![]() |
Iskunvaimennin listaa & linkkejä
Eli tuossa mietin oisko miten pöljä idea koota yksiin kansiin listaa, mistä selviäisi iskunvaimentimille olennaisimmat: Alkuperäinen ajoneuvo/valmistaja tms, varaosanumero (jos tiedossa, esim motonet, biltema jne), min-max mitat ja kiinnitystapa (lenkki-lenkki jne). Ois kai siitä sitten uusien ja kokeneimpienki helpompi lähteä haarukoimaan sopivaa osaa omaan projektiin? Tää vain tuli mieleen ku omaan suzuun hain iskaria niin meni oma aikansa...
Eli jos porukka kertois mielipidettään tällaisen listan tarpeellisuudesta ja sittä jos tuo otsikko on hyvin harhaan johtava niin kertokaa sekin, mutta jos alkaa tulla teiltä infoa em. listaan liittyen niin mie pidän sitä järjestyksessään :p Jos minä itse heitän alun mikä tuli vastaan Dectanen Napero projekti sivulta. Eli varaosa nron perässä B = Biltema, MN = Motonet Kiinnitys T = Tappi ja L = Lenkki Automalli____________Varaosa nro_____Mitattu pituus [cm] ___Kiinnitys Opel Ascona B taakse___70-533 (B)__________39 - 64 ________T/L Opel Kadett E taakse____70-521(B)__________28 - 46.5 _______T/L Opel Kadett D taakse____70-535(B)_________37 - 60 _________T/L Lada Niva eteen_______ 68-7745(B)__________25 - 35 ________T/L SAAB 900 eteen_______70-634(B)___________27 - 39 _________T/L SAAB 900 taakse_______70-639(B)___________30 - 48 ________T/L PROFENDERIN ISKAREITA: Malli_________________Tuotenumero________Mitattu pituus_______Kiinnitys Profender 2,5" 12" *____AR-12-34-16 ______ 57,5 - 88,0 _________L/L & T/L Profender 2,5" 14" *____AR-14-38-16_______62,6 - 98,2 _________L/L & T/L Profender Reservoir 650_____PR650_________41,0 - 65,0__________L/L & T/L Profender Reservoir 700_____PR700_________43,4 - 70,0_________L/L & T/L Profender Reservoir 750_____PR750_________47,0 - 75,0_________L/L & T/L (*=Ilmaiskari) Profendereitä myy oddroadtarvike http://www.offroadtarvike.fi/verkkok...egory/224/253/ Linkkejä eri iskunvaimennin valmistajien sivuille: www.gorancho.com Ranchon iskareita http://www.kyb.com/technical/documen...onsSecured.pdf KYB iskareita Sekalaisia linkkejä: http://www.4wd1.com/rancho-rs9000xl-...ifications.htm Ranchon RS9000 iskareista mitat Eli jos teillä pyörii nurkissa iskareita minkä alkuperää hyvinkin tiedossa mistä vehkeestä niin mitatkaa ja kertokaa tänne niin koetetaan pistää ees jonkinnäköiseen järjestykseen. :) |
Ranchon iskareista oli ainakin takavuosina netissä virallinen katalogi jossa oli kaikki tarvittava tieto kiinnityksistä lähtien.
tähän hätään en kerkee kaivella sitä esiin. |
Lainaus:
Edittiä... Oisko olluna tuo http://www.4wd1.com/rancho-rs9000xl-...ifications.htm |
Löyty tällanen !
http://www.kyb.com/technical/documen...onsSecured.pdf |
monroella on kätevä haku netissä automallin mukaan, mutta ite ainakin haluan nimenomaan listan jossa voi valita kiinnityksen ja pituuden perusteella iskarin, joka löytyy vielä biltemasta tai motonetista.
Liian työlästä ensin miettiä missä autossa olis sopiva iskari, sitten hakea sen tiedot netistä ja lopuksi vielä kattoa onko sellasta ostettavissa kohtuu hintaan. |
Lainaus:
|
Onkos kukaan koskaan miettinyt että mitä eroa näissä eri iskareissa on ajo-ominaisuuksien suhteen? Vai onko näin että aivan sama minkä iskarin sinne auton alle tunkee kunhan se vain on halpa.
Itse olen niitä jonkin verran testaillut ja erot ovat huimat, tässä karkea esimerkki: laitetaan LJ:n alle vakiot kybit tai motonetin iskarit ja lähdetään ajamaan suhteellisen kuoppaista maastoa, maksimi nopeus jota voi ajaa on noin 20 km/h kun alkaa tuntua ettei penkissä kestä. Seuraavaksi vaihdetaan alle isommat kaasuikarit kuten Dobinson, Ome yms. Ja vauhtia voi pitää jo noin 30 km/h MUTTA sitten kun heittää sinne alle esim. lisäsäiliölliset ProFenderin iskarit niin samassa maastossa voikin jo ajaa 50 km/h. Ja tästäkin voi vielä parantaa, Tunisiassa kun köröteltiin noin viittäkymppiä kun kovempaa ei kärsinyt ajaa niin Wildcatit menivät noin kahdeksaa kymppiä ohi eivätkä näyttäneet juurikaan pomppivan. Ja sitten vielä iskareiden kestävyydestä sen verran että esim. Laatokalla saattoi viikossa hajota 2-4 kpl isoja Dobinsonin iskareita mutta ProFenderin lisäsäiliöllisillä iskareilla olen nyt ajanut jo ainakin 5 viikon mittaista kisaa eikä yksikään ole hajonnut tai menettänyt vaimennustehoaan. |
Nuo Dopinssonit on täyttä paskaa.Ei ne kestä vaikka ajais kävelyvauhtia.
|
Lainaus:
Siinä oli lueteltuna iskun pituus, kiinnitys ja vielä auto jossa niitä on ollu, niin voi suoraan käydä hakemassa motonetistä tai biltemasta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://www.youtube.com/watch?v=mh_jYY-siwI
Lainaus:
Pelkkä pitkä iskarin liike ei tuo mitään autuutta, sen pitää sopia autoon muidenkin ominaisuuksien takia. Voi kattella tuota Fox Racingin videota ja vetää omat johtopäätökset kuinka kivaa olisi vetää reittiä Suzukilla, missä on jostain tupla massoilla olevasta autosta olevat iskarit. Linkki on tuolla viestin alussa ja hätäisimmät voi hypätä 3:50 kohtaan. Tai kahden minuutin kohdalle |
ääni profendereille, laita TML lista ko.merkin mitoista.
|
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Ainaki suzukissa iskarit rajottaa joustoa hieman ja riittävän hyvä tulee esim. ekan viestin opelin iskareilla. Valmistaja voi olla sitten kyb, monroe tai joku muu. Ne on myös kulutustavaraa, niin itse en ole sijoittamassa satasia yhteen pumppuun jos kolmellakympillä tulee riittävä. Palkinnoista kisatessa asia erikseen. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Varmaan tuolta listalta tulee tarpeen vaatiessa pälyiltyä jotkut iskarit, joten ihan hyvä, että tämä topikki tehtiin. Eli lopetan sen enempää sotkemisen. :) |
no eipäs ole ladassa kovin pitkät iskarit tuon listan mukaan. 25/35 :D
|
Riittää kun kori notkuu...
Lainaus:
|
Sivu luotu: 13:05 (GMT +2). |