Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HJ 61 SOA onkelma (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121750)

hepe9191 09.03.2014 11:35

HJ 61 SOA onkelma
 
Tuli tuossa värkättyä soa kyseiseen autoon ja ny tuli sellanen roplema vaikka etuperää käänti pystyyn nii paljo ku oli järkevää nii silti jakiksen pään ristikosta loppuu varat maksimi joustoissa.

Onko ainoo ratkasu ostaa offivarusteelta se 600€ tuplanivel kardaani vai onko tähän jotain halvempaa ratkaisua jollakin tarjolla?

Eli käykö siihen esim hiluxin tuplanivel kardaani?

Jos jollakin on tähän esim käytettyä sopivaa kardaania/jotain ratkaisua nii tuo itsesi ilmi.

kippo86 09.03.2014 13:30

Ei kai siihen oikeen muuta järkevää ratkasua ole. Toinen on tiputtaa laatikkopakettia alemmas, mutta sillon maavara kärsii...

Hilun kardaanissa on suurella todennäkösyydellä eri pulttijako kardaanin laipoissa, kuin 61:ssä.
Mutta jos pituus on hyvä, niin poraa laippoihin uudet reijät...
Nelivaihteisen HJ60:sen kardaani olis sikäli parempi, että siinä on isommat ristikot kuin Hiluxin. (?) Tai ainakin takakardaanissa näin...
Mutta 60 kardaani on taas vähän lyhyt, muistaakseni 5cm, eli ei ole sekään ihan bolt on.

hj 09.03.2014 14:06

en muista kummanko 60 vai 61 kytkinkopalla saapi käännettyä laatikkoa kardaanin puolelta alaspäin vähäsen mut vaihdelkaatikon kannitin palkkiin kannattaa silti tehdä lovi kardaanille.

Räbinä 09.03.2014 17:21

61 kytkinkoppalla on kallistettu laatikkoa vähän.

-Jarkko- 09.03.2014 18:35

GAZ69 ja Jeep sai laiskan miehen avarrushoitoa ristikoihin.

Eli vingulla lisää tilaa ristikkoon...

GAZista kerkesin tosin yhden jakolaatikon halkaista ennenkuin havaitsin edellisen rakentajan mitoitusvirheen:rolleyes:

Kardaanin pituudesta tietysti riippuen, milli pois haarukasta->monta senttiä lisää liikevaraa akseliin:)

t.haapala 09.03.2014 20:36

Itte ainakin tein 60:sen tuplanivelkardaanist ittel.

61 omasta kardaanista se liukuosa ristikoineen et saa oikean pulttijaon perän päähän.

Jakiksen laippaan porasin vaan uuden pulttijaon sille 60 kardaanille.

Ja sit kattoo kuin pal tarvii jatkaa ja vie sorvarille/jatkaa itte.

Ite käytin sorvaria kun tulee niin pal tieajoa tolla ni sai katottua tasapainotukset kohilleen,
vaiks ei vissiin välttämättä ois edes tarvinnu.

Itelle tuli kardaanille hintaa 300€ kaikkines sillon aikoinaan.

Hinta tietty riippuu siittä minkä hintasen kardaanin satut löytämään ja onko kuin tuttua sorvaria vai jatkatko itte.

hepe9191 09.03.2014 22:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Jarkko- (Viesti 1112084)
GAZ69 ja Jeep sai laiskan miehen avarrushoitoa ristikoihin.

Eli vingulla lisää tilaa ristikkoon...

GAZista kerkesin tosin yhden jakolaatikon halkaista ennenkuin havaitsin edellisen rakentajan mitoitusvirheen:rolleyes:

Kardaanin pituudesta tietysti riippuen, milli pois haarukasta->monta senttiä lisää liikevaraa akseliin:)

Taidetaan vähä kokeilla vinguttaa eka, hommataan sitte se tupla nivelinen ku jotain hajoo:D

Jani E 10.03.2014 06:42

Ei siinä tuplanivelessäkään kauheesti sitä kulmaa ole. Kannattaa vähän miettiä auton korkeutta niin rupee kardaaneis kulmat piisaan. Itellä ainaki piisannu 4&5 vaihteises normi ja tupla nivelellä...


Sivu luotu: 00:55 (GMT +2).