Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Nykybensa, pakkanen ja pienkoneet ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118159)

pee 04.12.2013 21:58

Nykybensa, pakkanen ja pienkoneet ?
 
Oonko kipannu väärästä kannusta bensaa mönkkäriin, aGGrekaattiin ja muihin veheksiin, kun plussalämmöistä käynnistyy moitteitta mutta vajaan kympin pakkasesta vaatii hirmuisen sahauksen / nipun konsteja jotta syttyy ...

Ja kun vihdoin syttyy, käyvät kuitenkin heti ihan ok, eli ihan en usko jäähän / veteen bensassa tai kaasareissa

nimim. dieselöinkö loputkin

mäksä 04.12.2013 22:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1074425)
Oonko kipannu väärästä kannusta bensaa mönkkäriin, aGGrekaattiin ja muihin veheksiin, kun plussalämmöistä käynnistyy moitteitta mutta vajaan kympin pakkasesta vaatii hirmuisen sahauksen / nipun konsteja jotta syttyy ...

Ja kun vihdoin syttyy, käyvät kuitenkin heti ihan ok, eli ihan en usko jäähän / veteen bensassa tai kaasareissa

nimim. dieselöinkö loputkin

ihan tollanen tuli mieleen että minkäs puulaakin jakajasta oot ottanu tavaraa..?

pee 04.12.2013 22:13

ihan mahdoton sanoa varmaks, ja ihan tuoretta tavaraa ei ole

aGGressa varmaan vuoden vanhaa, sisällä lämpimässä oleillut koko ajan

mönkyssä syksyistä, lähes aina ulkona säilytetty

kummassakaan ei plussa kelillä tai sisältä ulos siirrettynä ei minkäänlaisia käynnistysmurheita

lavanelikko 04.12.2013 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1074444)
ihan mahdoton sanoa varmaks, ja ihan tuoretta tavaraa ei ole

aGGressa varmaan vuoden vanhaa, sisällä lämpimässä oleillut koko ajan

mönkyssä syksyistä, lähes aina ulkona säilytetty

kummassakaan ei plussa kelillä tai sisältä ulos siirrettynä ei minkäänlaisia käynnistysmurheita

Mulle kerrottiin lumilinkoa hankitteassa, jotta kannattaa viimenen tankki ajaa pienkonebensalla. Säilyttää kuulemma oktaaninsa paremmin ja on suotuisampi lähteen säilytyksen jälkeen käyntiin.

mäksä 04.12.2013 22:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1074444)
ihan mahdoton sanoa varmaks, ja ihan tuoretta tavaraa ei ole

aGGressa varmaan vuoden vanhaa, sisällä lämpimässä oleillut koko ajan

mönkyssä syksyistä, lähes aina ulkona säilytetty

kummassakaan ei plussa kelillä tai sisältä ulos siirrettynä ei minkäänlaisia käynnistysmurheita

viimex ku ostin sahaan bensaa ni laiskuuttani otin st:n jakajasta ja tänää koitin käynnistää sitä :rolleyes:
no eihän se saakeli suostunu pelittään,, sit kauppa reissulla nesteen jakajasta tavaraa ja sahan tankkiin :cool: ,, ja hän elää taas :D :cool:
st:n ja siis samalla shellin tavara on sellasta paskaa ettei sil toimi mikään :mad:

pee 04.12.2013 22:51

no tuota nyt kun sanoit, todennäköst on että nuokin ovat ST 1 ltä lypsettyjä liemiä ... ja jos sielt on niin on todnäk 95E10 "laatua"


sen verran edittiä, että haisee aivan karmeelta tuo aGGren tankillinen, eli niinköhän nuokin pilaantuu vielä lisää wanhuuttaan

puikkis 04.12.2013 22:58

Ei säily aromit astiassa.
Nykybensalle pitäis olla säilytys täysin tiiviissä pöntössä. Muuten haihtuu palavat ainesosat maata kiertävälle radalle.

Jos meinaa vehkeitä seisottaa,,, tarkoitan siis polttomoottoreita käyttämättömänä pitää, niin bensat pois, ja tankkaa sit uudet sisään kun pitää käynnistää.

pee 04.12.2013 23:04

joo, eiköhän tää oo just tässä:


NESTEen sivuilta lainaus :

Polttoaineita suositellaan säilytettävän viileässä paikassa, suljetussa astiassa auringonvalolta suojattuna. Vuosikausia säilytetyt polttoaineet voivat aiheuttaa ongelmia moottorissa. Esimerkiksi bensiiniä voi säilyttää muutamia kuukausia. Erinomainen vaihtoehto on käyttää Neste-pienmoottibensiiniä, joka säilyy huomattavasti kauemmin.

BJ-40/76 04.12.2013 23:07

bensasta:
 
bensakin vaihtelee vuodenaikojen mukaan, talvella herkemmin haihtuvaa, ja kesällä huonommin haihtuvaa.

Ja nuo käynnistykseen eneiten vaikuttavat, herkiten haihtuvat aineet, haihtuu myös kesäbensasta ensin, joten todella huonoa kamaa talvella....

Vanha talvibensa toimii välttävästi kesäkäytössä.

Ja bensan säilyvyys; 95E10 erittäin huonosti, pitäis lailla kieltää myyminen irtoastiaan!
98E5 säilyy paremmin, vajaa puoli vuotta ilman säilöntäainetta, säilöntäaineella vuoden (itsellä motonetistä ostettua, olikohan molylube tms.)
tuo säilöntäaine ehkäisee myös kaasarin liettymistä.
p.s minun tontille ei tule kanisteribensaa, mihin ei ole lisätty tuota säilöntäainetta. ja 95E10 ei edes säilöntäaineella!

Tuo pienkonebensa on loistojuttu, varsinkin matalakierroksisille, harvoin käytettäville koneille, korkeakierroksisille 2T koneille vain ennen säilöntää

RIPAX 04.12.2013 23:50

Taustakuorossa...
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1074467)
joo, eiköhän tää oo just tässä:


NESTEen sivuilta lainaus :

Polttoaineita suositellaan säilytettävän viileässä paikassa, suljetussa astiassa auringonvalolta suojattuna. Vuosikausia säilytetyt polttoaineet voivat aiheuttaa ongelmia moottorissa. Esimerkiksi bensiiniä voi säilyttää muutamia kuukausia. Erinomainen vaihtoehto on käyttää Neste-pienmoottibensiiniä, joka säilyy huomattavasti kauemmin.

Juu,kaikki kalvolliset 2tahti koneet ei pelaa pitkään mittaripensalla,jos tankissa pitää vuoden ni tuskin käy ollenkaan ja kalvot ainaki korppuuntuu. Sama pätee kaikkiin muihinki pienkoneisiin,varsinki niihin joita käytetään harvoin. Ite laitan vara-autoonki pienkonepensaa jos pistän säilytykseen. Nähny muutamia kaasareita ku on ollu parivuotta ysivitoset tankissa,ja umpeen hapettunu. Eli siis nää nykyiset tenu-pensat ei säily vaan tuhoaa,jotku skeptikot epäilee vieläkin et voi aiheuttaa vaurioita varsinki vanhemmissa autoissa,eikä ihan turhaan. Kokeiles muuten laittaa styroxia mittaripensaan ja pienkonepensaan,huomaat eron. Heh,muistu mieleen miten kävi Ladan pensaletkuille ku aikanaan tuli lyijyttömät pensiinit,sillon oli tenua paljon vähemmän pensassa.

mp 05.12.2013 00:18

Muistin mukaan ukko ois sanonut että syksyllä ruvetaan ajamaan butaania bensan joukkoon että se höyrystyis talvellakin,myös muut lisäainekoostumukset on talvella eri.
Tartteeki kysellä että onko bensassa ns.arktistakin laatua vai pelkästään kesä ja talvi.
Mä käynnistän noi pienkoneet kauden jälkeen jarrukliinerillä kun eivät muuten tuppaa seisonnan jälkeen lähteä tulille.Moottori ja raivaus sahassa mä käytän ainoastaan valmista pienkone bensaa niin ei ole ollu yhtikäs mitään ongelmia ja ei kärytä ollenkaan.
Vaik maksaa enempi mut eipä mee hermot repiessä sahaa käyntiin...

Porvoon Hilma 05.12.2013 06:33

Niin, bensa on tuoretavaraa.

Pienkone- eli alkylaattibensa tuntuu säilyvän ja toimivan. Mulla kaikki 2t-sahat on käyny tuolla valmisliemellä jo muutaman vuoden. Tuntuu toimivan vaikka etenkin raivaussaha on joskus muutaman kuukauden käyttämättä. Käyp ja kukkuu.. :)

Saattaa vaikuttaa myös sahan luotettavuuteen kun ei kerry vanhojen bensojen mömmöt kaasariin tukkimaan sitä. Maksaahan se, mutta kun ottaa huomioon myös bentseenittömyyden eli pahimpien karsinogeenien puuttumisen, niin kyllä sillä ihan mielellään sahaa kun ei tartte päivän päätteeksi vetää laatallista buranaa päänsärkyyn...

Bj Andy 05.12.2013 06:40

Mikä mönkkäri? Muutenhan tuossa tulikin jo kaikki oleellinen. Ite nuukana en oo harrastanu tuota pienkone bensaa mutta saha bensa pysyy tuoreena kun sen joutuu toisinaan kaatamaan mönkkäriin tai leikkuriin.

pee 05.12.2013 06:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1074506)
Mikä mönkkäri?

9 - vuotias kaasarikoneinen 660 Yamaha joka ei pamaha :D

Bj Andy 05.12.2013 07:12

Primerillä par laakia niin luulisi paukkuvan... Sama juttu Rincossa,pakkasella sahauttaa hitosti jos ei anna primerillä alkuhuikkaa.

Timo_L 05.12.2013 07:36

Mulla Jeeppi seisoi 95E10:n jämät (ehkä noin 10 litraa) tankissa pari kuukautta, olihan melko sahaus että heräsi henkiin. Edellisen pidemmän seisonnan jälkeen käynnistyvyys oli paljon parempi, silloin oli tankissa pienehkö määrä 98E5:ttä ja muistaakseni myös säilöntäaineet.

Ei tuo 95E10 tahdo oikein säilyä kunnolla edes suljetussa purkissa, saati sitten bensatankissa..

pee 05.12.2013 07:48

... joo huikka auttaa aina :D


kyllä mä haluaisin senkin insinöörin, joka tuollaisiin tuon vetokäynnistimen on keksinyt, vetävän tuollaisen narusta nuo pakkasessa käyntiin ...

Bj Andy 05.12.2013 07:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1074525)
... joo huikka auttaa aina :D


kyllä mä haluaisin senkin insinöörin, joka tuollaisiin tuon vetokäynnistimen on keksinyt, vetävän tuollaisen narusta nuo pakkasessa käyntiin ...

Jos puolipuristin toimii niin Honda lähtee jopa melko nöyrästi. Kawassa kun sitä joko ei ollu tai se ei toiminu niin jonkinlainen kuolemanpelko piti hiillostaa ahteria että sen jakso nykästä tulille...

-Captain- 05.12.2013 09:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 1074526)
Jos puolipuristin toimii niin Honda lähtee jopa melko nöyrästi. Kawassa kun sitä joko ei ollu tai se ei toiminu niin jonkinlainen kuolemanpelko piti hiillostaa ahteria että sen jakso nykästä tulille...

Joo, itelläki entine mönkijä oli vuosituhannen alkupuolelta oleva kaasarikoneinen kawa, huono akku ni ei jaksanu pyörittää kunnol ni ei lähteny pakkasil muuten ku narusta.. Mut ryyppy täysille ja yleensä kolmannel lähti.. Nykyinen ruisku suikka on paljo nihkeempi mut muutaman kerran virrat päälle ja pois ni ei tarvii startata niin kauaa..

Ja en oo mihikää vehkeisii laittanu nykysin muuta ku 98 bensaa :)

ärjy 05.12.2013 10:02

Eikös se 95okt ollut pannassa muutenkin näihin pienkoneisiin? Mittarissakin taitaa lukea et 98okt pienkoneisiin...

sos 05.12.2013 10:14

veneissä ei mitään ongelmaa vaikka tankit puolillaan seisoo reilu puolvuotta, laineri kerran puoltoista vuotta.
lasten mönkkärit taas ei meinaa lähtee kuukauden seisonnan jälkee käyntiin. isolla laturilla buustia sillai, että kiertää enemmän ku kone käynnissä, ni pienen sahauksen jälkee käyntiin:)
isäukon kadetti aikoinaan seiso muutaman vuoden ni kohtuu helposti käyntiin(joskus 90luvulla) nyky bensalla tuskin onnistus

Bj Andy 05.12.2013 10:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjy (Viesti 1074555)
Eikös se 95okt ollut pannassa muutenkin näihin pienkoneisiin? Mittarissakin taitaa lukea et 98okt pienkoneisiin...

Riippuu koneesta. Joku jeesuksen vanha brigsi, niinkuin esim.meitsin hydepumpun kone , saattaa vierastaa etanolia mutta jos ei nakuta niin kyä kaikkiin uudempiin pitäisi kelvata tuo 95:nenkin.

Tietenkin sahat ym.kiukkusemmat vehkeet sillä 98:lla. Ja sitä oon laittanu mönkkäriinkin kun se pumppu juo mönkkärin tankista ja taas mönkkärikin on aika rajulla käytöllä.

AVRO 05.12.2013 16:06

Lienee tosiaan hyvinkin laitekohtaista? Tuo primitiivinen vanha SA-int aggre Sachs 2t päkättimellä on lähtenyt aina käyntiin, tankissa ainakin 2v vanhaa 95bensaa ja ulkona säilytetään. Lähtee hetken nykimisellä tulille, tässä vaikeuttaa käynnistystä hieman nihkeästi palauttava käynnistinlaite.
Nyt laitoin yli puol tankillista tuoretta bensaa eikä huonontunut tai parantunut.

Konesaha taas on nihkeempi lähtemään jos seisoo pidempään, sekin yleensä jää suoraan ajosta sellaisenaan seisomaan. Lähtee kyllä mutta joutuu nykimään sen verran että ehtii jo ajattelemaan rumia sanoja. 95:lla tälläkin ajetaan.

0ltzi 05.12.2013 16:22

työnalla on hussen moottorisaha. siinä käytetty nesteen 98 ja nesteen 2t öljyä. ei ihme ku ei lähe käymään kun kaasari on täynnä ihme puuroa.

smgt 06.12.2013 00:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 1074425)
nimim. dieselöinkö loputkin


en näe muuta vaihtoehtoo :D


Sivu luotu: 17:08 (GMT +2).