Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hdj;n takalukko (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=122203)

_jOhE_ 20.03.2014 22:01

hdj;n takalukko
 
Eikös hodarin taka lukko palaudu jousitomisesti? tos vaan purin moottorin nii mottori toimii mut ku kokoaa koko läjän ja laittaa sen jousen vireeseen nii ei jaksa tehä mittää?!

Hessu888 20.03.2014 22:10

Sen pitää antaa hakea oma paikkansa, muuten ei toimi tai ei ainakaan liiku äärilaidasta toiseen, eli:

Lukon akselin voi jättää vaikka puoleen väliin sisään ja rataspaketin väkäsen kans puoleen väliin sitä kannen liikkumatilaa. Sitten lukko perään kiinni ja piuhat kiinni, mutta ilman akselin lukituspulttia. Lukkokytkin kojelaudasta päälle, mutta ilman että autossa on virrat päällä. Virrat päälle ja akseli suristelee oikeeseen kohtaan, jolloin pultin saa kiinni. Sit testailee vaikka parit kytkennät päälle ja pois ja jos toimii, niin anturin läpyskä paikalleen.

Kontio 10.08.2014 20:00

Tänäpäivänä kävin läpi hodarin etu ja takalukkoja. Ja sainkin etulukon toimimaan, ainoastaan se lukon anturi ei toimi kunnolla, tai sitten siinä on jokin säätöjuttu tms. Kuitenkaan valo ei lakkaa vilkkumasta, vaikka lukko menee kiinni.

No sitten siirryin takalukon kimppuun, ja sitä siinä tarkistelin paikallaan ollessaan kaveria apuna käyttäen. Kun sen anturin pellin otin pois paikoiltaan ja kaveri käänsi kytkintä autossa, niin näin kuinka kytkentä holkki meni pohjaan saakka perässä ja tuli sieltä selvästi poiskin.
(-Meni siinä lukon irroitus hommassa sitten sieltä ylimmäisestä ja takimmaisesta ruuvista kanta pyöreäksi irroittamisen yhteydessä. Osasi muuten olla sitten todella vitt...mainen saada pois se ruuvi sieltä välistä... Paineilmavingulla hioin ruuvin kannan vithiiten, mutta että sitten oli mukava paikka hioa...)

No sitten luukku takaisin paikoilleen ja kokeilemaan lukon toimintaa.
Eipä lukko vaan toimikkaan, ei koeajolla eikä silloinkaan kun tunkkasin taka-akselin vielä ilmaan ja renkaista pyöritellen kokeilin toimintaa.
Eli onko tuolla perässä joku sellainen paikka joka voisi "porsia", niin ettei tuo lukko toimisi.. ?
Osat kuitenkin näytti olevan paikoillaan, kun sieltä pienestä reiästä tähystin sinne perän sisään..

BJ-40/76 10.08.2014 20:46

On mahdollista, että lukkokalikasta ja/tai perän laipasta on sakarakytkimen kyntähampaat poikki, mutta kun ne on noin sentin kanttiinsa olevia teräspaloja, niin yleensä ne tekee tuhoa vetopyöräparille.

Mieluummin uskoisin että kasassa ollessa lukkohaarukka ei liiku, esim. asentotunnistin niin jumissa ettei jaksa mennä päälle.

Ja tuolla moottorissahan on jousi, joka jännitetään moottorilla, ja kun hampaat sopii menemään lomittain, niin jousi työntää lukon kiinni. sama homma avatessa.

Kontio 10.08.2014 21:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1151658)
On mahdollista, että lukkokalikasta ja/tai perän laipasta on sakarakytkimen kyntähampaat poikki, mutta kun ne on noin sentin kanttiinsa olevia teräspaloja, niin yleensä ne tekee tuhoa vetopyöräparille.

Mieluummin uskoisin että kasassa ollessa lukkohaarukka ei liiku, esim. asentotunnistin niin jumissa ettei jaksa mennä päälle.

Ja tuolla moottorissahan on jousi, joka jännitetään moottorilla, ja kun hampaat sopii menemään lomittain, niin jousi työntää lukon kiinni. sama homma avatessa.

Tuon asentotunnistimen testasin yhtäaikaa, kun kaveri sitä vipua käänteli sisältäpäin.
Eli kokeilin juuri, että se tunnistin liikkuu kevyesti ja samalla sitten kojetaulussa loppui se lukon vilkutus samaan aikaan, kun tapin painoi pohjaan ja taas sitten alkoi uudestaan vilkkumaan, kun päästi tapin ylös...

Ja tosiaan paikallaan ollessaan katsoin, että haarukka liikkuu, kun vipua kääntelee hytissä.
Ainoa, mikä tuli itsellä mieleen, että voisiko vetarista, holkista tai molemmista olla poorit mallia silestone, ja siksi se kytkentä ei tapahdu. ? Tai siis tapahtuu, mutta holkki pyörisi ns. vapaana akselin päällä.
Onko ihan tuulesta temmattu ajatus?

Hessu888 11.08.2014 06:51

Helpointa ois varmaan ottaa se lukkomoottori ja asentotunnistimen levy irti ja koittaa sen jälkeen työntää siitä haarukasta tai ilman haarukkaa ruuvarilla/sormin se kytkentäholkki päälle. Pari kaveria pyörittelee takapyöriä eri suuntiin vaikka samalla, niin voi helpottaa kytkeytymistä. Jos saat sen lukkoon silleen, niin siellä puolella tuskin on mitään vikaa.

BJ-40/76 11.08.2014 22:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kontio (Viesti 1151684)
Tuon asentotunnistimen testasin yhtäaikaa, kun kaveri sitä vipua käänteli sisältäpäin.
Eli kokeilin juuri, että se tunnistin liikkuu kevyesti ja samalla sitten kojetaulussa loppui se lukon vilkutus samaan aikaan, kun tapin painoi pohjaan ja taas sitten alkoi uudestaan vilkkumaan, kun päästi tapin ylös...

Ja tosiaan paikallaan ollessaan katsoin, että haarukka liikkuu, kun vipua kääntelee hytissä.
Ainoa, mikä tuli itsellä mieleen, että voisiko vetarista, holkista tai molemmista olla poorit mallia silestone, ja siksi se kytkentä ei tapahdu. ? Tai siis tapahtuu, mutta holkki pyörisi ns. vapaana akselin päällä.
Onko ihan tuulesta temmattu ajatus?

koskaan en ole nähnyt, että mekaanisesta lukosta olisi lukkokalikasta tai vetarista lähtenyt lukon poorit sileäksi. vetarit kyllä menee kierteelle, esim. lukkokalikan ja perän välistä, yms. mutta lukkokalikan poorit poorit on kestänyt.

Ota se anturin luukku auki, ja molemmat takaset ilmaan, kuten hessu kertoi, ja jos olet yksin, niin vaihe päälle, virta päälle, ja lukko kiinni: pitäisi kuulua vaimea surahdus.
Ja sitten auton alle katsomaan, onko lukkoharukka auki-vai kiinni asennossa.
ja sitten pyoritä varovasti toista takarengasta, ja kun lukon hampaat sattuu kohdalleen, niin haarukka heilahtaa noin 7mm perään päin, ja rakarengas ei enää pyöri. JOS lukkohaarukka on lukko-asennossa, niin takarenkaan ei kuuluisi pyöriä. ja jos hampaat on murtuneet pois, niin lukko voi pitää niin paljon että sitä ei käsin saa lipsumaan, mutta avaa lukko, ja käännä takarengasta noin 90 astetta ja lukko uudelleen kiinni, ja taas katsomaan lukkohaarukkaa, ja kun taas menee lukkoon, niin siirtymä pitäisi olla noin 7mm.

Kontio 14.08.2014 20:46

No niin, löytyi syyllinen siihen, miksei lukko mene päälle.

http://i267.photobucket.com/albums/i...r/IMG_5185.jpg

Eli runko jostain syystä lohjennut yläreunasta, ja siitä syystä lukonmoottorin runko pääsee aavistuksen verran kääntymään vinoon ja samalla sitten se "kanittaa" akselin jumiin reiän reunaan...
Silloin kun tarkistin kaverin kanssa tuon toimintaa, niin minulla oli kaikki ruuvit löysättynä perän kyljestä, mutta itse lukonmoottori ei ollut irti kuitenkaan perästä. Silloin lukko toimi oikein, mutta kiristettynä paikoilleen sitten tuo jumittui...
Voi perse, mitähän tuolle nyt keksisi..

Varaston kätköissä on jossakin HZJ:n perän kaikki osat. Nyt ainoastaan on perä löytynyt ja kaikki muut osat onkin sitten hukassa, mm. tuollainen tasauspyörästön lukonmoottori (toki sekin oli melkoisesti hapettunut, mutta muistaakseni muuten ehjä.)
Mutta eihän niitä osia koskaan sitten löydä, kun niitä tarvitsisi :mad:

Kontio 16.08.2014 18:48

2 Liiteet
Taas tuli säästettyä pitkälle toistatonnia rahaa.
Kävin paikallisessa sekatavarakaupassa, ja sieltä mukaan tarttui alumiini hitsauspuikkoja. Mietin, että eihän tässä korkeintaan kuin puikkojen hinnan menetä, kun kokeilee hitsata sitä lukonmoottoria.

No hitsaushan onnistui hyvin, ja nyt lukko pelittää :)


Sivu luotu: 02:55 (GMT +2).