarin venttiilin kierteellä olevan nipan, ja ohuenpaa/parempaa öljyä sisään, ja paineet perään.) |
Ruosteet sai jousista pois kun upotin ne sitruunahappoon latien ollessa irti toisistaan. Sitten yksi kerrallaan ylös ja pesu painepesurilla, kuivaus heti perään vaikka nestekaasutoholla. Sivelin jousiin pensselillä Zingaa ja siinä ehkä sellainen pari kunnollita kerrosta voisi olla sopiva paksuus - ei liian ohuesti tai paksusti.
Samassa yhteydessä tuli vaihdettua uretaanipuslat ja eteen rosteripultti kuparitahnan kanssa. Ainoastaan takariipuke on edelleenkin aika karu. Ei varmaan varta vasten kannata tähän ryhtyä, mutta jos on irti muutenkin, omasta mielestä oli ihan hyvä homma. |
joku 300-400 kiloa painoa pariksi viikkoa kyytiin niin jo vain pehmenee.. :)
|
nyt on ollu pariviikkoa 500kg kyydissä ja rengaspaineet tiputettu...meinaa tulla merisairaaks tuol vehkeessä..no tarttee nostaa noi betonilaatat pois ja tunnustella tuliko liikettä..
|
Sivu luotu: 04:18 (GMT +2). |