Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Etuperä leveämpi kuin takaperä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118373)

samppas 11.12.2013 00:26

Etuperä leveämpi kuin takaperä
 
Monissa neliveto autoissa raideleveys on etupäässä suurempi kuin takana. Esim blazer ja Hj. Miksi?

Timo_L 11.12.2013 01:22

Ainakin mutkassa vähän kääntyvyys paranee, kun takapää ei leikkaa ihan niin paljon. Olisikohan siinä myös jotain muutakin alusta- ja ohjausgeometriaan liittyvää?

wikke 11.12.2013 08:31

Joskus kuullut selitykseksi että ainakin toinen takanen ei olisi lipsumassa vanhassa urassa. Selitys kyllä kuullostaa, hmmm... Selitykseltä.

VeeWee 11.12.2013 08:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja samppas (Viesti 1076993)
Monissa neliveto autoissa raideleveys on etupäässä suurempi kuin takana. Esim blazer ja Hj. Miksi?

Eikös muuten melkeinpä kaikissa henkilöautoissa ole,niin etu-,taka-,kuin nelivetoisissa

Heguli 11.12.2013 13:02

Auton uraherkkyyden sanotaan kasvavan jos raideleveydet ovat samat.

Hencca 11.12.2013 20:02

Ainaskin eturenkaat mahtuu kääntymään paremmin kun on edessä leveämpi raideväli. Oon joskus myös lukenu/kuullu toisenkin pätevän selityksen tuolle ja se liittyi nimenomaan ohjausgeometriaan, ei vaan nyt miillään muistu mieleen tarkemmin... :mad: Ei tietääkseni kuitenkaan liity nelivetoon vaan sama homma monissa 2-vetoisissakin.

RIPAX 11.12.2013 21:58

Pauttiarallaa.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee (Viesti 1077030)
Eikös muuten melkeinpä kaikissa henkilöautoissa ole,niin etu-,taka-,kuin nelivetoisissa

Näinhän se on,poikkeuksia ovat takamoottoriset autot. On varmaa muitaki mut etu,taka ja nelivetosissa edessä on leveempi ku takana,taitaa johtua monestakin syystä.

-MaTTi- 14.12.2013 12:48

äFJiissä on samat:
Lainaus:

Front tread mm (in.) 1605 (63.2)
Rear tread mm (in.) 1605 (63.2)


Sivu luotu: 17:01 (GMT +2).