Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jakolaatikossa pieni halkeama->vuotaa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=122734)

shishkebab 03.04.2014 14:11

Jakolaatikossa pieni halkeama->vuotaa
 
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Koitin hakua käyttää mutta en löytänyt vastausta ongelmaani.

Elikkäs vaihdoin automatin ja jakolaatikon öljyt. Uutta kuparitiivistettä ei ollut jakolaatikkoon joten päätin fiksuna miehenä kiristää tyhjennys proppua kovempaa kiinni... Niinhän siinä sitten kävi että propun alapuolelta jakolaatikon kuori halkesi hieman ja nyt vuotaa öljyä siitä saumasta. Halkeama ei ole kovin suuri mutta riittävä tahrimaan parkkipaikkojen asfaltit öljyllä. (naapureita vituttaa) Milläköhän tuon pystyisi korjaamaan? Itsellä ei ole kuin valovirtamigi ja siihen en usko että purisi laatikon kuoreen? Joten milläköhän tuon saisi hitsattua/juotettua tms??? Uutta jakolaatikkoa en viitsisi lähteä metsästämään... Auto on -98 pajero 2.8D ja superselect laatikko.

hazzinen 03.04.2014 14:16

vissii alumiittiä se kuori? jos on niin alumiittipuikolla hitsaus, voi myös kunnolla putsattuna kestää jollahii kemiallisella metallilla paikaten.

sos 03.04.2014 14:41

suikasta korjasin kemiallisella metallilla ja hyvin on pitäny, sulla ongelmana että pinnat pitäis saada puhtaaks, eli öljyt pitäis laskea pois ennen paikkaamista

shishkebab 03.04.2014 14:51

Oiskohan ihan alumiinia vai jotain ihmeellistä kiinanalumiiniseosta?!?

EDIT:Ai kirjotitkin alumiittiä. Ihan uusi aine meikäläiselle. Mistäköhän mahtaisi löytyä moisia puikkoja? Ihan korjaamoilta?

Vähän skeptinen ton kemiallisen metallin kanssa, mutta pitänee kokeilla. Asetoni puhdistus ja karhennus hiekkapaperilla on varmaan parhaat keinot saada sitä pysymään?

Jari 03.04.2014 15:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja shishkebab (Viesti 1120814)
Oiskohan ihan alumiinia vai jotain ihmeellistä kiinanalumiiniseosta?!?

EDIT:Ai kirjotitkin alumiittiä. Ihan uusi aine meikäläiselle. Mistäköhän mahtaisi löytyä moisia puikkoja? Ihan korjaamoilta?

Vähän skeptinen ton kemiallisen metallin kanssa, mutta pitänee kokeilla. Asetoni puhdistus ja karhennus hiekkapaperilla on varmaan parhaat keinot saada sitä pysymään?


poikasena mopon lohkon onnistuneesti paikannut kemiallisella, ..

Alumiitti = alumiini , uskoisin?

ja jollain rasvanpoistolla, bräckcleanilla tms pesu, useampaan kertaan, ja teräsharjalla mielellään puhistusta.

turakki 03.04.2014 16:06

Joskus 8-9 v takaperin kardaanin pultit karkasivat ja laippa iski tojosta etuvedon kytkentähaarukan rasian lootan kyljestä irti. Näytin kappaletta tutulle metallimiehelle, mutta ainakaan se ei uskaltanut lähteä hitsailemaan. Liimailin käikäleen kasaan ja hyvin on kestänyt.

hazzinen 03.04.2014 16:14

no alumiiniahaa mie meinasin, ollaampas sitä ny nokkelina. =0)##

tjl 03.04.2014 18:38

Hitsaamalla onnistuu.mut tee niist alupuikoist vaikka vaatehenkareita.
Pitää vaan saada iha puhtaaks ja se voi aiheuttaa ongelmaa, eikä se materiaali.

shishkebab 03.04.2014 19:46

Noniin, eli jonkin sortin alumiiniahan se sitten on! :)

Nyt on kolme vaihtoehtoa tullut: Hitsaus normilangalla, hitsaus alumiinilangalla ja kemiallinen metalli.

Haluisin siitä pysyvän korjauksen joten tuo hitsaaminen kuulostais fiksuimmalta. Mutta pystyykö tosiaan puhdistuksen jälkeen hitsaamaan normaali langalla? Pelkään että joko se ei tartu tai sitten sulatan isomman reijän laatikon kylkeen...kerran kyllä hitsattiin kaverin punton kytkimenhaarukkaa aika reilulla kädellä ja se ei kyllä patarautaa ollut...

Eli mahdollismman puhtaaks ja normi langalla vaan? Kukaan ei ainakaan kertonut epäonnistuneensa tälläisessä korjauksessa?

EDIT: TJL taitaa olla alan miehiä kun erikoishitsauspalvelua tarjoat? Siihen ainakin nyt sitten luetetaan! :)

Arska 03.04.2014 19:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja shishkebab (Viesti 1120941)
Noniin, eli jonkin sortin alumiiniahan se sitten on! :)

Nyt on kolme vaihtoehtoa tullut: Hitsaus normilangalla, hitsaus alumiinilangalla ja kemiallinen metalli.

Haluisin siitä pysyvän korjauksen joten tuo hitsaaminen kuulostais fiksuimmalta. Mutta pystyykö tosiaan puhdistuksen jälkeen hitsaamaan normaali langalla? Pelkään että joko se ei tartu tai sitten sulatan isomman reijän laatikon kylkeen...kerran kyllä hitsattiin kaverin punton kytkimenhaarukkaa aika reilulla kädellä ja se ei kyllä patarautaa ollut...

Eli mahdollismman puhtaaks ja normi langalla vaan? Kukaan ei ainakaan kertonut epäonnistuneensa tälläisessä korjauksessa?

Jos normilangalla tarkoitat teräkselle tarkoitettua lankaa, niin ei todellakaan onnistu alumiinin hitsaus sillä.

Alupuikolla, migillä alumiinilangalla tai tigillä vois onnistua. Tig varmasti paras vaihtoehto.

shishkebab 03.04.2014 20:05

Juurikin teräkselle tarkoitettua lankaa löytyy tallista. Ei siis onnistu.

Onko kokemuksia tälläisestä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/78100...uspuikot-10kpl
Pakkasen rikkoman kupariputken oon tutulla juottanut jollain vastaavanlaisella kaasupolttimon kanssa mutta mitenköhän kävis jakolaatikon möhkäleeseen kaasuliekki?

Rytari 03.04.2014 20:18

oikeasti se aluvaluosan riittävän puhtaaksi hitsaamista varten saaminen on todellä kovan työn takana jakista purkamatta, se saattaa jäädä aina johki huokoseen öljyä ja sitte vuotaa siitä hitsauksen jälkeenkin, tosin puikko antaa enemmän anteeksi noita kun tig...

http://static1.motonet.fi/img/6/602651/500/602651.jpg
audien aluöljypohjia on kylän kölvit onnistuneesti paikkailleet kemiallisen metallin sijaan tuolla plastic paddingin (ja vastaavilla nimekkämmilä) vuodonkorjaus töhnillä, hyvin kun cleanerillä putsaa ja heti täyttää niin on pitänyt jopa peukalon pään kokoisen irroneen palasen vuosia vag moottorin pohjassa, on vaan tosi vähä työaikaa ton kanssa mutta hyvät esityöt niin näkyy pelaavan, samaisella korjattiin kirvesmatkojen bussin kytkintehostimen haljennut venttiilikin "tilapäisesti" että matka pääsi jatkumaan ja samalla tilapäisellä se auto tiemmä vieläkin...

Kettu_ 03.04.2014 21:04

kemiaaliselle ääni täältä, jos vuotaa sen jälkeen niin saa naputettua poiskin, toisin ku menee sinne itse törkkimään puikolla tai langalla, laatikko öljyt ulos ja puhtaaks se loota ja sitte metallit pintaan ja varuiks ei kiristele kylän isommailla räikällä sitä proppua :)

Jappi 03.04.2014 21:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rytari (Viesti 1120963)
oikeasti se aluvaluosan riittävän puhtaaksi hitsaamista varten saaminen on todellä kovan työn takana jakista purkamatta, se saattaa jäädä aina johki huokoseen öljyä ja sitte vuotaa siitä hitsauksen jälkeenkin, tosin puikko antaa enemmän anteeksi noita kun tig...

http://static1.motonet.fi/img/6/602651/500/602651.jpg
audien aluöljypohjia on kylän kölvit onnistuneesti paikkailleet kemiallisen metallin sijaan tuolla plastic paddingin (ja vastaavilla nimekkämmilä) vuodonkorjaus töhnillä, hyvin kun cleanerillä putsaa ja heti täyttää niin on pitänyt jopa peukalon pään kokoisen irroneen palasen vuosia vag moottorin pohjassa, on vaan tosi vähä työaikaa ton kanssa mutta hyvät esityöt niin näkyy pelaavan, samaisella korjattiin kirvesmatkojen kytkintehostimen haljennut venttiilikin "tilapäisesti" että matka pääsi jatkumaan ja samalla tilapäisellä se auto tiemmä vieläkin...

Aluöljypohjia armottoman putsauksen jälkeen on tuollaisella korjattu, ja toimii. Öljypohjaan pitää joskus paikallaan korjatessa sipaista silikoonia halkeamaan että loppuu öljyn valuminen, sen jälkeen Bräkleen ja Kemisk Metall...

piipari 04.04.2014 05:33

Pari viikkoa sitten puhki hankautuneen manuaalilaatikon henkilöautosta kemiallisella metallilla paikanneena suosittelen liimaamista. Öljyt vaan pois ja jos auto ei oo joka päiväsessä ajossa ni ootella vaikka ettei sitä öljyä valu enää sieltä yhtään. Kunnon puhistus ja metallit niskaan.

Omassa tapauksessa sieltä valu kokoajan vähän öljyäkin, mutta hyvin pitää.

Isällä moottoripyörän alakerrasta lohjennu palanen paikattu kemiallisella reilu 5V sitten, hyvin kestäny, eikä vuoda.

Väitän että hitsaamalla siinä on suurempi todennäkösyys että jää vuotamaan, joudut purkamaan muttereiks sen laatikon ja muutaki damagea syntyy helposti. Kokeile nyt ihmeessä sitä kympin vaihtoehtoa ja sitten vasta alota viikon savotta.

Samppa79 04.04.2014 07:37

Minusta kannattaa harkita noita halpoja "kemiallisia metalleja". Parhaat kokemukset on sellaisesta muovailuvaha-tyyppisestä tuotteesta. Merkkiä en muista mutta jotakin laadukkaampaa teollisuus tuotetta se oli. Sellainen muoviputkilo jossa valmis jööti sisällä. Siitä sitten sopiva pätkä joka pyöritellään sormien välissä sekaisin ja painellaan kohteeasseen. Paikkasin sillä valopetroolilämmittimen kohokammion ja hyvin toimi, jotakin kevytvalua se oli.

Samppa79 04.04.2014 07:46

Jos sen haluaa purkaa niin hyviä kokemuksia on myös noista technoweld puikoista joita kaasutoholla sulatellaan. Hommasin vuosia sitten ruohonleikkurin joka oli ajettu kiveen niin että perässä oli reikä. Se on jotakin alumiinivalua ja vaseliinin tapaiset rasvat siellä sisällä, puhdistaminen erittäin vaikeaa. Työkaveri juotteli sen osittain technoweldillä ja osittain hitsaili tigillä. Ajossa se on ollut siitä saakka.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/78100...uspuikot-10kpl

hakoteilla 04.04.2014 08:25

Jos se nyt kuitenkin pitää ottaa irti putsaamista varten, samalla vaivalla kantaa lootan johonkin mestaan, jossa se hitsataan tigillä. Tai niin mä tekisin.

shishkebab 04.04.2014 08:46

Kiitos vastauksista!

Voishan sitä yrittää ensin technoweldiä sulatella siihen ja sitten perään kemiallista metallia....

Samppa79 04.04.2014 09:08

Jos se ongelma on ainoastaan vuoto, niin entäs jos putsaa paikan tentulla ja pyyhkäsee päälle kunnos kerroksen sikamössöä? Tää nyt on varmasti halvin ja helpoin konsti kokeilla :D

Murros 04.04.2014 09:47

Mega metalin valmistama, tai ainakin myymä, ns.metallli on rahanssa väärtiä kamaaa.
Kuuklettelin hetken ja kotisivut ei ole näköjään toiminnnassa.
Itse olen korjannut onnistuneesti mm. bensatankkia kyseiselllä muovailuvahalla, autojen kansia on ko. kamalla korjattu.

Tuota tuotetta saattaa olla vielä jollain jäleeenmyyjillä hyllyssä.

vekkipappa 04.04.2014 09:50

Kemialliselle ääni täältä myös. Bmw.n autolaatikon öljypohjan paikkasin 2 komponentti kemiallisella metallilla ilman että ees öljyjä päästi pois eli siis kiireellä tunkin nokassa ennenkuin kaikki öljyt valuu maahan. Asetonilla pyyhkäisin rätillä puhtaaks ja heti toisesta sormesta kemialliset reikään ennenkuin öljy valui. Kuivuttuaan vie pieni karhennus santapaperilla ja uusi isompi kerros päälle ja lopuis sikaflexiä tms. Ite en henkilökohtaisesti tykkää siitä valmispötköstä kun on jähmeämpää levittää eikä heti tartu kunnolla kuin taasen 2k kemiallinen litku

-Jarkko- 04.04.2014 11:27

Mopojen ja moottoripyörien alumiini/magnesiumseos lohkoja ja erilaisia koppia on joskus liimailtu kaksikomponentti epoksilla, luulisi kestävän jakolaatikossakin...

Tuolla ainakin jotain vaihtoehtoja.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g2316109/...te-2000-liimat

88 04.04.2014 11:57

Jos laatikon kuori on tarpeeks paksu niin halkeaman molemmin puolin naputtelee pistepuikolla vieriviereen pisteitä niin lakkaa vuotamasta. Ei tarvii varmaan muuta jos ei oo painetta takana. Auttaa hitsaamisessakin jos on öljy takana. Sulkee poreen ensin ettei ölppää valu kokoajan ja hitsiä perään. Toimii ainakin hytikka sylinterin päätyihin.

Jappi 04.04.2014 14:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1121142)
Jos laatikon kuori on tarpeeks paksu niin halkeaman molemmin puolin naputtelee pistepuikolla vieriviereen pisteitä niin lakkaa vuotamasta. Ei tarvii varmaan muuta jos ei oo painetta takana. Auttaa hitsaamisessakin jos on öljy takana. Sulkee poreen ensin ettei ölppää valu kokoajan ja hitsiä perään. Toimii ainakin hytikka sylinterin päätyihin.

Hetkellisesti hydraulisylinterissä...


Sivu luotu: 11:48 (GMT +2).