![]() |
MB 1222 DRD4-7R
2 Liiteet
Ajattelin aloittaa tänne Offipalstan puolelle tämmöistä matkailuautoprojektia, koska autossa kuitenkin tulee olemaan neliveto ja akselilukkokin. Vaikka autossa onkin maasto-ominaisuuksia, tulee suurin sa käytöstä olemaan kuitenkin autoteiksi tunnistettavilla tieosuuksilla.
Lapsuudessa luin jotain pelastuspartio-sarjakuvalehteä, missä Mersun kuorma-autoilla seikkailtiin viidakoissa. Nyt haaveet viidakkoseikkailusta on karisseet, mutta seikkailunhalua kuitenkin olisi jäljellä. Tultiin vaimon kanssa siihen johtopäätökseen, että tämmöinen matkailuauto saattaisi olla meidän perheelle optimiratkaisu matkailuvietin tyydyttämiseen ja vapaa-ajan mielekkääseen käyttämiseen. Perustelimme projektin itsellemme niin, että sen kautta saamme mielenkiintoisia, hauskoja ja opettavaisia kokemuksia ainakin lähiseuduistamme, ja ajoittain oikeita matkailukokemuksia sitten pidemmiltä matkoiltamme. Jees mutta asiaan.. Tänään on käsiraha maksettu Pohjois-Karjalan Pelastuslaitoksen vanhasta Mesestä (1222). Ajatuksena on laittaa auton perään saksan armeijan vanha kontti, jonka sisään sitten tulisi asumiseen vaadittavat hässäkät. Tässä ekat kuvat projektista. Lopputulos on toivottavasti hieman kiiltävämmän näköinen. En vaan jaksanut turhia bling-blingejä alkaa photoshopata. Tämä tulee varmaankin päivittymään melko hitaasti, mutta tavoitepositio on kirkkaana mielessä.. |
asiallista ! http://www.freesmileys.org/smileys/s...excited002.gif
kohtahan voidaan perustaa jonkinsorttinen alajaos palstan isommille, nelivetoisille kulkineille |
vaikuttaapi ihan asialliselta projektilta
|
1 Liiteet
Tässä vielä kuvatus koeajomatkalta. Mittatikkuna meidän nelivuotias.
Keski-Euroopassahan nää autot on aika suosittuja. Ehkäpä suuntaus pikkuhiljaa rantautuu Suomeenkin; onhan täällä paljon mielenkiintoisia alueita iskuetäisyydellä, missä oikeesti tarvitseekin maastokelpoisuutta. |
1 Liiteet
No nyt on kontti ostettu ja kotiintoimitusta odotellaan. Kontti tulee kumipyörillä pohjois-Saksasta noin kuun vaihteen tienoilla. Siinä on alumiini-uretaani sandwich-rakenne. Pari milliset alumiinilevyt, joiden välissä noin 6 cm eristevaahdot. Konttilukot kulmissa ja väri on camo. Tosin maalaus pitää sotkea että kontin saa kuljetettua rajan yli ilman kuukausien lupaprosessia..
Alkaa itsekin kohta uskomaan, että vintti on tainnu pimetä kun tämmöstä projektia lähtee käynnistelemään. Mutta eikse niin mene, että ken leikkiin alkaa, se leikin kestäköön. Tommoset kannustukset, mitä ketjun alkuun tulikin, auttaa jaksamaan ja pitää uskoa yllä :) |
Lainaus:
Koppi on ilmiselvästi meikäläisen kopperon isoveli, kun pituutta on metrin verran enemmän ja korkeutta ja leveyttäkin muutama sentti. Mielenkiinnolla odottelen, millainen tuosta tulee! |
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=140020
Vakiorenkaat lienee 10 tai 11R22.5? Tuosta uudet 14.00R20 kummit alle, niin pääsee vähän huonommassakin paikassa. :) Ja sitten kun siellä huonossa paikassa ajat koppia mutkalle, niin: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=92978 |
Joo tommosii 14r20:sii oon katellu, mutta misukan xzl:llinä. Taitaa jäädä viimeseks hankinnaks siihen ku rahat on jo pari kertaa loppunu.
..vai mitä pidät hintana ja mitkäs noi nyt onkaan? |
paljoks tuommonen eristetty koppikontti maksaa Suomeen tuotuna ?
paa privana tietoa jollet julkisesti kehtaa ... |
Kontti löytyi 1900 euroon, joka on mielestäni paljon laatikosta, mutta toisaalta niitä kaupataan yleisesti tuplahintaankin. Alunperin Saksan armeija on kuuleman mukaan maksanut noista yli neljääkymppiä (siinä on diesel lämmitin ilmeisesti, jonka käyttömukavuus on lähellä nollaa, ja varmaan muutakin hilpettä kuulunut tommoseen hintaan mikäli ees pitää paikkaansa). Tätä sivua kun tutkii, niin ei noi kyllä halvoilta vaikuta http://www.zeppelin-systeme.de/comm09shelterstarte.htm Metrin lyhkäsempää mallia saa sitten yleisesti tuohon kahteen tonniin Zeppelinin valmistamana. Dornier-merkkisiä eristämättömiä saa myös samalla hinnalla tuon saman kokoisia, mutta niissä tulee sitten kylmä...
Kuljetus alveineen tonnin pintaan. Se tulee suoraan armeijan varikolta. Edit: Oikein kun asiaa mietin, niin eihän toi kontin hinta nyt paha ole. Riippuu niin tarpeesta. Puutarhavajan saisi muualta varmaan halvemmalla.. |
Minkäs takia sen lämmittimen käyttömukavuus niin huono?
Itsellä siis on vastaavan tyyppinen koppi, sen valmistaja tosian Scandia ja Tanskan armeijan mallia M/83 (light). Siinä on diesel-lämmitin ja ei siitä muuta huonoa sanottavaa ole, kun puhallusääni tietysti sisällä kuuluu, kun puhallus yhdestä rööristä hyvin lyhyellä kanavalla itse lämppäristä. Teho kyllä riittää lämmittimessä mainiosti, kun ei tartte montaa minuuttia olla päällä täydellä teholla, kun lämpöä on jo parikymmentä astetta alkulämpötilaa enemmän. Siispä puoliteho onkin käyttökelpoisempi. |
Omakohtaista kokemusta siitä ei ole, mutta matkailuautokäyttöä ajatellen on kuulemma juurikin liian äänekäs. Vertaavat ääntä suihkumoottoriin ;) Sitten joku taisi sanoa, että olisi huono hyötysuhde ja saattaa käryttää. Mut testaamallahan se selviää. Varmaan yksilöerojakin löytyy.
|
Siitähän se selviää, kunhan pääset testailemaan. Ääntä on helppo kyllä vaimentaa kanavoimalla jonkin matkaa ja laittamalla väliin sopiva vaimennin, vaikka johonkin punkan alle.
Toivottavasti koppi kotiutuu pian! |
Nyt ollaan siinä vaiheessa projektia, kun appivanhemmille on kerrottu. Eivät hyväksy, ja voi hitto sitä päivittelyn määrää..
Keskiviikkona tulee auto pihaan :) Ja konttikauppiaskin vastailee vielä viesteihin, vaikka onkin jo rahat saanut. Kyl tää tästä positiivisen puolelle kammetaan. |
eikun päätä naksaus ylemmäs !
|
... kuvia odotellaan ;)
|
5 Liiteet
Lainaus:
Tässä oon yksinhuoltajana ollut tämän viikonloppua, ja tuhlannut aikaa halkotöissä. Ei oo ehtinyt autoa pahemmin puunaamaan, mutta on sieltä jotakin jo lentänyt pihalle. Askartelutilat nyt on mitä on.. Parikyt senttii jää auton puolilleen, kun tonne taskuun parkkeeraa. Ja naapuri tykkää, muahhahaa!! Puskurilaatikot kun poisti, niin alkaa mesen muodot jo hiljalleen löytymään. Tommonen vikassa kuvassa oleva hytikkavinssi tuli hommattua kaupan yhteydessä. Hiabin maahantuoma, olikohan joku Wise tms.. Painaa vaan niin saatanasti, että yksin en sitä tuolta saa pois. Huono homma, ei pääse imuroimaan alta ;) Neloskuvassa olevasta kompuratankista olisi tarkoitus tulla hydraulinestetankki. Viisi kpl tommosia savusukelluslaitteistotelineitä irtosi myöskin (peräkärryy vasten). Siis mihin palomiehet on kiinnittänyt kamojaan selkänojan paikalle. Niissä on hieno salpasysteemi, jonka taakse pullojen yläpää on lukittunut. Vapautusvipu alakulmassa. Jos joku tarvitsee, niin nyt ne on vielä saatavilla. En postita :) Ja tommonen kolmimetrinen BOA.. Ei siinä ollut Mersun merkkiä, joten ei se varmaan mikään tärkeä ollut. Auton alta irtosi kun siellä ryömin. |
1 Liiteet
Ja vielä kontti Saksassa ennen lastausta. Tommonen harmittava naarmu siinä on kyljessä, mutta ei mene pinnan läpi. Toi katolle menevä häkkyrä on ilmeisesti savupiippu, joten joku lämppäri siinä kai sit on. Rumahan toi on ku fan, mutta se johtuu vaan tosta vihreestä camo-camosta.
|
Mihin meinaan vinssin laittaa, keulaan vai perään?
Jäähdyttimellä on noin 40 cm pitkä tuulitunneli, koska V6 kone on lyhyt, ja V8 ja V10 koneisissa on jäähdytin samassa paikassa. Jos jäähdytintä toisi 30-35 cm taaksepäin, niin vinssi sopisi rungon poikkipalkin taakse, jäähdyttimen eteen? Siellä on kyllä putkia ja johtoja jonkun verran, mutta kai se sinne uppoisi. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=142507 Kuvassa lyhyt hyttinen MB 1619 -81, samanlainen meininki sullakin konehuoneessa. |
Taakse ajattelin et vois olla helpompi laittaa mut oon mä ihan keulaakin miettinyt. Siis puskurin päälle/eteen. Oishan se tosin hienoa, jos sais sen pois näkyvistä...
Eli ei hajuakaan vielä :) |
Millanens vaihteisto? ajossa oli joskus 1619 ja siinä oli 8 vaihteinen kuudella kepin kohdalla äkkinäiselle vaikea ajettava :cool:
Kone oli mukava lämpimänä käyntiin lähtemään ei startti kulunut pahemmin kun napilla starttia vauhtipyörään vaan kolautti niin jo kävi :) |
Tässä on kuusi eteen ja pakki. Ja hitaat versiot kaikista myös. Pirun lyhyitä vaihteita kyllä, mut kaippa ne välitykset jossain käytössä on ihan perusteltavissa. Nyt joutuu veivaa aikas paljon turhaa. Kai tohon jonkun skippailukaavion oppii, kun vähän opettelee.
|
... tommosest tiedä mitään, mutta moGissa 4 + 4 vaihteinen päävaihteisto, ja tyhjänä kadulla pyöriessä kyllä 1 - 4 aika turhia, eli "iso" puoli 5 - 8 on varsinaiset ajovaihteet
... vinssi vois olla tän kokoisessa molempiin suuntiin käytettävissä parhaimmillaan, ja pohtisin katumusvinssiä enssijaisesti, eli helpolla taaksevetäväksi onks käyttöohjekirja muuten tallella ? lievä OT: tuon kaltainen kaunistus seisoo Sörnäisten Rantatiellä HelsinGissä jonkinsortin mainosalustana, suunnilleen Nestettä vastapäätä (merenpuolella) parkissa |
Meillä ajettiin 1619 "heittokeppi" laatikolla ilman kuormaa 3-5-6-7-8 vaihteilla. Pari kertaa lootasta löytyi iso pakki, vaikkei semmoista edes ole. Jäi iso puoli päälle vielä pakillakin. Meni aika kovaa, kun joskus isolla pihalla kokeilin. :D
Sulla varmaan toimii 2-3-4-5-6, ehkä jaksaa puhtaasti 2-4-5-6. |
Lainaus:
Hauskinta oli "hakata" 1-4 ja jos sopivasti onnistui niin 5 sai vielä pesään hyvin nopealla tahdilla Ja se pitkä pakki on siellä oikeastikkin ihan haettavissa, kokeileppa pitkä, pitkä ja suoraan pakille niin pitäisi olla pitkä pakki se on kaiketi et pääsee pehmeistä yli vauhdilla :eek: En tiedä, mutta onko mersun kutosessa tapana ravistella pakoputki pakosarjoista irti? Onkohan kukaan nähnyt sellaista punaista siirtolava mersua 7 vuotta sitten mikä piti helvetillistä meteliä, oli nimittäin minä mahdollisesti :D :) |
Sivu luotu: 10:23 (GMT +2). |