Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   4Runner 3.0 v6 91 käynti häiriö (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=122292)

effu 23.03.2014 14:56

4Runner 3.0 v6 91 käynti häiriö
 
Terve!
Oma runneri on siis vm 91 ja 30 v6 bensa efi.
Johon on nyt sitten tullut mystinen vika joka ajaa allekirjottaneen hermoraunioksi. Eli jostain syystä auton tyhjäkäyntiheittelehtii ja välillä jopa sammuu (hummaa). käy siis todella huonosti. On tehoton mopo ei kulje mihinkään ja nykii tasakaasulla pienillä kierroksilla. Viat ilmenee vain koneen ollessa lämmin kylmänä auto toimii ihan niinkuin pitääkin.

Autoon on juuri vaihdettu tulpat ja bensan suodatin.
tänään käytin kaikki tulpanjohdot irti virranjakajasta ja jokainen näyttäis toimivan.

olisko mitään ideoita mikä vois olla vikana?

KarvaTurpa 23.03.2014 15:32

Joutokäyntiventtiili viallinen

effu 23.03.2014 18:08

Aiheittaako toi tehojen häviämisen kanssa?

HV 23.03.2014 20:07

Veikkaisin jotain anturi vikaa

effu 24.03.2014 06:34

Eilen huomasin vielä autossa uuden vian. Paukkuu välillä . Voisko olla että saa palotilaan liikaa bensaa tai jotain?

panda 24.03.2014 07:03

Moottorinlämpötila-anturi viallinen, antaa vääräätietoa koneen lämpötilasta. Luulee lämmintä konetta kylmäksi ja näin ollen rikastaa polttoainetta ja käy rikkaalla.

Kellis 24.03.2014 07:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja panda (Viesti 1117369)
Moottorinlämpötila-anturi viallinen, antaa vääräätietoa koneen lämpötilasta. Luulee lämmintä konetta kylmäksi ja näin ollen rikastaa polttoainetta ja käy rikkaalla.

Ääni tälle . Lisäksi vaihtaisin uudet nesteet sisälle koneeseen .

HV 24.03.2014 07:16

Ruiskun lämpöanturi vois olla yksi, liian rikkaalla se todennäköisesti käy.
Lambda ja ilmamassamittarikin vaikuttaa seoksiin mutta en tiedä kuinka paljon ne "pystyy" vituiks niitä säätään. Omassa runnerissa ei ainakaan lambda vika näkyny/tuntunu mitenkään muuten kuin päästömittauksessa.

effu 24.03.2014 08:00

Päästöt oli n. 1kk takaperin loistavat kun auton katsastin. Tosin egr (vai mkkä ny oli se pakokaasun kierrätys anturi on tukittu). Täytyy ruveta noita tutkimaan. Våhän paremmin auto toimii kun kiristin kaasuvaijeria ja nostin siitä tyhjäkäyntiä.

Ilmamäärö mittarin pitäis toimia ainakin kun eilen se testattiin.

IIlmeneekö toi moottorin lämpötila anturi vika mitenkään muuten kun koneen lämmöt on ihan normaalit?

Kellis 25.03.2014 13:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja effu (Viesti 1117383)
Päästöt oli n. 1kk takaperin loistavat kun auton katsastin. Tosin egr (vai mkkä ny oli se pakokaasun kierrätys anturi on tukittu). Täytyy ruveta noita tutkimaan. Våhän paremmin auto toimii kun kiristin kaasuvaijeria ja nostin siitä tyhjäkäyntiä.

Ilmamäärö mittarin pitäis toimia ainakin kun eilen se testattiin.

IIlmeneekö toi moottorin lämpötila anturi vika mitenkään muuten kun koneen lämmöt on ihan normaalit?

Moottorinohjauksella oma lämpötila anturi.

Seppis 28.09.2014 22:00

Tervehdys!
Itellä on kanssa 4 runner vm 90 3.0 v6 edellinen omistaja oli vaihtanu bensapumpun koska ei lähtenyt käyntiin kahden vuoden seisomisen jälkeen. Nyt se sitten ajaessa alko nykimää ja kun kiihyttää kaasupohjassa niin booaa ja hyytyy ja paukuttaa putkessa. En ehtinyt vielä asiaan sen enemmin tänää perehtyä. Oisko heittää vinkkiä mistä lähtis vikaa etsimään? yritin haulla etsiä mut ei oikein löytynyt....
Niin ja paikallaan ottaa kierroksia hyvin ja tyhjiä käy tasasesti. Ja varsinkin kun mäkeen lähtee kiihdyttämää ni hyytyy ja paukahtelee putkessa.

effu 06.10.2014 22:50

Tervehdys!
Toimiiko auto kylmänä aivan normaalisti? Ja vasta koneen lämmettyä viat ilmenee?

Itellä kävi näin ja auton käytin vattuunnukaissani toyota tammerautossa ja ei mene ku tunti ni puhelu tuli ja sano et markan vika. Imuilma oli huonosti kiinni. Sai liikaa happea joka taas lämpimänä vaikutti kaasun toimintaan jne jne. Lähtisin tästä vikaa ensin hakemaan

Seppis 09.10.2014 19:29

Joo elikkäs tuo booaus ja hyytymis vika tuli korjattua. Vika oli puolan johdossa, löi virtaa läpi. Nyt sitte se alko käymää tyhjii huonosti ja nykii tasakaasulla ajettaessa lämpimällä moottorilla. Päästömittauksessa selvis että lambda anturi ois sökö. Muuten oli päästöt vähäpäästösen luokkaa, vaikka auto onkin ei vähä päästöinen. Vaikka katti ja lambda löytyykin. Voisiko lambda vaikuttaa niin paljo että käynti huonontuisi ja nykis tasakaasulla ajettaessa?
Ostin vasta kyseisen auton joten ei ihan hirveesti oo kokemusta/ tietoa kyseisen v6 moottorista.

effu 11.10.2014 00:27

Käy se Imuilma läpi kokonaan. Jos et vielä käynyt. Kuulostaa meinaat erittäin tutulta. Pienikin liika ilma imu puolella aiheuttaa kanssa kyseisiä vikoja.

Seppis 11.10.2014 23:03

Ok. Sen verran tossa ehdin tutkailemaan että se imuletku putsarilta kaasuläpälle oli ehjä mutpitää vielä käydä tarkemmi läpi kaik alipaineletkun yms.....

effu 12.10.2014 16:30

Jep niin se kyseinen muovi putki oli mullakin ehjä. Mutta jos sitä joskus joku on käyny räpläämässä niin ei välttämättä ole kunnolla liitokset kiinni. Kannattaa melkein käyttää kaikki auki ja laittaa kunnolla kiinni uudestaan.

Seppis 12.10.2014 20:39

Kiitoksia paljon!
vika löytyikin! Joskus on mennyt ilmaputsarin kiinnikkeet rikki ja se kotelo mikä on putsarin alapuolella kiinni, oli ottanut laturin hihnapyörään kiinni ja mennyt puhki. ja se on imuilman letkusta enne ilmamäärä mittaria haarotettu letkulla ni se sieltä veti ilmaa. Nyt on paikkattu väli aikaisesti jesarilla:D
Onko siintä haittaa jos ostas iha silikoni letkua ja vetäs ilmamäärämittarilta suoraan kaasuläpälle ja jättäs ne kaikki kotelo hässäkät pois käytöstä ja tulppais ylimääräset letkut??
Kokemuksia?? Anyone??

Jannu-11 20.05.2015 22:18

4runner 3.0V6-90 3VZ-E käy lämpimänä huonosti
 
Tervehdys vaan kaikille uudelta palstalaiselta. Lainaan tätä vanhaa ketjua kun tuli hankittua otsikon mukainen kulkine metsästys käyttöön. Käytin auton maanantaina leimalla (läpi meni) ja iski sen jälkeen vika päälle. Eli kylmänä auto pelaa hienosti mutta moottorin lämmettyä häviää vedot ja tuntuu kamala tärinä koko autossa, niin kuin ei kävisi kaikilla pytyillä ja röpöttää oikein urakalla. Osia olen vaihtanut mm. tulpat, puolanjohdon (oli rikki) ja tulpanjohdot. Virranjakajan kannen putsasin kaikesta hapettuneesta moskasta mutta ei millään näillä ollut vaikutusta. Veikkaan jotain anturi vikaa ja ajattelin käydä vikakoodit luetuttamassa tosin vikavalo ei koetaulussa pala. Haulla koitin hakea mutta samanlaista ei ollut missään tai puusilmäni ei löytänyt. Nyt olis hyvät neuvot tarpeen

Jannu

HV 21.05.2015 12:13

Varmaan kannattaa ensiks varmistaa että käykö varmasti kaikilla vai meneekö joku pytty pimeeks.

Jannu-11 21.05.2015 15:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1227281)
Varmaan kannattaa ensiks varmistaa että käykö varmasti kaikilla vai meneekö joku pytty pimeeks.

Näihä se on. Tuo kävi mielessäni mutta kun kone käy kylmänä hienosti niin en asiaa enemmilti miettinyt. No nyt kuitenkin tein työtä käskettyä ja kuskin puolen keskimmäinen pytty menee pimeäksi tai siis siinä ei ollut vaikutusta kun otin tulpanjohdon irti. Uusi tulpanjohto on ainakin rikki kun antoi kipinän läpi kynsille joten se menee vaihtoon. Toivottavasti vika poistuu tuolla. Johtosarja maksoi 88€ AD-varaosalla eli viedään piuha takas

Jannu

Jannu-11 21.05.2015 21:24

Eipä ollut apua uudesta tulpanjohdosta vaan oireet jatkuvat samanlaisina
ja samassa pytyssä. Tilasin uuden virranjakajan kannen ja pyörijän varoiksi. Vikakoodit luettiin tänään mutta ei löytynyt. Eipä tuo vikakoodien lukeminen varmaan muutenkaan tuon ikäiseen autoon paljoa auta. Kellään ideaa mistä seuraavaksi vikaa etsisi?

Jannu

Reisrdok 22.05.2015 05:48

Tarkista onko kylmäkäynnistysventtiili jumissa. Pelkääjän puolella imusarjaa siinä keskellä.

"cold start injector"

http://s173.photobucket.com/user/MrG...ector.jpg.html

HV 23.05.2015 18:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reisrdok (Viesti 1227444)
Tarkista onko kylmäkäynnistysventtiili jumissa. Pelkääjän puolella imusarjaa siinä keskellä.

"cold start injector"

http://s173.photobucket.com/user/MrG...ector.jpg.html

Kylmäkäynnistys suutin ei vaikuta mitenkään yhteen pyttyyn eikä muutenkaan lämpimään koneeseen.

BJ-40/76 23.05.2015 21:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jannu-11 (Viesti 1227401)
Eipä ollut apua uudesta tulpanjohdosta vaan oireet jatkuvat samanlaisina
ja samassa pytyssä. Tilasin uuden virranjakajan kannen ja pyörijän varoiksi. Vikakoodit luettiin tänään mutta ei löytynyt. Eipä tuo vikakoodien lukeminen varmaan muutenkaan tuon ikäiseen autoon paljoa auta. Kellään ideaa mistä seuraavaksi vikaa etsisi?

Jannu

Jos k.o pytty on pätkinyt/ollut mykkä kuumana, niin tulppa on voinut otta itseensä. Siis minä tarkistaisin tulpan, taikka vaihtaisin "naapuri-" pytystä ristiin, ja jos vika siirtyy, niin silloin vika on tulpassa.

Ja sitten yleisellä tasolla: Tulpanjohtoja ei kannata vetää irti johdosta repimällä, jotkut tulpanjohdot saa siipeensä jos siitä. -> itse aikanaan tein tulpanjohdon irroittimen taittamalla sähkökoneen hitsipuikosta semmoisen U-kirjaimen muotoisen koukun, joka oli sisältä sopiva tulpan ympärille, siis "veti/työnsi" suoraan tulpan johdon päästä.

Ja noissa bensakoneissa kannattaa kiinnittää huomiota juurikin noihin sytytyspuolen suurjännite osiin; siis tulppien pitää olla oikeat, ja sopivat myös tulpanjohdoille (näin "uudessa" yleensä automaattisesti).
ja hyvälaatuiset osat, siis hyvä ja halpa on monesti toisensa poissulkevia, tulee pitemmänpäälle edullisemmaksi, puhumattakaan siitä, että osia uusitaan vasta sitten, kun kone alkaa röpöttämään. Siis pelkästään se, että suurjänniteosat on priimakunnossa, verrattuna siihen että menee katsastuksesta läpi/ korvakuulolla kaikki on kunnossa, polttoaineen säästö voi olla jopa yli 20 %.
Nykyään kaikki tulpat on varmaan tuolla "paksulla" päällä, siis ei enää ole niitä tulppia, eikä tuplajohtoja, jotka on sillä n. 4 mm kierteellä.
Ja tuosta virranjakajasta: Jopa saman tarvikemerkin osissa oli taannoin (-80 luvulla) minun carinassa seuraavia ongelmia: yhdessä pyörijässä "kieli" oli melkein 2 milliä liian lyhyt, yksi pyörijä oli niin matala, että kannen puolanjohdon hiili ei yltänyt pyörijään,. toki vikaa oli myös virranjakajan kannessa...

p.s pari autoa sattunut vastaan, missä tuo virranjakan keskihiili on tippunut aikojen saatossa pois...

Jannu-11 24.05.2015 21:42

Tulpat vaihdoin niin kuin aikaisemmassa viestissä kerroin. Tarkistin myös tuon uuden tulpan kunnon ja se näytti ihan ok kuntoselta. Hieman oli nokinen mutta sen nyt ymmärtää jos pätkii. Pitää vielä vaihtaa se toiseen pyttyyn ja testata. Noita tulpanjohtoja ei ole ikinä tarvinnut niin repiä että olisivat hajonneet vaan ovat lähteneet irti kun ottaa oikein niistä kiinni. Virrajakankansi oli sisältä hapettunut aika pahoin ja siksi tilasin uuden. Voisko puola aiheuttaa tuollaista oiretta? Vai olisiko vika polttoaineen syötössä? Toimii kylmäkäynnistimen ajan mutta lämmetessä ei?

Jannu


Sivu luotu: 13:41 (GMT +2).