Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Etu/taka-akselin välityssuhteen ero? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=117029)

Borg 06.11.2013 13:35

Etu/taka-akselin välityssuhteen ero?
 
Näin työpäivän lomassa hakua käyttäessä tuli hieman turhan laajat hakutulokset.
Asiaa on varmasti täällä käsitelty useastikkin, mutta pikaisen vastauksen tarpeessa...

Kuinka suuri ero voi olla/sallitaan etu ja taka välitysten kesken, esim. Käykö edessä 4.88 ja takana 4.875?
Vai pitääkö olla juuri sama välitys molemmissa päissä?

Kiitos.

HeikkiH 06.11.2013 13:43

Eihän noissa ole eroa juuri mitään. Toimii kyllä. Taitaa aika harvassa olla just sama välitys. Ja vaikka oiskin sama niin eroa tulee renkaan vierintäkehässä. Kerran tutkin yhtä nelivetoa paloautoa, josta asiakas valitti että nypyttää nelikolla ajaessa keskilukko päällä. Ei ihme, kilometrin matkalla etusen ja takasen eroa oli vain kaksi kierrosta!

Borg 06.11.2013 14:38

Näin vähän itsekkin ajattelin, mutta piti varmistua kuitenkin.
Kiitos nopeasta vastauksesta.

sisua45 06.11.2013 15:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Borg (Viesti 1062794)

Kuinka suuri ero voi olla/sallitaan etu ja taka välitysten kesken, esim. Käykö edessä 4.88 ja takana 4.875?

Kuulostaa toyotalta ja pajerolta. :D

Mitkä ovat toyota 4.88 välityksen hammasluvut? Ajattelin vaan, että onko noissa molemmissa välityksissä saman rattaat. Mitsu vaan ilmoittanut tarkemmin?

Viipo 06.11.2013 18:04

tojotan 4.88 välitys ON 4.875. Samahan se, montako desimaalia sitä ilmotetaan. Ei hiluksin välityksiäkään ilmoteta 4.555555556 vaan 4.56.

Ja joo, mulla on ollu mm. RJ:ssä 4.875 ja 4.625 välitykset yhtäaikaa, eikä sitä kyl huomannu ainakaan mettäajossa juurikaan.

bluevan 06.11.2013 18:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1062882)
tojotan 4.88 välitys ON 4.875. Samahan se, montako desimaalia sitä ilmotetaan. Ei hiluksin välityksiäkään ilmoteta 4.555555556 vaan 4.56.

Ja joo, mulla on ollu mm. RJ:ssä 4.875 ja 4.625 välitykset yhtäaikaa, eikä sitä kyl huomannu ainakaan mettäajossa juurikaan.

Mistä toi 4.625 oli ? Datsunin akseliko räjässä ollut :)

Viipo 06.11.2013 18:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 1062885)
Mistä toi 4.625 oli ? Datsunin akseliko räjässä ollut :)

Ei ollu ku joku vanha hiacen murikka. Nurkissa on myös 4.375 ja 4.30 välityksiä 8" akseliin...

sisua45 06.11.2013 20:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1062882)
tojotan 4.88 välitys ON 4.875. Samahan se, montako desimaalia sitä ilmotetaan. Ei hiluksin välityksiäkään ilmoteta 4.555555556 vaan 4.56.

Tuota juurikin ajattelin. Mitsu on tosiaan ollut useimmalla desimaalilla liikenteessä.

Perävälityksiä kun on vain rajallinen määrä maailmassa, kun ne pitää sulloa tietyn kokoisen kuoren sisään.

Borg 06.11.2013 21:14

Dana44 - Mitsu oli aatoksissa :D
Tosin pitää vielä ihmetellä onko pulttijako molemmissa sama, vaikka 6-pulttisia ovatkin.

sisua45 06.11.2013 21:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Borg (Viesti 1062980)
Dana44 - Mitsu oli aatoksissa :D
Tosin pitää vielä ihmetellä onko pulttijako molemmissa sama, vaikka 6-pulttisia ovatkin.

On ne samoja. :)

Jare 07.11.2013 10:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Viipo (Viesti 1062882)
Ja joo, mulla on ollu mm. RJ:ssä 4.875 ja 4.625 välitykset yhtäaikaa, eikä sitä kyl huomannu ainakaan mettäajossa juurikaan.

Metässä menee kuulemma vielä hyvin paljon isompi erokin, kunhan vaan etupää on se mikä vetää nopeammin. En nyt paljasta nimiä, mutta tällaisella paketilla on kuulemma hyvin menny trial radoilla aikoinaan;) Auttaa kääntymiseen kuulemma huomattavasti

Formula offissa myös käytetty samaa hommaa ja just tuon kääntymisen parantamiseks.

VeeWee 07.11.2013 11:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 1063160)
Metässä menee kuulemma vielä hyvin paljon isompi erokin, kunhan vaan etupää on se mikä vetää nopeammin. En nyt paljasta nimiä, mutta tällaisella paketilla on kuulemma hyvin menny trial radoilla aikoinaan;) Auttaa kääntymiseen kuulemma huomattavasti

Formula offissa myös käytetty samaa hommaa ja just tuon kääntymisen parantamiseks.

Nelivetotraktoreissahan etupää pyörii hieman nopeammin,juuri ohjattavuuden ja ilmeisesti myös paremman etenemisen vuoksi

RIPAX 07.11.2013 23:06

Juu.
 
Ainakin Belarus ja Kubota ilmoittaa etupään pyörivän 7% enempi(vierintämatka) ku takapää,ja muillakin samaa luokkaa. Kubotalla on nykyään jopa planeetta jolla pyörintä eroa kasvatetaan entisestään käännöksen jyrkentyesä,eli mekanismi vaihtaa kun rattia kääntää. Vois olla maastokäytössä hyväkin ominaisuus saada kääntyvyyttä mut miten sais niin et olis helposti kytkettävä...


Sivu luotu: 03:11 (GMT +2).