Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   RRC kääntöpään öljy (swivel joint) (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=117042)

OsQ 06.11.2013 19:12

RRC kääntöpään öljy (swivel joint)
 
Elikkäs suositellaan EP90 mutta ei nyt ole tietenkään mistään saatavilla niin mitäs tuonne kannattaisi laittaa :confused:
Moottoriin, vaihteistoon ja jakolaatikkoon menossa 20w-50 classic oil ja 75w-90 shell super jtn (violetti purkki) menossa periin.
Voisiko esimerkiksi tuota peräöljyä ja CV-joint rasvaa sekoittaa 50/50 ja tyrkätä kääntöpäille? :D

-Osku

solihull 06.11.2013 20:32

minkä vuotinen RRC on kyseessä. Eri aikakautena on erilaisia öljyvaatimuksia. Vanhoihin käsketään laittaa napavaseliinia, uudempiin liki peräöljyä. Jos ei ole tiivisteet kunnossa ja kuulan pinnat hyvässä kunnossa, ainakin se öljy tulee sieltä pihalle vähän äkkiä.

Itte oon aina laittanut kääntökuulavaseliinia, semmosta sakean öljyn ja vetelän vaseliinin tapaista mönjää. Kai sen voi tehdä ihan sekoittamalla vassua ja öljyä,,,etenkin jos ne vavat vuotaa. AInoa ongelma on, että vaseliini ja öljy ei oikein tahdo vaan sekoittua...

TT

OsQ 06.11.2013 20:38

Perhana eli sehän unohtui eli vm 73 :D
Nuori poika vielä :p

Eli ilmeisesti jostain sitten napavaseliinia kätösiin.
Onko jotain suosituspaikkaa josta saisi näppärästi.

-Osku

ZeiZei 06.11.2013 21:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 1062951)
minkä vuotinen RRC on kyseessä. Eri aikakautena on erilaisia öljyvaatimuksia. Vanhoihin käsketään laittaa napavaseliinia, uudempiin liki peräöljyä. Jos ei ole tiivisteet kunnossa ja kuulan pinnat hyvässä kunnossa, ainakin se öljy tulee sieltä pihalle vähän äkkiä.

TT

On kyllä just toisin päin:

Vanhoihin API-GL5 Hypoid 80 Kylmille keleille (Suomi) ja Hypoid 90 lämpimiin maihin.

Eli samaa öljyä kuin periin. Napalaakerit ja vakionopeusnivel sekä olkalaakerit on voideltu samalla oljyllä.

(laittaisin tuota 75w90 jos ei muuta ole. Nyt sisässä normi peräoljyt 80w90)

Uudemmissa on navoissa omat vaseliinit ja kääntöpäässä samoin.

Tietenkin kaikissa pitäis olla tiivisteet kunnossa...

armas 06.11.2013 21:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ZeiZei (Viesti 1062981)
On kyllä just toisin päin:

Vanhoihin API-GL5 Hypoid 80 Kylmille keleille (Suomi) ja Hypoid 90 lämpimiin maihin.

Eli samaa öljyä kuin periin. Napalaakerit ja vakionopeusnivel sekä olkalaakerit on voideltu samalla oljyllä.

(laittaisin tuota 75w90 jos ei muuta ole. Nyt sisässä normi peräoljyt 80w90)

Uudemmissa on navoissa omat vaseliinit ja kääntöpäässä samoin.

Tietenkin kaikissa pitäis olla tiivisteet kunnossa...


Samoilla linjoilla, 75w90 tai 80w90 on toiminut vallan mainiosti.

Jos on meininki talvella ajella (ja miksei lämpimämpiinkin keleihin) on tuo 20w50 melkoisen jämyä. Voi olla (vaihde)keppi aika kankea veivailla :). Kyllä se ohkaisempi moottorissakin pysyy. Tietty jos öljyt on jo hankittu...

OsQ 06.11.2013 22:05

Ei ole vielä hankittu mutta ihan kokeilumielessä kun on suositusöljy ja motonet myy jotain 20w-50 classic british oil hässäkkää sopuhintaan :D
Vähän kankeaa se voi olla mutta katsotaan miten äijän käy :D
Nyt on koneessa 10w-40 ja tyhjäkäynnillä 1bar öljynpaine, jos vaikka hieman tuolla tapahtuisi muutos :p
Voin tänne sitten pistää kokemuksia kun hieman päässyt kokkeilemaan.

-Osku

pee 06.11.2013 22:15

ai niin, paksummalla öljyillähän matalat paineet nousee, ja homma korjaantuu ... ???

kovalla pakkasella käynnistyksessä homma on sitten huipussaan, kuten ö.paineetkin :eek:

solihull 06.11.2013 23:32

joskus mulla oli joku -76 RRC V8, jossa öljynpaineen alhaisuuteen löytyi syy lientyneessä ylipaineventtiilin jousessa ja ei ole kuulemma ensimmäinen jossa moinen vika oli?...

TT

Kaitsu67 07.11.2013 00:02

Kyllä vanhempiinkin voi laittaa öljyn tilalle tuon "one shot greasen".

esim. e-bay:stä tota saa edullisesti

http://www.ebay.co.uk/bhp/one-shot-grease

taikka Paddockilta

http://www.paddockspares.com/stc3435...ot-grease.html

baxxter 07.11.2013 07:10

Ashcroft transmission "käskee" laittamaan murroksen täyteen laadukasta vetonivelvaseliinia, esim http://www.ashcroft-transmissions.co...&productId=139
Ja tuon lisäksi vielä napaan tuo "one shot grease"

Itse olen laittanut murroksiin tuon vetonivelvaseliinin. Olkatapin laakerit ja kääntöpään stefan voidellut reilusti jollain perusvaseliinilla, syrjäyttämään vettä jos ja kun sitä sinne pääsee.

OsQ 07.11.2013 08:27

Paljonko tyhjäkäynnillä pitäisi olla paineita?
Kierroksilla on hienosti painetta eli ei ne ihan kokonaan hukassa ole.

-Osku

baxxter 07.11.2013 09:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja OsQ (Viesti 1063116)
Paljonko tyhjäkäynnillä pitäisi olla paineita?
Kierroksilla on hienosti painetta eli ei ne ihan kokonaan hukassa ole.

-Osku

Minkä mittarin mukaan tuo 1bar on? Ihan kelvolliselta paineelta kuulostaa.
Omassa autogaugen sähkösen mittarin viisari on ensimmäisellä viivalla nollan kohdilla, kuitenkaan öljynpainevalo ei pala. Ylikuumana kyllä alkaa vilkuttamaan valoa.

OsQ 07.11.2013 09:57

lisämittarissa tuo paine ja paine suodattimen jalasta. Öljynpainevalo ei pala.
Yläpää vain näyttöö todella kuivalta, ei paljon öljy loisku, onko ominaisuus? :S

-Osku

88 07.11.2013 13:00

Ei sinne vinttiin oljyä paljoo tule. Venakoppa irti auto käymään niin ei pitäis tyhjäkäynnillä sotkea ollenkaan. Jos öljyä roiskuu pitkin konehuonetta niin jotain on vialla tai olet väärän pellin alla. Kilo tyhjäkäynnillä on ihan ok varsinkin jos pitemmän mettäajon aikana ei öpvalo vilku tai pala.

OsQ 07.11.2013 15:04

Eli siis homma kunnossa, yllättävän kuiva kyllä on :D
Mitäs tuohon sitten, 10w-40 laaatikkoonkin sitten vai kuitenkin se 20w-50? Ajo erittäin vähäistä kuitenkin ja aina lämpimäksi käy paikallaan niin kai tuo paksumpikin laatikossa notkistuisi?

-Osku

baxxter 07.11.2013 15:16

Jotenkin epäilen että laatikossa ei paljon vaikuta moottoriöljyn viskositeetit kankeuteen. Kuitenkin moottoriöljyjen erot eivät ole käytännössä niin suuria kuin vaihteisto/peräöljyjen. Laatikossahan on muovi/bakeliittirattainen öljypumppu työntämässä neulalaakereille öljyä, jonka takia peräöljyä ei sais lootaan laittaan. Toimii varmaan millä vaan moottoriöljyllä, itse laitoin viimeksi mineraali-motoxia. Pitkään käytin talliin kerääntyneitä mysteeriöljyjä joista ei ollut tietoa viskositeeteista ja luokituksista niin ei kehdannu moottoriin laittaa.

OsQ 07.11.2013 19:14

tuli nyt sitten ostettua comma oilsin 20w-50 öljyä joka tarkoitettu vanhoille brittiautoille.
Huomenna laatikko ja jakis täyteen ja arpomaan mitä tapahtuu :D
Seksikäs vihreä väri öljyssä onneksi on niin pn mukavaa läträtä sen kanssa

-Osku

OsQ 08.11.2013 17:47

Sinnehän ne meni ja yllätysyllätys lukkosokan palasia laatikon öljynsuodattimessa :mad::mad:
Missäköhän tuolla laatikossa niitä lukkosokkia on? siirtäjissä?
Pitäisikö huolestua? :D

-Osku

baxxter 09.11.2013 00:10

Minkälaisen lukkosokan palasia?

OsQ 09.11.2013 10:48

Sellainen putkisokka, eikai sellainen voi olla muualta kuin siirtäjästä :S

-Osku

OsQ 17.11.2013 19:14

Eikös kellään ole mitään käsitystä tai räjäytyskuvaa laatikosta kun ei tuntunut löytyvän mistään :(

-Osku

baxxter 17.11.2013 19:24

Siirtäjissä on putkisokkia, yhden oon yläkautta vaihtanut. Oli remontissa menny sokat sekaisin ja oli 1-2 siirtäjästä katkennut. Se lootan yläkannen mahtui ottamaan pois, kun vähän avarsi keskitunnelia :)
Oliko varmasti putkisokka eikä neulalaakerin neula?

OsQ 17.11.2013 19:41

Kyllä se sokka oli kun oli halkaistu ja ontto, olisikohan todella niin hyvä tuuri että saisi vaihdettua paikallaan jos avartaisi tunneliin "huoltoluukun" :D
Pitääpä alkaa rällämään joku päivä.

-Osku

ZeiZei 17.11.2013 20:31

Oliko joku tuommonen:

http://www.brit-car.co.uk/product.ph...g_lt85_rrc_def

Niitä on laatikossa noin 8 kappaletta ja vielä eri numeroillakin riippuen laatikon valmistenumerosta

Puhutaan kai LT95 (nelivaihteisesta) laatikosta. Tuliko se vaihteiston propusta vai jakolaatikon puolelta?

OsQ 17.11.2013 21:20

LT95 juuri ja juuri tuollainen, vaihdelaatikon suodattimeen oli jäänyt, ties kuinka paljon ajettu tuollaisena :confused:
Ei oikein innostaisi tiputtaa laatikkoa pois autosta :mad:

-Osku


Sivu luotu: 18:46 (GMT +2).