Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Pulttimopo jäätyy. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=117864)

SptV 26.11.2013 19:32

Pulttimopo jäätyy.
 
Oisko mitään konsteja jolla mopon saisi pelaamaan myös pakkasella.
Kompuralla ja letkunpäässä vedenerotin ja silti muutaman minuutin käytönjälkeen pyssy jäätyy.

sos 26.11.2013 19:41

Toholla säiliö punahehkuun:)
Ei kai sitä kovin helpolla voi estää

Laikka 26.11.2013 19:45

Paineilmajarrujen jäänesto toimii pienillä pakkasilla jotenkuten. Mutta silti meinaa mopo jäätyä.:rolleyes:

Rölli 26.11.2013 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Laikka (Viesti 1071145)
Paineilmajarrujen jäänesto toimii pienillä pakkasilla jotenkuten. Mutta silti meinaa mopo jäätyä.:rolleyes:

Ja toi jäänestoaine sit kuivaa koneita ihan tehokkaasti et kannattaa muistaa öljytä säännöllisesti.
On ihan omakohtaista kokemustakin... shinanon räikkä leipoi kiinni juurikin tuosta syystä.
Tai ainakin kovin niin huollossa väittivät.

Laikka 26.11.2013 20:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rölli (Viesti 1071148)
Ja toi jäänestoaine sit kuivaa koneita ihan tehokkaasti et kannattaa muistaa öljytä säännöllisesti.

Pitäähän paineilmavehkeitä öljytä säännöllisesti muutenkin.:D Mie panostin ja hankin milwaukeen akkumopon noihin ulkopulttailuihin kun alko vit$€£taa ilmamopon jatkuva sulattaminen.

Repro 26.11.2013 20:18

Letku irti maasta, toimii ainakin pidempään.

lavanelikko 26.11.2013 20:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Laikka (Viesti 1071175)
Pitäähän paineilmavehkeitä öljytä säännöllisesti muutenkin.:D Mie panostin ja hankin milwaukeen akkumopon noihin ulkopulttailuihin kun alko vit$€£taa ilmamopon jatkuva sulattaminen.

Eiköhän nykyään saa samaan hintaan tai pienenpäänkin vähintään yhtätehokkaita akkumopoja mitä paineilmavehkeitä...

PunisherFIN 27.11.2013 11:52

joku makitan 18V mopo hakkaa 210Nm auki/kiinni ja niiltä löytyy samaan jännitteeseen se 440Nm mallikin.. tuolla 210 lyövällä aukee ja menee kiinni ainakin maasturin pyörän pultit heittämällä ja momentti on oikee chevyn pinionin mutterin kiristykseen :D

SptV 27.11.2013 11:59

Ei taida akkuväännintä tässä kokoluokassa löytyä.

3/4" ja 1000nm.

Jappi 27.11.2013 12:16

Kuivain ilmalinjaan.

PunisherFIN 27.11.2013 13:22

ite kyllä harkihtisin aggregaattia ja sähkökonetta, löytyy tuohonkin kokoluokkaan ja ei tarvia pelleillä pakkasessa paineilmojen kanssa. ihan hyvästä syystä ei linjahommissa paineilmavehkeitä käytetä :)

sisua45 27.11.2013 13:44

Mistä löytyy sähköpyssy, millä saa esim kuorma-auton pyöränpultit auki?

1/2" IR aukaisee ne juuri ja juuri, jos on hyvässä rasvassa. Mutta normaalisti täytyy olla 3/4" pyssy.

Reetu 27.11.2013 14:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1071407)
Mistä löytyy sähköpyssy, millä saa esim kuorma-auton pyöränpultit auki?

1/2" IR aukaisee ne juuri ja juuri, jos on hyvässä rasvassa. Mutta normaalisti täytyy olla 3/4" pyssy.

Viipurin torilta ostettiin -93... :D

Maksoi 100mk ja toimii valovirralla.

Edit: kolme varttinen ja kaks hylsyä tul mukaan.

sisua45 27.11.2013 14:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reetu (Viesti 1071417)
Viipurin torilta ostettiin -93... :D

Maksoi 100mk ja toimii valovirralla.

Edit: kolme varttinen ja kaks hylsyä tul mukaan.

Sanonko että mitä olet viipurista ostanut satasella 20 vuotta sitten... :D

SptV 27.11.2013 14:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 1071377)
Kuivain ilmalinjaan.

Mistähän kompuralle kuivaimen löytää?

Jappi 28.11.2013 11:18

Vaikka tuolta

http://www.painepiste.fi/tuotteet.php?kat1=2&id=55

Timo_L 28.11.2013 11:26

Tahtoohan nuo ilmavehkeet aina jäätyä helposti vaikka mitä tekisi, varsinkin jos vielä kompura tilassa mistä imee kosteahkoa ilmaa sisäänsä.

Meillä on ollut duunissa aina ongelma pyssyjen kanssa, kun vehkeitä tarttee käyttää pihalla kesät talvet. Nyt kun pikkuhiljaa siirrytty käyttämään järeitä Milwaukeen akkupyssyjä (muutaman vuoden tappelun jälkeen alkoivat uskoa että ne oikeasti on parempia ja nopeampia, parantaa työtehoa & ergonomiaa), niin ongelmat vähentyneet oleellisesti ja vauhtikin on vähän parempi, ei ole viisi ukkoa katsomassa kun joku koittaa etsiä toimivaa ilmapyssyä että voisi tehdä töitä. Käsiräikälläkin kun on vähän hidas pynnertää :D

PunisherFIN 28.11.2013 11:32

nyt on pakko kysästä väliin vaikka hiukan onkin offtopic, mihin tarviaa kNm luokan kolmevarttisen pyssyn, talvikäyttöön sillai, notta se ehtii jäätyä käytön aikana? :o enkä etes savolaiseen tapaan viisastele, vaan uteliaisuuttani kysyn? :)

meillä nimittäin linjahommissa on momentit aika pieniä (suhteellista) mutta pylväskasauksilla jne on käytössä akku/valovirta vermeitä ja jos sellanen kahen käden iso 1/2" tykki ei piisaa niin mihin ihmeeseen tarviaa niin ison, siis "jatkuvaan" käyttöön?

jonniverta kavereita jotka tekköö pihalla töitä, niin voin pistää sanan kiertämään et miten ovat ratkasseet ko ongelman, kun tietäsin mitä sie sillä teet? nimittäin jos siun töihen tekeminen on kiinni siitä et paineilmapyssy pellaa pakkasessa, niin sillohan siihen vaikka rakennetaan porukalla lämmitin, että mies piäsöö töihinsä :)

SptV 29.11.2013 19:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja PunisherFIN (Viesti 1071838)
nyt on pakko kysästä väliin vaikka hiukan onkin offtopic, mihin tarviaa kNm luokan kolmevarttisen pyssyn, talvikäyttöön sillai, notta se ehtii jäätyä käytön aikana? :o enkä etes savolaiseen tapaan viisastele, vaan uteliaisuuttani kysyn? :)

meillä nimittäin linjahommissa on momentit aika pieniä (suhteellista) mutta pylväskasauksilla jne on käytössä akku/valovirta vermeitä ja jos sellanen kahen käden iso 1/2" tykki ei piisaa niin mihin ihmeeseen tarviaa niin ison, siis "jatkuvaan" käyttöön?

jonniverta kavereita jotka tekköö pihalla töitä, niin voin pistää sanan kiertämään et miten ovat ratkasseet ko ongelman, kun tietäsin mitä sie sillä teet? nimittäin jos siun töihen tekeminen on kiinni siitä et paineilmapyssy pellaa pakkasessa, niin sillohan siihen vaikka rakennetaan porukalla lämmitin, että mies piäsöö töihinsä :)

Kuorma-auton renkaita vaihtelen. On aika nysväämistä jos useamman vaihtaa.
Ei niitä kiinnippäin noin tiukalle laiteta.

454SS 29.11.2013 21:05

Sinoli paineilmalinjassa tuntuu toimivan aika hyvin. Viime talvena kuulin kikan yhdeltä vanhan liiton rakannustyöläiseltä ja otin käyttöön omassa tallissa.

ärjy 29.11.2013 22:42

Eikös se aerol ole vähän siihen suuntaan olevaa käyttöä varten tehty? Pajalla sattuneesta syystä sitä käytettiin pulttimopoissa ja hyvin toimi.. paja oli puunkuljetus firman, siksi aerolia oli oli joka opaikassa.. en huomannut koneissa mitään kulumista/jumimista.. ja oli käytetty kuulemma pitkään.. samalla moskalla sai hytikka pikaliittimet auki pakkasessa..

miksi 30.11.2013 11:55

aerol on ilman propan 2-oli:a
sinolissa on tuota, aiheuttaa muistaakseni sen että se höyrystyy nesteen pinnalla jääden siihen, sekä sen ettei ole niin maukasta juotavaa. Kummassakin on metyyli isopropanolia jotka aiheuttavat denaturointia.

Aerolia pystyy myös paineistamaan kun sinoli rupeaa aiheuttamaan paineistuksessa pientä ongelmaa voimakkaampana pisarointina.

jos haluaa paineilmalinjan kuivaksi vedestä niin samanlainen suodatinsäiliö mitä käytetään raskaassa kalustossakin, kaksisuuntainen säiliö rakeilla ja jäätymisenestoaineella varustetuna niin kuivaa itse itseään ja pitää linjassa vähemmän kosteutta. tosin ilmassa on aina kosteutta ja se kulkee pienissä määrin aina mukana vaikka kuinka yrittäis torjua. vähennettyä sitä saa..

silloin kun mä opettelin noita raskaskaluiston renkaitten vaihtoa meillä oli voimavirtanen massa avain.. hidas kuin mikä mutta kaikki aukes..

Häänrik 30.11.2013 14:36

Moi. Töissä käytän ulkona pulttipyssyä joka päivä noin tunnin ajan putkeen kun teriä pitää vaihtaa. Oon kokeillu kaikenlaista, ja viimeisin konsti millä pyssy lakkas jäätynmästä oli tiptopin öljymäinen lukkosula. Sitä puolipurkkia kaataa letkuun kompuran päästä nii johan rokkaa monena päivänä :)

sisua45 30.11.2013 17:08

Koottiin veljelle konekatosta muutama vuosi sitten. Kuorma-auton nosturilla nostettiin liimapalkkeja paikoilleen. Pulttipyssylle otettiin myös ilmaa autosta, kun siihen hommaan tein joskus liittimen pyttyjen kylkeen. Pyssyllä vedettiin täkkipultteja kiinni liimapalkkeihin.

Toisena päivänä pyssy meni hengettömäksi, ei vaan jaksanut, vaikka auton kompura tuuppasi reilun 8 baaria. Pari tippaa öljyä pyssyyn, niin taas jaksoi. Kuorma-auton antama ilma oli liian kuivaa, ja tais siellä olla tenuakin mukana.

Mutis 30.11.2013 17:51

En ole kertaakaan saanut työkaluja jäätymään vaikka olisi ollut -30 pakkasta. Melkein joka päivä muutama rippa öljyä. Käytössä rälläköitä ja naproja lähinnä. Välillä hanskat tuppaa jäätymään koneeseen kiinni, mut yleensä se on se pienin vitutuksen aiheuttaja. Öljyn laadusta en osaa sanoa ja kompura setuppia en ole koskaan nähnyt.


Sivu luotu: 15:57 (GMT +2).