![]() |
HJ61, käyttöauton siistimistä.
http://i1323.photobucket.com/albums/...ps412e8cd4.jpg
Aloittelevana offailijana aloitanpa pitämään rojektitopiccia tosta ensimmäisestä maasturihankinnasta. Samalla täällä saa (toivottavasti) vastauksia kysymyksiin, mitä tuo monsteri tulee varmasti aiheuttamaan. Aiemmin siis jotain turaillut amerikkalaisten kanssa ja onhan tallissa vieläkin -67 impala, sellasena tehdään mitä milloinkin kehdataan ja viitsitään projektina:D. Hojo tullessaan mulle aika rujon näköinen ja viimeisimmistä huolloista/remonteistakaan mitään faktaa ollut paperilla. Tuo nyt mulla kuitenni on käyttö ynnä metsästysautona, tarkoitus pitääkin se luotettavana ajopelinä ja saattaa vähän siistimmän näköiseksi. Muuta siihen toistaiseksi joutanut tekemään, kun riisunut entisten omistajien sähkö ja valoviritykset pois, moottoriöljyn vaihto, nippojen ja nivelien rasvausta ja sisustassa oli vähintäänkin tuskallista siistimistä, ylivoimaisesti paskasin auto, mitä ikinä ostanut:)! Etupuskuri ja sirompi karjarauta tuli tätä kautta ostettua ja ne vaihtelin viikonloppuna: http://i1323.photobucket.com/albums/...psd3c6ace8.jpg http://i1323.photobucket.com/albums/...psbf209a95.jpg http://i1323.photobucket.com/albums/...ps83473a56.jpg Päänvaivaa vain nyt aiheuttanut öljynpaine mittari, viisari kun kuumalla konella on ensimmäisen viivan päällä ja kone kuulemma laakeroitu jtn 200tkm kieppeillä? Nyt siis 520tkm mittarissa ja öljyinä 5w-40 teboili diesel. Ja ekaa kertaa tällaisen puikossa, onkohan se vain 4-vedon ominaisuus, kun tiukkaan kääntyessä tavallaan tuntuu "potkivan vastaan" ja takapäästä paukahtelee kovasti? Vai onko se neliveto päällä vain niin kankea? Kone ja voimansiirto kuivia, jostain vain sotkee koneen apuk. kyljen ja koneen takaosan. Ilm. venttiilikopan tiiviste antautumassa, miten iso työmaa se on vaihtaa? Kiitoksia jos jaksoit lukea, varmaankin vähän tyhmiäkin kysymyksiä, mutta jostainhan se on lähdettävä ja liikaa pidä luottaa noihin vehkeisiin:D |
öljynpaine
pistä erillinen mittari uudella anturilla. itellä on kylmällä koneella alkuperänen mittari toisen viivan alla ja jälki asennettu näyttää 6 ja 7 baarin välissä
ja jos ei oo lukko päällä takana nii ei kyl kuuluis paukkua eikä oikein sillonkaan ,mut on tommonen aina neliveto päällä kankea tarkista kardaani ristikot jos nelvetopäällä paukkuu |
Sähköinen vai mekaaninen jälkiasennettu öp mittari sulla on? Mulla sähköinen tossa letukassa ja se näyttää mitä sattuu:)
|
paine
sähkönen siinä on mut niinhän se alkuperänenkin on mut ite tarkistin mekaanisella et pitää paikkansa
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lukkojen merkkivalot toimii ja niihin olen luottanut sokeasti. Miten saan katsottua eihän lie sittenkin lukko päällä; perä ilmaan ja renkaita pyörittelemällä??
|
Oli sensenthään suorempi tuo puskuri..
|
Lainaus:
|
saitpas sen topikin tehtyä :p mitäs kaikkea puuhaa suunnitteilla olisi hojoon?
|
Ja jos se lukko on huonosti kytkeytyny mutta päällä kuitenki ni melko herkästi tulee hammaspeikko niihin lukkohampaisiin..;) Eli suosittelen kyllä tarkistamaan ja herkistelemään ne vivustot..
|
Sain tehtyä joo, kun kokoajan tota pitää yrittää parannella ja täällä saa kokeneemmilta vähän jelppiä mitä pitää tehdä ja miten. Lopputalvi ny menee reenaillessa maasturin kanssa rymyämistä, koskaan aiemmin ku ei ole tullut edes maasturin kyydissä istuttua. Keväällä saatella tuo ed. omistajan ruosteiden korjaus loppuun ja maalata yli. Sopivasti joitain litroja filleriä ja kiiltävän mustaa akryylimaalia jäänyt nurkkiin muista projekteista. Runko aika rujon ruosteisen näköinen, sekin putsata ja tutkia joutuuko hitsihommiin. Sisustaan myös kaikenlaisia suunnitelmia. Mahtaapa tämäkin "pikku laitto" taas paisua, ettei tosta jokapäiväiseksi käyttikseksi olekkaan:D
Viimeviikot ollutkin tollaista 20 astetta pakkasta ja yli, tänään vaivaset pari astetta, niin eihän tuo tunnu pamahtelevan enää niin pahasti:confused: eikä suditellessa mielestäni vaikuta olevan lukot päällä. Pitäisköhän alkaa kattelee lootista ja peristä öljyt ja vaihtaa uutta lirua tilalle.. |
Tuli könyttyä hangessa auton alla tunkin kanssa; kuskinpuolelta kun pyörittää rengasta, apukuskin puolella pyörii vastakkaiseen suuntaan, eli ei ole lukot kiinni:)
|
Vanhassa Hj:ssä jouset paukkuu. Taitaa olla puslissa väljyyttä ja latien välissä olleet muovilipuskatkin ovat voineet matkan varrella jäädä taipaleelle. Voisi auttaa jos vaihtaisi uretaanipuslat ja riiput. Sellaiset rasvattavat.
|
Mistähän noita rasvattavia riippuja saa? On tosi homeisen näköiset noi vanhat...
|
Maasturimattila Somerolla
|
Lainaus:
|
Sisustushommia. Likaiset ja kaiutinreikiä täyteen puhkotut ovien pahvit verhoilin huovalla, peräkonttiin pitää tehdä kokonaan uudet, aika mehineet jo noi alkuperäiset pahvit.
http://i1323.photobucket.com/albums/...psa76f06f0.jpg http://i1323.photobucket.com/albums/...psfcf5654d.jpg Ja se pauke ja roksahtelu kääntyilessä kuuluu jousista.. |
siistin näkönen omasta pitäis kanssa verhoilla.
|
Olisi kokonaan pitänyt tehdä pahvit uusiksi jostain levystä ja raskia käyttää enempi liimaa. Noh, tollaiset niistä tuli:
http://i1323.photobucket.com/albums/...ps0871e047.jpg Peräkontin sisustan heivasin ja laitoin silent coattia muutaman neliön tilaukseen, ihmeekseen vain yksi mätäpaikka löytyi, muuten pohja ja pyöränkotelot hyvässä kunnossa: http://i1323.photobucket.com/albums/...psbfbd4dba.jpg http://i1323.photobucket.com/albums/...psa68a6796.jpg Peräkonttiin sentään leikkasin vanerista uudet levyt, enää verhoilut pintaan ja tunkea äänieristettä seiniin: http://i1323.photobucket.com/albums/...ps364dceea.jpg Nyt kilven valotkin toimii ja perän ilme muuttui heti, kun tuon kromikahvelin nakkasin paikoilleen. Ihmeen siistikin tosta kahvasta tuli, vaikka lähtökohta oli tosi ruosteisen näköinen: http://i1323.photobucket.com/albums/...ps710b1595.jpg |
Lainaus:
Tosi yleinen ruostekohta rungossa on takarenkaiden etupuolella, sen poikkilattaraudan kohdalla mistä roikkuu kuormaventtiili. Ja rungon sisäpuolella vieläpä. Sit voipi myös ruostua ne kulmaraudan irti rungosta mitkä on niiteillä kiinni siinä lattaläpyskässä. Jos ei oo tuolta ruosteessa ni sit äkkiä putsaamaa rungon sisää kertyneitä mujuja ja hiekkoja pois, mitkä kertyy sinne siitä renkaan vieressä olevasta neliskanttisesta reiästä. |
Lainaus:
|
Eipä se ollutkaan yhtä lappua vaille tuo peräkontti. Sen alla olevalle kotelolle tarjosin vasaraa ja ihan läpimätähän se oli
http://i1323.photobucket.com/albums/...ps8eb378c9.jpg Rälläkällä kaikki märänneet pellit pois, mitkä vain sai noin vittumaisen pienestä välistä laikattua ja uutta peltiä liimaamaan paikalleen. Tuollainen tuli, hitsisaumoihin vedin sikaliimaa ja ruosteenestomaalia sekä massaa päälle http://i1323.photobucket.com/albums/...ps169fed8d.jpg http://i1323.photobucket.com/albums/...ps16cabdc1.jpg http://i1323.photobucket.com/albums/...ps810065ef.jpg Löytyi massojen alta muitakin yllätyksiä, mutta niistä tuonnempana:D |
Tuossa näyttäis oleva nuo astinlaudat viell paikallaan..:D Ittel kans hojossa oli astinlaudat paikallaan ostohetkellä aikani kun niitä tutkailin päätin repiä ne pojes ne kun oli varmaanki aluperäisesti pultattu helmoihin kiinni ja niissä kiinnikkeis oli yläpäässä pirun isot reijät ja alapää umpinaine nii johan oli osanneet syödä helmat sitten mädäks.. Järkyttyy vähemmän kun antaa komeitten lautojen olla vaan paikallaa eikä tee samaa virhettä kun itte tein siitä alkokin helmojen tekeminen uusiks vanhat vaan ensiks pois kummaltaki puolelta ja uutta kanttailemaan..:) Mut nyt kyll kestää helmatki jottai ruostumista kun 2,5 pellistä tuli ne tehtyy..:D Jännä juttu ittelki oli samast kohtaa päässy mätä iskemään ja parista muustakin kohtaa oli kyll et mitä mää 8 korin kannaketta korjasin kopasta taii ne piti tehä kokonaa uusiinpuihi niissä ollu kun rippeet vanhoista pelleistä ja lattiaki tahto olla vähän "pehmeämpi".:D Tuos eii sentää ihan niin pahoja oireita ole näkyvillä..:)
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 19:27 (GMT +2). |