![]() |
Kaksi laturia autoon
Tarkoituksena olisi asentaa kaksi laturia autoon. Äkkiseltään en löytänyt täältä topiccia tästä aiheesta. Tilanne on seuraava. Autossa on 120 A volkkarin laturi sisäisellä säätimellä. Lisälaturi on Daihatsu Rockyn (onko nyt 50 vai 60 A?) alipainepumpullinen, jossa ulkoinen säädin, mikä on sama kuin hiluxissa.
Syy lisälaturille on, että tarvin alipainetta autoon, mutta jos kaksi laturia laitetaan niin haluan, että molemmat myös tuottaa virtaa. Lisävirta ei oo ikinä pahitteeks :) Eli toimiiko laturit keskeenään jos kytken lisälaturin vaan akkuun kiinni? Kumoaako laturit toisiansa? Miten säätimet? Jos näitä ei saa yhdessä toimimaan niin miten kytketään lisälaturi pois käytöstä? Ettei auton kierrosten myötä tuota itselleen herätevirtaa? Kertokaa kokemuksia, hyviä ja huonoja puolia |
mistään mitään tiiä, mutta miten olis sähköinen alipainepumppu?
saattaa akut keittää kahella laturilla noilla amppeeri määrillä |
Toimii, kun oikein kytketty.
Siis jos autossa on kaksi laturia, niin maksimikuormituksella molemmat tekee sähköä/lataa
Mutta osakuormituksella kuormitus voi jakaantua 100/0% mikä ei ole ongelma. Ja sitten se kytkentä: aavistus/muistikuva noista olemattomista lähtötiedoista: Siis tuo 120a laturi on autossa? ja toimii? Tuo toinen laturi, tulee siihen "rinnalle" ja tuo säädin pitää kytkeä toimimaan. siis vähintään, ensimmäisessä testissä, pitää tuo päävirtakaapeli pitää olla akun +navassa kiinni. Jos haluaa polttaa latureita, niin käyttää akunkenkiä irti käynnissä, taikka avata päävirtakytkkintä.... |
Lainaus:
Ei kai akut nyt sentään keitä noilla ampeerimäärillä? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ja kuormitettaessa lataavat juuri sen verran kuin tarvitaan pitämään jännite säätimen säätämässä tasossa. Edellyttäen tietysti ettei kuormaa ole enempää kuin laturien yhteiskapasiteetti on. Jos kuormaa on enemmän kuin mitä laturit kykenevät tuottamaan niin "varasähkö" otetaa akusta, ja kun kuormitus tippuu ja jännite nousee niin laturit lataavat akut taas täyteen. Lisälaturille olisi hyvä laittaa oma merkkivalo jonka kautta herätejännite otetaan laturille. |
Mulla on tossa yhdessä projektiRangessa kans 2 laturia. Suunnittelin tupla-akkuja niin, että laturit lataa kumpikin omaa akkua. Ja akut olis erikseen startti/vinssille mut väliin tulis kytkin et tarvittaessa saa rinnakkain.
|
entäpä sellanen asia, että jos toinen laturi hajoaa jostain syystä niin hajottaako sit myös toisen laturin?
|
Lainaus:
Muuten ei. |
Lainaus:
http://www.rockauto.com/getimage/get...F901023-01.jpg |
Suikassa ollut neljä vuotta 2x90A latureita ei mitään ongelmia vaikka toinen on sipannut. Vinssatessa huomaa kun molemmat laturit lataa tyhjäkäynti tippuu jonkin verran. Ja nuo sähkökäyttöiset alipainepumppujen hinnat lähtee 300€ ylöspäin siis kunnon pumpuilla joissa litrat riittää jarrujen alipaineen ylläpitoon.
|
Hihnavetoisia pumppuja on tosin monessakin autossa. Romikselta halvalla.
Latureiden rinnankytkemisessä ei ole mitään ihmeellistä, oma merkkivalo vaan molemmille. |
Laturit ois kytkettynä jo. Eli molemmat toimii omilla säätimillä. Isolta laturilta puuttuu vielä merkkivalo. Lisälaturin liitin auton omiin sähköihin ku käy liittimet siihen suoraan. Kokemuksia kerron sitten kun moottori on muuten käyntikuntoinen. Juttua voi seurata Toyota Crawler topicista.
Kiitoksia kaikille vastauksista :) |
Laitoithan lisälaturille oman päävirtajohdon.
jos lisälaturin kytkee rinnakkain auton oman laturin kanssa jolloin molempien laturien päävirta kulkee auton omaa johtoa myöten voi käydä kunnolla kuormitettaessa niin että yhdelle laturille mitoitettu päävirtajohto lämpenee ja sulaa |
On kunnon johdot kyllä. nuo alkuperäset johdot meinaa olla vähän turhan keposia
|
ettei käy sitten niinkuin virolaiselle, kun oli tiukannut sisusta ilmastoinnin kompuran hihnan, niin oli tokassu huoltomiehelle että "tiukkas varalaturin hihnan"
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 00:48 (GMT +2). |