Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hilux ravistaa ! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=120845)

jupasierra 13.02.2014 10:47

Hilux ravistaa !
 
Tiedän että voi johtua monesta asiasta, mutta mielipiteitä/kokemuksia mistä lähtisi etsimään.
Eli -94 4wd naku hiluxi ravistaa aika paljon. Alkaa siinä 80kmh ja loppuu 90kmh. Tai ravistaa muissakin nopeuksissa mutta ei niin pahasti. Alustasta ei kuulu kuoppateillä mitään erikoista eli löysää ei tunnu nivelissä olevan. Nyt toiset 235x85x16 renkaat alla, mutta ravisti toisilla pienemmillä myös. En nyt muista missä nopeuksissa pahin ravistus toisilla renkailla mutta kuitenkin. Ehdotuksia kiitos, ja jos kokemuksia löytyy niin ne ovat tervetulleita.

Ex_inkkari 13.02.2014 10:53

Death wobble ?

Jappi 13.02.2014 12:21

Tukilaakerin kumi rikki?

PunisherFIN 13.02.2014 13:50

siis ravistaa ohjausta, vai jyrisee "jostain"?

jupasierra 13.02.2014 17:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1103206)
siis ravistaa ohjausta, vai jyrisee "jostain"?

Koko auto tärisee/ratti heiluu. Tuossa jo veikattiin tukilaakerin kumia. Eli onko se se kumi minkä läpi kardaani kulkee, siinä kardaanien jatkokohdassa. Sitä kun heiluttelin niin klappia oli melkoisesti. Mistä saa edullisesti, muualta kuin motonetistä. Työttömän budetille sopivaan hintaan, ja millainen vaihtaa :)

2,4TD 13.02.2014 20:12

Mulla oli moista ongelmaa ja vikaa haettiin pitkään. Renkaatkin tasapainotettiin uusiksi mutta vaan ajan mittaan oire paheni. Kipu tuli sitten ulos kun kartaanin ristinivel korkkaas yhtenä päivänä.

Swoop 13.02.2014 21:08

Kardaanin kannatinlaakerille antaisin äänen minäkin. Tai sitte ristikolle niinkun yllä jo mainittiinkin. Viime kesänä kaupungissa porsi kuormurin kannatin laakeri ja aiheutti kyllä kaikenmoista ylimääräistä hälinää. Oli jännä ajella pajalle kun valoista lähdettäessä alko sellanen jyskytys mikä ei loppunut kun vasta neljässä kympissä. 80-90km/h alkokin sitten taas seuraava erä.

-JoNe- 13.02.2014 21:33

ääni myös täältä ristikolle.

Ambula 13.02.2014 22:15

Kannatinlaakeri oli ainakin mulla ihan niks-naks vaihtaa. Perustyökalut riittää. Ei ainakaan jäänyt mieleen mitään dramaattista, joten taisi liukua irti ja takas ihan itsekseen.. :)

jupasierra 13.02.2014 22:56

Sitä kun heiluttelin niin klappia oli melkoisesti. Mistä saa edullisesti, muualta kuin motonetistä. Työttömän budetille sopivaan hintaan, ja millainen vaihtaa ?

Eli se laakeri menee jokatapauksessa vaihtoon. Ristikoissa ei tuntunut väljää väännellessä/heilutellessa. Eli mistä edullisimmin ??

saaman 13.02.2014 23:05

Ei ristikoissa väljää välttämättä tunnu mutta kun toisen puolen laakerit siellä ahistaa niin taatusti ravistaa. Puota kardaani laakereineen alas ja nitkuta ristikot läpi niin vika kyllä selviää.

jupasierra 14.02.2014 07:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja saaman (Viesti 1103406)
Ei ristikoissa väljää välttämättä tunnu mutta kun toisen puolen laakerit siellä ahistaa niin taatusti ravistaa. Puota kardaani laakereineen alas ja nitkuta ristikot läpi niin vika kyllä selviää.

Unohtakaa nyt ne ristikot, niiden aika tulee sitten jos tulee. Nyt puhutaan siitä tukilaakerista joka on HAJALLA. Mistä halvimmalla, löytyykö tietoa vai onko motonet sen hankintapaikka ?!?

Bj Andy 14.02.2014 13:19

Vastaan että siitä tarvikeputkasta mistä sen saa samalla reissulla käteen. Motonetti on melko nettohintainen kauppa eli tuskin ainakaan paljon halvemmalla mistään löytyy.

2,4TD 14.02.2014 15:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra (Viesti 1103430)
Unohtakaa nyt ne ristikot, niiden aika tulee sitten jos tulee. Nyt puhutaan siitä tukilaakerista joka on HAJALLA. Mistä halvimmalla, löytyykö tietoa vai onko motonet sen hankintapaikka ?!?

Tuo tukilaakeri antaa periksi jos kartaania painelee, omakin joustaa aika lailla mutta rikki se ei ole, 420000km päästetty tuolla ja sama laakeri.
Ristiniveliä on vaihdettu useampia.
Kiivastua ei kannata jos itse kyselee ja toiset koittaa auttaa...

wikke 14.02.2014 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD (Viesti 1103535)
Kiivastua ei kannata jos itse kyselee ja toiset koittaa auttaa...

No ei, varsinkaan tapauksessa jossa sitten lukitaan mieluisin/helpoin vastaus ratkaisuksi mahdollisesti moninaisempaan brobleemaan.

lavanelikko 14.02.2014 20:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1103619)
No ei, varsinkaan tapauksessa jossa sitten lukitaan mieluisin/helpoin vastaus ratkaisuksi mahdollisesti moninaisempaan brobleemaan.

Tokihan ensin voi vaihtaa liudan osia, jotka ei vaikuta ongelmaan mitenkään:rolleyes: Ja sitten vasta korjata ongelman:cool: Kuullostaa merkkihuollolta:eek:

jupasierra 15.02.2014 07:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lavanelikko (Viesti 1103639)
Tokihan ensin voi vaihtaa liudan osia, jotka ei vaikuta ongelmaan mitenkään:rolleyes: Ja sitten vasta korjata ongelman:cool: Kuullostaa merkkihuollolta:eek:

Näin juuri. Eli teidän mielestänne minun pitäisi vaihtaa ne ristikot, ja jättää hajalla oleva tukilaakeri vaihtamatta. Sille viisaalle joka sieltä jostain kaukaa näki että se tukilaakeri ei olekaan rikki, ehdottaisin työpaikkaa vakuutusyhtiön lääkäriksi. On senverran selvännäkijän vikaa. En minä niin hölmö ole ettenkö vaihtaisi selvästi hajalla olevat osat, voin minä vaihtaa vaikka koko akseliston jos joku sen maksaa. Voi poijjaat teidän juttujanne :) Kertokaa nyt saivartelematta onko kokemuksia motonetin tukilaakerin kestävyydestä, vai kannattaako tilata luotettavammasta paikasta vaikka tuolta tamgearsilta ?

KarvaTurpa 15.02.2014 09:04

Näkisin, että olipa rikki mikä hyvänsä niin purkamaan joutuu koko hoidon ja samalla vaivalla tarkistaa (itse vaihtaisin) ja rasvailee ne ristikotkin.

PunisherFIN 15.02.2014 09:19

ristikot maksaa kympin kappale ja se tukilaakeri ehket max 20 vaikka fixus kaupasta.. ei ne hilun rojut sen kalliimpia ole kun nissaninkaan (terrano) ja jos kerran kardaani on irti ni ihe vaihtasin kaikki kerralla JOS on missään väljää.. Tamgears jos haluat ok hinnalla hyvät osat, ne myös tietää nuo koot kerralla oikein, ei tartte arpoo moponetin paskaosien kanssa, niiko itelle et 2x viärän kokoset ristit tullu nissaniin :D

ja oikiasti jos se tukilaakeri tuntuu käsin paskalta, ni todnäk siel ei oo ristikotkaan täysin ehjät, paikallaan ei tunne sivuheittoa tai takertelua kovin hyviten. vaan se on käytettävä väkisin irti et tietää todellisen tilanteen ja sittepä se onkii matka varaosakauppaan jos siel on jompa kumpa paskana.. eli suosiolla varaisin ne kympin ristit ja asennuskaljaa enne ko alat puottelee kardaania veks :D

hiluvitkutin 15.02.2014 09:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jupasierra (Viesti 1103771)
Näin juuri. Eli teidän mielestänne minun pitäisi vaihtaa ne ristikot, ja jättää hajalla oleva tukilaakeri vaihtamatta. Sille viisaalle joka sieltä jostain kaukaa näki että se tukilaakeri ei olekaan rikki, ehdottaisin työpaikkaa vakuutusyhtiön lääkäriksi. On senverran selvännäkijän vikaa. En minä niin hölmö ole ettenkö vaihtaisi selvästi hajalla olevat osat, voin minä vaihtaa vaikka koko akseliston jos joku sen maksaa. Voi poijjaat teidän juttujanne :) Kertokaa nyt saivartelematta onko kokemuksia motonetin tukilaakerin kestävyydestä, vai kannattaako tilata luotettavammasta paikasta vaikka tuolta tamgearsilta ?

Kirjoitat että kommentit on tervetulleita ja myöhemmin vaikuttais ettei olekaan.?
Ei porukkaa kohta kiinnosta yrittääkään auttaa jos asenne tuommonen.
Mut kyllä määki vaihtasin sinne kaikki romut kerralla.
Osta osas mistä ostat, tuskin ehotus kelpaa kuitenkaan...ehe ehe.

jupasierra 15.02.2014 10:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1103794)
ristikot maksaa kympin kappale ja se tukilaakeri ehket max 20 vaikka fixus kaupasta.. ei ne hilun rojut sen kalliimpia ole kun nissaninkaan (terrano) ja jos kerran kardaani on irti ni ihe vaihtasin kaikki kerralla JOS on missään väljää.. Tamgears jos haluat ok hinnalla hyvät osat, ne myös tietää nuo koot kerralla oikein, ei tartte arpoo moponetin paskaosien kanssa, niiko itelle et 2x viärän kokoset ristit tullu nissaniin :D

ja oikiasti jos se tukilaakeri tuntuu käsin paskalta, ni todnäk siel ei oo ristikotkaan täysin ehjät, paikallaan ei tunne sivuheittoa tai takertelua kovin hyviten. vaan se on käytettävä väkisin irti et tietää todellisen tilanteen ja sittepä se onkii matka varaosakauppaan jos siel on jompa kumpa paskana.. eli suosiolla varaisin ne kympin ristit ja asennuskaljaa enne ko alat puottelee kardaania veks :D

Kaljaa en juo kun olen absolutisti, ja mistä saa kympin kappale ristikot ?

PunisherFIN 15.02.2014 13:48

jaa prkl, anteeks miun moka, parisen kymppiä about kappale, tottuna nissanin varaosahintoihin ;) heittoa etu/taka välillä pari euroa/kpl.. http://www.tamgears.com löytyy näköjään kaikki, tosin rankasee jos etusen tuplanivel on pienemmällä kupilla ni pompsahtaaki sit kuuteen kymppiin :o sitte myös moponetti http://motonet.fi/fi/varaosat/589/au...4#Voimansiirto mut mie olisin TODELLA varovainen et suat oikeen kokoset kalikat, nimim kokemustaonPERKELE.

jos et ota asennuskaljaa, ni silloha niillä olutrahoilla suapkii kierroksen ristejä vaikka ois tuo kalliimpikii osa :) toiseksee jos halluu hommat tehtyä, ni liialla liukasteella on iso vaara siihen et jiäpi asennukset vaiheeseen :D

Bj Andy 15.02.2014 14:36

Kato se on tua kymäläisen ja varsinkin jos on,niinkuin tuo nicci antaa ymmärtää eli cosworth miehen luonne semmonen että pitää olla valmis haastamaan kuka tahansa,missä tahansa,millä tahansa ja syystä mistä tahansa...:D:D:D

Vaan vaiha se laakeri ja rasvaa samalla kardaanit ja korjaa sitten lisää kun tarvii...

PunisherFIN 15.02.2014 14:52

Cossumiehellehän pitäs olla laakeri ja ristikkojumpat ja muutki "pikkurenpat" tuttua koneen pe iltasen täysremontinki tekemisen suhteen tuttua ja ns normi perjantai-ilta :D eikös ne fordin sähkörempat tehha ihan sujuvasti liikennevaloissa jo? ;)

jupasierra 15.02.2014 17:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1103883)
Cossumiehellehän pitäs olla laakeri ja ristikkojumpat ja muutki "pikkurenpat" tuttua koneen pe iltasen täysremontinki tekemisen suhteen tuttua ja ns normi perjantai-ilta :D eikös ne fordin sähkörempat tehha ihan sujuvasti liikennevaloissa jo? ;)

Eipä ole cossua ollut eikä ole, muuten kuin nuorempana pullon muodossa. Mutta siihen ravistukseen. Niin paljon heräsi mielenkiinto että pitihän se kardaani ottaa irti ja tukilaakeri ruuvipenkkiin. Painoin sen laakeriosan sieltä kumin sisältä pois, ja syy klappiin löytyi. Laakeri oli aikansa elänyt kumin sisällä ja syönyt kumiin urat, näkyy kuvissa. Urat olivat vain pystysuunnassa, sivuilla ei uraa ollut. Leikkasin kangasvahvistetusta 50mm kumiletkusta siivut ylä ja alapuolelle ja puristin laakerin pesään silikonipastalla. Kasasin kardaanin ja koeajolle, ja yllätys ei ravista enää. Eli ristikot ehjät, ja siinä tukilaakerihässäkässä se vika oli. Aion kuitenkin tilata uuden laakerin, koska tuo minkä rakensin on vain väliaikainen kokeilu. Mutta todisti sen etä siinä se vika oli !

http://i17.photobucket.com/albums/b8.../Dodge/la1.jpg
http://i17.photobucket.com/albums/b8.../Dodge/la2.jpg


Sivu luotu: 22:11 (GMT +2).