Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   pikku-vinssiä moottoripyörään? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121066)

neulavuori 19.02.2014 00:35

pikku-vinssiä moottoripyörään?
 
parikertaa uponnutta pyörää kun on repinyt keskellä metsää on käynyt mielessä että miksi ei pyöriin ole vinssejä :eek:
mönkijä versiotkin turhan isoja

no suurin osa metsässä enemmän ajeleva ajelee kevyemmällä kalustolla kuin tällaisella rohjolla :o

joku pyyhkijän moottori voisi olla sopivaa kaliberiä jos alkaisi kehittelemään
osalla on kuormaliinaa räikällä mukana mutta liikerata hyvin pieni

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...45464757_n.jpg

vekkipappa 19.02.2014 00:48

Heität vaijeritaljan takaboxiin tai sopiva kiinnike sille.

neulavuori 19.02.2014 01:59

meinasin tuohon kirjoittaakin että vaijeri talja olisi periaatteessa vaihtoehto kyllä... yksi sellainen onkin ja mallailin sille paikkaa... boksiin se ei pituutensa takia mahdu

mutta sen kanssa yks ongelma: kuinkas kaksi pyöräinen härveli pysyy pystyssä jos ukko taljaa vääntää metrin päässä?
saa sitten sillä nostaa pyöränkin pystyyn :rolleyes:
tuo on yllättävän raskas kyljeltään nostaa... varsinkaan jos on jo itsensä väsyttänyt muuten

joker 19.02.2014 06:19

Onhan moottoripyörille vinssejä sen kun ostaa vaan ;)

http://www.warn.com/atv/winches/XT17_portable.shtml

lepoantti 19.02.2014 07:20

joku venetrailerin vinssi mahtuu boxiin, on kevyt, halpa ja luultavasti repii enemmän kuin miehet noin yleensä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/80226...ina-tuplaratas

toinen mikä tuli mieleen niin jommonen pätkä narua ja pylpyrä, vielä kevyempi kuin edellinen ja paketti mahtuu vaikka reppuun. tälläkin systeemillä mopon irroitus on varmasti helpompaa kuin käsipelissä. ja jos pyörä jää oikeasti jumiin niin hukuttautuminen ei jää ainoaksi vaihtoehdoksi...

neulavuori 19.02.2014 11:30

tuollaisella veivi-vene vinssillä on myöski pystyssä pitämisen ongelma jos yksin on liikenteessä :mad: tuollainenkin on yksi käyttämätön jemmassa venetraileria varten...

myös yksi pienehkö mönkijä vinssi on irrallaan ja sitä mallaillut
mutta eipä käynyt tuollainen viritys mielessä
http://www.warn.com/atv/snipplets/im...-Action2lg.jpg

neulavuori 19.02.2014 11:30

tuollaisella veivi-vene vinssillä on myöski pystyssä pitämisen ongelma jos yksin on liikenteessä :mad: tuollainenkin on yksi käyttämätön jemmassa venetraileria varten...

myös yksi pienehkö mönkijä vinssi on irrallaan ja sitä mallaillut
mutta eipä käynyt tuollainen viritys mielessä
http://www.warn.com/atv/snipplets/im...-Action2lg.jpg

Juippa 20.02.2014 00:52

Kyllähän tommonen tarpeen tullen irtoo ihan 60kg sälliltäkin jos tekniikka edes pikkasen hallussa. Ja jos tuntuu että ptää kokoajan irroitella niin suosittelen kevyempää pyörää tai kestopäällystettä ajoalustaksi. :D

Ei herneitä, mutta vinssin kanssa saa jumpata loppupeleissä melkeen enempi jos yksin meinaa selvitä....

Ei ku kovaa ajoo vaan! :)

neulavuori 20.02.2014 11:49

at painaa 270kg
vanha rämmä odottelee projektina... sähköt temppuilee

hyvin harvoin sitä niin jumissa on ettei ajamalla tai käsipelillä ylös saa...
viimekesänä oli turhankin kompromissi cirak rengas takana
kun vanhemmiltani karkasi koirat metsään niin niitä etsiessä olin ajellut jo kolmatta tuntia metsäpolkuja ja ryteikköjä... yhdestä ojasta jo kertaalleen olin repinyt ylös keppien avulla
onnistuin sitten suohon hetteikköön upottamaan pohja panssaria myöden :eek:
pystyssä pysyi hyvinkin jämäkästi ja huilasin hetken... lähimpiin teihinkin oli muutama kilometri niin kävi siinä mättäällä istuessa mielessä kaikenlaista :D

BJ-40/76 20.02.2014 23:11

En kerinnyt yhtään kertaa jäämääm kiinni tuolla DR-600
 
Siis kevennetty ja viritetty suzuki...

Mutta noita pienempiä, etupäässä mopoja on tullut "nosteltua/kannettua suosta" enemmän kuin tarpeeksi, ja silloin mopo painoi 50 kg, ja minä 70kg, elämäni kunnossa! tuo 600dr painoi varmaan n. 140 kg, ja minä himppu vähemmän.. siis semmoisessa rämeessä, missä "tipuin" solikan kanssa, ei riitä varret ajokengissä, ja kahluuhaalareissa ei pääse eteenpäin!
Mutta kun mieli veti noille pehmeille, niin tuli suunniteltua tuota vinssiä: Jostain uudemman auton vinkkarin moottorista välitykset esim. ison porakoneen vaihteiston kautta vaihdepyörän ketjulle.
Siis koko vinssi on kiinni vajaan metrin päässä Noposta ja esim. 2 metriä kettinkiä kiinnittyy räikkäliinalla puuhun/maa-ankkuriin.
Ja tuo vajaa 2 metriä oli tarkoitus tulla tuolla Nopon 8 Ah akulla..... ja olisi sopinut pieneen tilaan.... Mutta kun tuo toinenkin nilkka/jalkaterä päätyi leikkauspöydälle, niin jäi tekemättä. ja nyt enää 2- rattaisia on polkupyörä:( toki jos jollain esim. yli 600 cc soratie-enduro käyttämättämänä....

Juippa 21.02.2014 00:35

Kuvas at:n kuivapaino on jotain 185kg paikkeilla. Mitä sulla on kyydissä että saat painon tohon 270kg? :confused:

Märkäpaino 237kg. Ölpät ja bensat sun muut mukaan laskettuna. Tankki täynnä...

RIPAX 21.02.2014 16:53

Työkalut.
 
Itse sain aikanaan hyvän neuvon ku ei meinannu piikki nousta mäkeä ylös eikä jaksanu työntää: ota vyörepusta työkalut ja pura se mopo osiin ja heittele ne hilut tänne mäen päälle,sit kasaat sen uudestaan.:D

pee 21.02.2014 18:30

kytkettävä etuveto ...

Samppi 22.02.2014 12:46

Osta strapulli liina/talja, toimii erittäin hyvin pyörä ja kelkka jumeissa, ei paina paljoa ja voi muulloin käyttää normi liinana. Kannattaa vain opetella liinan pujotus talja malliin jo kotona.:D

neulavuori 26.02.2014 20:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppi (Viesti 1106403)
Osta strapulli liina/talja, toimii erittäin hyvin pyörä ja kelkka jumeissa, ei paina paljoa ja voi muulloin käyttää normi liinana. Kannattaa vain opetella liinan pujotus talja malliin jo kotona.:D

enpä ole tuollaiseen törmännyt
moneen hommaan varmasti kätevä :D
googletin ja kuvia löysin...
tuossakin on sama pystyssä pysymisen ongelma kaksipyöräisessä...
hankala väännellä ja pitää pyörää pystyssä

pohdiskelin että olisi yksi gertz merkkinen akkuporakone(akku finaalissa) jossa melko hidas "vaihde" ja vääntävä moottori kun on melko tiukkoja pulttejakin sillä paljon tullut väännettyä...
taitaa olla 14v ja jos piuhat tinaa ja12voltilla pyörittää niin vieläkin hitaampi...
joko rakennella kela suoraan siihen tai vaikka esim rälläkän kulmavaihteen kautta
ilman kulmavaihdetta tulisi joku puolenlitran tölkin kokoinen
kelan ei tarvitsis olla kovin iso jos esim käyttäisi jotain 3mm vaijeria jossa Murtolujuus 538 kg.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/88250...i-30mm-hinta1m

Samppi 27.02.2014 12:40

Voihan sitä istua pyörän satulassa, pitää jaloilla pyörää pystyssä, kiristelee taljaa käsin ja välillä pikkuisen kokeilee joko pyörä nousisi vaihteella. Pakkoko se talja on sinne liinan väärään päähän laittaa.:D Pyörän päällähän sun pitää olla pyörää pystyssä pitämässä vaikka laittaisit sähkövinnssinkin.

RalliJari 27.02.2014 17:08

http://youtu.be/AgxFUXwk_PM

Siinä ois kaupallinen tuote, Warn XT17. Ei tietoo hinnasta mutta löytynee ku ehtii.

Nii olhan tuosta nimenomaisesta tuotteesta jo kuva yllä:o

Joutas jo lasit uusia näemmä..

neulavuori 27.02.2014 17:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppi (Viesti 1108086)
Voihan sitä istua pyörän satulassa, pitää jaloilla pyörää pystyssä, kiristelee taljaa käsin ja välillä pikkuisen kokeilee joko pyörä nousisi vaihteella. Pakkoko se talja on sinne liinan väärään päähän laittaa.:D Pyörän päällähän sun pitää olla pyörää pystyssä pitämässä vaikka laittaisit sähkövinnssinkin.

helpointa kun ei upottaisi mihinkään tai edes ajaisi kuin kestopäälysteellä:D

monissa enskapyörissä varmasti onnistuukin kun saa vaikka ylä t-kappaleeseen kiinni ja yltää vääntelemään...
at:ssä vaan kun sattuu olemaan tuo "maski" visiireineen peittämässä
en ole keksinyt mitään kestävää paikkaa johon myös yltäsi (töttörö oli juuri irrallaan niin tuli tutkittua samalla )
stongakin on piilotettu niin ettei siitäkään saa suoraa vetoa
ns. pohja panssarin kohdilla olis tukevaa paikkaa kyllä
mutta kyykkiä siinä ja väännelä taljaa yhdelläkädellä kun toisella yrittää pitää pystyssä
taaksepäin olisi enemmän tukevia kohtia

maskin alla voisi olla vinssille paikka syylärin edessä...

neulavuori 27.02.2014 17:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RalliJari (Viesti 1108142)
http://youtu.be/AgxFUXwk_PM

Siinä ois kaupallinen tuote, Warn XT17. Ei tietoo hinnasta mutta löytynee ku ehtii.

Nii olhan tuosta nimenomaisesta tuotteesta jo kuva yllä:o

Joutas jo lasit uusia näemmä..

on sillä hintaa :P
http://www.amazon.com/WARN-85700-XT1.../dp/B005FZYKM4

aika nolo tuo levy jossa kiinni :eek:
eikä se muutenkaan kovin pieni ole...

BJ-40/76 01.03.2014 21:58

Monta ratkaisumallia...
 
Minä tekisin esim. tuosta akkuporakoneesta tuon vinssin, ja nimenomaan irtonaisen; siis mahdollisimman pieni/kevyt, ja ennen kaikkea lukittuva. Kuinka pitkä vetopituus pitää olla? tuossa em. videon tapauksessa riitti noin 4? metrin veto? siis kevyimmän/monikäyttöisen yhdistelmän noista vinssin komponenteista saa, kun -> Vinssi on kevyt/pieni ja vähällä sähköllä toimiva (vaikka hidaskin, toki akkuporakoneessa min. 2 vaihdetta) Toki vastapainona tulee seuraavat rajoitteet-> vetopituus lyhyt, hidas ja vaatii aikaa asentaa vinssi Nopoon, viritellä esim. räikkäliina ja jatkovaijerit vinssin ja "puun" välille.
Mutta etuna olisi sitten se, että itse vinssi kulkisi esim. tavaratelineellä 4 Litran öljykannun kokoisessa laatikossa, ja liinat (vinssin ja Nopon välinen ja vaijerista/kettingistä puuhun/jatkovaijeriin) toimisivat pehmusteena, ja sähkön syöttö onnistuisi käytännössä teinien kaijutin kaapeleilla, ja releet yms. löytys suoraan esim. auton lisävaloihin tarkoitetuista, ja ennen kaikkea Nopon sähköt kestäisi k.o vinssin käytön, siis tuo, esim. reilu 100 Wattia, laturi jaksaisi ladata tyhjäkäynnillä huomattavan osan, kun kaikki muut kulutukset olisi pois.
Ja noilla irtonaisilla komponenteilla voi olla muuta käyttöäkin....

kari.k 02.03.2014 08:57

kyllä afrikkalaisen kun upottaa,ni en usko että porakonevinssi jaksaa vetää ylös. yksin kun ajelee,niin kannattaa tosissaan miettiä mihin ajaa.

porukka-ajossa ei niin väliä kunhan jokunen ukko matkassa.

http://s1104.photobucket.com/user/KK...l?sort=3&o=701

mp 02.03.2014 12:02

mites jos tolle bilteman leluvinssille tekis pikakiinnikkeen lampun alle tms. paikkaan ja sähköt töpselillä.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...si-12-V-15360/

siis ei toi taatusti kestä aamusta iltaan vetelyä mutta saattaa sillä pari hikikarpaloa säästää..

neulavuori 02.03.2014 14:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mp (Viesti 1109182)
mites jos tolle bilteman leluvinssille tekis pikakiinnikkeen lampun alle tms. paikkaan ja sähköt töpselillä.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...si-12-V-15360/

siis ei toi taatusti kestä aamusta iltaan vetelyä mutta saattaa sillä pari hikikarpaloa säästää..

juuri tuollaisen ostin biltemasta jokunen vuosi sitten isompaan 4x4 mönkijään lumilevyn nostoa varten
vaikka mönkijä oli käynnissä n22A akku niin vinssi ei inahtanutkaan
luulin että se on rikki mutta kokeilin auton akusta (olisko ollut joku 60a) niin lähti pyörimään...
eli vaatii enempi kapasiteettiä...
palautin ja totesivat että et ole ensimmäinen

tuota 99€ laitetta voisi käydä kurkistamassa onko minkä kokoinen "livenä"
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...si-12-V-15361/

neulavuori 02.03.2014 14:48

vinssille voisi tehdä jonkin pikalukitus paikan etulampun alle... ja toisen kiinnitys pisteen taakse vaikka lokarin alle piiloon

porakoneen istukkaan jos suoraan laittaa kelan niin ei kyllä voimaa saa
tosin tuolla porakoneella olen nosto-ovien purkuhommissa 12mm pultteja availlut
mutta jos saisi siihen kulmavaihteen tai ratastuksen niin sitten jaksaisi paremmin
katselin venetrailerin veivi kelaa että voisi sellaisen kanssa yhdistää (mulla yksi vanha jossa n8cm kela)
ei siihin kovin suurta voimaa tai nopeuttakaan tarvi jos yhtä aikaa moottorilla vedättää
jos käyttäisi 3-4mm vaijeria niin kelalle mahtuisi helpostikin 10m ellei enemmänkin...

neulavuori 02.03.2014 14:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kari.k (Viesti 1109112)
kyllä afrikkalaisen kun upottaa,ni en usko että porakonevinssi jaksaa vetää ylös. yksin kun ajelee,niin kannattaa tosissaan miettiä mihin ajaa.

porukka-ajossa ei niin väliä kunhan jokunen ukko matkassa.

http://s1104.photobucket.com/user/KK...l?sort=3&o=701

aika vastaavasti itsekin upotin mutta eturengas jäi kovemmalle kohtaan...
itsekseni olin keskellä ei mitään :P ja hiukan alkoi jo hämärtämään...
kirves olis kyllä hyvä olla matkassa jos ei muuten riukuja saa katkottua...

itsekään en ole mallia "tuulen ja pakkasen raiskaama pulkan naru" vaan aiemmin enempikin salilla pyörinyt... nykyään tosin 186cm ja 140kg niin ehkä tuota poweriakin jonkin verran vielä löytyy :eek: mutta kyllä siinä epätoivon hiki äkkiä pintaan nousee :P


Sivu luotu: 05:01 (GMT +2).