![]() |
Transporter 2.5tdi käynnistys- ja hehkutusoireilut
Tämähän ei tänne oikeastaan kuulu, kun vajaavetonen on, mutta kun täällä tuntuu ongelmiin ratkaisut löytyvän...
Transporter 2.5 tdi acv -03 on oireillut noin vuoden seuraavasti. Kun moottorin sammuttaa lämpimällä koneella ja käynnistää sen uudelleen, moottori käy eka startin jälkeen jollain tavalla vajaalla. Joko se käy neljällä tai sit kone ei vain ota kierroksia, jolloin ääni on myös karkea. Toisen startin jälkeen kone ei käynnisty kuin hetkeksi, ehkä puoleksi sekunniksi, jonka jälkeen sammuu. Kolmannella starttauksella moottori käynnistyy normaalisti. Näin on käynyt jo satoja kertoja. Päivittäinen ongelma. Tauti vie, kaikenlaisten ongelmien kanssa sitä suostuukin elämään! Noin viikko sitten tuli uusi vivahde tuolle myllylle. Haluaapi hehkuttaa ihan törkeen pitkään. Olipa ulkoilma sitten +6 tai -15. Lähtee joka pytyllä nätisti käyntiin, vaikka starttaa kesken hehkutuksenkin. Toki ei tietenkään aina, jos moottori on ollut vasta käynnissä silloin käy ylläoleva tapahtumasarja. Eilen pongasin taas uuen vian. Kierrokset laskeutuu 1100 kierroksesta alaspäin poikkeuksellisen hitaasti. Muilla kierrosalueilla kierrosten laskunopeudessa ei ole poikkeavuuksia. Kierrokset ei humpaa tyhjäkäynnillä. Onko teille tullut vastaan tällaisia ominaisuuksia? Voisko nämä viat kulukea käsi käjessä? Mistä alakais ettiin vikkaa? |
Eipä ole vastaan tullut, eikä tarvii hehkuttaakkaan kuin kovilla pakkasilla, muuten vain suoraan avaimesta käymään.
Ilmavaivoilta kuulostas osittain. Onkos siellä takaiskuventtiili missä? Hehkutusta ohjannee lämpötila-anturi, sen toiminta? Tuo heti sammuminen taitaa liittyä ajoneston vittuiluun, se ei ole harvinaista näissä. Joskus tekee omassa kerran tai kaks ja tiiselihuolto kertoi johtuvan juurikin siitä. Voi olla joku päivä ettei lähetä mihinkään. |
Maanataina viety
Työauto huoltoon juurikin samakone ja samanmanlaiset oireet ton starttauksen kans. Jos ja kun saavat vian selville nii laittelen tännekkin |
Suutin tai ilmavikaa veikkaan.
E: toi hehkuvika sitten ihan erikseen... |
Mulla oireili tässä syksyllä vastaavalla tekniikalla oleva T4 lähes samoin, eli ensin hörähti sitten ei luvannutkaan ja kolmannella käyntiin mutta ei ottanut kierroksia. Veti ilmat naftasuodattimen paluupuolelta eli siitä valkoisesta "morkulasta" joka tulee suodattimen päälle kiinni. Suuttimien paluuletkutkin jossakin vaiheessa kusivat mutta eivät aiheuttaneet kuin juuri ja juuri havaittaa yskähtelyä tyhjäkäynnillä ja hajuhaittoja.
Hehkujen rele varmaan sekoilee jos haluaa hehkuttaa pitkään, eihän nämä normaalisti hehkuta 15 asteen pakkasellakaan kun muutaman sekunnin. Tai relettä ohjaava lämpötunnistin rikki, on muistaakseni termarin kopan seudulla. |
Suodatinhan on siinä akun etupuolella alhaalla ja hyvin näkyy ne lähdöt siinä päällä.
|
Kannataa katsoa multivika ( moninapainen lämpötila-anturi) johdot ja vagcomilla anturin antamat lämpötila arvot, tuon ikäisessä pitäisi ecun ohjata hehkun relettä. Yleistä on johtojen murtuminen liittimen juuresta. Kannattaa myös vaihtaa ne O-renkaat siihen suodattimelle, yleensä uuden suodattimen mukana, tarkasta myös letkut ettei ole murtumia.
Lisätäämpä vielä sellainen asia, jos käytät piuhan nokassa niin käske katsoa pumpun ajoitus, on aika tarkkoja sille ja ensimmäisenä oireena on huono kylmäkäynnistyvyys, nuo oireet ei äkkiseltään kyllä kuullostaisi siltä että olisi pielessä. Itse olen tykännyt laittaa ajoituksen heittokellolla, kun oli niissä vanhoissa romuissa mitä mulla oli, oli sen verran kuluneet pumput. |
Vaihtoin jokuaika sitten polttoaineen suodattimen ja siihen tulevan "valakosen paluuliitin hässäkän". Ilmaus ei sitten onnistunut heleposti mitenkään. Hörähteli käyntiin mutta ei pysynyt. Kaikenmaaliman vippaskonstit koitin ilmaukseen mutta ei onnistunut. Laitoin sitten imevän sähköisen polttoainepumpun ennen suodatinta. Sen avulla hörähti eka startista käymään.
Vac comilla katselin että lämpötila-anturi on joko sökö tai piuha poikki. Siitä johtuu hehkutuksen oireilut. Ei ole vielä napannut vaihtaa anturia kun auto vielä liikkuu ja ulukona on liian kylymä... Edelleenkin käyntiinlähtöoireilut kummittelee alkuperäisen viestin kuvaillulla tavalla mukana. Ei siis auta vaikka pumppu on välissä pumppaamassa painetta tulopuolelle. Myöskään polttoainevuotoja en ole löytänyt. Vinkkejä mikäs tässä vois kummitella? Edit. Laitoin myös takaiskuventtiilin ennen sähköstä polttoainepumppua ja suodatinta. |
Lainaus:
|
Hehkutusoireilut loppu moottorin lämpötila-anturin vaihtoon. Käynnistysongelma on edelleen jäljellä.
Huomasin tuossa kun auto seisoi sammuksissa mutta virrat päällä, että sähkönen polttoaineen siirtopumppu pumppasi koko ajan noin parin sekunnin välein. Minne se paine vuotaa kun polttoainetta ei kuitenkaan mistään ulos vuoda? Pumpun pitäisi ite tunnistaa paine ja katkaista pumppaus paineen taivoitettuaan. Alakaa haiskahtaa että tuossa on syöttöpumpussa jottain häikkää. Vai olenko voinut sössiä puoltoista vuotta sitten suodattimen vaihdossa jottain joka aiheuttas tuon? |
Jäi mainittematta että vikakoodeja ei enää vag comilla löydy.
|
Onko syöttöpumpun ajoitus tarkistettu testerin kanssa? Aiheuttaa monenlaista ropleemaa jos on vähänkään pielessä. Sammutussolenoidi vois kanssa temppuilla. Olisiko siirtopumpussa tankin sisäinen vuoto?
|
Sivu luotu: 14:53 (GMT +2). |