Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   taka-akselin kestävyys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=120805)

ojaniitty 12.02.2014 12:22

taka-akselin kestävyys
 
Tervehdys uudelta kävijältä. Täältä varmaan löytyisi tietoa taka-akselin vääntö kestävyydestä. Pajeron ,toyotan tai jonkun helposti saatavissa olevan,mitä mahtaa kestää vääntöä kardaanin laipasta kiertämällä (Nm).Hitaaseen kulkuun tulisi käytettäväksi ja renkaisi pitäisi saada isommat maavaran takia.Myös akseleiden leveys kiinnostaisi sekä vakio maavarat murikan alla.

Rytari 12.02.2014 12:36

gm 14 bolt ff ja niitä löytyy g30 vaneista vaikka kuinka paljo

BJ-40/76 12.02.2014 20:20

Jossain isossa pyöräkuormaajassa hyviä vaihtoehtoja...
 
Siis mihin käyttöön, ja minkälaisille voimille/tehoille/painoille/renkaan halkaisijalle? saako olla porttaali, vai pitääkö olla suora? suoran akselin maavara on aikalailla murikan halkaisijan puolikas vähennettynä renkaan säteestä....

=> siis helpoittaisi vastaamiseen, jos tietäisi enemmän.

ojaniitty 12.02.2014 23:59

Pahoittelut huonosta asian ilmaisusta,kielioppi ja atk-taidot ei oikein omaa juttua. Offiroudi olomaastoon tuo menossa on,eri käyttötarkoitukseen kylläkin. Moottori on vain 50 hv,hydraulinen välitys voimansiirrossa alennuslaatikon kautta jotta nopeusalueeksi saisi 1-15 km/h,sillä ei nyt väliä kysymykseen . Maavara murikan alla kiinnostaa siksi että pitäisi päästä johonkin 30 cm,eli sen mukaan kasvattaa renkaan halkaisijaa. Akselit pitäsi jostain hommata joten niitä paha mittailla tai vertailla kun ei ole. Nyt tuntuu vaan että se voimansiirto ketjun viimeinen akselin osio on heikoin lenkki ketjussa,siksi tuota vääntömomentin kestoa kyselin (alkupään saa antamaan sen mitä kestää perä). Pieni budjetti suosii suoraa akselia,niitä purkaamot täynnä kun taas portaali olisi parempi kaikinpuolin mutta hinnoissaan.

turakki 13.02.2014 09:10

Kuinka paljon painoa keksinnölle arviolta? Jotenkin kuvittelisin, jos 50 hv ja mehuveto = ei äkkiloikkia, tavalliset japsiakselit kestävät kyllä. Edellyttäen painon pysyvän kohtuullisena. Eikös tuolla projekteissa ollut taannoin patrollin akselista tehty keinutelikin.

ojaniitty 13.02.2014 11:07

Omapainoa arviolta tulisi 1tn mistä 70% eteen,tuon kestää kyllä. kokonaispaino ehkä 2tn-3tn haarukassa käytössä ollessa.(sen näkee vasta valmiissa hätväimessä ja toki järki mukana toimia) .Omaa japsipakua mittana käyttäen 0.7m pyörä ja murikan alla noin 20cm pitäisi pyörän halkaisija kasvattaa johonkin 0.9m tuntumaan,se taas kasvattaa vääntöä paljon akselille. Onko patrollin murikka akselin keskellä ? Mitä sen leveys on ? (omassa luokkaa 1.5m mikä olisi sopivahko vanteet sisäänpäin tehden). Pitääkin palstaan tutustua paremmin jos ennen ollut,ei tuossa osunut silmään vielä kun uusi tuttavuus.

Viipo 13.02.2014 11:17

Vanhemmassa Patrollissa (160 korisessa) on murikka toisessa laidassa, uudemmassa (y60) on murikka keskellä ja leveämpi akseli. En muista tarkkaa mittaa mutta jossain se on 150-160cm välillä kiinnityspinnasta kiinnityspintaan.

Tuossa koko rakentelutopikki ranganajopatrollista http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=40778

ojaniitty 14.02.2014 15:01

Oli tietoa antava projektijuttu,kiitos linkistä. Nyt pitäsi alkaa osien keräily,purkamot aika vajaita taka-akseleiden osalta. Ajattelin laittaa ostoilmoituksen mutta missä akseleissa tuo murikka on keskellä,eiköhän tässä menisi mikä akseli vaan kun painaahan nuo kaikki maasturit liki 2tn ja leveys 1.6m luokkaa. Saisi vähän selkeämmän ostoilmoituksen.Samalla katselin myytäviä pyöriä vaan eihän nuo kokomerkinnät ja mallit oikein kertoneet minulle mitään,eli jos tarvitsen halkaisijaltaan reilu 0.8m pyörän ja ei tiekäyttöön niin minkä kokoista pitäisi etsiä (mieluiten tyyppi mitä saa jatkossakin helposti).

lavanelikko 14.02.2014 15:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ojaniitty (Viesti 1103521)
Samalla katselin myytäviä pyöriä vaan eihän nuo kokomerkinnät ja mallit oikein kertoneet minulle mitään,eli jos tarvitsen halkaisijaltaan reilu 0.8m pyörän ja ei tiekäyttöön niin minkä kokoista pitäisi etsiä (mieluiten tyyppi mitä saa jatkossakin helposti).

Tuo 0,8m on n. 31½" . Taitaa olla tuumakokona helpompi hamottaa halkasijan ja leveyden suhde...

Bj Andy 14.02.2014 16:19

Onkos siitä haittaa jos se murkula ei oo keskellä? Noita Hj 60:sen lukottomia akseleita on maa väärällään,huonona puolena pitkähkö välitys eli 3.7 mutta koi noita patrollinkin akseleita löytyy edukkaasti.
Ja jos ja kun tuo näyttää tulevan johonkin kuormakoneeseen niin tuo täyskevennetty lienee se viisain valinta.

33 tuumanen rengas on 82 senttiä korkee 35 tuumanen 87 senttiä jne. Eli kokomerkinnät menee notta korkeus,leveys,ja vanne.

Ja mitä sitten pakerratkin niin kuvia kehiin...

ojaniitty 14.02.2014 16:37

Eli sitten joku 35 olisi hyvä,saisi murikan alle tilaa.Kuvia ei ole kun aivo-kädissä vasta,ei ole kyllä osiakaan kun moottori ja penkki ja kuormain minkä voisi käyttää.Keskellä olo helpottaisi kardaanin ja jakovaihteston asennusta kun täytyy toinen perä kääntää katolleen (tekniikka eteen ja linkkupeli)

ojaniitty 14.02.2014 16:50

Jäi vielä vähän auki tieto,mikä on täyskevennetty ?

Bj Andy 14.02.2014 17:02

Se täys kevennettybeli fullfloater,ff ja mitä muita nimiä nyt onkaan on saman tyyppinen kuin normi kuorkin taka-akseli eli vetoakseli ei kanna kuormaa.

Kardaanihan osaa kyllä tehdä mutkaa joka suuntaan ja hetkinen... onnistuukohan esim Toyotan murikan pulttaamaan toiselta puolen ja alassuin??
Toinen vaihtoehtohan olisi pistää siihen normi etuakseli niin voisi tarvittaessa hyödyntää ne kääntyvät pyörätkin.

Vaan kuulostaa mielenkiintoiselta...

Arska 14.02.2014 17:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ojaniitty (Viesti 1103544)
Eli sitten joku 35 olisi hyvä,saisi murikan alle tilaa.Kuvia ei ole kun aivo-kädissä vasta,ei ole kyllä osiakaan kun moottori ja penkki ja kuormain minkä voisi käyttää.Keskellä olo helpottaisi kardaanin ja jakovaihteston asennusta kun täytyy toinen perä kääntää katolleen (tekniikka eteen ja linkkupeli)

Miks se toinen perä pitää kääntää katolleen?

Bj Andy 14.02.2014 17:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 1103563)
Miks se toinen perä pitää kääntää katolleen?

Siinäpä vasta pähkinä purtavaksi...

ojaniitty 14.02.2014 19:20

Paljonko se on sivussa hj60 akselissa,mistä ja mihin hintaan niitä olisi? Tuo katolleen käännön syy lieneekö sarkastinen kysymys ? Samaan suuntaan on tarkoitus saada kulkemaan akselit,jäykkä jakoloota väliin.

-Jallu- 14.02.2014 21:46

Pajeroissakin murikka keskellä, kesto varmaan samaa luokkaa hjn ja patukan akseleitten kanssa, välitykset vaan tiuhemmat, oliko 4.3 ja 4.8. Näitäkin saa melkein pois haku hintaan välillä.

-Jallu- 14.02.2014 21:51

Nii ja pajerossa taitaa olla ns 8" perä toisin ku hj ssa 9.5" = muutama sentti enempi maavaraa murikan alle :)

turakki 14.02.2014 22:50

Juu, pajeron lisäksi japsien lava-autoissa taitaa kaikissa olla murikka keskellä. Eiköhän nuo kestä kaikki tarpeeksi, ellei ihan sohloksi ajettuja ole.

Repro 15.02.2014 07:45

Mazda lava-auton perämurikka näyttää erehdyttävän paljon Toyotan 8" perältä ja murikkakin ois keskellä.

Bj Andy 15.02.2014 08:41

Joo ja noissa pikku pikapeissa on järestään tiheet tiheet välitykset. Monesti tosin vaan 1/2 kevennnettyjä mutta kai ne jotakin kestää nekin... kun jossakin mooseksen vanhassa takapotku hilussa on ollu 1300 kg kantavuutta yms.

Arska 15.02.2014 10:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ojaniitty (Viesti 1103595)
Paljonko se on sivussa hj60 akselissa,mistä ja mihin hintaan niitä olisi? Tuo katolleen käännön syy lieneekö sarkastinen kysymys ? Samaan suuntaan on tarkoitus saada kulkemaan akselit,jäykkä jakoloota väliin.

Voi olla liikkeellelähtö vaikeaa, jos toinen akseli on ylösalaisin, vai laitatko mersun jakolaatikon?

Bj Andy 15.02.2014 10:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 1103807)
Voi olla liikkeellelähtö vaikeaa, jos toinen akseli on ylösalaisin, vai laitatko mersun jakolaatikon?

Siis tää olikin mersumiehen kompa. Eli mese lienee ainoita vehkeitä missä se murkula on katollaan.
Ei siis katolleen vaan ympäri. Ja siksi sillä murikan sijainnilla lienee väliä...

BJ-40/76 15.02.2014 14:33

Kyllä sen hj-60/61 taka-akselinkin saa käännettyä siten, että murikka on samalla laitaa edessä, muistaakseni vaatii hiomaan lautaspyörälle tilaa, ja kääntämään kiinteän tuhkaluukun 180 astetta. vanhempi puolikevennetty pyörähtää pelkällä uudelleen kasauksella.

Mutta tuo lukoton, kitkalukko vai kytkettävä? jos tulee kääntöjarrut, niin kitkalukollinen on huonoin vaihtoehto, rasittaa huomattavasti voimansiirtoa kääntöjarruilla. ja tuohon hydraulivetoonhan saa huomattavan helposti "automaattisulakkeen", siis rajoitetaan moottorille menevää painetta. ja toimii huomattavan nopeasti/tarkasti verrattuna esim. pakkakytkimiin.

ojaniitty 15.02.2014 20:11

Eipä ole kääntöjarrulla paljon linkkupelissä tarvetta,tuo perä keskellä vaan ajolinjan puolesta houkuttaa,mikä edessä jää pyörän ja murikan väliin niin jäisi takanakin. Paljonko se Hj-60 murikka on sivussa ? Mikä akselin leveys ja välitys on,? Lukon puute ei paha (kemppi jos vaatii). Täytyy tuo ostoilmoitus laittaa (voi tarjota muutenkin jo nurkissa,en perehtynyt vielä onko täällä YV )


Sivu luotu: 13:40 (GMT +2).