Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   jarrunesteen tilalle hydrauliöljy? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118500)

oska80 15.12.2013 11:55

jarrunesteen tilalle hydrauliöljy?
 
En viitsinyt tuoho toiseen jarrunesteen vaihto topikkiin http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118430 alkaa kirjoittelemaan kun hieman eri juttu kuitenkin. Eli miten jarrujärjestelmä suhtautuu hydrauliöljyyn? Mitä ongelmia sen kanssa on?
Tarkoituksena olisi trial auton jarrut tehdä osaksi hydraulijärjestelmää ja saada tehokkaat kääntöjarrut.
Kertokaa mielipiteitä tästä. Onnistuuko vai onko tuhon tuomittu ajatus.

Yölento 15.12.2013 12:02

Jarrujärjestelmän kumit ei yleensä taida kestää öljyä, ja toisekseen öljy on kylmällä kohtalaisen jäykkää verrattuna jarrunesteeseen.

axu87 15.12.2013 12:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 1078621)
Jarrujärjestelmän kumit ei yleensä taida kestää öljyä, ja toisekseen öljy on kylmällä kohtalaisen jäykkää verrattuna jarrunesteeseen.

Jep, jos menet laittamaan jarrunesteen sijasta öljyä järjestelmään, turpoaa kumit niin että jää jarrut päälle.

kivinen 15.12.2013 12:24

Mites tuollanen hydrobuusteri sopisi jarrutehoideaan?

Ja kääntöjarrut ihan vaan magneettiventtiileillä?

oska80 15.12.2013 12:28

Onkohan saatavana/voiko tehdä jostakin jarrusylintereihin sellaisia tiivisteitä, jotka kestää öljyä?

sos 15.12.2013 12:29

hydrobuusterilla saa sen verran painetta, kun tarvitset/satulat kestää

oska80 15.12.2013 12:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kivinen (Viesti 1078635)
Mites tuollanen hydrobuusteri sopisi jarrutehoideaan?

Ja kääntöjarrut ihan vaan magneettiventtiileillä?

Tämäkin on huomion arvoinen juttu.
Periaatteessa riittää joku esim. kaksitoiminen hydrauli sylinteri, jonka toiselle puolen tuodaan hydrauli paine ja toisella puolen on jarruneste.
Voisikohan tämä sylinteri toimia jarrupääsylinterinäkin?
Onko taas tiivisteiden kanssa ongelmia kun on jarruneste ja öljy samojen tiivisteiden kanssa tekemisissä...

HiluMiks 15.12.2013 13:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 1078629)
Jep, jos menet laittamaan jarrunesteen sijasta öljyä järjestelmään, turpoaa kumit niin että jää jarrut päälle.

Oletko itse kokeillu vai onko arvelua vaan.
Joskus vuosia sitten ajoin Traktoria työkseni siitä kytkin heitti jostain syystä nesteet pihalle silloin tällöin ja tilalle laitettiin ATF tai hydrauliöljyä tai jarru/kytkin nestettä.mitä sattui lähistöltä löytymään.
kaikilla toimi ihan samalla tavalla;)

Jani E 15.12.2013 13:10

joskus laitoin peltorässäys autoon jarrunesteeksi märkäjarruhydrauliöljyä, se ei oikeen pelannu sen takia ku oli niin jäykkää mut sitä ku ohensi tärpätillä niin tuli ihan toimivaa litkua moneksi vuodeksi :D

teamwille 15.12.2013 13:28

Kyllähän noissa kiinteistönhoito koneissa joissain on tuo ATF tai hydrauliöljy jarrunesteenä ihan tehdasasennuksena, ja tiivisteet sekä sylinterit esim vanhemman pikku Willen rumpujarruissa on samat kun vielä vanhemman version erillis jarrunestesäiliöllisen, jossa käytetään jarrunestettä. Akselinsisäisien jarrujen nesteen ymmärtää olevan lähes aina jotai öljypitoista, johtuen vuodon mahdollisuudesta peräkoteloon.

kivinen 15.12.2013 13:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oska80 (Viesti 1078640)
Tämäkin on huomion arvoinen juttu.
Periaatteessa riittää joku esim. kaksitoiminen hydrauli sylinteri, jonka toiselle puolen tuodaan hydrauli paine ja toisella puolen on jarruneste.
Voisikohan tämä sylinteri toimia jarrupääsylinterinäkin?
Onko taas tiivisteiden kanssa ongelmia kun on jarruneste ja öljy samojen tiivisteiden kanssa tekemisissä...

Meinasin, ettei tarviis keksiä pyörää uudestaan. Hydrobuusteri:

http://constructionmanuals.tpub.com/...4050_160_1.jpg

http://corvettec3.ca/hydro/hydro04.jpg

JAMANT 15.12.2013 13:42

Sekoittamalla ei ainakaan kestä ATF:ää, yks asiakas laittoi Voyagerin jarrupääsylinteriin jarrunesteen sekaan ATF:ää, meni kumit rikki, vaihdettiin pääsylinteri...

VOLIATTI 15.12.2013 15:19

Tiivistekeskus! riipuen tosin sylinterin suojakumin muodosta, aika hyvä valikoima tuntuu olevan ainakin tossa vantaalla, löysin aikanaan sitä kautta vanhoihin bendixin jarruihin kumit ja kesttää kuulemma myös öljyn kun usa parts tuuttas varattua niitten osalta, sopivuutta voi myös kokeilla noista pyöräkuormaajista-pyörä alustaisista kaivinkoneista meinaan että aika paljon niitä nähneenä voin sanoo että ei kaukaa liippaa autojen kumeista tosi aika kaukaa haettua tuo viimenen ehdotus.

Kiitos ja anteeks

Nikuzai 15.12.2013 17:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 1078668)
Sekoittamalla ei ainakaan kestä ATF:ää, yks asiakas laittoi Voyagerin jarrupääsylinteriin jarrunesteen sekaan ATF:ää, meni kumit rikki, vaihdettiin pääsylinteri...



Voyager on muutenkin tarkka nesteistään kuulemma jotkut muut kuin voyager-laatikko öljyt niin laatikko voi pamahtaa jos alle 100km :eek:

axu87 16.12.2013 11:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HiluMiks (Viesti 1078652)
Oletko itse kokeillu vai onko arvelua vaan.
Joskus vuosia sitten ajoin Traktoria työkseni siitä kytkin heitti jostain syystä nesteet pihalle silloin tällöin ja tilalle laitettiin ATF tai hydrauliöljyä tai jarru/kytkin nestettä.mitä sattui lähistöltä löytymään.
kaikilla toimi ihan samalla tavalla;)

Itselle ei tulisikaan mieleeni laittaa kun jarrunestettä, mutta kerran olen korjaamolla vaihtanut seatin toledoon KAIKKI jarrutiivisteet, trailerille vedettiin auto nahkoinensa ja sama peli pois pajalle tuodessa, kaikki jarrut makas todella piukassa. Äijä sanoi kaataneensa moottoriöljyä sekaan kun öljyähän se jarrunestekkin on.

burton 16.12.2013 14:10

Joskus putsailin crc:n rost offilla datsunin järrupääsylinteriä ku oli säiliö paskaa täys ja osa ku oli irtonainen nii työnsin sitte samaa mömmöä sylinterin läpi et saa roskat pois sieltäki ja paineilmaa perää. No puhasta tuli mut 2 päivää myöhemmin se oli entinen osa, kaikki kumit turvonnu ja sylinteri jumissa.
Atffää laitoin pari viikkoa sitte bertan kytkimee maastossa kubjarrunestettä ei ollu. Polkimen päässä oleva sylkky ei ottanu itteesä siitä mut vaihoin kyl nesteet tavallisii heti pajalla.

sos 16.12.2013 14:24

case raktoriin aikoinaan laitoin dot4 ja jarrut meni uusiks tiivisteet ei tykänny

Nikuzai 16.12.2013 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1079113)
case raktoriin aikoinaan laitoin dot4 ja jarrut meni uusiks tiivisteet ei tykänny



ammama arvaan case toimii joko öljyllä tai sit dot5;tosella?

sos 16.12.2013 19:56

oljyä sinne laitettiin, en tiiä mikä niitä vielä vaivaa välillä poljin holahtaa lattiaan ja sit taas toimii normaalisti joitain viikkoja/kuukausia, ja tosta väärän nesteen laitosta on jo vuosia aikaa

Jappi 17.12.2013 00:25

ATElla ainakin löytyi melkein joka jarrumalliin mineraaliöljyn kestävää tiivistettä. Ja yllättäen eri numerolla kuin jarrunesteelle...

piippu 17.12.2013 00:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 1079113)
case raktoriin aikoinaan laitoin dot4 ja jarrut meni uusiks tiivisteet ei tykänny

Täällä kävi sama, paitsi että jarrut toimii edelleen :) Joskus varmaan valehtelematta 8v takaperin lisäsin 845XL caseen yhtään mitään ajattelematta dot4:sta ja vasta vuoden kahden kuluttua jotain muuta puuhastellessa katsahdin säiliön kanteen ja hikoillen pyyhkäisin pölyjä pois tekstin päältä, ja lukihan siinä jotain ihan muuta kuin dot4….katsoin kuppiin ja hieman hyytelömäistä nestettä siitä oli tullut, mutta näillä mennään :D (pitää oikein käydä uudelleen katsomassa että mitä sinne olisi pitänyt laittaa….)

axu87 17.12.2013 17:14

Eikös se karkeesti niin että jarruneste pilaa normaalin tiivisteen ja toistepäin, näin olen käsittänyt ettei hydraulitiivisteet kestäisi jarrunestettä.

Nikuzai 17.12.2013 19:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja axu87 (Viesti 1079620)
Eikös se karkeesti niin että jarruneste pilaa normaalin tiivisteen ja toistepäin, näin olen käsittänyt ettei hydraulitiivisteet kestäisi jarrunestettä.



Mitäs dot5 tekee öljyn kanssa?


Sivu luotu: 01:01 (GMT +2).