![]() |
linko autoon
onko kellään kokemusta laittaa linko auton keulaan minkä laisella hydrauli moottorilla jaksas tollainen normi pieni linko pyöriä ja saako autosta jollain pumpulla tarpeeks tuottoa mietin vaan et pitäis sen kait jotenki onnistua mut en ole nähnyt ikinä sellaista.
|
Lainaus:
Mönkijä lingothan toimii polttomoottorilla, et kait se autoonkin onnistuisi Ainoo mikä voi tulla esteeksi on käyttömoottorin paino |
Asiasta oisi varmaan löytyny haulla juttua kun tätä on pohdittu lähes joka syksy eikä kukaan liene päässy ideaa pitemmälle.
Meitsillä on mönkkärin lingossa 20 heppanen honda ja linko on n1.5 metriä leveä. Tuolla päästään semmoseen 5-10 km/h työnopeuteen tai jopa kovempaa jos lumi on kevyttä. Toisaalta siinä on välitys hieman pielessä eli ropelilla noin kolmannes liikaa kierroksia . Auton levyyseen linkoon pitäisi varata vähintään 40 hepoa että sillä syntyy mitään. Ja jos tämä tehdään hytikalla niin koneesta otetaan silloin n.80 heppaa. Eli 30 kw kysyy noin 90 litraa minuutissa 200 baarilla. Joka taas syntyisi 30 cm3 pumpulla ja 3000 kierrosta. Toki kun on tommonen laite kyseessä niin se saa ylikuormittuakin eli mitoitus ei ole niin tarkkaa. Osat vaan alkaa olla niin suolasen hintaisia että joku wolkkarin dieseli sinne lingon päälle köytettynä ja hihnavedolla alkaa olla sietämisen arvoinen juttu. Mikä auto? |
Onnistuuko jos laittas ulosotolla toimimaan?
|
Lainaus:
No mut joka tapauksessa kierrokset pitäis olla vakiot joka vaihteella... |
Lainaus:
|
Mistäs kompura-autot ottaa voimansa? Eiks niissä oo oma pto joka on suoraa kytkinakselissa?
|
Nyt olen tyytyväinen ettei tälle talvelle olekaan tullut laitettua paukkuja lumitöihin kun ei niitä oikein ole.
Mutta jos ajateltaisiin, että pickupissa olisi joku fiksu aura edessä ja omatekemä voimia laajalle säteelle jakava apurunko ja mitä jos lavalla olisi tällainen vaikka Puuilon 11 hevosvoimainen lumilinko, sillähän saisi pienet pihat ojennukseen ja sitten heittelisi vaikka lapiolla mursketta sinne missä sitä tarvitaan: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4904 http://www.youtube.com/watch?v=kg4kmm3QIT8 Jos linko pitää olla keulilla, tullaanko tässä siihen, että joku oikea työkone toimii käytännössä paremmin ja halvemmalla? |
Lainaus:
Ite traktorilla auraan ja jos olisi yhtä hyvin toimiva maasturi auralla tai jopa lingolla niin eipä traktoria kauheesti talvella käyntiin laitettaisi Paitti silloin kun tie tarvisi levittää tai lunta tulis yli maasturin työskentely kyvyn |
Tietenkin teho ym.tarpeet määrittelee se mitä sillä kamppeella lingotaan. Tuo meitsin mönkkäri yhistelmä on ihan hemmetin kätevä pihalle ja alle 2 km ja alle 5 metriä leveille teille. Pitemmille siivuille vaatisi voimaa tuohon linkoon lisää.
Berttaan oon suunnitellu hinattavaa linkoa jollakin yli 100 heppasella koneella mutta ala kun on jokseenkin ailahtelevainen niin eipä tuon kanssa kiirettä ole ollu. Toinen vaihtoehto oisi hydelinko minkä saisi eteen tai taakse mutta sama homma senkin kanssa. Teki niin tai näin euroja siihen menee sen minkä talvessa kerkiää tienaamaan. |
Lainaus:
|
Mites lie kun linko keulassa ei varmaan hirmuisesti offata :rolleyes:
Niin jos taakse tekisi tuppisovitteet sopivalle saatavilla olevalle koneelle ja kardaani auton alta eteen lingolle Sit jos jossain kaupassa tulee vaikka pikku fergu niin kardaani vaan muuttaa v.o.a/p.t.o yhteen sopivaksi Konetta taakse kun ripustelisi niin miten lie vääntöä vaikka jossain 100 heppasessa perämoottorissa olis :confused: Jos trimmi olisi mukana niin sen muuttaisi vaan nosto jalaksi |
Lainaus:
Unimogiin toi lingon laitto ois kai hiukan helpompaa? |
Mistä te näitä teholukemia revitte?
Ajatellaanpa perus avo 70 lukuinen valmet 3-pyttysellä koneella eli about 50 heppaa niin ihan ok tulee linko perässä ja liikkuu vielä se itte laitekin.... Toki enempi on parempi... |
Miksi ihmeessä se täytyy sinne keulaan laittaa. Eikö sen vois rakentaa "kärryyn" omalla moottorilla? Ei ehkä pihaan paras mut tien ja isompien alueiden auraukseen. Eihän linko muutenkaan ole hyvä pihan auruuseen jos ei mahdu heittää.
|
Lainaus:
Mahtaa olla hulluin helvetin hyvä idea koskaan :eek: Moottori tarpeeksi taakse, ettei aisapainoa tule liikaa ja kaikki roipeet, akut, tankki jne jne saa lingon päälle, jos maasturi menee sinne hankeen kauniisti niin kyllähän se linkoaakin Vielä kun askartelee aisasta ohjautuvan hyde vedon lingolle niin ei sitäkään tartte kiskoa hankeen :p |
Mun mielestä perässä vedettävä linko autossa ei kuulosta kovin kätevältä koska autossa ei ole traktorin tapaan kolmipistekiinnitystä ja nostolaitetta ja sellaista siihen on muutenkin vaikea saada kun huomioidaan lingon paino.
Lisäksi linkoa voi olla vaikea nähdä takana. Takana olevalla lingolla saisi tietysti lumet pois jos itselle on joku pitkä tie. Omasta mielestä näille traktoria kevyemmille vehkeille olisi sarkaa enempi jossain pikkutarkemmassa hommassa viitaten keskusteluun, jossa harmiteltiin kunnan tienauraajan tekemiä lumikasoja oman liittymän kohdalla. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Yhtenä lisähuomiona - jotkut mönkijään laitettavat lumilingot on ainakin netistä saatujen tietojen mukaan menetteleviä jonkinlaiseen käyttöön: http://www.rammy.fi/ |
Lainaus:
|
Siis Minkälaista linkoa halutaan?
Oma linkoamiskokemus on minimaallinen ja pelkästään perässäkäveltävistä ja fordson major (n.50-60 hv) V-lingolla.
Jos tarvitsee vain siirtää satanutta/tuiskuttanutta lunta pois tieltä, niin joku 20+ hevosvoiman linko levitettynä 2,5 metriin jaksaa varmaan työntää k.o lumen pois 10-15 cm kerroksina, jos maasturissa on edes suurinpiirtein maasto ykkönen? |
Lainaus:
|
Juuri se jos tietä pitää lingota niin miksi se täytyy olla edessä? Ja jos niitä umpisia metsäautoteitä pitää keväällä aurata niin viisain soittaa se traktori tai auraauto.
|
Sivu luotu: 16:06 (GMT +2). |