![]() |
Etuperä leveämpi kuin takaperä
Monissa neliveto autoissa raideleveys on etupäässä suurempi kuin takana. Esim blazer ja Hj. Miksi?
|
Ainakin mutkassa vähän kääntyvyys paranee, kun takapää ei leikkaa ihan niin paljon. Olisikohan siinä myös jotain muutakin alusta- ja ohjausgeometriaan liittyvää?
|
Joskus kuullut selitykseksi että ainakin toinen takanen ei olisi lipsumassa vanhassa urassa. Selitys kyllä kuullostaa, hmmm... Selitykseltä.
|
Lainaus:
|
Auton uraherkkyyden sanotaan kasvavan jos raideleveydet ovat samat.
|
Ainaskin eturenkaat mahtuu kääntymään paremmin kun on edessä leveämpi raideväli. Oon joskus myös lukenu/kuullu toisenkin pätevän selityksen tuolle ja se liittyi nimenomaan ohjausgeometriaan, ei vaan nyt miillään muistu mieleen tarkemmin... :mad: Ei tietääkseni kuitenkaan liity nelivetoon vaan sama homma monissa 2-vetoisissakin.
|
Pauttiarallaa.
Lainaus:
|
äFJiissä on samat:
Lainaus:
|
Sivu luotu: 17:01 (GMT +2). |