Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   HDJ jänniteropleemi. Nyt tapahtui kummia! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118835)

Häänrik 24.12.2013 23:33

HDJ jänniteropleemi. Nyt tapahtui kummia!
 
Elikkä ongelma liittyy noihin äänentoistotouhuihin. Ensin varmaan pitää laittaa pari speksiä-
erkkasarja ja takadiskantit stereoilta
200w vahvari 8" ovisubbareille.
700w vahvari 12" subille
1faradin konkka.
Akut väliaikaisesti 53ah ja 60ah

Sitten ongelma:
Kun kuuntelee metallimusiikkia "kunnolla" nii mittaristo sekoilee ja jännite tippuu väliin alle 12v :confused::eek:
Kuitenkin teknojytke ja räppi ym hinttimusa (anteeksi:D) soi ilman ongelmia.
Eli kun on matalat bassot ja basari soi TRRRRRRRRRR nii sitte jännite tippuu, kierroslukumittari droppailee ja vitutus on suuri. kuitenkin akut kestää käyttää vepastoa, ja latausjännite 14,4V ilman tereoita ja valoja. Tämä ongelma on tullut noin viikon sisällä.

Eli Onko mulla joku subbari jotenki tullu tiensä päähän VAI laturissa hiiliongelma VAI voiko akut olla liian snadit/rikki? Ei kehtais kaikkia kerralla uusia. Vai onko tuo 12" liian iso metallimusiikkiin ja puhekela jotenki menee paskaksi?

Late_ 24.12.2013 23:46

No ekakskin 50ah akut hodarissa kuulostaa homoilulta, orggispaikoille menee helposti 95ah millaiset siellä alunperin lienee ollutkin?

Onko soittopeleillä kunnolliset johdotukset?

Häänrik 24.12.2013 23:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Late_ (Viesti 1082699)
No ekakskin 50ah akut hodarissa kuulostaa homoilulta, orggispaikoille menee helposti 95ah millaiset siellä alunperin lienee ollutkin?

Se voi olla, nuo ryöstin muutama kk sitten kingkäpistä :( Voisko olla niin että nuo akut on nii snadit että äkkinäiset purkaukset vieny tehoo entisestään...


Vai onko tuo 12tuumanen vähä kovilla tälläsen musiikin kanssa? :D

Häänrik 24.12.2013 23:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Late_ (Viesti 1082699)
Onko soittopeleillä kunnolliset johdotukset?

Paksulla akkukaapelilla tulee takalokasuojaan vahvareille&kattovaloille. konkalta vahvareille matkaa 20cm ja toiseen metri

Kävin lunttaamassa nii kinkäpistä ryöstetyt akut onki 53 ja 60 a joten ne on vielä eri pariakin.

Jam0 24.12.2013 23:55

Ei pitäis vielä noilla vehkeillä kyykätä akkujen, varsinkin kun siellä on kondensaattori välissä. (Vaikka onkin alimitotetut akut hodariin)
Jossain johdotuksessa/liitoksessa siellä nyt on vikaa.

Late_ 24.12.2013 23:55

Eiköhän tuollaisen musiikin kanssa pää ole ensimmäinen kohta mikä on tiukilla :D

Vastaavan tehoisia soittimia tuli junnuna soiteltua kunnossa olevalla ihan vaan 55ah akullakin ilman ongelmia.

Onko ne johdotukset varmasti kunnossa? Ilmeneekö ongelma heti kun alat soittelemaan musiikkia vai vasta sitten kun olet luukuttanut akut tyhjiksi ja jatkat mölyttämistä?

AH-64D 25.12.2013 00:01

Niin alkaako vika heti vai hetken päästä? Lämmöt nousee vahvarissa?

Häänrik 25.12.2013 00:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Late_ (Viesti 1082707)
Eiköhän tuollaisen musiikin kanssa pää ole ensimmäinen kohta mikä on tiukilla :D

Vastaavan tehoisia soittimia tuli junnuna soiteltua kunnossa olevalla ihan vaan 55ah akullakin ilman ongelmia.

Onko ne johdotukset varmasti kunnossa? Ilmeneekö ongelma heti kun alat soittelemaan musiikkia vai vasta sitten kun olet luukuttanut akut tyhjiksi ja jatkat mölyttämistä?

No heti kun valot räpsäyttää päälle ja viimeistään kun tarjoaa pitkiä valoja tai puhallusta kovemmalle. Ja luulis johdotuksien olevan ok kun vehkeet kuitenki pysyy päällä mutta jännite putoo ja mittaristo sekoaa eli virtaa ei vaa piisaa Johdotuksia kävin läpi ja kaikki on kunnossa. Iso subbari pärisee kummasti kun läheltä kuuntelee.

Häänrik 25.12.2013 00:15

Pitää ens viikolla vissii mennä akkukaupoille ja kattoo sitte vikaa uusiksi. pitkien valojen johdotuksia pitää kans tutkia jos vikaa on siellä koska silloin ihan varmasti ongelmat alkaa

pee 25.12.2013 00:49

ookkko ihan jännitemittarilla kattonu akuilta, virranjakopisteistä, vahvareilta mitä siellä näkyy ?

Patu925 25.12.2013 01:31

Villi veikkaus että korin/rungon/akkujen -piuhoissa liian vähän neliöitä tai huono liitos...?
Käynnistyskaapeli akusta - navasta vahvarin miinukseen ja todeta toiminta?

Mr_Peace 25.12.2013 02:43

Onko konkka varmasti kunnossa ja oikein kytketty?

Häänrik 25.12.2013 04:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Ritsartti (Viesti 1082738)
Onko konkka varmasti kunnossa ja oikein kytketty?

konkka on toiminu melki puol vuotta tosi hienosti eli oikeen on kytketty. tereot ollu kiinni 2vuotta moitteetta. peikalonpaksuinen akkukaapeli tulee akulta jakopisteelle lähelle vahvareita. tosiaan toiminu kauan ja kuunneltu paljon ja nyt onkelmat alkoi. epäilen vahvasti että laturissa/akuissa on vika. Jännite häviää KOKO MATKALTA, akuilta näyttää samoja voltteja kyykätessä kuin konkan volttimittari

JiiPee 25.12.2013 07:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik (Viesti 1082694)
Sitten ongelma:
Kun kuuntelee metallimusiikkia "kunnolla" nii mittaristo sekoilee ja jännite tippuu väliin alle 12v :confused::eek:

Enpä ihmettele lainkaan... :eek::p

Akut varmaankin finaalissa, mutta kannattaa tutkia laturikin. Jos kokonaiskulutus ylittää laturin tuoton, niin akkuja puretaan. Sipit akut ei jaksa ja ongelmat alkaa. Kun mittasit, että akun navallakin jännite putoaa, niin akut lienee aika sipit.

Latausjännite valot päällä ja ilman sitä metallikidutusta on kai mitattu ja hyväksi havaittu?

Kun olisi pihtivirtamittari, niin näkisi laturin johdosta, mitä se antaa kovan kuorman aikana. Jos laturilta ei tule tarpeeksi, ei kytkentä toimi ainakaan väsyneillä akuilla.

Porvoon Hilma 25.12.2013 09:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1082744)
Enpä ihmettele lainkaan... :eek::p

Akut varmaankin finaalissa, mutta kannattaa tutkia laturikin. Jos kokonaiskulutus ylittää laturin tuoton, niin akkuja puretaan. Sipit akut ei jaksa ja ongelmat alkaa. Kun mittasit, että akun navallakin jännite putoaa, niin akut lienee aika sipit.

Latausjännite valot päällä ja ilman sitä metallikidutusta on kai mitattu ja hyväksi havaittu?

Kun olisi pihtivirtamittari, niin näkisi laturin johdosta, mitä se antaa kovan kuorman aikana. Jos laturilta ei tule tarpeeksi, ei kytkentä toimi ainakaan väsyneillä akuilla.

Jees. Lataa akut täyteen akkulaturilla ja kokeile sitten.

BJ-40/76 25.12.2013 16:30

Sähköä kulutetaan enemmän kuin tuotetaan!
 
Siis jollain maltillisilla kierroksilla tuo orkkis 80 A laturi ei lataa 80 amppeeria, vaan vähemmän!

Ja sitten kun siitä otetaan pitkille valoille (orkkis) n. 20A, Puhaltimelle n. 10 A, parkeille, mittareille yms. n. 10A ja jos vielä lisävaloja, takalämppäriä, penkinlämmittimiä yms. Tuon HIVI- kulutuksen lisäksi, niin kulutus vaan on suurempaa kuin tuotto!

Ja vaikka latausjännite on 14,4v niin akut eivät uutenakaan jaksa juurikaan antaa sähköä yli 13v jännitteellä, hetken seisomisen/purkamisen jälkeen tuo 12,5 - 12,87 V on aivan normaalia.

Ja kuten joku jo tetesi, niin nuo akut ovat aivan liian pienet, ja jos ne on vanhat, niin oikeastaan ihme että toimii edes noin hyvin.
Ja jos hodarin (taikka minkä tahansa muun vastaavan auton) akut on lähes tyhjät, niin niiden täyteen lataaminen arkiajossa ottaa aikaa, varsinkin talvella, kun kylmät akut eivät ota sähköä vastaan juuri paskaakaan. ja jos sähköä riittää 200 ah akkupatterille vaikka keskimäärin 20 Amppeeria, niin menee 10 tuntia että ovat täynnä, jos lähtökohta on lähes tyhjät akut:eek:

p.s Omassa hdj:ssä 120 Amppeerin laturi ja 2x n.95 Ah akut, ja pelkästään Webaston takia...

pee 26.12.2013 00:14

joo ääni akuille täältäkin ...

mistä oot muuten nuo sähköt napannu noille hifi himmeleille

Häänrik 27.12.2013 11:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1083094)
joo ääni akuille täältäkin ...

mistä oot muuten nuo sähköt napannu noille hifi himmeleille

apparin puolen akulta lähtee starttikaapeli rungon sisällä taakse lokasuojan sisään

Nikuzai 27.12.2013 17:37

Jos ton mallisia/tyyppisiä kappaleita luukuttaa kuten kunnon vehkeillä kuuluu et maapölisee auton alla niin veikkaan, ettei yks konkka oikeen jaksa tasata piikkejä ja laturikin rupeaa sekoilemaan :D
Ja akut mahtaa olla aika nopeesti finaalissa, meinaan kun käsittääkseni ne jotka kilpailee audiovehkeillä vaihtaa akut kauden jälkeen, eikä niitä kannata itelle rahdata kun ovat totaalisen kuolleita

En muista mistä olin lukevinani, et se subbarin pärinä/prötääminen olisi virran vähyyttä ja se käsittääkseni tappaa puhekelan aika nopeesti



Itellä ei kovin kummonen autostudio vahvistin ole ja akku on niin iso kuin käyttikseen mahtuu eli jotain 90A luokkaa

Ja melkein kappale kuin kappale aiheuttaa diskoefektin valoihin
(tiiän et konkkaa se huutaisi, mukkun köyhällä ei ole varaa :o)

Jörmelö_2 27.12.2013 22:09

Itellä oli kolmas 220Ah akku kontissa(oli vähän iso). 50mm2 johdoilla pituus alle metrit vahvareille,niin ei tarvinut konkkaa ollenkaan. Ei vilkkunut valot.Latausjohto oli vaan jotain 10mm2 luokkaa,jolla vaan saatiin akkua latailtua matka ajossa. Kannattaa laskea miten pitään oikeasti pitää ajella että akut latautuu täyteen. Radio toosan orkkis virtajohtoja ei kannata käyttää ollenkaan, tulee useampi jännitehäviövoltti niitä naruja pitkin.. :D

pee 28.12.2013 00:16

parin kympin pakkasesta lähtiessä, kylmillä akuilla kun latausvirta on luokkaa 1 Ah voi joutua ajelemaan aika pitkään ...

tuonkin kokoisilla pattereilla vois olla akkulämmitys aika perusteltua, muuten ne ei tuu ikinä täysiks ...

Bj Andy 28.12.2013 00:52

Ton kokosilla humppavehkeillä heittäisi tanssilava/ravintolakeikkaa ihan kevyesti..:D

Ei tuossa oo muuta kun siulla jää laturi pieneksi. Hommaa joko isompi tai toinen kaveriksi. Vaikka se konkka tasailisikin niitä tällejä niin ei sekään ilmaiseksi lataannu vaan vaatii oman energiansa sekin.

Ja mie en näistä hifihommista tiiä hittojakaan...


Sivu luotu: 14:52 (GMT +2).