Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Ajelut suomessa ulkolaisella kevyt Kuorma-autolla? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=119346)

BJ-40/76 06.01.2014 00:31

Ajelut suomessa ulkolaisella kevyt Kuorma-autolla?
 
Siis katselin tuota edellistä vuotta, ja alkoi mietityttämään tuo Autoilun hinta; lähinnä verotuksen muodossa.

Tuo käyttis, VM.1990 hdj-80, 3 penkkirivillä oleva henkilöauto; Sekä Käyttömaksu Että Dsl vero on aika suuri...

Katselin euroopasta bensakoneella kevyt kuorma-auto luokkaa olevia jenkkimaastureita, ja noita 4x4 suburbaneja yms. häksättimiä löytyy aika edullisesti; tuohon hdj:n mohdolliseen myyntihintaan jos laittaa esim. 500e lisää jokaiselta vuodelta, minkä auto nuortuu, niin äkkiä puhutaan 2000 luvun autoista?

SIIS jos ostan esim. virosta esim. suburbanin, ja REKISTERÖIN sen sinne; ja ajelen 360 pv suomessa, katsastan sen kerran vuodessa virossa (niin kuin kaikki muutkin vironkilpiset autot, mukanlukien muutoskatsastukset viron sääntöjen mukaan... toki en tiedä miten virossa on nuo kuorma-auto pykälät....) Liikennevakuutus pitänee ottaa rekisteröintimaasta, mutta kaskon vois varmaan saada suomesta?

Käsittääkesni tuota kaiken tappavaa tullin termiä "Auton veroton käyttö suomessa" en voi rikkoa, koska bensa kuorma-autosta ei makseta suomeen mitään veroja:confused:?

Ja kun nuo jenkit ei kuulemma syö juuri mitään, niin modais sen käymään E85:lla, niin eikökan tuolla 150 litran tankilla pääse E-85 tankilta toiselle?

Ja noilla säästyneillä veroeuroilla? vois kustantaa autokuolussa itselle C1e:n lisää korttiin, ja yhteen B- kortiin opetuslupana? C:n tai C1:n....

Jotenkin vaan nyppii tuo veron päivähinta, tänään ei ole ajettua metriäkään.... ja sitten nuo (muutos-)katsastukset; jos jossain vaiheessa meinaa uusia tuota kalustoa "20 vuotta" vanhaksi, niin tämän nykysuuntauksen mukaan kaikki "ei marmorilta" ostettu pitää hyväksyttää VTT:llä, että voi laittaa autoon (siis kunhan keksivät, että esim. jarruletkujen ilmanvastus/ jarrupalojen laahauskitka jne. vaikuttaa kulutukseen, ja sitä kautta hiilidioksidipäästöihin)

vartiainen 06.01.2014 03:54

Noh, niin no. Samaa mietin päivittäin koska HJ:n vuosimaksut on 970e. Jos ostan -96 suburbanin dieselillä vuosittaiset maksut on 85e. Jos ostan vaikka 2001 Suburbanin 6.0 bensa-vortecilla, vuosittaiset maksut on 0 euroa. Kevytkuorkille ei lasketa käyttömaksua vaan dieselvero pelkästään.
Verojen maksu menee sitten jatkossa polttoaineverojen muodossa koska 6.5td vie 13-17litraa sadalle nurkissa ja 6.0 bensa ainakin saman verran. Mutta vastapainona kolme penkkiriviä, mukavaa kyytiä ja helpotus siitä ettei niissä Trafin kirjeissä tule mitään ikäviä pankkisiirtolomakkeita.
Kevytkuorma-autoista ei tietääkseni mene autoveroa Suomeen tuotaessa, joten voit hyvin tuoda sen Suomeenkin. Tietenkin täällä hölmölässä on kaikenlaisia lapsellisia "sääntöjä" joten joudut katselemaan vähän vuosimalleja ja ehkä riipimään aivan kelvollisia osia irti ja korvaamaan ne EU-kelvollisilla osilla jotta saat auton tieliikennekelpoiseksi. Vakuutukset ovat kevytkuorkille hieman korkeammat samoin kuin katsastus joillakin katsastusasemilla.
HDJ:n verosta säästyneillä rahasummalla saat n.666 litraa dieseliä tai n.606 litraa bensaa=4000-4500km ajelua v8:lla.

http://i157.photobucket.com/albums/t...ps4f543a4e.png
Wuhuu...

Nikuzai 06.01.2014 09:20

Jossain oli juttua et joku joku ajelee viron kilpisellä autolla suomessa ja on maksanut siitä verot suomeen niin kukaan ei voi mitään kun pöytälaatikko firmaan auto on rekisteröity tallinnaan ja kaveri on firman omistaja ja auton haltijakohan se oli :eek:


Mut hitot mitään kevyt K-A;ta vaan tappiin varusteltu sopivan ikäinen diesel maasturi jossa suomaliassa verot runsaasti yli tonnin :D tai ihan vittuillessaan joku 6,2 siesel subbari jossa massat kivasti 3499kg :rolleyes:


Sit vielä kun sen pitäisi nätisti kuten kuuluu niin kuulemma ei tartte tallinnasta kovin paljon kauemman lähettää 100€ ja kirje kuori niin auto on katsastettu palaavassa kirjeessä :cool:

Mojoman 06.01.2014 09:33

Niin ja plus se etu, minkä saa kun tuo kevytkuorma-autollisen viinaa aina katsastuskeikalla käydessään. Kyllä sinne muutama jalojuoma mahtuu ja kun sen myy kunnanjohtajalle, niin ei poliisiakaan kiinnosta.

0ltzi 06.01.2014 10:16

Miten mul on sellanen käsitys ettei suomalainen saa ajaa ulkomaan kilpisellä suomessa?

allu-85 06.01.2014 11:04

Minulla sama käsitys kuin oltxillakin, eli jos ajan ulkomaan kilpisellä autolla suomessa, verot menevät maksuun. Eli pitäisi sitten olla ulkomaan elävä. Kuinka vaikea on hommata osoite ja Viron kansalaisuus? On se kumma, kun joskus mietin maasturin ostoa ja niiden käyttvoimaveroa, silloin moni kertoi, että sillä ole mitään väliä. No onhan se vähän kallista maksaa melkein tonni vuodessa jostain hojosta, jonka arvo on muutamia tonneja.

-MaTTi- 06.01.2014 12:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1088124)
SIIS jos ostan esim. virosta esim. suburbanin, ja REKISTERÖIN sen sinne; ja ajelen 360 pv suomessa

Käsittääkesni tuota kaiken tappavaa tullin termiä "Auton veroton käyttö suomessa" en voi rikkoa, koska bensa kuorma-autosta ei makseta suomeen mitään veroja:confused:?

Jotenkin vaan nyppii tuo veron päivähinta, tänään ei ole ajettua metriäkään....

En nyt oikein ymmärrä mitä tällä voitat tai tavoittelet? Kun tiedät itsekin ettei tänne tuodessa tarviis veroja maksaa ja vuotuiset verotkin nolla tai pieni d-vero jos diesel. Rekisteröintikatsastuskin nykyisellään jokseenkin kivuton toimenpide jenkkikuorkillekin.

Ei muuta kuin viikonlopuks aina liikennekäytöstäpoistoon jos ei ajoja ole näköpiirissä.

Byrocrat 06.01.2014 13:13

Voi tulla kalliiksi
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 1088244)
Miten mul on sellanen käsitys ettei suomalainen saa ajaa ulkomaan kilpisellä suomessa?

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/...dostot/005.pdf

http://www.taloustaito.fi/fi-FI/+aut...tolla-suomessa

http://www.helsinginuutiset.fi/artik...viron-kilvissa

http://ryynanenconsulting.com/ukk/ Voiko suomalainen ajaa Suomessa virolaisen yhtiön omistamalla Viron rekisterissä olevalla autolla?

Tämä kysymys on jo pitkään askarruttanut monia eikä siihen ole vieläkään täysin yksiselitteistä vastausta. Lähtökohtana koko kysymykselle on Suomen kansalaisten eriarvoinen kohtelu muiden Eu-maiden kansalaisiin verrattuna. Suomessa asuvalla suomalaisella ei ole Suomen lainsäädännön mukaan oikeutta kuljettaa muuta kuin Suomeen rekisteröityä ajoneuvoa. Tämä laki on luonnollisesti ristiriidassa EU:n vapaan liikkuvuuden kanssa, mutta Suomen viranomaiset eivät siitä välitä. EU lakia katsoessa kenellä tahansa suomalaisella on oikeus ajaa Suomessa mihin tahansa EU maahan rekisteröityä ajoneuvoa, mutta Suomen lakia noudattaessa oikeutta ei ole. Asian tekee vielä mutkikkaammaksi muissa Eu -maissa sijaitsevien yhtiöiden omistamat ajoneuvot. Alla esimerkki joka toivottovasti auttaa valaisemaan suomalaista yrittäjää tilanteen naurettavuudesta ja epäoikeudenmukaisuudesta.
Esimerkki §
Suomessa syntynyt ja asuva Marko on perustanut kuljetusalan liikkeen Saksaan Münchenin kaupunkiin yhdessä Ranskassa syntyneen ja asuvan liikekumppaninsa kanssa Jeanin sekä Suomessa syntyneen, mutta pysyvästi Espanjaan muuttaneen Kaukon kanssa. Saksa oli luonnollinen valinta yhtiön kotimaaksi verrattuna esimerkiksi Suomeen, koska sijainti on liiketoiminnan kannalta logistisesti parempi ja yhtiön tarvitsemien ajoneuvojen hinnat ovat Saksassa huomattavasti Suomea edullisemmat. Yhtiö hankkii kuljetuskalustoa tarkoituksenaan hoitaa tavarankuljetuksia EU -alueella ja yhtiön ajoneuvot rekisteröidään luonnollisesti kumppanusten saksalaisen yhtiön nimiin Saksaan. Yhtiöllä ei ole heti mahdollisuuksia palkata ulkopuolista työvoimaa ja siksi yrittäjien tulee hoitaa kuljetustehtävät itse. Yritys saa hyvin toimeksiantoja eri puolelta Eurooppaa ja toiminta sujuu moitteetta kunnes yhtiö saa toimeksiannon kuljettaa tavaraa Puolalaiselta tehtaalta Suomessa sijaitsevaan Ouluun. Yhtiökumppaneita epäilyttää onko heidän mahdollista toteuttaa toimeksiantoa lainkaan, koska he ovat kuulleet ettei Suomalaisilla ole oikeutta kuljettaa muuhun kuin Suomeen rekisteröityä ajoneuvoa Suomessa. Yhtiön ranskalainen osakas ja työntekijä Jean ei pääse keikalle koska hän on juuri ajamassa yhtiön saksalaista rekkaa Italiassa. Marko ja Kauko pähkäilevät voiko heistä kumpakaan ottaa työtä vastaan tehtävänään ajaa lasti Krakovasta Ouluun. Marko on kuullut huhuja että jos hän jää Suomessa kiinni ulkomaalaisen auton ratista niin autosta viedään kilvet ja hänelle määrätään karmeat verot maksettavaksi heti putkareissun jälkeen. Kauko ei ole aivan varma kohdellaanko häntä samoin, koska hän ei ole asunut yli vuoteen Suomessa vaikka onkin vielä seuraavat kaksi vuotta verovelvollinen Suomeen. Tästä epäselvyydestä johtuen Kauko on aina Suomeen sukuloimaan tullessaan vuokrannut Suomen rekisterissä olevan auton vaikka hänellä tietääkseen olisi oikeus ajaa espanjaan rekisteröityä autoaan vapaasti koko Eu alueella ja vaikka Venäjällä jos näin tahtoo. Onko Markolla tai Karilla siis mahdollisuutta suoriutua töistään joutumatta viranomaisten kiusaamaksi Suomessa?

Vastaus:
Ei Suomen kansalaisilla tai pysyvästi muussa maassa kuin Suomessa asuvilla on oikeus kuljettaa muualle kuin Suomeen rekisteröityä ajoneuvoa Suomessa. Ajoneuvo saa olla yhtämittaisesti Suomessa max 6kk jonka jälkeen se pitää viedä pois Suomesta. Periaatteessa suomalaisilla olisi oikeus ajaa mihin tahansa Eu-maahan rekisteröityä autoa myös kotimaassaan, mutta kukaan suomalainen ei ole vielä taistellut asiasta Eu tuomioistuimessa esimerkkitapauksen saadakseen. Hyvä nyrkkisääntö ulkomaisia yhtiöitä omistaville suomalaisille on tehdä myös pysyvä muuttoilmoitus pois Suomesta. Jos yhtiön omistamalla autolla joutuu ajamaan työasioissa myös Suomessa on hyvä kantaa aina mukana ulkomaista henkilöllisyystodistusta ja todistusta asuinpaikastaan muualla kuin Suomessa, esim vuokrasopimusta tms. Viranomaisten lähtökohta Suomessa on näissä tapauksissa usein “syyllinen kunnes toisin todistetaan”, joten jos yhtiön omistaja asuu virallisesti vielä Suomessa eikä ole valmis taistelemaan oikeuksiensa puolesta ja kuluttamaan siihen aikaa eri oikeusasteissa kannattaa välttää Suomessa ajoa jos se vain on mahdollista tai pyrkiä löytämään yrityksen autolle muun maalainen kuljettaja aina kun autolla joudutaan ajamaan Suomessa.

Nikuzai 06.01.2014 15:17

Mutta mites sitten kun maksaa autoveron suomeen silloin ei voi koppalakitkaan inistä veroista

pee 06.01.2014 19:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1088366)
Mutta mites sitten kun maksaa autoveron suomeen silloin ei voi koppalakitkaan inistä veroista

kuorkista ko ?? niin mistä veroista ??

Viipo 06.01.2014 20:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1088462)
kuorkista ko ?? niin mistä veroista ??

Alvista, ja tullista, jos sen ostaa EU-alueen ulkopuolelta?

baxxter 06.01.2014 21:38

Tuo ensimmäinen viesti on taas tavallisen sekava, mutta vastauksista vois päätellä että ulkomaankilpisellä kuormurilla olis kiva ajella.
Autoverolaissa on myös tällainen kohta:
Lainaus:

59 a § (9.1.2009/5)

Jos 59 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettu menettely koskee autoverotusta, jossa veroa ei määrätä maksettavaksi tai jossa veron määrä on vähäinen eikä veronkorotusta ole määrätty taikka jos tässä laissa tai sen nojalla annetussa asetuksessa tai näihin säännöksiin perustuvassa veroviranomaisen päätöksessä tai määräyksessä tarkoitettu ilmoittamisvelvollisuus tai muu velvollisuus on laiminlyöty, voidaan määrätä virhemaksua vähintään 100 euroa ja enintään 2 000 euroa. Virhemaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon menettelyn moitittavuus, toistuvuus ja muut näihin rinnastettavat seikat.
Saattaa tulla tuollainen, tai sitten ei..
Lisäksi ajoneuvolain perusteella saattais tulla sakkoa, kun auto ei ole rekisteröity Suomeen vaikka pitäis.

pee 06.01.2014 22:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1088519)
Alvista, ja tullista, jos sen ostaa EU-alueen ulkopuolelta?


eli maksaa ALV n ja tullin, ja mitä sitten ? jättää rekisteröimättä ? säästö 0 - 120 € / vuos + vakuutukset ?

ja sittenkö on hyvä ajella ...

Sorry mut mä en nyt ehkä hoksaa jotain ... ??

Nikuzai 06.01.2014 23:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1088615)
eli maksaa ALV n ja tullin, ja mitä sitten ? jättää rekisteröimättä ? säästö 0 - 120 € / vuos + vakuutukset ?

ja sittenkö on hyvä ajella ...

Sorry mut mä en nyt ehkä hoksaa jotain ... ??



Kevyt K-A;sta en tiedä, mut esim joku 8 paikkanen henkilö auto patrol niin vero on jo runsaan tuntuva kyllä sillä rapialla tonnilla mieluusti käy tallinnan reissun katsastamassa ja kaverit stadissa morjenstamassa

pee 06.01.2014 23:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1088665)
Kevyt K-A;sta en tiedä, mut esim joku 8 paikkanen henkilö auto patrol niin vero on jo runsaan tuntuva kyllä sillä rapialla tonnilla mieluusti käy tallinnan reissun katsastamassa ja kaverit stadissa morjenstamassa


jep


aihe vaan kun otsikossa on kevyt kuorma-autoon liittyvä ...


nou hätä

Bj Andy 07.01.2014 00:47

En tiiä mutta kun laki ym esivalta ei yleensäkkään kehoita mihinkään veronkiertoon niin tätä asiaa pitäisi pohtia eu:n vapaan liikkuvuuden periaatteen tasolta.

Eli jos firmalla on autoja vaikka ruåttissa niin ei ole mahdollista että Hoåggani ajaa Scanian paattiin,ja Reiska ottaa pötkön ja käy viskaamassa keikan tehtaaseen ja auton takaisin. Ja tämä vaan siksi että verottaja pitää mustasukkaisesti kiinni oikeudestaan määrätä dieselvero kyseiselle autolle. Eli tämän takia menetetään yksi suomalainen duunipaikka kun ei ymmärretä pitää "omista " huolta.

Ja sama juttu itänaaapurin kanssa. Eli lyhytnäköisyydellä pelataan taas duunit ulkomaille.

No tämä ei suoraan liity tuohon kevyt ka.juttuun mutta tämmösen kylkiäisinä nuokin jutut on mahdollisia jos on.

Yksi vaihtoehto olisi vuokrata se auto ulkomailta. Se kun kuului muistaakseni tuon vapaan liikkuvuuden piiriin ja siitä oli joku tuomioikin...

Nikuzai 07.01.2014 07:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1088699)
Eli jos firmalla on autoja vaikka ruåttissa niin ei ole mahdollista että Hoåggani ajaa Scanian paattiin,ja Reiska ottaa pötkön ja käy viskaamassa keikan tehtaaseen ja auton takaisin. Ja tämä vaan siksi että verottaja pitää mustasukkaisesti kiinni oikeudestaan määrätä dieselvero kyseiselle autolle. Eli tämän takia menetetään yksi suomalainen duunipaikka kun ei ymmärretä pitää "omista " huolta.

Ja sit albaanit ajaa ruottin kilpisillä autoilla ja ihmettelee, et miksei suomalaisille kelpaa ajella omassa maassaan niin sais lihat saarioisen tehtaalta nopeammin ruottiin :eek:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1088699)
Ja sama juttu itänaaapurin kanssa. Eli lyhytnäköisyydellä pelataan taas duunit ulkomaille.


Käsittääkseni joku puu firma suomessa ajattaa kaikki ajonsa nykyään suomalaisella kalustolla, mutta venäläisillä kuskeilla.
Alussa kokeilivat, että ajattaisivat kalustoa vähillä viisumeilla ja pienellä jonotus palkalla eli muutamalla miehellä viisumi ja he ei tekisi muuta kuin jonottavat venäläisellä tuntipalkalla ja suomen puolella olisi suomalaiset kuskit lähtenyt ajelemaan venäläisillä rekoilla ja venäjälle mennessä sama homma toisin päin "jonottaja" vaihtaa autoa ja toisen puolen kuski lähtee ajelemaan tehtaalle tai lanssille.

Sitä ei oikeen kukaan tiennyt et mihin homma kaatui, mutta selvisi sekin nyt :eek: :mad:

Nerd-O 07.01.2014 08:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1088295)
En nyt oikein ymmärrä mitä tällä voitat tai tavoittelet? Kun tiedät itsekin ettei tänne tuodessa tarviis veroja maksaa ja vuotuiset verotkin nolla tai pieni d-vero jos diesel. Rekisteröintikatsastuskin nykyisellään jokseenkin kivuton toimenpide jenkkikuorkillekin.

Ei muuta kuin viikonlopuks aina liikennekäytöstäpoistoon jos ei ajoja ole näköpiirissä.

Niin. Itsekin hieman ihmettelen miksi se kevyt kuorkki pitää olla viron kilvissä, koska et sä täällä siitä veroja bensa mallina maksa. Enkä tiedä mitä tuollaisen modaus E85:lla toimimaan maksaa, mutta tuolla nettiauton puolella oli yksi Avalance maakaasu vimpaimilla. Eikä ollut kovin kallis. Mikäli pk-seudulla asuu niin maakaasu on kohtuu edukasta kamaa. Mutta niiden maakaasu vimpaimien asennus ei taas ole kovin edukasta. Jenkkipelissä olettaisi että auton alla on sen verran tilaa että sinne pari säiliötä mahtuu.

BJ-40/76 07.01.2014 14:35

Trafi....
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O (Viesti 1088747)
Niin. Itsekin hieman ihmettelen miksi se kevyt kuorkki pitää olla viron kilvissä, koska et sä täällä siitä veroja bensa mallina maksa. Enkä tiedä mitä tuollaisen modaus E85:lla toimimaan maksaa, mutta tuolla nettiauton puolella oli yksi Avalance maakaasu vimpaimilla. Eikä ollut kovin kallis. Mikäli pk-seudulla asuu niin maakaasu on kohtuu edukasta kamaa. Mutta niiden maakaasu vimpaimien asennus ei taas ole kovin edukasta. Jenkkipelissä olettaisi että auton alla on sen verran tilaa että sinne pari säiliötä mahtuu.

Siis ideana oli nimenomaan se, että pääsisikö autoa rakentelemaan jonkin toisen EU-maan katsastuskäytännön mukaan. Myös (liikenne-)vakuutuksissa vois olla hintaeroa.

Siis suomeksi sanottuna: ei tarvitsi olla millään muotoa naimisissa tuon trafin kanssa, koska näyttää yhä enemmän siltä, että tuo laitos vaikeuttaa kaikin tavoin suomalaisen harrastajan elämää:

A) jos haluat tehdä jotain "suurempaa", niin tuon sikakalliin luvan hakeminen trafilta vie aikaa pitkään.... ja saaminen on vähintään onnen kauppaa?

B) jos yrität hakea jotain tietoa tuolta trafin netistä, niin sitä ei yleensä löydy. viimmeinen mitä yritin hakea, oli Kevyt kuorma-auton käyttövoimavero, kun sitä käytetään maakaasulla ja bensalla (siis saako nuo kaasuvehkeet olla paikallaan, josko joskus tuo kaasu saapuisi tännekkin).
Edellinen asia, jota yritin hakea: Minun suomen rekisterissä oleva hdj-80, vm.1990; tuossa uudemmassa jakovaihteistosssa ei ole ulosottoa, eikä sitä helpolla saa siihen! siis saako k.o turhakkeen jättää pois, ilman että pitää maksaa auton hinta veroja lisää:eek:

c) Jos jossain EU-maassa on Land Cruiseri/Lexus, jossa on (paikallisesti nostettu?) kokonaispaino yli 3500kg niin se ei kelpaa trafille:(

p.s onko missään suoraa vaatimuslistaa, mitä "suomi spesiaali" määräyksiä tuommoinen bensakoneinen Jenkki neliveto pitää täyttää, että sen saa suomen kilpien väliin?
Siis tuotuna virosta/saksasta tms. muusta eu-maasta, siellä käytössä olleena.

Mojoman 07.01.2014 15:37

Hetkinen…Jos siis perustaa autovuokraamon vaikka Viroon ja vuokraa sieltä itselleen mieleisen kikottimen, niin silläkö saa ajella suomessa sitten punastumatta? Tuossahan olisi ideaa. Ja taas saisi tuotua kaljalastin näpärästi tullessaan.

Nikuzai 07.01.2014 20:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mojoman (Viesti 1088887)
Hetkinen…Jos siis perustaa autovuokraamon vaikka Viroon ja vuokraa sieltä itselleen mieleisen kikottimen, niin silläkö saa ajella suomessa sitten punastumatta? Tuossahan olisi ideaa. Ja taas saisi tuotua kaljalastin näpärästi tullessaan.


Mites jos vuokraa sen auton jollekkin palstalaiselle saako sillä ajella suomessa :confused: :confused:

-Captain- 07.01.2014 21:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vartiainen (Viesti 1088169)
Noh, niin no. Samaa mietin päivittäin koska HJ:n vuosimaksut on 970e. Jos ostan -96 suburbanin dieselillä vuosittaiset maksut on 85e. Jos ostan vaikka 2001 Suburbanin 6.0 bensa-vortecilla, vuosittaiset maksut on 0 euroa. Kevytkuorkille ei lasketa käyttömaksua vaan dieselvero pelkästään.
Verojen maksu menee sitten jatkossa polttoaineverojen muodossa koska 6.5td vie 13-17litraa sadalle nurkissa ja 6.0 bensa ainakin saman verran. Mutta vastapainona kolme penkkiriviä, mukavaa kyytiä ja helpotus siitä ettei niissä Trafin kirjeissä tule mitään ikäviä pankkisiirtolomakkeita.
Kevytkuorma-autoista ei tietääkseni mene autoveroa Suomeen tuotaessa, joten voit hyvin tuoda sen Suomeenkin. Tietenkin täällä hölmölässä on kaikenlaisia lapsellisia "sääntöjä" joten joudut katselemaan vähän vuosimalleja ja ehkä riipimään aivan kelvollisia osia irti ja korvaamaan ne EU-kelvollisilla osilla jotta saat auton tieliikennekelpoiseksi. Vakuutukset ovat kevytkuorkille hieman korkeammat samoin kuin katsastus joillakin katsastusasemilla.
HDJ:n verosta säästyneillä rahasummalla saat n.666 litraa dieseliä tai n.606 litraa bensaa=4000-4500km ajelua v8:lla.

kyl tuo bensaversio vie jonkun verran enempi :) tuo oma avalanche vie kaupungil n.30litraa sadalle riippuen kengän asennosta, tosin edes valmistaja ei oo ilmottanu tolle 8.1 vortecille kulutuslukemia.. matka-ajoa on tullu enempi ajettuu traileri peräs ja sillo lukemat ollu n.22litraa satkulle, ilman trailerii pääsee varmaa pari litraa vähemmäl..

ja vaikka tuo kuluttaa enempi ku ex-traileriveturi (hdj80) niin verot huomioiden n.10tkm vuodessa on raja jonka jälkeen tuo alkaa tulemaan kalliimmaksi...

ja mitä tulee vakuutuksiin niin ainakin lähi-tapiolassa tossa on halvemmat vakuutukset ku hodarissa oli.. ja käyttömaksua ei ollenkaan :)

jos ajoo tulee enempi niin kannattaa kyl miun mielestä ostaa ehdottomasti diesel, ku ei tuo dieselvero mikään iso oo mut bensakone on juoppo :D

BJ-40/76 07.01.2014 22:36

Tulli uhkailee.... (k.o käsitys jäi, ei suora kopio)
 
Siis tullin sivuilla kerrotaan/annetaan ymmärtää, että Jos ulkomaan rekisterissä olevaa autoa käytetään VÄÄRIN (siis suomalainen ajaa omikseen), niin se käyttö voidaan estää poistamalla kilvet...
Ja jos olisi kyse autosta, josta pitäisi maksaa veroa suomeen (kuten pakettiautoista ja dsl kuorma-autosta), niin silloin uhkaavat ottaa takavarikkoon....

Tuo alkuperäinen idea, siis ulkomaan rekisterissä olevan bensakäyttöisen N2(G) auton käyttö jatkuvasti suomessa, ja nimenomaan suomalaisen toimesta omiin ajoihin:

Siis nähdäkseni tuo on aikapaljon varmemmalla pohjalla, kuin esim. henkilöautojen lainaus/vuokraus toisesta EU-maasta, jota sitäkin jotkut yrittää viritellä... (Nuo kansalliset verolait tms. ovat aika pyhiä, tuo tavaran ja palveluiden vapaa liikkuminen lienee paljon helpompaa ilman tuota verokysymystä?)

JOS haluisin tapella, niin tuohan varmaan olisi selvä jo 2034... Mutta työllistäs noin 50 Pavunlaskijaa/pykälän***sijaa, ja siten maksaisi muutaman Millin verorahoja, ja ainakin osa k.o henkilöt maksaa veronsa jonnekkin muualle kuin suomeen....

Katsellaan ja odotellaan, josko joku "Alkaisi aukaisemaan Latua...." siis kokeilemaan; taikka oma himo yltyy:o

p.s Olisi aika polleeta ajella n.10v vanhalla n.10 kE:n bensamaasturilla, missä on "paremmin oksennusta kestävät sähkötuolit" siis täysnahkapenkit sähkösäädöin...:cool:

vartiainen 08.01.2014 12:55

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- (Viesti 1089085)
kyl tuo bensaversio vie jonkun verran enempi :) ...
ja mitä tulee vakuutuksiin niin ainakin lähi-tapiolassa tossa on halvemmat vakuutukset ku hodarissa oli.. ja käyttömaksua ei ollenkaan :)

Joo senpä takia kirjoitinkin että 6.0 vie ainakin sen verran mitä dieselkin.
Ainakin Pohjolassa ja IF:Ssä sekä -96 suburban 6.5td:n että -01 suburban 6.0:n vakuutukset ovat n. 200 euroa HJ:n tai HDJ:n vakuutuksia kalliimmat. Ja vakuutukset ilman bonuksia, pelkkä pakollinen liikennevakuutus (HJ -91 800e, HDJ -92 830e, 6.5td 1030e ja 6.0 1024e). Avalanchelle liikennevakuutus 1 014,97.

Tuomo 08.01.2014 15:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vartiainen (Viesti 1089321)
Joo senpä takia kirjoitinkin että 6.0 vie ainakin sen verran mitä dieselkin.
Ainakin Pohjolassa ja IF:Ssä sekä -96 suburban 6.5td:n että -01 suburban 6.0:n vakuutukset ovat n. 200 euroa HJ:n tai HDJ:n vakuutuksia kalliimmat. Ja vakuutukset ilman bonuksia, pelkkä pakollinen liikennevakuutus (HJ -91 800e, HDJ -92 830e, 6.5td 1030e ja 6.0 1024e). Avalanchelle liikennevakuutus 1 014,97.

Mulla on ollu Lähi-tapiolassa -95 Suburbanin liikennevakuutus 700 jotain € nollabonuksilla, -02 Duramax Silverado samaa luokkaa. Jokatapauksessa selvästi halvempi kuin aikanaan If:ssä, siellä makso Subbarin täyskaskokin yli 600€/v 60% bonuksilla, vastaavasti Lahi-Tappiolassa n. 180€... Eli kannattaa kilpailuttaa.


Sivu luotu: 10:03 (GMT +2).