![]() |
hilux ln65 pyörän kulmat!!
Morjens elikkä nyt iski ropleema ettee ja paha semmoinen!
Laittelin tuohon hiluuni ln65 dieseli ja 88 vuojelta nuo 75mm korottavat jouset alle ja ihan ohjeiten mukkaa asentelin ne. Tiedossa oli että pyörän kulmia jouttuu sääteleen. Mutta mutta ilmiöhän nyt oli semmoinen että uuvet jouset alla ja ratti on noin puol kierrosta vasemmalle kierossa?? Auto kyllä kulkee suhkot suoraan eikä vetele pahemmin. Noo met serkun kanssa aloimma säätämään noita kulmia mutta alettiin miettiin että mites hitto tuo ratti sääjettää suoraan??? Kun nythän on toisee suuntaan reipas yksi ja puol kierrosta ja renkaat on linkussa toisee suuntaan kaksi. Aattelimme että noo tuotahan varmaaa sääjethän tuolla tangolla joka on simpukan ja olkavarren välissä mitä sitä paskaa kun ei ole peltoakkaa.... eihän tuossa ollu säätöä lähti vain poies paikoilttaa kun löysäili päistä nuo "tulpat". Onko tosi että pitää irroittaa simpukasta tuo varsi irti (onko booreilla) ja kääntää renkaat suoraan ja ratti keskittää suoraan varsi booreille ja sitten säätää normaalisti tangolla auraus kohilleen?? Ilmeisesti laitoimma nuo tulpat joko turhan tiukkaan tuosa vai onko turhan paljon aurauksella renkaat kun luovutimma tältä iltaaa ja kasasimma niin heitti pirkule palauttamasta ohjaus ja tuli levoton ajaa (osaksi kiinni siitä kun tahmea ohjaus) Ollaan kyllä sääjetty usiammasta autosta ongelmitta kulmat kohilleen mutta tämmöönen hiluksi on eka tappaus joten teetättää..... ja ihan oikeassa koneessa sääjettää eikä mittanauhalla..... Paljon kiitoksia vastauksista ja neuvoista!!! ps alkaa näyttää jo maasturilta kun 32 renkulat ja nuo korottavat jouset alla!!! :D:D |
Jos varaa riittää niin sieltä raidetangon päitä säätämällä saat suoraan, eli toiselta puolen jatkaa ja toiselta lyhentää vastaavan määrän.
Pyörän kulmista kannattanee jäykkäakselista korottaessa tarkistaa lähinnä casterkulmat ettei olkatappilinja nouse liian pystyyn, tekee justiin noita oireita mitä ihmettelit. |
Kyllä se vaatii tuon sektorivarren irroituksen simpukasta. Muistaakseni(!) simpukassa on tiheä pooritus, mitä VOI kääntää poorin kerralla.
Ja jos yrittää laskea simpukkaa, tai vaihtaa korkeamman olkavarren, niin joustoliikkeessä alkaa renkaat mutkaamaan... Raidetangon säädöllä ei mitään merkitystä k.o ongelmaan. P.S tarkista, ettei ulosjoustossa, missään renkaiden asennossa, sektorivarren nivel ei "pohjaa"! Jos pohjaa, niin voi rikkoa sektorivarren/nivelen, ja silloin häviää yhteys ratista etupyöriin.... |
nooniin kiitoksia paljon neuvoista tuli apuun mutta nyt aloin illalla mittailemaan ja ihmetteleen niin huomasin että perskeles mullahan on etuakseli kierossa no ei ihme että kulmat ei mene kohilleen.
noo tästä suivauneena aloin tutkiin tarkemmin niin vänkärin puolen jousen kiinnike pohja on joku ihan ite hitsannu ja vanhat etujouset onkin eri paria.... elikkä joutui vähän rakennus hommiin jotta saa kaikki kohilleen. varmaan joskus saanu tärskyn kunnolla.. Ja jouvuttu rakentelee.... |
ethän tempassu tuota sektorivartta ihan täysin tiukkaan? siellä sisällähän on jousi ja sellainen tappi, itsellä oli tuo tempastu täysin tiukkaan jolloin aiheutti huomattavaa nihkeyttä ratissa ja syö tuon banaanin varren aika nopeasti sököksi.
|
Sivu luotu: 08:47 (GMT +2). |