Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Rangesta katos jarrut, poljin menee pohjaan... help (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121224)

Yere 23.02.2014 16:09

Rangesta katos jarrut, poljin menee pohjaan... help
 
Elikkä tuommoisesta 1990 vuoden 2.5TD Range Roverista katos jarrut, jarrut toimi ok, kunnes oikealta takaa alkoi kuulua jarruista rohinaa. Palathan siellä oli aivan loppu ja naarmuttanut levyä. Tämän jälkeen myös alkoi poljin painua pohjaan jarrutuksessa. Poljinta pumppaamalla ehkä saa pientä tuntumaa jarruun, mutta silti jarrut kateissa lähes kokonaan. Jarrunesteen taso laskee myös, hetkessä ylärajasta alarajaan. Silmämääräisesti en ole vuotoa vielä paikallistanut, mistäköhän kannattaa alkaa asiaa tutkia? :confused:

Levyt ja palat tilasin Englannista uudet, niiden saapumista odotellessa voisi yrittää tutkia vuotoa. Voisikohan se vaan olla jarrusylinterin tiiviste mistä se vuotaa nesteet pihalle?

SkatManDuu 23.02.2014 16:26

Jarrusylkky saattaa vuotaa nesteet pihalle, pitäisi näkyä hytässä jarrupolkimen varren kosteutena jos on sinne asti jo kerenny. Jos siis muualla ei ulkoisia vuotoja näy. Toinen mahollisuus, että kusis jarrumännän tiivisteen välistä.

-Captain- 23.02.2014 17:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yere (Viesti 1106815)
Elikkä tuommoisesta 1990 vuoden 2.5TD Range Roverista katos jarrut, jarrut toimi ok, kunnes oikealta takaa alkoi kuulua jarruista rohinaa. Palathan siellä oli aivan loppu ja naarmuttanut levyä. Tämän jälkeen myös alkoi poljin painua pohjaan jarrutuksessa. Poljinta pumppaamalla ehkä saa pientä tuntumaa jarruun, mutta silti jarrut kateissa lähes kokonaan. Jarrunesteen taso laskee myös, hetkessä ylärajasta alarajaan. Silmämääräisesti en ole vuotoa vielä paikallistanut, mistäköhän kannattaa alkaa asiaa tutkia? :confused:

Levyt ja palat tilasin Englannista uudet, niiden saapumista odotellessa voisi yrittää tutkia vuotoa. Voisikohan se vaan olla jarrusylinterin tiiviste mistä se vuotaa nesteet pihalle?

palat ja levy jos on ihan loppu niin voi päästä vuotamaan männänvarren välistä.. joskus oli vastaava tilanne.

Yere 23.02.2014 18:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SkatManDuu (Viesti 1106817)
Jarrusylkky saattaa vuotaa nesteet pihalle, pitäisi näkyä hytässä jarrupolkimen varren kosteutena jos on sinne asti jo kerenny. Jos siis muualla ei ulkoisia vuotoja näy. Toinen mahollisuus, että kusis jarrumännän tiivisteen välistä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 1106834)
palat ja levy jos on ihan loppu niin voi päästä vuotamaan männänvarren välistä.. joskus oli vastaava tilanne.

Kiitoksia kummallekkin vastauksista, jarrupolkimen varsi ei ollut kostea, ei myöskään selviä vuotoja näkyvillä, täytyy silti tutkia tuo kuluneen kulman mäntä&tiiviste...

BJ-40/76 23.02.2014 18:36

Roverista en tiedä, mutta muissa autoissa pääsylinterin vuoto täyttää ensin alipainetehostimen (jos on) ja siitä osassa autoista menee moottoriin alipaineletkua pitkin, ennen kuin valuu jarruoplkimen tankoa pitkin.

Yere 23.02.2014 19:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1106860)
Roverista en tiedä, mutta muissa autoissa pääsylinterin vuoto täyttää ensin alipainetehostimen (jos on) ja siitä osassa autoista menee moottoriin alipaineletkua pitkin, ennen kuin valuu jarruoplkimen tankoa pitkin.

Juu kyllä tuossa taitaa pääsylinteri kunnossa olla, näyttää lähes uudelta. Painelin kovasti jarrupoljinta auton ollessa paikallaan niin vuotokohta löytyi, tosiaan vuotaa kulmasta mistä palat ja levyt loppu, eli ilmeisesti se tiiviste falskaa... Osia ootellessa... :rolleyes:

uazoffroad 25.02.2014 22:39

tarkistitko olivatko jarrusatulan männät ruosteessa ,kun niissä ei ole kunnon suojakumeja niin yleensä ovat huonoja.

Racingrabbit 26.02.2014 08:27

Mulla putosi koko pala takaa paikoiltaan yhdestä Rangesta.
Satulaan kuluu palojen kohdalle lovet ja pala mahtuu putoamaan kokonaan pois paikoiltaan.
Onneksi mäntä ei mahdu tulemaan ihan kokonaan pois paikoiltaan,mutta kyllä sieltä nesteet välistä tulee.

Vanhat kuluneet satulat saa vielä elvytettyä laittamalla Defenderin palat.Niissä on reijät joiden läpi menevä tappi estää palaa putoamasta paikoiltaan.

Yere 26.02.2014 18:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja uazoffroad (Viesti 1107645)
tarkistitko olivatko jarrusatulan männät ruosteessa ,kun niissä ei ole kunnon suojakumeja niin yleensä ovat huonoja.

En ole asiaa tarkastanut, kun en ole koko komeutta päässyt vielä avaamaan. Kannattaisikohan pistää koko satulat mäntineen uusiksi?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 1107699)
Mulla putosi koko pala takaa paikoiltaan yhdestä Rangesta.
Satulaan kuluu palojen kohdalle lovet ja pala mahtuu putoamaan kokonaan pois paikoiltaan.
Onneksi mäntä ei mahdu tulemaan ihan kokonaan pois paikoiltaan,mutta kyllä sieltä nesteet välistä tulee.

Vanhat kuluneet satulat saa vielä elvytettyä laittamalla Defenderin palat.Niissä on reijät joiden läpi menevä tappi estää palaa putoamasta paikoiltaan.

Pitääpä ihmetellä missä kunnossa nuo ovat kunhan saa auki. Eli Defenderin palat käyvät Rangen satuloihin, hyvä pitää mielessä! :rolleyes:

Kaitsu67 26.02.2014 19:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yere (Viesti 1107827)
En ole asiaa tarkastanut, kun en ole koko komeutta päässyt vielä avaamaan. Kannattaisikohan pistää koko satulat mäntineen uusiksi?

Jos satulat on kohtuukuntoiset, kannattaa vaihtaa vaan tiivistesarja ja uudet männät (rosteriset). Alkuperäisissä on joku omituinen kromauspinta joka kuplii puhki...

Yere 26.02.2014 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1107845)
Jos satulat on kohtuukuntoiset, kannattaa vaihtaa vaan tiivistesarja ja uudet männät (rosteriset). Alkuperäisissä on joku omituinen kromauspinta joka kuplii puhki...

Selvä homma :) Mistähän nuo männät ja tiivisteet sais helpoiten ja kohtuullisimmalla hinnalla?

Kaitsu67 26.02.2014 19:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yere (Viesti 1107852)
Selvä homma :) Mistähän nuo männät ja tiivisteet sais helpoiten ja kohtuullisimmalla hinnalla?

Sumujen Saarilta eli Briteistä, esim. Paddock:ilta. Tulee kotiovelle n. viikossa.

http://www.paddockspares.com/parts-a...rakes.html#p=2

Yere 26.02.2014 19:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1107860)
Sumujen Saarilta eli Briteistä, esim. Paddock:ilta. Tulee kotiovelle n. viikossa.

http://www.paddockspares.com/parts-a...rakes.html#p=2

Harmi etten älynnyt tilata myös mäntiä ja tiivistesarjaa, kun levyt ja palat tilasin viime viikolla... menee odotteluksi taas :o

Kaitsu67 26.02.2014 19:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yere (Viesti 1107864)
Harmi etten älynnyt tilata myös mäntiä ja tiivistesarjaa, kun levyt ja palat tilasin viime viikolla... menee odotteluksi taas :o

Näyttäis löytyvän Motonetistäkin, tosin en tiedä onko rosterisia mäntiä tyrkyllä..

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/49...ery-freelander

Joskus taisin ostaa jonkun tiivistesarjan Hessumobiilistakin, mutta pikkasen noi on tyyriimmät kotimaasta ostettuna, mutta jos on kiire.....

Kaitsu

nixu 26.02.2014 20:46

eiköhän se tule siitä ajukuntoon kun painat jarrumännän takasi paikalleen ja uusi pala

Kaitsu67 26.02.2014 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nixu (Viesti 1107894)
eiköhän se tule siitä ajukuntoon kun painat jarrumännän takasi paikalleen ja uusi pala

Männät on usein jääneet jumiin ulos kun palat on kuluneet ja männän "kromaus"kuplinut ja sitten ruostunut ja mäntää ei pystykään enää painamaan sisään muuten kuin väkivalloin ja silloin tietenkin tiivistekumit sanoo moro.

Ja jos onnistuu, niin ainakin ne tiivisteet viimeistään pullahtaa ulos kun pala kuluu ja mäntä tulee uudestaan ulommas.

Yere 26.02.2014 23:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1107969)
Männät on usein jääneet jumiin ulos kun palat on kuluneet ja männän "kromaus"kuplinut ja sitten ruostunut ja mäntää ei pystykään enää painamaan sisään muuten kuin väkivalloin ja silloin tietenkin tiivistekumit sanoo moro.

Ja jos onnistuu, niin ainakin ne tiivisteet viimeistään pullahtaa ulos kun pala kuluu ja mäntä tulee uudestaan ulommas.

Juu eiköhän se ole parasta uusia kaikki sieltä kun sen kerran avaa. Voiko tuota nyt sitten liikutella paikasta toiseen käyttäen jarruna käsijarrua, kun tietääkseni tuossa on ns. kardaanikäsijarru. Eikai se ota kipeää jos käyttää sitä ajosta jarrutuksena? :confused: tietenkin moottorijarrulla suurimmat nopeudenlaskut.

Kaitsu67 26.02.2014 23:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yere (Viesti 1107978)
Voiko tuota nyt sitten liikutella paikasta toiseen käyttäen jarruna käsijarrua, kun tietääkseni tuossa on ns. kardaanikäsijarru. Eikai se ota kipeää jos käyttää sitä ajosta jarrutuksena? :confused: tietenkin moottorijarrulla suurimmat nopeudenlaskut.

No ehkä lähinnä pihassa paikasta toiseen liikuttelu, mutta en kyllä liikenteen sekaan lähtisi pelkän kässärin kanssa jos ei muita jarruja ole, on se niin tehoton et vaarallista touhua itselle ja muille :eek:

Yere 26.02.2014 23:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1107982)
No ehkä lähinnä pihassa paikasta toiseen liikuttelu, mutta en kyllä liikenteen sekaan lähtisi pelkän kässärin kanssa jos ei muita jarruja ole, on se niin tehoton et vaarallista touhua itselle ja muille :eek:

Lähinnä liikuttelua tarkoitin, pieni matka kotoa hallille :)

Racingrabbit 27.02.2014 08:24

En kyllä suosittele käsijarrun käyttöä vauhdissa.Ei niinkään tehottomuuden,vaan itsetehostuksen takia.Kun nappaa kiinni,niin varmasti menee joku paikka rikki.

Eikös siinä toimi vielä etupiirin jarrut?
Pistä lukkopihdit taka-akselin päällä olevaan jarruletkuun?

Yere 27.02.2014 08:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 1108034)
En kyllä suosittele käsijarrun käyttöä vauhdissa.Ei niinkään tehottomuuden,vaan itsetehostuksen takia.Kun nappaa kiinni,niin varmasti menee joku paikka rikki.

Eikös siinä toimi vielä etupiirin jarrut?
Pistä lukkopihdit taka-akselin päällä olevaan jarruletkuun?

Näin arvelinkin että sitä ei kannata vauhdista käyttää, joskus patrollin kohalla joku varotteli samasta asiasta.

Eipä siinä toimi tällähetkellä mikään, tai jos toimii niin satunnaisesti. Pitää vissiin hinuri soittaa...

armas 27.02.2014 09:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Racingrabbit (Viesti 1108034)
En kyllä suosittele käsijarrun käyttöä vauhdissa.Ei niinkään tehottomuuden,vaan itsetehostuksen takia.Kun nappaa kiinni,niin varmasti menee joku paikka rikki.

Juu, toimii hieman äkkinäisemmin kuin nämä perinteiset :)

Eräs setä Liedossa piti vielä ainakin joku aika sitten kotimaassa tehtyjä rosterimäntiä hyllyssä...jos ei halua odotella.

Yere 27.02.2014 15:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja armas (Viesti 1108054)
Juu, toimii hieman äkkinäisemmin kuin nämä perinteiset :)

Eräs setä Liedossa piti vielä ainakin joku aika sitten kotimaassa tehtyjä rosterimäntiä hyllyssä...jos ei halua odotella.

Mites kyseisen herran saa kiinni? Jos vaikka löytyis tiivistesarja samalla, niin saa laitettua uudet osat kiinni sittenkun tuon avaa :)

Racingrabbit 27.02.2014 15:21

Armas tarkoitti varmaankin tätä paikkaa: http://www.offroadpaja.fi/

vepele 27.02.2014 15:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yere (Viesti 1108109)
Mites kyseisen herran saa kiinni? Jos vaikka löytyis tiivistesarja samalla, niin saa laitettua uudet osat kiinni sittenkun tuon avaa :)

OffRoadPaja


Sivu luotu: 01:19 (GMT +2).