Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   linko autoon (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118735)

timbe 21.12.2013 09:45

linko autoon
 
onko kellään kokemusta laittaa linko auton keulaan minkä laisella hydrauli moottorilla jaksas tollainen normi pieni linko pyöriä ja saako autosta jollain pumpulla tarpeeks tuottoa mietin vaan et pitäis sen kait jotenki onnistua mut en ole nähnyt ikinä sellaista.

Nikuzai 21.12.2013 09:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja timbe (Viesti 1081186)
onko kellään kokemusta laittaa linko auton keulaan minkä laisella hydrauli moottorilla jaksas tollainen normi pieni linko pyöriä ja saako autosta jollain pumpulla tarpeeks tuottoa mietin vaan et pitäis sen kait jotenki onnistua mut en ole nähnyt ikinä sellaista.



Mönkijä lingothan toimii polttomoottorilla, et kait se autoonkin onnistuisi

Ainoo mikä voi tulla esteeksi on käyttömoottorin paino

Bj Andy 21.12.2013 10:26

Asiasta oisi varmaan löytyny haulla juttua kun tätä on pohdittu lähes joka syksy eikä kukaan liene päässy ideaa pitemmälle.

Meitsillä on mönkkärin lingossa 20 heppanen honda ja linko on n1.5 metriä leveä. Tuolla päästään semmoseen 5-10 km/h työnopeuteen tai jopa kovempaa jos lumi on kevyttä. Toisaalta siinä on välitys hieman pielessä eli ropelilla noin kolmannes liikaa kierroksia .

Auton levyyseen linkoon pitäisi varata vähintään 40 hepoa että sillä syntyy mitään. Ja jos tämä tehdään hytikalla niin koneesta otetaan silloin n.80 heppaa.

Eli 30 kw kysyy noin 90 litraa minuutissa 200 baarilla. Joka taas syntyisi 30 cm3 pumpulla ja 3000 kierrosta.

Toki kun on tommonen laite kyseessä niin se saa ylikuormittuakin eli mitoitus ei ole niin tarkkaa.

Osat vaan alkaa olla niin suolasen hintaisia että joku wolkkarin dieseli sinne lingon päälle köytettynä ja hihnavedolla alkaa olla sietämisen arvoinen juttu.

Mikä auto?

Grr 21.12.2013 16:35

Onnistuuko jos laittas ulosotolla toimimaan?

kippo86 21.12.2013 18:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Grr (Viesti 1081303)
Onnistuuko jos laittas ulosotolla toimimaan?

Paljos esim toyotan ulosotto kestää?

No mut joka tapauksessa kierrokset pitäis olla vakiot joka vaihteella...

Bj Andy 21.12.2013 18:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Grr (Viesti 1081303)
Onnistuuko jos laittas ulosotolla toimimaan?

Onnistuu vaikka nelosvaihteella mutta vetoon pitäisi sitten keksiä jotain. Paljonkos tommonen tuplajakis menee kaikista pienellä nelosella?

kippo86 22.12.2013 08:27

Mistäs kompura-autot ottaa voimansa? Eiks niissä oo oma pto joka on suoraa kytkinakselissa?

tekniikkamies 22.12.2013 12:08

Nyt olen tyytyväinen ettei tälle talvelle olekaan tullut laitettua paukkuja lumitöihin kun ei niitä oikein ole.

Mutta jos ajateltaisiin, että pickupissa olisi joku fiksu aura edessä ja omatekemä voimia laajalle säteelle jakava apurunko ja mitä jos lavalla olisi tällainen vaikka Puuilon 11 hevosvoimainen lumilinko, sillähän saisi pienet pihat ojennukseen ja sitten heittelisi vaikka lapiolla mursketta sinne missä sitä tarvitaan:

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=4904

http://www.youtube.com/watch?v=kg4kmm3QIT8

Jos linko pitää olla keulilla, tullaanko tässä siihen, että joku oikea työkone toimii käytännössä paremmin ja halvemmalla?

Nikuzai 22.12.2013 14:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1081605)
Jos linko pitää olla keulilla, tullaanko tässä siihen, että joku oikea työkone toimii käytännössä paremmin ja halvemmalla?



Ite traktorilla auraan ja jos olisi yhtä hyvin toimiva maasturi auralla tai jopa lingolla niin eipä traktoria kauheesti talvella käyntiin laitettaisi

Paitti silloin kun tie tarvisi levittää tai lunta tulis yli maasturin työskentely kyvyn

Bj Andy 22.12.2013 14:37

Tietenkin teho ym.tarpeet määrittelee se mitä sillä kamppeella lingotaan. Tuo meitsin mönkkäri yhistelmä on ihan hemmetin kätevä pihalle ja alle 2 km ja alle 5 metriä leveille teille. Pitemmille siivuille vaatisi voimaa tuohon linkoon lisää.

Berttaan oon suunnitellu hinattavaa linkoa jollakin yli 100 heppasella koneella mutta ala kun on jokseenkin ailahtelevainen niin eipä tuon kanssa kiirettä ole ollu. Toinen vaihtoehto oisi hydelinko minkä saisi eteen tai taakse mutta sama homma senkin kanssa.
Teki niin tai näin euroja siihen menee sen minkä talvessa kerkiää tienaamaan.

tekniikkamies 22.12.2013 15:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1081635)
Ite traktorilla auraan ja jos olisi yhtä hyvin toimiva maasturi auralla tai jopa lingolla niin eipä traktoria kauheesti talvella käyntiin laitettaisi

Paitti silloin kun tie tarvisi levittää tai lunta tulis yli maasturin työskentely kyvyn

Tässä on tietysti sekin huomionarvoista, että ainakaan itsellä ei ole traktoria vaikka ne muuten mieleen onkin vaan kun ainakin vähän hintavamman ja paremman kohdalla pitäisi sille olla myös pisneksiä. Jollekin 4000 euron traktorille taas ei ihmeempiä pisneksiä tarvi, mutta se ei ole välttämättä parempi kuin auto kun huomioidaan, ettei työkoneen ole tarkoitus kököttää yhdessä ja samassa pihassa.

Nikuzai 22.12.2013 19:00

Mites lie kun linko keulassa ei varmaan hirmuisesti offata :rolleyes:


Niin jos taakse tekisi tuppisovitteet sopivalle saatavilla olevalle koneelle ja kardaani auton alta eteen lingolle

Sit jos jossain kaupassa tulee vaikka pikku fergu niin kardaani vaan muuttaa v.o.a/p.t.o yhteen sopivaksi


Konetta taakse kun ripustelisi niin miten lie vääntöä vaikka jossain 100 heppasessa perämoottorissa olis :confused:
Jos trimmi olisi mukana niin sen muuttaisi vaan nosto jalaksi

VeeWee 22.12.2013 21:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 (Viesti 1081534)
Mistäs kompura-autot ottaa voimansa? Eiks niissä oo oma pto joka on suoraa kytkinakselissa?

Siinä Tepan nykysesä flatbedissä oli ainakin hydorille otettu voima ihan omalta ulosotolta vinssin sijaan,75:ssa kai tuota ulosottoa pääakselin päästä...

Unimogiin toi lingon laitto ois kai hiukan helpompaa?

Eskimo 22.12.2013 22:03

Mistä te näitä teholukemia revitte?

Ajatellaanpa perus avo 70 lukuinen valmet 3-pyttysellä koneella eli about 50 heppaa niin ihan ok tulee linko perässä ja liikkuu vielä se itte laitekin....

Toki enempi on parempi...

jubet 22.12.2013 22:53

Miksi ihmeessä se täytyy sinne keulaan laittaa. Eikö sen vois rakentaa "kärryyn" omalla moottorilla? Ei ehkä pihaan paras mut tien ja isompien alueiden auraukseen. Eihän linko muutenkaan ole hyvä pihan auruuseen jos ei mahdu heittää.

Nikuzai 23.12.2013 02:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jubet (Viesti 1081875)
Miksi ihmeessä se täytyy sinne keulaan laittaa. Eikö sen vois rakentaa "kärryyn" omalla moottorilla? Ei ehkä pihaan paras mut tien ja isompien alueiden auraukseen. Eihän linko muutenkaan ole hyvä pihan auruuseen jos ei mahdu heittää.



Mahtaa olla hulluin helvetin hyvä idea koskaan :eek:

Moottori tarpeeksi taakse, ettei aisapainoa tule liikaa ja kaikki roipeet, akut, tankki jne jne saa lingon päälle, jos maasturi menee sinne hankeen kauniisti niin kyllähän se linkoaakin
Vielä kun askartelee aisasta ohjautuvan hyde vedon lingolle niin ei sitäkään tartte kiskoa hankeen :p

tekniikkamies 23.12.2013 12:03

Mun mielestä perässä vedettävä linko autossa ei kuulosta kovin kätevältä koska autossa ei ole traktorin tapaan kolmipistekiinnitystä ja nostolaitetta ja sellaista siihen on muutenkin vaikea saada kun huomioidaan lingon paino.

Lisäksi linkoa voi olla vaikea nähdä takana.

Takana olevalla lingolla saisi tietysti lumet pois jos itselle on joku pitkä tie.

Omasta mielestä näille traktoria kevyemmille vehkeille olisi sarkaa enempi jossain pikkutarkemmassa hommassa viitaten keskusteluun, jossa harmiteltiin kunnan tienauraajan tekemiä lumikasoja oman liittymän kohdalla.

JiiPee 23.12.2013 12:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies (Viesti 1082044)
Mun mielestä perässä vedettävä linko autossa ei kuulosta kovin kätevältä koska autossa ei ole traktorin tapaan kolmipistekiinnitystä ja nostolaitetta ja sellaista siihen on muutenkin vaikea saada kun huomioidaan lingon paino.

Laittaa lingon+moottorin runkoon, jossa on aisa eteenpäin ja lingon takana akseli pitkittäisillä tukivarsilla ja panhardilla kiinni. Sitten hytikkasylinterit painamaan akselia rungosta alaspäin. Näin nousee runko linkoineen ylös siirtoa varten.

tekniikkamies 23.12.2013 14:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1082050)
Laittaa lingon+moottorin runkoon, jossa on aisa eteenpäin ja lingon takana akseli pitkittäisillä tukivarsilla ja panhardilla kiinni. Sitten hytikkasylinterit painamaan akselia rungosta alaspäin. Näin nousee runko linkoineen ylös siirtoa varten.

Noin se vois toimii, että lingon paino tulis oman akselinsa varaan ja hydrauliikalla ohjattaisiin korkeutta. Tällä tavalla saisi vaikka kuinka tehokkaan lingon.

Yhtenä lisähuomiona - jotkut mönkijään laitettavat lumilingot on ainakin netistä saatujen tietojen mukaan menetteleviä jonkinlaiseen käyttöön:
http://www.rammy.fi/

Bj Andy 23.12.2013 17:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Eskimo (Viesti 1081840)
Mistä te näitä teholukemia revitte?

Ajatellaanpa perus avo 70 lukuinen valmet 3-pyttysellä koneella eli about 50 heppaa niin ihan ok tulee linko perässä ja liikkuu vielä se itte laitekin....

Toki enempi on parempi...

On jokseenkin mönkkäriluokan vehje. Mutta joo piha ja pihapolku puhdistuu ihan sypäkkään. Mehuveto hukkaa n.puolet tehoista ellei sitten sijoita rahaa kalliisiin mäntäpumppuihin ja moottoreihin.

BJ-40/76 23.12.2013 22:57

Siis Minkälaista linkoa halutaan?
 
Oma linkoamiskokemus on minimaallinen ja pelkästään perässäkäveltävistä ja fordson major (n.50-60 hv) V-lingolla.

Jos tarvitsee vain siirtää satanutta/tuiskuttanutta lunta pois tieltä, niin joku 20+ hevosvoiman linko levitettynä 2,5 metriin jaksaa varmaan työntää k.o lumen pois 10-15 cm kerroksina, jos maasturissa on edes suurinpiirtein maasto ykkönen?

Samsonite 23.12.2013 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1082168)
On jokseenkin mönkkäriluokan vehje. Mutta joo piha ja pihapolku puhdistuu ihan sypäkkään. Mehuveto hukkaa n.puolet tehoista ellei sitten sijoita rahaa kalliisiin mäntäpumppuihin ja moottoreihin.

Niin mikä on mönkkäriluokan vehe?

jubet 24.12.2013 10:04

Juuri se jos tietä pitää lingota niin miksi se täytyy olla edessä? Ja jos niitä umpisia metsäautoteitä pitää keväällä aurata niin viisain soittaa se traktori tai auraauto.


Sivu luotu: 16:06 (GMT +2).