Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   ruoste pois soodalla (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=122581)

f250 30.03.2014 16:05

ruoste pois soodalla
 
kesää kohden mentäessä ja auton pohjaa katsellessa tuli mieleen saako soodalla puhalleltua ruosteita pois että saisi maali valmista pintaa.
Onko kellään kokemusta miten lähtee soodalla ruoste ja lika auton pohjasta irti ja laitteistoksi tulisi varmaan halpahalleissa myytävät hiekkapuhallus laitteet.

0ltzi 30.03.2014 16:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja f250 (Viesti 1119582)
kesää kohden mentäessä ja auton pohjaa katsellessa tuli mieleen saako soodalla puhalleltua ruosteita pois että saisi maali valmista pintaa.
Onko kellään kokemusta miten lähtee soodalla ruoste ja lika auton pohjasta irti ja laitteistoksi tulisi varmaan halpahalleissa myytävät hiekkapuhallus laitteet.

ei mee kun hermot halpahallin vehkeillä leikkiessä. saahan niillä ruosteen irti mutta lika ja esim massa ei helposti irtoo.

f250 30.03.2014 16:13

Mimmosia puhalluslaitteita suositellaan kotikäyttöön millä sit jotain jo tekiskin

Juippa 30.03.2014 16:33

click

Porvoon Hilma 30.03.2014 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Juippa (Viesti 1119590)

Tää oli hieno oikopolku onneen :):D

2x4WD 31.03.2014 01:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja f250 (Viesti 1119582)
saako soodalla puhalleltua ruosteita pois että saisi maali valmista pintaa.
Onko kellään kokemusta miten lähtee soodalla ruoste ja lika auton pohjasta irti ja laitteistoksi tulisi varmaan halpahalleissa myytävät hiekkapuhallus laitteet.

Ensimmäinen vastaus on EI

Sooda on hyvä puhdistaja mutta ei välttämättä ruosteelle. Tuossa nyt mättää se, että hiekkapuhalluslaite ei ole myöskään paras laite soodalle.

Eli jos aiot soodalla autonpohjan puhaltaa niin tarviit vähintään 1,5 m3 ilmantuoton. Mieluummin 3-5m3. Lisäksi kuivattua ilmaa ei pelkästään puristettua. Sooda kun kerää ilmasta kosteutta ja tukkii ruutan muutoin.

Likahan sillä lähtee mutta ruoste on vähän niin ja näin. Riippuu ruosteesta. Pinta ruoste lähtee ihan kohtuullisesti. Hilseilevä lastu tuottaa tuskaa.

Halvin ja helpoin on omasta mielestäni tuohon vesihiekkapuhallus ja vaikka kuumalla vedellä ensin helposti pehmenevät jutut poi pohjasta. Toki voit soodalla kokeilla mutta veikkaampa että tuskaa tulee olemaan pienehköllä hiekkapuhaltimella.

EDIT: kirotusvihreitä vähennetty...

AVRO 31.03.2014 09:58

Kompataan edellisiä. Pintaruoste lähtee, mutta paksummasta lähtee vain se pahin röpelöpinta ja kiinteä jää.
Oikein kova maalikin tarvitsee puhallusta pidempään.

Mulla kävi soodamaakari puhaltamassa ammattivehkeillä yhden rungon ja juuri se paksu ruoste on kompastuskivi, ainakin tällä toimijalla oli myös hiekkasäkkiä mukana joten yksittäiset kohdat onnistuu paikkomaan sillä.

2x4WD 31.03.2014 22:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja f250 (Viesti 1119585)
Mimmosia puhalluslaitteita suositellaan kotikäyttöön millä sit jotain jo tekiskin

Tossa vuoden takaa ajatuksia.

http://forums.offipalsta.com/showthr...ighlight=sooda

En ainakaan kotikäyttöön suosittele hankkimaan ellei ole pirusti rahaa ja joitain tuhansia hukattavaksi edellyttäen että omistaa jo kompressorin mieluiten diisselillä kun autotallin sulakkeet ei yleensä tuppaa näille sähköhärpäkkeille riittämään. Tai sitten on tyydyttävä vain messinkisten kynttilänjalkojen ja muiden pienesineitten putsaukseen.

Omassa ammattikäytössä on tommonen http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=...ooda#!tid39179. Käy satunnaisiin joskus kerran kuukaudessa tuleviin 1-3 dm2 puhalluksiin jos on kyseessä lika ja pehmeät maalit. Auton maalia kokeilin mutta ei oo potkua riittävästi koviin maaleihin.

Tuolla isommalla http://www.ikh.fi/tuotehaku.asp?sua=...ooda#!tid43078 olen kokeillut ja ei sekään riitä automaalin poistoon kuin joistain yksittäisistä osista. Siis puoli neliötä on jo aika pitkäveteistä, ovea en esim. lähtis tuolla jyystämään vaan veisin suosiolla alan pajaan.

Eli mitä olen noita laitteita kysellyt ja puhalluksia teettänyt niin laitteisiin helposti uppoaa tuhansia mieluummin vähintään kymmenen ja jos töitä aikoo niillä tehdä niin vielä lisää. Kompressori on se kallein.

Tuoppo 01.04.2014 10:33

Ite ostin ton pienemmän mallin muovi puskurin puhallukseen mutta munilleen meni koko homma. En loppujen lopus tiedä et mikä oli ongelma mutta ku laitto soodat pönttöön ja alko puhaltaan niin max. 2 sekunttia sain tulemaan tavaraa ja sitte tukkoon koko vehje. Koitin vaikka mitä et ois saanu toimimaan esim. Paineita säädin, vedenerotrimia vaikka kuinka montaa eri mallia, kävin hakemassa uutta soodaa, eri päivinä koitin:D ja kävin vaihtamassa koko toosan uuteen mutta mikään ei auttanu:mad: sitte vein koko vehkeen takas kauppaan ja puhalsin käsimallin hiekkapuhallus pistoolilla ja sillä onnistu:p.
Tuli kyllä loppujen lopuks hyvää jälkeä soodalla ainaki muoviin, ei tarvinnu ku vähä pyyhkästä hienolla hiekkapaperilla ja sitte muovi tartunta aine. Ruosteeseen koitin kans mutta käsipuhallin ja hiekka oli paljo tehokkaampi

chief360 01.04.2014 18:55

aja se ryöhkä tuoho naapuriin ni ne sipasee pohjan hiekalla ja vetäsee vielä kunnon epoxit niskaan ja ei varmasti oo kovin kallis.

Dacia Duster 01.04.2014 19:14

Kysyppä Masterblasterilta Savolaisen Mikalta, liikkuvalla kalustolla puhaltavat,

http://www.masterblaster.fi/index.php

Yölento 01.04.2014 19:53

Ja niinkin omaperäisestä osoitteesta kuin www.soodapuhallus.fi löytyy kans tietoa ja taitoa. :)

AlluK 01.04.2014 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2x4WD (Viesti 1120059)
Auton maalia kokeilin mutta ei oo potkua riittävästi koviin maaleihin.

Eikös tuo olekkin juuri soodan idea, maalipinta säästyy?

karisa 02.04.2014 19:21

Juuri puhalsin maaleja naapurin perävetolaitteesta, myrkkymaalit lähtee jne.. sekä pulteista pintaruoste mutta kunnon ruostekerrokset vaatii järeämpiä työkaluja.

BJ-40/76 02.04.2014 23:59

En lukenut koko topiikkia....
 
Mutta millä laitteistolla -karisa- puhalsit? siis minunkin mielestä tuo soodapuhallus on hyvä nimenomaan pehmeään maliin, ja miksei sillä tuo pörrönen ruoste menetä karvansa?

Ja jos puhutaan metalliosien puhuhaltamisesta, niin varsinkin noilla "halpislaitteilla" siis jokusen kympin+ hintaisilla saa hyvää jälkeä, noin 2 kw kompuralla, kun puhaltaa esim. nyrkin kokoisen alumiini kikkareen, ja käyttää siihen vähintään reilun kilon soodaa.... Siis ei hyvä ruosteenpoistoon?

karisa 03.04.2014 07:33

Tuollainen puhalluspistooli http://www.mve-online.com/product_in...roducts_id=571 ja kompura on iso kallioporakompura.

tekniikkamies 03.04.2014 16:57

Sen kerran kun näin kompakteilla soodapuhallusvehkeillä työskentelyä pienellä dieselkompuralla, oli homma sen verta vaisun näköstä, että mulla pitäs olla varmaan 10 kuution kompura soodapuhallukseen, jotta viitsisin sitä tehdä siinä missä hiekkapuhallustakin.

Ehkä siihenkin saisi jotain jytyä jos aiheeseen kunnolla perehtyisi ja investoisi.

2x4WD 07.04.2014 21:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 1120330)
Eikös tuo olekkin juuri soodan idea, maalipinta säästyy?

Ei. Soodan idea on, että pohja säästyy. Parhaiten sujuu kun puhaltaa pehmeämpää kovemmalta esim. maalia metallillta. Kovaa maalia puulta puhaltaessa puu helposti kärsii kuten hiekkapuhalluksessakin muttei niin paljon. Soodalla saa parhaimmillaan autohommissa puhallettua maalikerroksen kerroksittain ja voi jättää pakkelit paikoilleen.

Itse käytän soodapuhallusta entisöintitöissä missä värimetallin pinnalta poistetaan lika ja maali mutta patina jää. Aivan kuten siinä mihin se on alunperin kehitettykin vapaudenpatsaan puhdistukseen.

2x4WD 07.04.2014 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuoppo (Viesti 1120140)
Ite ostin ton pienemmän mallin muovi puskurin puhallukseen mutta munilleen meni koko homma. En loppujen lopus tiedä et mikä oli ongelma mutta ku laitto soodat pönttöön ja alko puhaltaan niin max. 2 sekunttia sain tulemaan tavaraa ja sitte tukkoon koko vehje.

Sääditkö sooda ilma suhdetta? se tuntuu olevan aika tarkka, että ilmaa kulkee reilusti. Liialla soodamäärällä tukkii. Ja kosteus tukkii kans ja aika ajoin putsattava joka tapauksessa.

Tuoppo 09.04.2014 08:22

Tuo oli semmonen köyhämalli missä ei oo mitään säätöjä. Kompuran päästä säädin kyllä paineita mutta se ei vaikuttanu juuri mitään. Kosteus vois olla syyllinen mutta epäilen sitäki koska otin masiinan paketista ja ostin soodan semmosessa jäähdytin neste purkissa siis ihan motonetistä eli ei pitäis olla kosteutta älyttömästi. Tosin vehje tukotti imuputken päästä pöntön sisällä

2x4WD 09.04.2014 22:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tuoppo (Viesti 1122598)
Tuo oli semmonen köyhämalli missä ei oo mitään säätöjä.

Kenen tekosia tuo malli oli jossa ei ole säätöjä? Ihan vaan, että tietää kiertää kaukaa ja olla varoituksena muille?


Sivu luotu: 10:46 (GMT +2).