Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Vaihdelaatikon korjaus Hilux 4wd (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=122767)

TaroToy 04.04.2014 06:31

Vaihdelaatikon korjaus Hilux 4wd
 
Hilux vaihdelaatikon korjaus/laakerointi. Laatikko ääntelee eli painaessa kytkin pohjaan niin hiljenee eli onko pelättävä laakerivika vai mitä vai onko ominaisuus että ne ovat tyhjäkäynillä ääntelee ja hiljenee kytkintä painaessa. Laatikko toimii muuten kuin unelma eikä mitään ylimääräisiä ääniä ainakaan kuuluu ajaessa.
Moni teistä on varmaankin korjannut laatikoita eli mikä on hintaarvio laatikon korjaukselle ja mitkä laakerit ovat ne jotka ensin menevät huonoiksi?
Kannataako kytkinakselin vaihtaa kun ja jos avaa laatikon vai tamgearistä korjausholkki akselin päähän hintaeroahan on mutta maksaahan akselin koneistaminenkin jotain. Miten silmälaakeri eikö leveämpää laakeria voi käyttää niin kantaa isommalla alueella kytkinakselin päässä mahtuuko? Paljon kysymyksiä mutta jostain aloitettava. Vielä yksi voiko 89 malliseen jossa on alunperin pienempi halkaisijalla oleva kytkinlevy ja vauhtipyörä laittaa isompi vauhtipyörä että löytyisi järeämpi kytkinpaketti siihen eli ovatko muut mitat ja hammaskehä ym yhteensopivia?

jyrze 04.04.2014 06:49

Taitaa tulla painelaakerista tuo ääni? Koska kytkinremppaa on viimeksi tehty?

Samppa79 04.04.2014 09:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TaroToy (Viesti 1121056)
Hilux vaihdelaatikon korjaus/laakerointi. Laatikko ääntelee eli painaessa kytkin pohjaan niin hiljenee eli onko pelättävä laakerivika vai mitä vai onko ominaisuus että ne ovat tyhjäkäynillä ääntelee ja hiljenee kytkintä painaessa. Laatikko toimii muuten kuin unelma eikä mitään ylimääräisiä ääniä ainakaan kuuluu ajaessa.
Moni teistä on varmaankin korjannut laatikoita eli mikä on hintaarvio laatikon korjaukselle ja mitkä laakerit ovat ne jotka ensin menevät huonoiksi?
Kannataako kytkinakselin vaihtaa kun ja jos avaa laatikon vai tamgearistä korjausholkki akselin päähän hintaeroahan on mutta maksaahan akselin koneistaminenkin jotain. Miten silmälaakeri eikö leveämpää laakeria voi käyttää niin kantaa isommalla alueella kytkinakselin päässä mahtuuko? Paljon kysymyksiä mutta jostain aloitettava. Vielä yksi voiko 89 malliseen jossa on alunperin pienempi halkaisijalla oleva kytkinlevy ja vauhtipyörä laittaa isompi vauhtipyörä että löytyisi järeämpi kytkinpaketti siihen eli ovatko muut mitat ja hammaskehä ym yhteensopivia?

Kurkkaa ensiksi kytkinkoppaan. Laatikko ei välttämättä ole rikki. Veikkaan silmälaakeria tai painelaakeria. Painelaakeri yleensä ääntää kytkintä painettaessa. Silmälaakeriksi saa 3mm leveämpää laakeria. Olisko laakerin hinta ollut joitakin vuosia sitten jotakin 12EUR.

Tomppaa_ 04.04.2014 16:18

Jos laatikko pitää tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä semmosta kevyttä lotkotust/kahinaa niin itse en huolestus. Ääni tulee todennäköisesti kytkinakselin lisääntyneestä päittäisvälyksestä ja on yleinen paljon ajetuissa vaihteistoissa. Jos ajossa ei kovasti vedättäessä ujella/rohise niin kovaa ajoa. Öljyt toki kannattaa tarkistaa

TaroToy 04.04.2014 17:21

Jos kytkin painaa pohjaan niin painelaakeri pyörii ja jos se on sökö niin silloin pitäisi pitää ääntä mytta nyt äntelee kun KYTKIN EI OLE PAINETTU eli ei voi olla painelaakeri. Painelaakeri-kytkinasetelma ja silmälaakeri vaihdettu muutama kuukausi sitten.

Arpe 04.04.2014 17:25

Normivaiva vanhassa toyotassa,varsinkin lämpimillä vaihteistoöljyillä. Laatikko "lotkottaa" vapaalla tyhjäkäynnillä. Ei oo vaarallista,pientä välystä kytkinakselin laakereissa. En lähtis vartavasten aukomaan,mut kytkinrempan yhteydessä asiaan kannattaa jo paneutua.

Pölli 04.04.2014 17:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1121212)
Normivaiva vanhassa toyotassa,varsinkin lämpimillä vaihteistoöljyillä. Laatikko "lotkottaa" vapaalla tyhjäkäynnillä. Ei oo vaarallista,pientä välystä kytkinakselin laakereissa. En lähtis vartavasten aukomaan,mut kytkinrempan yhteydessä asiaan kannattaa jo paneutua.


Joo ominaisuus varmaan, ittellä on ln65 se o melko hiljanen lodju mutta työautona 2001 hilux ja se pitää kans aika rokellusta tyhjäkäynnil vaikke mitään vikaa ole (kytkinkin laitettu). Siin kohtaa kun ajossa kuuluu rahinaa alkaisin vasta huolestumaan vaihteiston laakereista.

Kettu_ 05.04.2014 12:14

johtuu joko huonosta asetelmasta ja sitten kytkin akseli on väljä. omassa oli sama vika hillitön klopina kuulu ja kykimen paino pohjaan ääni lakkas? viikon päästä hävis sitten kytkin ja laatikko pois ja tulos oli odotettu koko asetelma oli menny sököks mm: painelaakeri mennyt asetelman läpi ja kytkimestä lentäny jokanen jousi jonnekkin mistä niitä ei enää löytänyt. itse veikkaan kyllä tuota väljyyksellistä akselia. niissä on aika hyvää klappi jo 390tkm ajetussakin

wuntzikka 05.04.2014 14:34

vaihteistosta sen verran, että mikäs sen sitten aiheuttaa jos 1,2,3,4 vaihteella kuuluu kahinaa myös ajaessa? mutta vitosella ei mitään ylimääräistä ääntä.

Kettu_ 06.04.2014 15:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wuntzikka (Viesti 1121498)
vaihteistosta sen verran, että mikäs sen sitten aiheuttaa jos 1,2,3,4 vaihteella kuuluu kahinaa myös ajaessa? mutta vitosella ei mitään ylimääräistä ääntä.

voi aiheuttaa monikin eri tekiä tuon, joko väljä kytkin akseli, tai sitten laatikossa öljyä hiukka nihkeästi jolloin 5vaihteella pyörii loota lujempaa ja öljyä pääsee liikkumaan, tai sitten vaan laatikolla kilometrit täynnä. itse epäilen laakerointia kyllä, toisaalta kuulostaa vähän erikoiselta että 5 vaihde ei rahise?

Arpe 06.04.2014 16:50

Pääakselilla ei vitosella ole juurikaan kuormitusta,koska voima menee kytkinakselilta sivuakselille,sivuakselia laatikon pyrstöön ja sieltä vitosen rattaitten kautta ulos.
Eli vika vois sijoittua pääakselin laakerointiin?

Kettu_ 07.04.2014 13:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1121825)
Pääakselilla ei vitosella ole juurikaan kuormitusta,koska voima menee kytkinakselilta sivuakselille,sivuakselia laatikon pyrstöön ja sieltä vitosen rattaitten kautta ulos.
Eli vika vois sijoittua pääakselin laakerointiin?

tätä itsekkin veikkaan, omassa havaittavissa myös pieni krohina kyllä, ja kytkimen kun vaihdoin niin akselissa oli sivuttais väljyyttä itsellä, eli laakerointi

ässäarpa 14.10.2018 23:39

Omasta laatikosta on Pakki paskana, pakkia pitää painattaa päälle muuten pomppaa pois. Sekä peruuttettaessa herää koko kylä kun ujeltaa ja naputtaa.

Myös kolmonen ja nelonen rallattaa ikävästi väännätättessä. Liekkö tullut laatikon sietokyky vastaan n. 400nm väännöllä

Näkyy olevan 4runner myynnissä 3litranen diesel ja automaatti. Käyköhän tommonen paketti suoraan 2.4d+manuaalin tilalle paikoilleen ja liekkö tuo automaatti kestää voimaa paremmin?

Viipo 15.10.2018 04:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ässäarpa (Viesti 1392563)
Näkyy olevan 4runner myynnissä 3litranen diesel ja automaatti. Käyköhän tommonen paketti suoraan 2.4d+manuaalin tilalle paikoilleen ja liekkö tuo automaatti kestää voimaa paremmin?

Jos vaihdat moottoreineenja johtosarjoineen päivineen, niin meneehän se sinne, mutta vaihteistossa on erilainen kaaveli 2L-moottorissa ja onko se nyt 3VZ tuo 3.0 bensa. Ei oo automaatista tietoa, onko irroitettavaa/ vaihdettavaa kytkinkoppaa.


Sivu luotu: 18:04 (GMT +2).