Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Rengaspaineen valvontajärjestelmä pakolliseksi. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=119530)

wikke 10.01.2014 11:43

Rengaspaineen valvontajärjestelmä pakolliseksi.
 
Ei vittu! Eikä ole aprillikaan:

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutis...e/201401598609

JiiPee 10.01.2014 12:04

Jahas, luotettavaa tekniikkaa arvatenkin :D

Mutta mikä on siinä tekstissä mainittu ajoneuvotyyppi henkilöautoksi rekisteröity pakettiauto? Joku kaksikäyttöautoko? Vai onko se samanlainen kummajainen kuin uutisten kuorma-autoksi rekisteröity pakettiauto tai täysperävaunu-rekka? :p

JSJ 10.01.2014 12:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1090042)

Eiköhän tuossa uutisessa ole oleellisinta tämä kohta:

"Ensi marraskuun alusta alkaen kaikissa uusissa myytävissä henkilöautoissa ja henkilöautoiksi rekisteröidyissä pakettiautoissa täytyy olla TPMS-rengaspaineen valvontajärjestelmä (Tyre Pressure Monitoring System)."

Eli vain uusiin autoihin..

Pete 10.01.2014 12:25

Ja tuon kun voi toteuttaa ABS anturoiden kautta, niin ei se oikeastaan vaikuta mihinkaan.

wikke 10.01.2014 12:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JSJ (Viesti 1090047)
Eiköhän tuossa uutisessa ole oleellisinta tämä kohta:

"Ensi marraskuun alusta alkaen kaikissa uusissa myytävissä henkilöautoissa ja henkilöautoiksi rekisteröidyissä pakettiautoissa täytyy olla TPMS-rengaspaineen valvontajärjestelmä (Tyre Pressure Monitoring System)."

Eli vain uusiin autoihin..

Niin?

Kala92 10.01.2014 12:48

Tekee säiliön, johon ruuvaa kaikki neljä kiinni ja laittaa vielä painemittarin ja kompuran letkun paikan. Sitten vaan kompurasta säiliöön sopiva paine ja säiliö takapaksiin. Sen tarvihe olla es kovin iso peltipönttö. Tai sitten tekee varapyörään neljä venttiilin paikkaa ja laittaa siihen noi kaikki kiinni, niin ei varmasti säry ja ihan sama mitkä kumit autossa oikeasti alla :D

Ville. 10.01.2014 12:51

Eikös uusissa autoissa jo melkeen kaikissa ole tällänen systeemi?

JSJ 10.01.2014 13:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 1090053)
Niin?

Niin että onko tuosta jotain haittaa kun ei kerta vanhoihin kinnereihin tarvi tommosta kötöstää. Uudessahan tuo on ominaisuus muiden joukossa.

Luoppis 10.01.2014 14:40

Pakkohan sinne autoihin on jotain tekniikkaa lisätä, ettei hinnat romahda. Tuleeks seuraavaks ne runflat renkaat pakollisiks.

OH3GNK 10.01.2014 14:55

Tässä taas yksi syy lisää pysytellä vanhoissa autoissa, nykyautot tungetaan täyteen turhia/kalliita/epävarmoja laitteita ja ominaisuuksia mitkä ei toimi kuin vähän aikaa uutena ja millä ennenkaikkea ei tee mitään.

wikke 10.01.2014 15:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JSJ (Viesti 1090066)
Niin että onko tuosta jotain haittaa kun ei kerta vanhoihin kinnereihin tarvi tommosta kötöstää. Uudessahan tuo on ominaisuus muiden joukossa.

No kyllä ylimääräisten kulujen lisääntyminen autoilussa aina vituttaa. Vaikka kolmen kierroksen renkaita a5 kpl varustaminen moisilla potenttiaalisilla reistailijoilla joiden toiminnasta meidän oloissa/käytössä mitään hajua hatuttaa. Saati jos perheessä useampi vehje, niin oitis 8 kpl kikattimia lisää per auto, jotka sitten vaihdat aina kun uusit renkaatkin jos ei patterit kypsät tai kapine muuten vain siihen mennessä sanonut "Emmä". Enkä usko että se itse autojenkaan hintaa ainakaan laskee.

Vaikka se ei juuri nyt SINUA koskettaisi, muista että tämän päivän uudet autot ovat ne huomisen vanhat pommit.

tekniikkamies 10.01.2014 16:01

Jos saisin rengaspaineiden säätöjärjestelmän, maksaisin siitä ilomielin jotain!

Ihmiset taitaa valvoa niin huonosti autojen rengaspaineita, voisiko olla mahdollista, että noi maksaisi itsensä takaisin jos toimivat?

Itse suoritin tänään rengaspainevalvontaa eikä olosuhteet olleet mitkään kauhean hyvät.

bj45lava 10.01.2014 16:29

Toi valvontahan ei sitten tule pakolliseksi sen takia että kerrottaisiin vain paineista kuskille, vaan syystä, että co-päästöt muuttuu kun ajellaan tyhjällä kumilla.

Ja sen lisäksi tuo absin kautta toimiva epäsuora paineentunnistus ei kelpaa todennäköisesti enää, kun sillä voi ajaa 4 tyhjällä kumilla ilman minkäänlaista varoitusta näytössä...

Kala92 10.01.2014 16:38

Tuota passiivista tunnistusta käyttää vain kolme valmistajaa...

ImacInnes 10.01.2014 18:42

Rengaspaine anturit pakollisiksi uusiin henkilöautoihin!
 
Just joo!

Niitä ei varmaan saakkaan poistaa kun ovat uutena olleet? Hieno ostella sit aikanaan vanhaan ruostekasaan uusia arvokkaita antureita.

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutis...ign=nostoboksi

t. Ismo Ämmä

No täähän olikin jo täällä, eipä osunnut silmään.

sisua45 10.01.2014 23:46

Täähän on jo vanhaa tekniikkaa... Kaverilla oli nokia roadsnoop järjestelmä vanhassa jenkkiautossa jo 90-luvun lopussa. Hän oli mukana kehittämässä sitä, ja kokeili itekkin omassa harrasteautossaan.

http://www.nokianrenkaat.fi/media-ti...6&year=&group=

Jenkeissä tuo painevahti on ollut pakollinen uusissa autoissa jo 10 vuotta?

Kaitsu67 11.01.2014 10:01

Jos hinnat antureille on satasia, alkaakohan varkauskierre ja kohta on autoja tienposkessa ilman renkaita.... :confused: Eikös jostain autoista pöllitä jo katitkin alta lambdoineen.

Katsastuksesta pomppaa ilmeisesti heti jos viallinen anturi. :mad:

454SS 11.01.2014 17:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 1090419)
Jos hinnat antureille on satasia, alkaakohan varkauskierre ja kohta on autoja tienposkessa ilman renkaita.... :confused: Eikös jostain autoista pöllitä jo katitkin alta lambdoineen.

Katsastuksesta pomppaa ilmeisesti heti jos viallinen anturi. :mad:

Paljos renkaiden tai vanteiden hinta on, eli lisääkö joku satasen anturi, jonka patterin jäljellä olevaa kestoikää varas ei voi tietää, rengasvarkauksien määrää? Ei tää ole sen kummempi asia kuin joskus aikanaan pakolliseksi tulleet ABS-jarrut tai airbagit. Näitten antureitten kanssa on tullut töissä jo sen verran puljattua etten näkisi asiassa isoa ongelmaa. Henkilökohtaisesti purnaisin mieluummin nykyautoissa olevia saatelaitteita kuten egr-venttiili, hiukkassuodatin. adblue... vastaan jos purnaamisesta olisi mitään hyötyä. Kyseiset järjestelmät aiheuttaa oikeasti ongelmia jopa kyseisellä ajoneuvolla liikkumiseen. Lisäksi jos kaikkea tuota saasteromua ei olisi moottoreihin ympätty niin pa-kulutuslukemat olisi jo paljon pienempiä kuin nykyään.

Auto havaitsee viallisen tai puuttuvan anturin ja sytyttää häiriövalon. Luultavasti tuo on katsastuksessa samanlainen hylkäysperuste kuin vaikka SRS-valon palaminen.


Sivu luotu: 19:40 (GMT +2).