Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Nasan miehen mietteitä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=120384)

-MAKE- 01.02.2014 23:33

Nasan miehen mietteitä
 
http://www.digitoday.fi/tiede-ja-tek...sa/20141603/66

Kaveri meinaa, että 6 pyöräkoneen renkaat saa vähemmän runtua kun ajetaan vain nelivedolla. Nyt raadin mielipiteitä. Mulle toi ajatusmalli ei sovi ollenkaan.

piippu 02.02.2014 00:03

Nooo....kieltämättä kuulostaa hieman oudolta teorialta ja tuntuu että Richard on ihan yhtä pihalla kuin nuo mönkijätkin, mutta saatan olla itse väärässä, kun vastassa kuitenkin tuon tason avaruus jermu! :D

Mutta silti ainakin tuo matkalaukku vertaus ontuu niin maan per*eleesti! On ihan pikkanen ero työntää/vetää käsin laukkua rivasta, jossa vapaasti pyörivät pyörät kynnyksen yli, kuin että jos ne renkaat vetäisi itse, niinkuin tuossa mönkijässä....

Dectane 02.02.2014 03:39

kyllähän ne renkaat ja vanteet kuluu jo herkästi viiden kilometrin matkalla? :eek:

ssuvik 02.02.2014 09:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Dectane (Viesti 1099256)
kyllähän ne renkaat ja vanteet kuluu jo herkästi viiden kilometrin matkalla? :eek:

Varmaan jostain kopiopaperista tehty renkaat. Miksei vois laittaa vaikka vanhoja kunnon Creepyjä, kestäs antaa runtua kivikossa vaikka sitten kuusvedolla :D:p

Nikuzai 02.02.2014 10:16

Nasa ei aina ole kaikkein viisain instituutio


mutta jos ajatellaan täysin jäykkää nelikkoa ilman välyksiä ja vaikka 30cm korkea kivi niin kyllähän se rasittaa



Matkalaukku selitys ei ole väärin maallikolle tai hieman ymmärtävälle koska jos takapäällä työnnetään se laukku kynnyksestä yli niin kyllähän se siihen tökkää kuin, että eturenkaat nostaisi sen akselin yli siitä kynnyksestä eli kahvasta vetäminen





Sitä en ymmärrä, et lähetetään laitteita tuonne jonnekkin, niin miksei niitä testata joissain äärioloissa
ajellaan gobin poikki ja siperia talvella lännestä itään ilman, että laitetta huolletaan lainkaan ja sit gobi uudestaan. Sitten puretaan ja katellaan missä on kulumaa tai ongelmaa niin olettaisin et aika huoletta toimisi laite marsissakin

Aurinko paneelien kanssa on käsittääkseni pöly ongelmaa, miksei niistä tehdä kääntyviä ne kun on taitettuna siinä kapselissa millä se sinne marssiin menee.




Ainiin olikos tässä uusimmassa suomalaisen-nokian valmistama äly-yksikkö ja jossain oli juttua et se olsi samanlainen kuin 3210;pissä vai mikä se mailman kestävimpiä oleva nokia oli?

Heguli 02.02.2014 10:36

Homman vaikeus on se, että kyseinen mönkijä on kuussa. Ja sinne ei lähetetä yhtään turhaa grammaa, vaan tuonkin laitoksen jokainen osa on niin paljon kevennetty kun vaan ikinä mahdollista. Ja se tietty näkyy kestävyydessä. Onhan tuota härveliä testattu vaikka kuinka mutta näemmä yllätyksiä tulee vastaan. Jostain luin juttua tästä projektista mutta ei äkkiseltään löydy netin syövereistä. Esim. erilaisia pyöriä testattiin satoja eri vaihtoehtoja ennen kuin päädyttiin nykyiseen ratkaisuun.

Nikuzai 02.02.2014 11:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Heguli (Viesti 1099301)
Homman vaikeus on se, että kyseinen mönkijä on kuussa. Ja sinne ei lähetetä yhtään turhaa grammaa, vaan tuonkin laitoksen jokainen osa on niin paljon kevennetty kun vaan ikinä mahdollista. Ja se tietty näkyy kestävyydessä. Onhan tuota härveliä testattu vaikka kuinka mutta näemmä yllätyksiä tulee vastaan. Jostain luin juttua tästä projektista mutta ei äkkiseltään löydy netin syövereistä. Esim. erilaisia pyöriä testattiin satoja eri vaihtoehtoja ennen kuin päädyttiin nykyiseen ratkaisuun.


Jossain oli juttua, et ne testit tehdään lavastamalla, että saadaan kontrolloitua olo suhteita :eek:

Jotain dokkaria katoin ja siinä ne korjasi vikoja sitä mukaa kun niitä tuli, mun mielestä se pitäis ajaa niin pitkälle kuin se kulkee ja sit katellaan mitä kaikkea hajosi,
mut kun se on kallista. En tosin usko, että se laitteen alusta maksaa miljoonia siihen pari akkua ja marketti aurinkopaneelit niin saa sen kuluvan osan kateltua et monta kilometriä se kestää :rolleyes:


Eikä oikeen voi sanoa, et kovin kattava testi ois ollut jos samalle matkalle kuin meiltä keskustaan pettää renkaat :o

Jos ite tekisin tollaisen vehkeen joka kulkee karkealla soralla ja kivikossa niin en ensimmäisenä vaihtoehtona lähtisi alumiini kulutuspinnalla liikkeelle


Avaruus nortit ilmeisesti on unohtanut sen, että mars;issa ei ole sää kuluttanut kiviä "pyöreiksi"

Palex 02.02.2014 11:17

Renkaathan on siis tämän näköiset.
http://i.space.com/images/i/000/035/...wheel-wear.jpg
Ja tuo itse mönkkärihän painaa melkein tonnin, joten kyllä nuo ihan varmasti kuluu nopeasti sen painoisen vehkeen alla kivikossa kun suditellaan kilometri tolkulla. Mutta mikä tuossa sitten on vaarassa pettää, että häviääkö noista kuvio, vai alkaako itse runko ottamaan damagea? Vaikea sanoa kuvien perustellaa minkä paksuista kamaa on käytössä...

EDIT: itseasiassa kun tarkkaan katsoo, niin näyttäisi että tuolla renkaan yläosassa olisi sinne kuulumaton reikä, että ehkä terävät kivet puhkoo sitten tuon rungon pilalle.

Nikuzai 02.02.2014 11:29

veikkaan, et jos sinne tonni saadaan rahdattua niin luulisi, et kilo-kaks olisi voinut kumia valaa noitten renkaitten päälle niin saattais, et kulkisi jopa 10 km :D

toyota4x4 02.02.2014 12:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1099334)
veikkaan, et jos sinne tonni saadaan rahdattua niin luulisi, et kilo-kaks olisi voinut kumia valaa noitten renkaitten päälle niin saattais, et kulkisi jopa 10 km :D

marssin pinta lämpötila +20.. -150C hieman rajottaa rengas vaihto ehtoja.

piippu 02.02.2014 13:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1099290)
Matkalaukku selitys ei ole väärin maallikolle tai hieman ymmärtävälle koska jos takapäällä työnnetään se laukku kynnyksestä yli niin kyllähän se siihen tökkää kuin, että eturenkaat nostaisi sen akselin yli siitä kynnyksestä eli kahvasta vetäminen

Niin, tottakai mutta mitä sillä matkalaukkuteorialla on tekemistä mars-mönkijän kanssa, jonka renkaat vetävänä liikuttaa mönkijää....ei siellä ole mitään kättä joka kahvasta sitä mönkijää kiviä vasten tökkii! Nehän on kaksi täysin eri asiaa....sitten ymmärtäisin jos se matkalaukku kulkisi myös itsenäisesti omilla vetävillä pyörillään, ja siinäkohtaa olisi richard myös tajunnut olla hiljaa ;)

Eihän se autokaan mielellään esim. 35" kumeilla kiipeä 40" korkean kiven päälle jos sitä nyt vaikka työnnettäsiin toisella autolla, mutta ávot että alkaa nousemaan kun omilla vetävillä tassuilla sinne kiivettää....you know! :)

JJo 02.02.2014 14:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1099334)
veikkaan, et jos sinne tonni saadaan rahdattua niin luulisi, et kilo-kaks olisi voinut kumia valaa noitten renkaitten päälle niin saattais, et kulkisi jopa 10 km :D

Niinhän sitä vois luulla, että eihän se oo ku pari killoo. Mitenkäs, paljonkos pitää rakenteita vahvistaa raketista, että saadaan pari kiloa kumia matkaan. Paljonkos enemmän polttoainetta tarvitaan, että saadaan kaikki kamat perille asti? Äkkiä alkaa kertaantua tuo massa. Ja minkälaisella kertoimella se vaikuttaa hintaan.

mikkoimp 02.02.2014 23:18

kuinkahan paljon noilla pyörillä on painoa? eikös titaani ole noin 2x alumuunin painoista, kuvittelisi että esim tuon lisäpainon tuoma varmuus olisi sen arvoista...??

edittiä: titaani on 66% amuliinia painavampaa... tosin en tiedä mitä seosta nuo pyörät ovat...

HV 03.02.2014 09:18

Kyllähän sitä sanotaan että kun insinöörit suunnittelee niin siitä on järki kaukana...
Mutta kyllä tollakin mönkiäisellä on budjetti ollu sitä luokkaa että pelkästään niitä renkaitakin on testattu varmaan satakertaisella budjetilla mitä offipalstalaisten projektit ikinä on yhteensä ja suunniteltu miljoona kertaa isommilla aivoilla :D että tuskinpa tarvitsevat offipalstalaisten parannusehdotuksia...

Finderi 03.02.2014 09:53

Luulisi että juurikin lämpötila tai sen vaihtelu tekee täällä toimivista matskuista avaruudessa ongelmallisia. Kuussakin auringon puolella tais olla +100:n paremmalla puolella auringossa, varjossa saman verran alle nollan tai jotain. Normikumin käytös tossa antaa jotain osviittaa haasteista, "joustaa" kuin lasi nestemäiseen typpeen (-196 astetta) upotettuna. http://www.youtube.com/watch?v=ciS6RLSECw4. Marsissa on tosin parikyt astetta lämpimämpää talvisinkin.
Muistelen aikanaan ekojen tänne tuotujen ranskalaisten rakennusnosturien kohdalla ettei meinattu saada mitään lujuusvarmuuksia -20 asteen pakkasillekaan, puomiristikoissa käytetty teräs oli sen laatuista. Eli avaruusvehkeissä tuotekehittely sikakallista, materiaalit ennennäkemättömiä ja osat yksittäiskappaleita jolloin rahat tahtoo loppua vaikka teoriatietoa voiskin olla.

BJ-40/76 03.02.2014 19:46

Rahalla saa...
 
Siis tuolla marssissa on aikalailla erilaiset olosuhteet, kuin maassa; esim. vetovoima on noin 1/3 mitä maassa, siis tarkoittaakohan tämä sitä, että tuota mönkijää on roikotettu kumiköydellä testeissä maassa?

Ja onhan noissaa demokappaleissa aina ongelmia, ja kun se kömmähdys sattuu tuommoiseen aparaattiin, niin sitä seuraa koko maailma!
Matkapuhelimissa testaus siirretään kuluttajalle, ja hekoitetaan ottamaan akku irti, kun käyttäytyy omituisesti...

Siinä suhteessa ei käy kateeksi noita NASA:n suunnittelijoita, että yksi virhe voi romuuttaa koko projektin, ja sitä ei voi korjata...

temmi_hoo 03.02.2014 19:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Finderi (Viesti 1099671)
Eli avaruusvehkeissä tuotekehittely sikakallista, materiaalit ennennäkemättömiä ja osat yksittäiskappaleita jolloin rahat tahtoo loppua vaikka teoriatietoa voiskin olla.

Kaiken muun hyvän lisäksi asioitten testaaminen kohdeolosuhteissa on mahdotonta, jollei testaamiseksi lasketa edellisen mission purusta opittuja asioita. Siperia ei vastaa Marsia, edes Kuu ei vastaa Marsia ja Kuuhunkin olisi turhan kallista lähettää mitään testimielessä.

Nikuzai 03.02.2014 20:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja temmi_hoo (Viesti 1099868)
Kaiken muun hyvän lisäksi asioitten testaaminen kohdeolosuhteissa on mahdotonta, jollei testaamiseksi lasketa edellisen mission purusta opittuja asioita. Siperia ei vastaa Marsia, edes Kuu ei vastaa Marsia ja Kuuhunkin olisi turhan kallista lähettää mitään testimielessä.


Vaan jos se selviää siperiasta vesisateisesta 50°C pakkasesta ja pari kertaa aavikosta niin ei se varmaan ensimmäiseen varjoon mars;issa kuole :D


Eikös se edellinen mars mönkijä ajanut nurin itsensä?

Lie olisiko kannattavaa lähettää seuraavaksi sinne jokin korjausasema mille vois nykyinen mönkkäri hakea sen ensimmäisen ja korjailisi sen ja kans vaihtelisi renkaat nykyiseen :p

Palex 03.02.2014 21:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1099904)
Eikös se edellinen mars mönkijä ajanut nurin itsensä?

Toinen edellisistä mönkkäreistä jäi pehmeään hiekkaan jumiin, mutta toinen kyllä ajelee edelleenkin jossain päin palloa.

Nehän meinaili, että tuolla toisella vanhemmalla härvelillä voisi testailla reittejä etukäteen, ennen kuin tuo uusi ja hieno Curiosity lähtee minnekään pehmeämpiin paikkoihin jumittamaan. Oli ilmeisesti suunnitelmissa ajella hiekalla kivikon sijasta, renkaita säästellen, mutta pelkäävät että jää jumiin tuokin.

Nikuzai 04.02.2014 00:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 1099928)
Toinen edellisistä mönkkäreistä jäi pehmeään hiekkaan jumiin, mutta toinen kyllä ajelee edelleenkin jossain päin palloa.

Nehän meinaili, että tuolla toisella vanhemmalla härvelillä voisi testailla reittejä etukäteen, ennen kuin tuo uusi ja hieno Curiosity lähtee minnekään pehmeämpiin paikkoihin jumittamaan. Oli ilmeisesti suunnitelmissa ajella hiekalla kivikon sijasta, renkaita säästellen, mutta pelkäävät että jää jumiin tuokin.



Vinssiä vinssiä vois nasan poijjille vittuilla :D


Onhan niissä vehkeissä ne näytteenottokädet, et en oikeen tiedä miksei onnistuisi kaapelia/vaijeria kiinnittää etummaiseen ja ohjelmoida siihen, et jos sutii niin höllää vedon pois ja toisella nyppää taaksepäin pehmeästä kohdasta
tai sitten ajelisi vaan etuvedolla jos uppoaa niin telipäälle ja pakilla pois

tekniikkamies 04.02.2014 09:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1099658)
Kyllähän sitä sanotaan että kun insinöörit suunnittelee niin siitä on järki kaukana...
Mutta kyllä tollakin mönkiäisellä on budjetti ollu sitä luokkaa että pelkästään niitä renkaitakin on testattu varmaan satakertaisella budjetilla mitä offipalstalaisten projektit ikinä on yhteensä ja suunniteltu miljoona kertaa isommilla aivoilla :D että tuskinpa tarvitsevat offipalstalaisten parannusehdotuksia...


Mä olen kyllä siinä mielessä eri linjoilla, että kuka vaan voi keksiä paremman tavan toimia. Tietotekniikan saralla esim. avoimen lähdekoodin ohjelmat pistää aika hyvin asioita uusiksi.

Kankku 04.02.2014 09:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1100046)
Mä olen kyllä siinä mielessä eri linjoilla, että kuka vaan voi keksiä paremman tavan toimia. Tietotekniikan saralla esim. avoimen lähdekoodin ohjelmat pistää aika hyvin asioita uusiksi.

varovaisesti samoilla linjoilla mutta,
eiköhän ameritiikassakin ole muutamia kohtuu kokeneita "offi" ukkoja
ihan valmistavan aseteollisuuden puolellakin.

usein vaan joudutaan tekemään johtopäätökset vajaavaisten tietojen perusteella.
informaatiota varmasti on paljon,mutta ketkä sitä saa ja ketä lukee tai vielä ymmärtää kaiken saadun tiedon. ;)

kuitenkin lähes aina rajoittava tekiä on rajallinen budjetti :(

wikke 04.02.2014 10:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 1099658)
Mutta kyllä tollakin mönkiäisellä on budjetti ollu sitä luokkaa että pelkästään niitä renkaitakin on testattu varmaan satakertaisella budjetilla mitä offipalstalaisten projektit ikinä on yhteensä ja suunniteltu miljoona kertaa isommilla aivoilla :D että tuskinpa tarvitsevat offipalstalaisten parannusehdotuksia...

No mutta höpsis! Jos NASAlaiset olisivat täältä tajunneet apua kysyä, niin tuon mönkkärin budjetilla marssissa olisi jo pysyvä miehitetty tukikohta.

HV 04.02.2014 11:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1100046)
Mä olen kyllä siinä mielessä eri linjoilla, että kuka vaan voi keksiä paremman tavan toimia. Tietotekniikan saralla esim. avoimen lähdekoodin ohjelmat pistää aika hyvin asioita uusiksi.

Eipä taida nyt ohjelmien koodaaminen auttaa renkaiden kestävyydessä.... ???
Ei tuon luokan projekteihin oteta tavan rivimiestä töihin vaan vain alan parhaat tekijät kelpaa.
Nasalla siivojatkin on varmaan siivousalan insinöörejä :)
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1100065)
No mutta höpsis! Jos NASAlaiset olisivat täältä tajunneet apua kysyä, niin tuon mönkkärin budjetilla marssissa olisi jo pysyvä miehitetty tukikohta.

Välillä kun noita maasturiprojekteja kattelee niin on jo suoranainen ihme että ne toimii edes täällä maassa :D:D:D

Luke86 04.02.2014 12:16

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1100065)
No mutta höpsis! Jos NASAlaiset olisivat täältä tajunneet apua kysyä, niin tuon mönkkärin budjetilla marssissa olisi jo pysyvä miehitetty tukikohta.

Eihän sitä tiiä, jos NASA:n heput parastaki aikaa Google-kääntäjän kanssa tavailee jotain rakentelutopikkia täältä ja miettivät, että mikä meni vikaan :D


Sivu luotu: 05:48 (GMT +2).