![]() |
|
Nasan miehen mietteitä
http://www.digitoday.fi/tiede-ja-tek...sa/20141603/66
Kaveri meinaa, että 6 pyöräkoneen renkaat saa vähemmän runtua kun ajetaan vain nelivedolla. Nyt raadin mielipiteitä. Mulle toi ajatusmalli ei sovi ollenkaan. |
Nooo....kieltämättä kuulostaa hieman oudolta teorialta ja tuntuu että Richard on ihan yhtä pihalla kuin nuo mönkijätkin, mutta saatan olla itse väärässä, kun vastassa kuitenkin tuon tason avaruus jermu! :D
Mutta silti ainakin tuo matkalaukku vertaus ontuu niin maan per*eleesti! On ihan pikkanen ero työntää/vetää käsin laukkua rivasta, jossa vapaasti pyörivät pyörät kynnyksen yli, kuin että jos ne renkaat vetäisi itse, niinkuin tuossa mönkijässä.... |
kyllähän ne renkaat ja vanteet kuluu jo herkästi viiden kilometrin matkalla? :eek:
|
Lainaus:
|
Nasa ei aina ole kaikkein viisain instituutio
mutta jos ajatellaan täysin jäykkää nelikkoa ilman välyksiä ja vaikka 30cm korkea kivi niin kyllähän se rasittaa Matkalaukku selitys ei ole väärin maallikolle tai hieman ymmärtävälle koska jos takapäällä työnnetään se laukku kynnyksestä yli niin kyllähän se siihen tökkää kuin, että eturenkaat nostaisi sen akselin yli siitä kynnyksestä eli kahvasta vetäminen Sitä en ymmärrä, et lähetetään laitteita tuonne jonnekkin, niin miksei niitä testata joissain äärioloissa ajellaan gobin poikki ja siperia talvella lännestä itään ilman, että laitetta huolletaan lainkaan ja sit gobi uudestaan. Sitten puretaan ja katellaan missä on kulumaa tai ongelmaa niin olettaisin et aika huoletta toimisi laite marsissakin Aurinko paneelien kanssa on käsittääkseni pöly ongelmaa, miksei niistä tehdä kääntyviä ne kun on taitettuna siinä kapselissa millä se sinne marssiin menee. Ainiin olikos tässä uusimmassa suomalaisen-nokian valmistama äly-yksikkö ja jossain oli juttua et se olsi samanlainen kuin 3210;pissä vai mikä se mailman kestävimpiä oleva nokia oli? |
Homman vaikeus on se, että kyseinen mönkijä on kuussa. Ja sinne ei lähetetä yhtään turhaa grammaa, vaan tuonkin laitoksen jokainen osa on niin paljon kevennetty kun vaan ikinä mahdollista. Ja se tietty näkyy kestävyydessä. Onhan tuota härveliä testattu vaikka kuinka mutta näemmä yllätyksiä tulee vastaan. Jostain luin juttua tästä projektista mutta ei äkkiseltään löydy netin syövereistä. Esim. erilaisia pyöriä testattiin satoja eri vaihtoehtoja ennen kuin päädyttiin nykyiseen ratkaisuun.
|
Lainaus:
Jossain oli juttua, et ne testit tehdään lavastamalla, että saadaan kontrolloitua olo suhteita :eek: Jotain dokkaria katoin ja siinä ne korjasi vikoja sitä mukaa kun niitä tuli, mun mielestä se pitäis ajaa niin pitkälle kuin se kulkee ja sit katellaan mitä kaikkea hajosi, mut kun se on kallista. En tosin usko, että se laitteen alusta maksaa miljoonia siihen pari akkua ja marketti aurinkopaneelit niin saa sen kuluvan osan kateltua et monta kilometriä se kestää :rolleyes: Eikä oikeen voi sanoa, et kovin kattava testi ois ollut jos samalle matkalle kuin meiltä keskustaan pettää renkaat :o Jos ite tekisin tollaisen vehkeen joka kulkee karkealla soralla ja kivikossa niin en ensimmäisenä vaihtoehtona lähtisi alumiini kulutuspinnalla liikkeelle Avaruus nortit ilmeisesti on unohtanut sen, että mars;issa ei ole sää kuluttanut kiviä "pyöreiksi" |
Renkaathan on siis tämän näköiset.
http://i.space.com/images/i/000/035/...wheel-wear.jpg Ja tuo itse mönkkärihän painaa melkein tonnin, joten kyllä nuo ihan varmasti kuluu nopeasti sen painoisen vehkeen alla kivikossa kun suditellaan kilometri tolkulla. Mutta mikä tuossa sitten on vaarassa pettää, että häviääkö noista kuvio, vai alkaako itse runko ottamaan damagea? Vaikea sanoa kuvien perustellaa minkä paksuista kamaa on käytössä... EDIT: itseasiassa kun tarkkaan katsoo, niin näyttäisi että tuolla renkaan yläosassa olisi sinne kuulumaton reikä, että ehkä terävät kivet puhkoo sitten tuon rungon pilalle. |
veikkaan, et jos sinne tonni saadaan rahdattua niin luulisi, et kilo-kaks olisi voinut kumia valaa noitten renkaitten päälle niin saattais, et kulkisi jopa 10 km :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Eihän se autokaan mielellään esim. 35" kumeilla kiipeä 40" korkean kiven päälle jos sitä nyt vaikka työnnettäsiin toisella autolla, mutta ávot että alkaa nousemaan kun omilla vetävillä tassuilla sinne kiivettää....you know! :) |
Lainaus:
|
kuinkahan paljon noilla pyörillä on painoa? eikös titaani ole noin 2x alumuunin painoista, kuvittelisi että esim tuon lisäpainon tuoma varmuus olisi sen arvoista...??
edittiä: titaani on 66% amuliinia painavampaa... tosin en tiedä mitä seosta nuo pyörät ovat... |
Kyllähän sitä sanotaan että kun insinöörit suunnittelee niin siitä on järki kaukana...
Mutta kyllä tollakin mönkiäisellä on budjetti ollu sitä luokkaa että pelkästään niitä renkaitakin on testattu varmaan satakertaisella budjetilla mitä offipalstalaisten projektit ikinä on yhteensä ja suunniteltu miljoona kertaa isommilla aivoilla :D että tuskinpa tarvitsevat offipalstalaisten parannusehdotuksia... |
Luulisi että juurikin lämpötila tai sen vaihtelu tekee täällä toimivista matskuista avaruudessa ongelmallisia. Kuussakin auringon puolella tais olla +100:n paremmalla puolella auringossa, varjossa saman verran alle nollan tai jotain. Normikumin käytös tossa antaa jotain osviittaa haasteista, "joustaa" kuin lasi nestemäiseen typpeen (-196 astetta) upotettuna. http://www.youtube.com/watch?v=ciS6RLSECw4. Marsissa on tosin parikyt astetta lämpimämpää talvisinkin.
Muistelen aikanaan ekojen tänne tuotujen ranskalaisten rakennusnosturien kohdalla ettei meinattu saada mitään lujuusvarmuuksia -20 asteen pakkasillekaan, puomiristikoissa käytetty teräs oli sen laatuista. Eli avaruusvehkeissä tuotekehittely sikakallista, materiaalit ennennäkemättömiä ja osat yksittäiskappaleita jolloin rahat tahtoo loppua vaikka teoriatietoa voiskin olla. |
Rahalla saa...
Siis tuolla marssissa on aikalailla erilaiset olosuhteet, kuin maassa; esim. vetovoima on noin 1/3 mitä maassa, siis tarkoittaakohan tämä sitä, että tuota mönkijää on roikotettu kumiköydellä testeissä maassa?
Ja onhan noissaa demokappaleissa aina ongelmia, ja kun se kömmähdys sattuu tuommoiseen aparaattiin, niin sitä seuraa koko maailma! Matkapuhelimissa testaus siirretään kuluttajalle, ja hekoitetaan ottamaan akku irti, kun käyttäytyy omituisesti... Siinä suhteessa ei käy kateeksi noita NASA:n suunnittelijoita, että yksi virhe voi romuuttaa koko projektin, ja sitä ei voi korjata... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Vaan jos se selviää siperiasta vesisateisesta 50°C pakkasesta ja pari kertaa aavikosta niin ei se varmaan ensimmäiseen varjoon mars;issa kuole :D Eikös se edellinen mars mönkijä ajanut nurin itsensä? Lie olisiko kannattavaa lähettää seuraavaksi sinne jokin korjausasema mille vois nykyinen mönkkäri hakea sen ensimmäisen ja korjailisi sen ja kans vaihtelisi renkaat nykyiseen :p |
Lainaus:
Nehän meinaili, että tuolla toisella vanhemmalla härvelillä voisi testailla reittejä etukäteen, ennen kuin tuo uusi ja hieno Curiosity lähtee minnekään pehmeämpiin paikkoihin jumittamaan. Oli ilmeisesti suunnitelmissa ajella hiekalla kivikon sijasta, renkaita säästellen, mutta pelkäävät että jää jumiin tuokin. |
Lainaus:
Vinssiä vinssiä vois nasan poijjille vittuilla :D Onhan niissä vehkeissä ne näytteenottokädet, et en oikeen tiedä miksei onnistuisi kaapelia/vaijeria kiinnittää etummaiseen ja ohjelmoida siihen, et jos sutii niin höllää vedon pois ja toisella nyppää taaksepäin pehmeästä kohdasta tai sitten ajelisi vaan etuvedolla jos uppoaa niin telipäälle ja pakilla pois |
Lainaus:
Mä olen kyllä siinä mielessä eri linjoilla, että kuka vaan voi keksiä paremman tavan toimia. Tietotekniikan saralla esim. avoimen lähdekoodin ohjelmat pistää aika hyvin asioita uusiksi. |
Lainaus:
eiköhän ameritiikassakin ole muutamia kohtuu kokeneita "offi" ukkoja ihan valmistavan aseteollisuuden puolellakin. usein vaan joudutaan tekemään johtopäätökset vajaavaisten tietojen perusteella. informaatiota varmasti on paljon,mutta ketkä sitä saa ja ketä lukee tai vielä ymmärtää kaiken saadun tiedon. ;) kuitenkin lähes aina rajoittava tekiä on rajallinen budjetti :( |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ei tuon luokan projekteihin oteta tavan rivimiestä töihin vaan vain alan parhaat tekijät kelpaa. Nasalla siivojatkin on varmaan siivousalan insinöörejä :) Lainaus:
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 05:48 (GMT +2). |
|