Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Video kardaanin kulmista (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121672)

Scout 07.03.2014 10:32

Video kardaanin kulmista
 
Tällä oli joskus semmonen hauska video missä ukkeli pahvin palasella räpättämällä näytti miten ne kulmat vaikuttaa kardaanin nopeuteen. Oisko jollain jääny talteen se linkki?
-teppo

Scout 07.03.2014 11:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Scout (Viesti 1111072)
Tällä oli joskus semmonen hauska video missä ukkeli pahvin palasella räpättämällä näytti miten ne kulmat vaikuttaa kardaanin nopeuteen. Oisko jollain jääny talteen se linkki?
-teppo

Löyty http://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY

tdi 07.03.2014 23:38

Aina oppii uutta! :)

pee 09.03.2014 23:13

joo, tuosta ilmenee hyvinkin myös se kardaanin nivelten "offset" mistä nahkahousuiset mersupaapat aina jankuttaa

mutta, hyvä linkkivinkki kertaukseks, ja täähän myös avaa termiä "vakionopeusnivel" helpompi tajuiseks

Jax_KiBez 10.03.2014 06:13

No jumankauta, opin taas jotain uutta. Aina miettinytkin että millä tavalla kardaanikulmat vaikuttavat, jatkossa tajuaa mitä kardaanien asennosta täytyy katsoa.

Profi 12.03.2014 21:12

Itellä kun ei oo kokemusta näistä niin mitenkäs näissä SOA laitteissa kun on napojen kääntö tehty, niin niissähän ei yleensä oo murikan puoleissa päässä kulmaa juuri ollenkaan, mutta jakotoosan puolella taas on. Toimiiko se sillon oikein?

Jammu 13.03.2014 18:07

Ei, katopas toi pätkä uusiks :)

Jeep-Ukko 13.03.2014 20:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Profi (Viesti 1113233)
Itellä kun ei oo kokemusta näistä niin mitenkäs näissä SOA laitteissa kun on napojen kääntö tehty, niin niissähän ei yleensä oo murikan puoleissa päässä kulmaa juuri ollenkaan, mutta jakotoosan puolella taas on. Toimiiko se sillon oikein?

Sitä varten jakolaatikon päähän laitetaan tuplaristikko nivel, vakionopeusnivel.
Sen pitäisi kumota pinjoni/jakolaatikko kulmaerosta johtuvan nopeus vaihtelun.

Ei taida olla videoo tuollaisesta tupla ristikosta?
Jos joku löytää videon, niin laittaa näkyviin.

baxxter 14.03.2014 07:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko (Viesti 1113573)
Ei taida olla videoo tuollaisesta tupla ristikosta?
Jos joku löytää videon, niin laittaa näkyviin.

Tuplaristikko on todellä lyhyt kardaani, jonka molemmat ristinivelet on samassa kulmassa.

Timo_L 14.03.2014 11:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Profi (Viesti 1113233)
Itellä kun ei oo kokemusta näistä niin mitenkäs näissä SOA laitteissa kun on napojen kääntö tehty, niin niissähän ei yleensä oo murikan puoleissa päässä kulmaa juuri ollenkaan, mutta jakotoosan puolella taas on. Toimiiko se sillon oikein?

Kyllä, jos siellä jakolaatikon päässä on turplaristikollinen nivel. Tässä tapauksessa akselin päässä kulman pitääkin olla pyöreä nolla (käytännössä hieman enemmän lehtijousialustalla, jotta veto päällä tapahtuvas akselin kiertymisen aiheuttama kulmamuutos kumotaan) jotta värinöitä ei tapahdu. Tuplaristikollinen nivel ei sinänsä ole vakionopeusnivel, vaan äärimmäisen lyhyt kardaani joka siksi toimii lähes kuten CV- nivel.

Normikardaanilla molemmissa päissä ristikoiden kulmat pitää olla samat. Kannattaa muuten muistaa, että kulmat voi laittaa myös "väärinpäin", eli nostaa pinionia reilusti, ja jakiksen pää pysyy missä ikinä onkaan. Eli pinioni siis törröttää reilusti ylös, jakiksen lähtö suoraan taaksepäin. Tällöinhän kulmat on suhteessa kardaaniin samat ja lopputulos siis myös sama kuin yleensä, kun pinioni ja jakiksen lähtö on lähes vaakatasossa. Tämän ratkaisun ongelma tosin on, että pinionin ulompi laakeri tahtoo kärsiä öljypulasta, siksi ei oikein ole yleensä käytössä..

Repro 15.03.2014 11:24

Siinä vielä toinen video.
http://www.youtube.com/watch?v=DDmz0tibVGM

khager 15.03.2014 14:57

Tässä kaveri selitti niin että minäkin tajusin:)
https://www.youtube.com/watch?v=wkfndHDiH1M


Sivu luotu: 16:04 (GMT +2).