![]() |
G- mersuun uusi vaihdelaatikko
haluaisin vaihtaa 280ge mersuun neliportaisen laatikon tilalle 5- lovisen laatikon. Uusi (käytetty) viisi vaihteinen geen laatikko on jo olemassa, ja niiltä osin homman sujuminen on suunnilleen tiedossa. kardaanista pala pois ja ilmeisesti myös akselista pätkä. Asia mihin haluaisin saada tietoa ennen hommaan ryhtymistä liittyykin yläpään vivustoihin. Onkohan jossain yleisemmässä mersussa suoraa tuohon geen lattiaan istahtava viisiportainen kimpale? vai pystyisikö tuon vanhan siirtäjän modaamaan asiallisesti toimimaan 5-vaihteisen kanssa? nythän tuossa pitää valitsinta nostaa päästääkseen pakki osioon, ja sen vastapäätähän olisi 5 vaihde. sellaista en halua, vaan vitoseen pitäisi päästä ilman kepin nostoja. Jos joku on ko. operaation mersuunsa tehnyt, tai omaa muuten asiasta tietoja, niin erittäin mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan, että pajalla olo aika jäisi mahdollisimman lyhyeksi, ja osat olisivat olemassa jo ennen purkamisen aloittamista.
|
Riippuu vähän nyt siitä laatikosta. Suurin osa muutoksista 4v=> 5v on tehty sen vuoksi, että on saatu se lyhyt ryömintävaihde (pakettiauton laatikko siis) eli ei tarvi luistattaa kytkintä isojen renkaiden kanssa. Se ylimääräinen vaihde tulee siis sinne "pieneen päähän"....sitä monesti sanotaankin pikkuykköseksi. Se kytketään juuri siinne pakkijousen taakse alas. Nelonen on siis edelleen se "suurin vaihde" ja se on siis yleensä suora kuten 4v laatikoissakin (jotain poikkeuksiakin on, jossa 5v laatikossa se "pisin vaihde" eli nelonen on harvempi kuin suora).
Tuossa pakun laatikon vaihdossa vaihdevivut käy sellaisenaan, vain tankojen säätöjä tarvii tehdä vähän huolellisemmin (juurikin se pakkijousen taakse meno että pikkuykkönen saadaan toimiin). Mikäli 5v loota on jostain uudemmasta henkilömallin autosta niin siinä tilanne voi olla eri. Fiksuinta olisi ottaa koko vaihdekeppi + vivustot samalla luovutusautosta. Huomaathan, että vanhan 280GE:n ja uudemman mallin (myös se pakun laatikko) vaihtaminen edellyttää myös muutosta kytkinkopassa koska startti on eripuolilla. |
Minä vaihdoin w124 300d 5-vaihteisen lootan ja sen siirtäjän omaan Geehen(w460) nelilovisen tilalle. Siirtäjämokkula meni muistaakseni vanhan tilalle suoraan, vai pitiköhän jotain niistä neljän kiinnikeruuvin reiästä muokata... No korkeintaan porata pari uutta reikää ruuveja varten, ei ole paha homma. Siirtäjän tangot piti kyllä tehdä uudelleen leikkaa-liimaa tekniikalla ja se oli aika työläs saada toimimaan kunnolla. Mä en kaivannut pikkuykköstä vaan ylivaihdetta... Tuossa on nelonen 1.0 ja vitosen välitys 0.8. Kaaviossa pakki on nostamalla vasen takakulma ja vitonen normaalisti kolmosen vieressä oikea etukulma(kuskin paikalta katsottuna).
|
Sivu luotu: 12:57 (GMT +2). |