Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   jakolaatikoista/ vaihteisto jakis paketeista ja lisäksi kardaanin pituudesta. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118783)

Tossavainen 22.12.2013 19:30

jakolaatikoista/ vaihteisto jakis paketeista ja lisäksi kardaanin pituudesta.
 
Tarkoituksena olisi talven aikana asennella cedricin 2,8d moottori daihatsu rockyyn.

Akseleina hj lukkoakselit ja renkaat 35-15,5-15

Muuten suunnitelmat ovat selvillä mutta tuo vaihteisto ratkaisu mietityttää, helpoinhan olisi käyttää cedricin omaa vaihteistoa (manuaali) ja jotain erillistä jakolaatikko mutta mitä?

Välityksen pitäisi olla mahdollisimman tiheä ja saisihan se jotain kestääkkin varsinkin jos ja kun tuo moottori tullaan vielä joskus ahtamaan.

Eli mistä löytyis erillinen tai helpohkosti erilliseksi tehtävä jakolaatikko tuohon käyttöön?

Tai toinen vaihtoehto olisi sovittaa kokonaan toinen vaihteisto/jakis paketti cedricin moottorin perään, Mutta taas mikä? Mielellään saisi olla tiheä ykkönen ja jakiksessa mahdollisimman hitaat välitykset. Vaihtoehtoja??

Olen myös miettinyt tupla vaihteistoa mutta sen kanssa ongelmaksi käy tuo tila, rocky kun ei ole mikään pitkä ja painoahan tuossa tulisi myös melkoisesti mutta myös välitykset hidatuisivat paljon. Tässä kokoonpanossa voisi käyttää cedricin omaa vaihteistoa ja jotain todella lyhyttä vaihteisto/jakis pakettia. Mitä?

Ehdotuksia, kokemuksia, mielipiteitä?

BJ-40/76 22.12.2013 20:03

Mielipide:
 
Olethan mitannut tuon 28 LD/RD:n pituuden?
Mulla on ollut molemmilla laatikoilla olevat LD28:t ja pitkät ovat nuo paketit. toki eihän pituus ole ongelma, jos ei tarvitse kilpien väliin vääntää.
Jos roskaan katselisin itse konetta tuon orkkiksen tilalle, niin mersun 20v 250d olisi varmaan se kone jossa olisi potentiaalia, ja manuaaliaskikin suhteellisen lyhyt, ja muistikuva että 1:nen on aika tiheä?

Tossavainen 22.12.2013 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1081763)
Olethan mitannut tuon 28 LD/RD:n pituuden?
Mulla on ollut molemmilla laatikoilla olevat LD28:t ja pitkät ovat nuo paketit. toki eihän pituus ole ongelma, jos ei tarvitse kilpien väliin vääntää.
Jos roskaan katselisin itse konetta tuon orkkiksen tilalle, niin mersun 20v 250d olisi varmaan se kone jossa olisi potentiaalia, ja manuaaliaskikin suhteellisen lyhyt, ja muistikuva että 1:nen on aika tiheä?

Kyllähän tuota ld28 on tullut mittailtua, tällähetkellä cedric ja rocky seisoo vierekkäin eli kyllä se tuo moottori olis tarkoitus sinne pellin alle sovittaa. Ja ei ole kilpiin tulossa tämä kokoonpano.

cedric maksoi mulle 150e joten ei oikein nuo mersun moottorit ole senkään takia harkinnassa (vaikka hyviä ovatkin) muutenkin olisi tarkoitus selvitä pienemmällä budjetilla niin mersut ei mahda tähän sopia..

Calmari 22.12.2013 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 1081767)
Kyllähän tuota ld28 on tullut mittailtua, tällähetkellä cedric ja rocky seisoo vierekkäin eli kyllä se tuo moottori olis tarkoitus sinne pellin alle sovittaa. Ja ei ole kilpiin tulossa tämä kokoonpano.

cedric maksoi mulle 150e joten ei oikein nuo mersun moottorit ole senkään takia harkinnassa (vaikka hyviä ovatkin) muutenkin olisi tarkoitus selvitä pienemmällä budjetilla niin mersut ei mahda tähän sopia..

mites lie patrollin lootapaketti ? onko noissa kytkinkopan pultit lähelläkää ?

Tossavainen 22.12.2013 20:55

Epäilen että patrollin laatikko paketti ei ainakaan suorilta mene ld28 moottorin perään. Viisammat voi varmaan tästä valaista?

Painavahan tuo paketti varmasti on ja miten lie välitykset?

88 22.12.2013 21:41

Mulla olis sovitelevy ja kaikki tarvittavat palikat rd28 ja zf 4hp22 yhteen naittamiseen jos vaan löydän muuton jäljiltä. Saisit automaatin ja jakikseks tulis lt230

Tossavainen 22.12.2013 21:44

Suzukin jakolaatikothan ovat erillisiä ja niihin saa tiheitä välityksiäkin, pieniäkin ja kepeitä ne olis myös. Mutta ei mahda sellainen tuossa kokoon panossa kestää, vai onko kokemusta suzukin jakiksen kestosta?

Välityksiä pitäisi saada merkittävästi hitaammaksi kun tuo hj:n 3,7 perävälitys ja 35 pyörät eivät myöskään sovi oikein yksiin. (perävälityksiä en nyt ryhdy vaihtamaan)

Tossavainen 22.12.2013 21:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 88 (Viesti 1081828)
Mulla olis sovitelevy ja kaikki tarvittavat palikat rd28 ja zf 4hp22 yhteen naittamiseen jos vaan löydän muuton jäljiltä. Saisit automaatin ja jakikseks tulis lt230

paljonkos tuossa zf4hp22 laatikossa olisi välitys ja entäpä tuon lt230 jakiksen välitykset ja kestävyys? Automaattihan auttaisi välitysten kanssa. Miten lie muuten tuollaisten laatikoitten saatavuus, täysin tuntemattomia minulle.

Calmari 22.12.2013 21:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 1081830)
Välityksiä pitäisi saada merkittävästi hitaammaksi kun tuo hj:n 3,7 perävälitys ja 35 pyörät eivät myöskään sovi oikein yksiin. (perävälityksiä en nyt ryhdy vaihtamaan)

varmaan tiiätkin jo et tuo yhistelmä on raskaal kaasujalal melko raaka vetareille/kartaaneille mut sitähän täs ei kysytty :-) ja oha tuo taikahattu toisaalt kevyt, mites nuo volvon 303 tai 306 paketit akselittomia romuja luulis jossain olevan vai onko kaikki jo paalattu

Tossavainen 22.12.2013 21:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1081833)
varmaan tiiätkin jo et tuo yhistelmä on raskaal kaasujalal melko raaka vetareille/kartaaneille mut sitähän täs ei kysytty :-) ja oha tuo taikahattu toisaalt kevyt, mites nuo volvon 303 tai 306 paketit akselittomia romuja luulis jossain olevan vai onko kaikki jo paalattu

Joo, tiedossa on että raskasta leikkiä on muulle voimansiirrolle, volvon lootapaketti tai pelkkä jakis vois myös toimia jos jostain sellaisen tosiaan löytäisi.
Mitähän välityksiä noissa lienee?

Arpe 22.12.2013 22:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 1081767)
olisi tarkoitus selvitä pienemmällä budjetilla niin mersut ei mahda tähän sopia..

Mut silti. G-Mersussa olis erillinen jakis ja hiukan järeempi ku suzukissa.

tapsa4x4 22.12.2013 22:06

mulla olis tollasen rd28 automaatti vois sopia aika helposti tohon koneeseen ja siihen perään patrollin jakis,aika helppo muuttaa erilleseksi.

Tossavainen 22.12.2013 22:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 1081841)
Mut silti. G-Mersussa olis erillinen jakis ja hiukan järeempi ku suzukissa.

Kyllä kyllä. G-Mersun jakiksia vain näyttää olevan aika vähän kaupan.. ja olikos joissain näissä jotain ongelmaa pyörimis suunnissa vai kuvittelenko omia.

Tossavainen 22.12.2013 22:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1081842)
mulla olis tollasen rd28 automaatti vois sopia aika helposti tohon koneeseen ja siihen perään patrollin jakis,aika helppo muuttaa erilleseksi.

Hmm.. oliskos sulla muutkin laatikon asentamiseen tarvittavat osaset vai vain pelkkä vaihteisto? välitys ois myös hyvä tietää. Automaattia jotenkin vielä vierastan mutta ei todellakaan huono vaihtoehto.

Mitkäs on muuten patrollin jakiksen välitykset näitäkin taitaa olla erillaisia?

tapsa4x4 23.12.2013 15:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 1081854)
Hmm.. oliskos sulla muutkin laatikon asentamiseen tarvittavat osaset vai vain pelkkä vaihteisto? välitys ois myös hyvä tietää. Automaattia jotenkin vielä vierastan mutta ei todellakaan huono vaihtoehto.

Mitkäs on muuten patrollin jakiksen välitykset näitäkin taitaa olla erillaisia?

Taitaa lootaan olla myös turbiini ja vetolevy ja muut oheis hilkkeet,2.220 patrolin jakiksen välitys.

Tossavainen 23.12.2013 19:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 (Viesti 1082110)
Taitaa lootaan olla myös turbiini ja vetolevy ja muut oheis hilkkeet,2.220 patrolin jakiksen välitys.

Pidetään tämä mielessä, sen verran jo selvittelinkin että ei tuo laatikko ainakaan suorilta käy. Ilmeisesti kytkin/turbiini koteloissa eroa rd28 ja ld28 moottorin välillä. Sitä en tiedä miten helposti muokattavissa.

Onko muita ideoita vaihteistojen suhteen?

JiiPee 23.12.2013 20:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tossavainen (Viesti 1081848)
Kyllä kyllä. G-Mersun jakiksia vain näyttää olevan aika vähän kaupan.. ja olikos joissain näissä jotain ongelmaa pyörimis suunnissa vai kuvittelenko omia.

Etujortaanin pyörintäsuunta ehkä, riippuu akselista.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=2423

aslakki 23.12.2013 20:14

Tuo cedricin kone on kyl niin hengetön et tuskin on suzukin jakiksella ongelmia kestävyyden suhteen, vaikka vähän painetta laittaski :)

Tossavainen 23.12.2013 20:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja aslakki (Viesti 1082225)
Tuo cedricin kone on kyl niin hengetön et tuskin on suzukin jakiksella ongelmia kestävyyden suhteen, vaikka vähän painetta laittaski :)

Ei se kyllä kovin hengetön ole ainakin jos vertaa daihatsun moottoriin ja jos tuon ld28 moottorin ahtaa niin kyllä siitäkin ihan mukavasti varmasti saa voimaa irti.

Jotenkin epäilyttää kyllä noitten suzukin jakisten kesto kun jos ne on alun perin tarkoitettu 1,0-1,3 bensa moottorin perään niin miten ne muka mahtas kestää 2,8 diesel kutosta.

aslakki 23.12.2013 21:18

Kivan herkästi kyl kierroksia otti ruuvattuna mut oli varmaan sit vaa henki kadoksissa siit yksilöst josta vähäisiä kokemuksia... Aika saman olonen oli ku patrolli ilman puhallinta, eli sai kiihdyttää :D

sos 23.12.2013 21:19

1,9 dieselinäkin saa suikkaa

Tossavainen 23.12.2013 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1082260)
1,9 dieselinäkin saa suikkaa

Paljonkohan tuollaisessa diesel Suzukissa on hevosvoimia/vääntöä?, ja paljonkohan sellaisen diesel version paino on?

Sais vähän jo käsitystä kestosta, onhan noitakin jakiksia taidettu käyttää aika monenlaisen moottorin perässä.

Pitäs vaan saada valmiiks suhtkoht kestävä ja hitailla välityksillä oleva paketti.

sos 23.12.2013 21:41

kyllä luulisin tolla sun kokoonpanolla kestävän, eihän se suikan oma diiseli ole kun jotai60-70heppaa, mutta kai ne on niistä mitä palstalaiset dieselöiny, ni ovat toistasataa hepoa ottanu

sos 23.12.2013 21:43

itelle olen kaavaillu alffan bensa konetta jossa 160heppa, ja en ole huolissani laatikon kestävyydestä, toivottavasti kestää

Tossavainen 24.12.2013 19:09

Kyllä täytyy tuota suzukin jakolaatikkoa miettiä sen asentamisen helppouden, keveyden ja välitysten takia.. jostain kun sellaisen löytäisi ja mielellään jo valmiiksi hitailla välityksillä.

Muitakin ideoita ja vinkkejä saa kyllä vielä tulla.


Sivu luotu: 10:42 (GMT +2).