Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Daihatsu ferozan osia (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=119785)

nsalokos 16.01.2014 18:00

Daihatsu ferozan osia
 
Terve! Kävipä niin hyvin tai huonosti, että lensi kesken maantieajon daihatsu F300 ferozan ohjaustehostimen moniurahihnan kiristinpyörä huitsun svidduun. Eli vanhaa osaa ei ole malliksi, minkä perusteella voisi etsiä vastaavaa kiristinhihnapyörää. Parin päivän soittelun ja kuuklettelun perusteella ko. varaosaa ei taida Suomesta ainakaan saada jos mistään. Eli nyt ois hakusessa ehjä käytetty tai jopa UUSI kiristinrulla TAI mekaniikka/mittakuva ko. osasta. Auttakee tai hartiat levenee kun veivaa ohjausta ilman tehostinta :)
Ja ihme, mitään muuta ei mennyt särki rikki ja autolla voi edelleen ajaa, mutta tehostus puuttuu...

nsalokos 25.01.2014 11:49

porsinut laakeri
 
Terve!

tämä osa korkkas, pitänee etsiä vain laakeriliikkeestä uusi, vastaava kuulalaakeri ja kattoa josko tehostimen pumpun mekaanisessa kireyssäätimessä riittää varat saada remmi kireälle. 12mm on laakerin sisäkoolin leveysmitta ja 19mm on laakerin sisäkoolin halkaisijan mitta. 10mm on akselin mitta, 8mm kuulalaakerin mitta ja 32mm on laakerin rasvapellin/pölysuojan ulkomitta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147747

jyrden 25.01.2014 15:05

Ota tuo sisäkooli irti, niin voi pian löytyy tiedot mikä laakeri kyseessä.


Mut vois kuvan tietojen mukaan olla tuollanen 1300 RS2 laakeri, jonka specsit on 10x35x11, eli ensin sisäreikä, sit ulkohalkasija, sekä vahvuus. Tuo RS2 tarkottaa rasvasuojattu kahden puolen.

nsalokos 25.01.2014 16:09

löytyi
 
Moi! Näyttää siltä että tämä mysteeri saa happy ending lopun, laakeri löytyi.
Kiinnityspultissa oli olake, joten laakerin akselimitta d=12mm . NSK kautta löytyi laakeri 6301 2RS tai ZZ. En tiedä pitäskö ottaa tuo peltisellä suojalla oleva vai vain tuo 2RS, toinen maksaa 4eur ja ZZ-suojaus 10eur.

Eli eiku kylille laakerikauppaan maananantaina.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=147758

jyrden 26.01.2014 13:49

Monesti tuo loppuun purkaminen auttaa asiaa. Ja sitten tarkemmin mittailut, jos ei löydy dataa muuten.

Oliko siis siin sisäkoolissa tuo laakeri tyyppi stanssattuna? Osassa näit pieniä tuo tyyppi on tossa suojauksessa, kuin joissain isommissakin vielä on. Ei aina koolissa ole merkattuna tyyppiä.

Kumpaa löytyy hyllystä, niin sehän se on sitten otettava. Yleensähän tehostajan pumpuissa on tuota kumisuojausta käytetty ja näitä tahtoo olla helpoiten varastossakin.

Viimeks ku tehostajn pumppua rappasin, niin laakeri löyty varaosakaupasta ihan, mutta stefa piti hakee pienkone kauppiaalta missä huoltokin on. Eli stefan voi joutuu hakeen eripaikasta, mutta mikäli IKH:n kauppa on, niin saattaa pian molemmat löytyy samasta paikasta. Itsellä vaan sattui samalla osien haku toiseen, niin otin siitä sit.

nsalokos 26.01.2014 16:45

laakerityyppi
 
Moi,
toinen laakerin tiiviste oli tallella, niin se on kumitettua peltiä se suojus, eli ZZ-luokkaan viittaa, 2RS on se kumisuojattu. Molempia laakereita löytyy, motonet ja biltema myy myymälöistään 3-5eur hintaan tuota 2RS tyyppiä, ZZ-laakerin joutuu hakemaan jostain "oikeasta" kaupasta.

nsalokos 27.01.2014 21:34

laakeri löytyi
 
Noniin, laakeri löytyi 8,6eur hintaan. Hiipi mieleen kun laakerin asensin paikoilleen, että joku faking rullapyörä on voinut vielä olla sen vanhan laakerin päällä...kovin näytti vanha moniurahihna pitkältä/löysältä laakeriin nähden ja vaikuttaisi että laakeri/rulla tuleekin hihnan vatsan puolelle, eli hydrauliikkapumppua säätämällä remmi kiristyy laakeria vasten. Katselin laakeria myös sillä asennusmetodilla, että se painaisi moniurahihnaa selkäpuolelta, mutta tällöin remmi näyttäs ottavan kiinni vesipumpun kiilahihnan pyörään....sepitys jatkuu joku toinen ilta, kun enempi aikaa ja intoa katella asiaa.

Peuhu 27.01.2014 23:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nsalokos (Viesti 1097343)
Noniin, laakeri löytyi 8,6eur hintaan. Hiipi mieleen kun laakerin asensin paikoilleen, että joku faking rullapyörä on voinut vielä olla sen vanhan laakerin päällä...kovin näytti vanha moniurahihna pitkältä/löysältä laakeriin nähden ja vaikuttaisi että laakeri/rulla tuleekin hihnan vatsan puolelle, eli hydrauliikkapumppua säätämällä remmi kiristyy laakeria vasten. Katselin laakeria myös sillä asennusmetodilla, että se painaisi moniurahihnaa selkäpuolelta, mutta tällöin remmi näyttäs ottavan kiinni vesipumpun kiilahihnan pyörään....sepitys jatkuu joku toinen ilta, kun enempi aikaa ja intoa katella asiaa.

Kyllähän siinä hihnapyörä pitäisi olla. Korjaamokäsikirja löytyy ainakin warfs.org sivustolta.

http://www.warfs.org/daihatsu-manual...R-Steering.pdf

nsalokos 28.01.2014 06:41

F300 korjaamokäsikirja ei tunne ohjaustehostimen kiristysrullaa, vain ohjaustehostin ja kuinka sen mekanismilla kiristetään hihna löytyy manuskasta. Lukenut parista eri lähteestä samaa opusta ja ei mtn mainintaa ko. osalle. Siksi sitä ei tunnista varaosakirjatkaan. Nyt jos jollain ois tietoa/valokuvaa/mittoja ko. rullasta niin kiitos jo avusta etukäteen.

Peuhu 28.01.2014 10:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nsalokos (Viesti 1097429)
F300 korjaamokäsikirja ei tunne ohjaustehostimen kiristysrullaa, vain ohjaustehostin ja kuinka sen mekanismilla kiristetään hihna löytyy manuskasta. Lukenut parista eri lähteestä samaa opusta ja ei mtn mainintaa ko. osalle. Siksi sitä ei tunnista varaosakirjatkaan. Nyt jos jollain ois tietoa/valokuvaa/mittoja ko. rullasta niin kiitos jo avusta etukäteen.

Eikös tuo korjaamokäsikirjan "idle pulley" ole se mitä haet. Ei ole kiristin- vaan ohjainrulla.
http://www.warfs.org/daihatsu-manual...ng.pdf#page=91

nsalokos 28.01.2014 10:38

ohjuri
 
Moi, juuri tuo osa on se, MUTTA sitä ei ole yksilöity manuaalissa, ei ole olemassa siis osana, siksi sille ei löydy mitään speksiä tai varaosanumeroa mistään.

nsalokos 28.01.2014 15:44

poista koko rulla :)
 
hakusanalla idler pulley ja kuvahaku löytyi joku aussi-poikien sivusto, jossa olivat repineet koko kiristinrullan mäelle ja korvanneet orkkis remmin hieman lyhyemmällä remmillä. Heillä tosin oli ilmastoitu malli, eli ko. remmi jota ausseissa käyttivät on auttamatta liian pitkä. Täytyypä ottaa kehämitta hihnapyörän ja pumpun tehostimen ympäri lyhimmässä ja pisimmässä asennossa ja katsoa sopivan mittainen korvaava remmi ja kokeilla onnistuisiko siten, että käyttää vain hydrauliikka pumppua remmin kiristämiseen. Niinhän se ennenkin on ollut erona että kiristinrullaa vasten painettu remmiä kireämmälle.

nsalokos 28.01.2014 18:03

kuuklattua
 
Ja kuuklella löytyi tämä hihnapyörä vaan sellasta nyt ei sitten mistään löydä paitsi romiskalta menemällä remmi kädessä varaosatiskille ja etsimään about samanlaista osaa...perhana...

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=148138


Sivu luotu: 11:43 (GMT +2).