Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   SulVon muutos Trialiin PM luokkaan sopivaksi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118729)

oska80 20.12.2013 23:19

SulVon muutos Trialiin PM luokkaan sopivaksi
 
Tilanne on nyt se, että tarttee vissiin auto alkaa värkkäämään, kun ei tuo suunnistuskalusto toimi riittävän hyvin trialissa. Toki sillä Nordic trialissa 2. sija tuli, mutta jos sitä koittais ens kaudella sitten sen EM 1....:D:D
Suzukista näyttäisi tekniikasta jäävän käyttöön ainoastaan akselit. Muut jutut pitäisi alkaa tekemään ja miettimään uusiksi... Kuitenkin auton ulkomuoto ja merkki säilyy Suzukina..

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144589

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144590

Akselit


http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144591

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144593

Runko


http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144592

Moottori


http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144594

Vaihdelaatikko


Sittenhän tarvitaan vielä jotain pikkunippeeitä. Esim. iskarit ja jouset tulee Lipposelta, kunhan kontti saapuu. Tämän merkkiset coiloverit.

Tarkoituksena on rakentaa akselien tuenta kolmio tuilla. Nelilinkkejäkin on mietitty, mutta päädyttiin tuohon kolmio tukeen, koska sillä saa alustan suojattua paremmin.

oska80 21.12.2013 10:42

Tietääkö kukaan miten kova työ on purkaa tuo volvon automaatti laatikko? Pitäisi perämurikka laittaa jäykäksi. Ja millä se olisi järkevin jäykistää? Yks mikä mieleen tulee, niin ottaisi tasauspyörästön keskitapin pois ja tekisi yhden pooriakselin, jonka työntää perämurikan läpi puolelta toiselle.
Onko muita järkeviä vaihtohtoja?

Mikä on optimaalinen akseliväli? Ajatuksena on ollut joku noin 2300-2400mm. Nykyisellään mulla suszukissa on vissiin 2330mm.

Saako jarrut rakentaa traktori tyyppisenä, eli oma jarrupoljin molemmille puolin? Ja käsijarruksi kelpaa ilmeisesti linelock tyyppinen?

Tässä muutamia kysymyksiä kommentoitavaksi. Mitähän muuta kannattaa huomioida?

HannuN 21.12.2013 11:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1081205)
Tietääkö kukaan miten kova työ on purkaa tuo volvon automaatti laatikko? Pitäisi perämurikka laittaa jäykäksi. Ja millä se olisi järkevin jäykistää? Yks mikä mieleen tulee, niin ottaisi tasauspyörästön keskitapin pois ja tekisi yhden pooriakselin, jonka työntää perämurikan läpi puolelta toiselle.
Onko muita järkeviä vaihtohtoja?

Tuleeko vetokepit suoraa automaatin perämurikasta akselille...jakolaatikko jäämässä pois ?

baxxter 21.12.2013 12:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1081100)
Kuitenkin ulkomuoto auton merkkinä säilyy Suzuki..

Sopisko auton nimeksi sitten "Tusinasuzuki" :D
Lainaus:

Tarkoituksena on rakentaa akselien tuenta kolmio tuilla. Nelilinkkejäkin on mietitty, mutta päädyttiin tuohon kolmio tukeen, koska sillä saa alustan suojattua paremmin.
Kannattaisko kuitenki tehdä ainakin takapää nelilinkillä, että saa alustankin toimimaan? Nyt kun on vapaat kädet rakentaa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1081205)
Mikä on optimaalinen akseliväli? Ajatuksena on ollut joku noin 2300-2400mm. Nykyisellään mulla suszukissa on vissiin 2330mm.

Väittäisin että sais pidempi olla? 100" eli 2540mm olis aika täydellinen :D
Lainaus:

Saako jarrut rakentaa traktori tyyppisenä, eli oma jarrupoljin molemmille puolin? Ja käsijarruksi kelpaa ilmeisesti linelock tyyppinen?
Väittäisin että tuplapoljin ei kelpaa? "Jarrujen voimanjako akselilla tulee olla sama."

sos 21.12.2013 12:25

seisonta jarrun tulee olla erillinen, käyttöjarruun nähden. ellei ole muuttunu, eli linelock ei kelpaa

vilenius 21.12.2013 19:24

onkos toi laatikko jo kuinka sähkötoiminen?kempillä liimaa jumiin tasauspyörästön, kaikista varmin?

Jare 21.12.2013 23:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 1081252)

Kannattaisko kuitenki tehdä ainakin takapää nelilinkillä, että saa alustankin toimimaan? Nyt kun on vapaat kädet rakentaa.


Mä olen tästä kanssa samaa mieltä. Tiedän, että Spidereissa on kolmiot takana, mutta niillä onkin kaikilla sama kiusa, eli alkaa rynkyttään ja hypyttään pitkissä nousuissa. Eli kyl mää kans hetkisen vielä miettisin takapään tuentaa;)

Jare 21.12.2013 23:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1081100)
Sittenhän tarvitaan vielä jotain pikkunippeeitä. Esim. iskarit ja jouset tulee Lipposelta, kunhan kontti saapuu. Tämän merkkiset coiloverit.

Voi olla pelkkää myyttiä, mutta jostain kantautui korviini, että näissä lämpöisten maiden iskareissa olevat tiivisteet ei tykkäis sitten pakkasella ajelemisesta?? En tiedä pitääkö paikkaansa, vai onko ollu kateellisten jupinaa, mutta kuitenkaan ei varmaan oo huono asia varmistaa, vaikka trial kisoja ei talvella ajetakkaan, niin välillä kuitenki autoilla tulee talvipakkasillakin kurvattua.

tiku83 22.12.2013 09:12

pitääpä joku päivä tulla ihmettelee,kun näemmä ruennu eteneen uus projekti.

oska80 22.12.2013 12:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HannuN (Viesti 1081225)
Tuleeko vetokepit suoraa automaatin perämurikasta akselille...jakolaatikko jäämässä pois ?

joo jakolaatikkoa ei erikseen tule.

oska80 22.12.2013 12:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1081473)
Mä olen tästä kanssa samaa mieltä. Tiedän, että Spidereissa on kolmiot takana, mutta niillä onkin kaikilla sama kiusa, eli alkaa rynkyttään ja hypyttään pitkissä nousuissa. Eli kyl mää kans hetkisen vielä miettisin takapään tuentaa;)

Tämä on monipiippuinen asia... Yritän saada tehtyä mahdollisimman matalan auton ja se tarkoittaa sitten sitä, että pohja on aika alhaalla. sitä mietin, että miten linkit kestää ja jääkö kanto tai kivi helposti johonkin väliin... Toisaalta ei tuossa nykyisessäkään Suzukissa sellaista ongelmaa ole ollut, vaikkei kolmioita olekkaan... Varmaan lopullinen pätös linkeistä pitää tehdä sitten, kun saa moottorin ja akselit asemoitua paikoilleen ja näkee miten ne sopii sinne...


Onkohan akselivälin muuttaminen ajon aikana sallittua? Kolmioilla olisi kohtalaisen helposti toteutettavissa tälläinenkin visio.... Vaan eipä taida olla sallittua tehdä.

oska80 22.12.2013 12:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vilenius (Viesti 1081364)
onkos toi laatikko jo kuinka sähkötoiminen?kempillä liimaa jumiin tasauspyörästön, kaikista varmin?

Onhan tuossa laatikossa sähköä vissiin paljonkin. Tai ainaki nippu johtoja siihen menee.
Tuo lukkoon hitsaaminen ei oikein houkuttele, koska ajan myötä hitsaus alkaa pikkuhiljaa irtoamaan ja siittä menee sitten automaattilaatikkoon metallia yms...

IironSika 22.12.2013 13:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1081205)
Tietääkö kukaan miten kova työ on purkaa tuo volvon automaatti laatikko? Pitäisi perämurikka laittaa jäykäksi. Ja millä se olisi järkevin jäykistää? Yks mikä mieleen tulee, niin ottaisi tasauspyörästön keskitapin pois ja tekisi yhden pooriakselin, jonka työntää perämurikan läpi puolelta toiselle.
Onko muita järkeviä vaihtohtoja?

Kun keksit parhaan ratkaisun, laita infoa tänne yksityiskohtaisten ohjeiden ja kuvien kera. :D On meinaan sama tekniikkapaketti just irtautumassa "telineestä" samoilla ajatuksilla. ;)

offroadjouni 23.12.2013 08:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1081608)
Onkohan akselivälin muuttaminen ajon aikana sallittua? Kolmioilla olisi kohtalaisen helposti toteutettavissa tälläinenkin visio.... Vaan eipä taida olla sallittua tehdä.

Säädettävä akseliväli ei ole sallittu.

Malaa 23.12.2013 10:42

On volvo porukan mukaan äärimmäisen heikko kestoinen laattikko, kannattaisiko suunnitella jotain muuta. Ettei tee suotta mahdottomasti turhaa työtä.

sos 23.12.2013 14:06

suhteellinen käsite heikko. kuksassa 240:sen automaatti, välitykset antaa aikapaljon anteeks laatikon kestävyyden suhteen

Mikki 24.12.2013 00:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1081205)
Tietääkö kukaan miten kova työ on purkaa tuo volvon automaatti laatikko? Pitäisi perämurikka laittaa jäykäksi. Ja millä se olisi järkevin jäykistää? Yks mikä mieleen tulee, niin ottaisi tasauspyörästön keskitapin pois ja tekisi yhden pooriakselin, jonka työntää perämurikan läpi puolelta toiselle.
Onko muita järkeviä vaihtohtoja?

Laittaisin vetarin ja siihen laipat kiinni. Haittana, jos katkeaa, niin laatikko saa tukkapöllyä sitten koko rahalla...

Laatikon purkaminen olisi enemmin vaikka
http://www.powermatic.fi/
noitten homma. Duunipaikasta ollaan laitettu askit tonne korjattavaksi, ja priimaa on tupannu tulemaan EDULLISESTI!

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1081205)
Saako jarrut rakentaa traktori tyyppisenä, eli oma jarrupoljin molemmille puolin? Ja käsijarruksi kelpaa ilmeisesti linelock tyyppinen??

Seisontajarrun tulee olla mekaaninen joka vaikuttaa pyöriin. Joten jarru etu- tai taka-kardaaniin.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1081608)
Onkohan akselivälin muuttaminen ajon aikana sallittua? Kolmioilla olisi kohtalaisen helposti toteutettavissa tälläinenkin visio.... Vaan eipä taida olla sallittua tehdä.

Ei ole sallittua. ERITTÄIN kiellettyä!!!!;)

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1081609)
Onhan tuossa laatikossa sähköä vissiin paljonkin. Tai ainaki nippu johtoja siihen menee.

AW55 on sähköohjattu ja siihen saa softia erillaisia, mm Neutral Control olisi hyvä olla pois ennen OR käyttöä, koska jarrua painettaessa laatikko menee vapaalle!!!

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Malaa (Viesti 1082021)
On volvo porukan mukaan äärimmäisen heikko kestoinen laattikko, kannattaisiko suunnitella jotain muuta. Ettei tee suotta mahdottomasti turhaa työtä.

Jos 300hp ja 285Nm kestää, niin luulisi tuon koneen takana (170hp?) menevän mukavasti... EDIT: kuvassahan loistaa coolerin putki, joten 210 tai 250 hummaa tiedossa! Lastulla JOPA 325hp????
Heikkokestoisuus ilmenee taksikäytössä, kun öljyt vaihdetaan 80,000km välein. Sekin ongelma poistui, kun öljyt vaihdetaankin jo 60tkm jälkeen...

Näissä hommissa jos öljyt pysyy koko kauden laatikossa, niin tulosta ei ole odotettavissa TAI se on silloin puhdasta YLIVOIMAA!!!

Tsemppiä rakentamiseen, mielenkiinnolla odotellaan kevään ensimetrejä Raisiossa!

oska80 24.12.2013 12:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja IironSika (Viesti 1081625)
Kun keksit parhaan ratkaisun, laita infoa tänne yksityiskohtaisten ohjeiden ja kuvien kera. :D On meinaan sama tekniikkapaketti just irtautumassa "telineestä" samoilla ajatuksilla. ;)

Tämän automaattiaskin mallimerkintä on AW50-42LE. Täältä räjäytyskuvat ko. askiin. kohtuu iso pdf, mutta tarkka.


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki
Jos 300hp ja 285Nm kestää, niin luulisi tuon koneen takana (170hp?) menevän mukavasti... EDIT: kuvassahan loistaa coolerin putki, joten 210 tai 250 hummaa tiedossa! Lastulla JOPA 325hp????

Tässä yksilössä on vakiona 225hp ja 300Nm. Jostain digituunig sivulta luin, että 275hp ja 400Nm olisi eri ohjelmalla saatavissa, voi olla enempiki. Katsotaan nyt jos aluksi riittäisi tuo vakio...


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki
Laatikon purkaminen olisi enemmin vaikka
http://www.powermatic.fi/
noitten homma. Duunipaikasta ollaan laitettu askit tonne korjattavaksi, ja priimaa on tupannu tulemaan EDULLISESTI!

Alkaa tosiaan näyttämään, että laatikko pitää käyttää ammattilaisella, koska pelkkää perämurikkaa ei saa irroitettua vaan laatikko pitää levittää varmaan ihan osiksi. Samalla teettäis sitten remontin, niin saisi melko kauan kallioita kierrellä ennen seuraavaa remonttia, ainakin toivottavasti...

vilenius 24.12.2013 13:19

Lähempänäkin olisi pätevä tomaatti korjuri, kaustisella, olikohan jarmo kaustinen nimi

Joske 24.12.2013 13:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vilenius (Viesti 1082514)
Lähempänäkin olisi pätevä tomaatti korjuri, kaustisella, olikohan jarmo kaustinen nimi

Juur se.

Mikki 24.12.2013 14:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1082508)
Tämän automaattiaskin mallimerkintä on AW50-42LE. Täältä räjäytyskuvat ko. askiin. kohtuu iso pdf, mutta tarkka.

Ok!, eli nelilovinen. Kattelinkin tuon laatikon sivussa olevaa mokkulaa, jotta olisko 42:n aski, mutta en ollu satavarma, joten epäilin olevan 5-lovinen 55:n...

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1082508)
Tässä yksilössä on vakiona 225hp ja 300Nm. Jostain digituunig sivulta luin, että 275hp ja 400Nm olisi eri ohjelmalla saatavissa, voi olla enempiki. Katsotaan nyt jos aluksi riittäisi tuo vakio....

Eli kone ja laatikko 850:n T5 tai sitten V70 T5 versio. samsteffansson.se (org Volvo tuunaamo) tarjoaa tuohon 275 hummaa... ongelmaksi tulee vain se, että sitä voimaa tulee sitten kerralla, eikä tasaisesti, kuten matalapaine ahdetussa versiossa (oon laitattanu yhden T5R:n lastulle ja voimaa tuli, mutta ikävästi kaikki tai ei mitään versiona)

Se hyvä puoli, jottei tartte noiden laatikon softien kanssa olla tarkka, kun niitä ei näihin ole olemassa...
Ja laatikkoöljyäkin saa ihan normi varaosaputiikista. Ite todennu omassa Volgassa tuon
Mobil ATF3309 EXCEPTIONALY HIGH PERFORMANCE OIL!!!!:D:D:D:D
olevan parasta kun alkaa kilometrit painamaan

Just joo patalaiskassa dieselissä, jossa vielä turbiini on alkanu luistamaan!!!!!!

Mutta edelleen mielenkiinnolla odotellaan millainen paketti tulee!!!

oska80 24.12.2013 15:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1082538)
Ok!, eli nelilovinen. Kattelinkin tuon laatikon sivussa olevaa mokkulaa, jotta olisko 42:n aski, mutta en ollu satavarma, joten epäilin olevan 5-lovinen 55:n...


Eli kone ja laatikko 850:n T5 tai sitten V70 T5 versio. samsteffansson.se (org Volvo tuunaamo) tarjoaa tuohon 275 hummaa... ongelmaksi tulee vain se, että sitä voimaa tulee sitten kerralla, eikä tasaisesti, kuten matalapaine ahdetussa versiossa (oon laitattanu yhden T5R:n lastulle ja voimaa tuli, mutta ikävästi kaikki tai ei mitään versiona)

Se hyvä puoli, jottei tartte noiden laatikon softien kanssa olla tarkka, kun niitä ei näihin ole olemassa...
Ja laatikkoöljyäkin saa ihan normi varaosaputiikista. Ite todennu omassa Volgassa tuon
Mobil ATF3309 EXCEPTIONALY HIGH PERFORMANCE OIL!!!!:D:D:D:D
olevan parasta kun alkaa kilometrit painamaan

Just joo patalaiskassa dieselissä, jossa vielä turbiini on alkanu luistamaan!!!!!!

Mutta edelleen mielenkiinnolla odotellaan millainen paketti tulee!!!


Elinten luovuttajana toimi 850 T5.

Jaa näihinkö ei pysty laatikkoa ohjelmoimaan uusiksi?
Vaihteistoon on kuitenkin saman näköinen ohjainboxi kuin mootorillakin. Täällä on vaihteistoon mm. sähkökaavio yms.

oska80 24.12.2013 15:33

Tässä muutama kuva elintenluovutuksesta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144924

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144925

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144926

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=144927

Malaa 24.12.2013 15:33

Hyvähän se jos kestää laatikko, kuulopuiheita vaan mitä heitin. Mut helpompaahan saattais kuitenkin olla hommata 940:n irto kytkin koppa ja joku toinen helpomman mallinen laatikkopaketti. Tai sitten ei??

sirP 24.12.2013 20:17

Tuossa juttua jos näkyy kun volvo forumilta kyselin
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php...5049#msg585049


Sivu luotu: 13:36 (GMT +2).