Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Tyhjältä pöydältä suunnittelemaan expedition autoa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=116951)

Pata 04.11.2013 20:42

Tyhjältä pöydältä suunnittelemaan expedition autoa
 
Eli, otsikko sen jo aika tarkasti kertookin. Tarkoitus olisi hankkia/varustella auto pidempää reissua varten. Reitti kulkee Venäjän läpi Mongoliaan ja sieltä kazakstanin, Uzbekistanin, Turkmenistanin ja Iranin läpi kohti Armeniaa ja Georgiaa ja sieltä taas Venäjän läpi kotiin. Aikaa reissuun käytetään noin 3-5kk ja tarkoitus pysytellä kohtuullisen omavaraisena. Alla muutama vaatimus mitä edellisen pitkän reissun perusteella tuli huomattua tarpeellisiksi:

-Ilmastointi
-Kantava alusta
-Sopiva rengastus maastoon ja maantielle
-Etenemisnopeutta pitää pystyä pitämään asfaltilla 120km/h
-Riittävät tilat kahden hengen matkustamiseen tarvittaville varusteille ja elintarvikkeille/vedelle.
-Hyvä huollettavuus

Oletusarvona reissulla on pysytellä tieurilla, mutta mahdollisimman vähän kestopäällysteellä. Hankinnassa on myös kattoteltta, mikä saa hoitaa majoituksen virkaa. Mahdollisesti ja todennäköisesti joudutaan ylittämään joitain jokia tai isompia vesiesteitä. Ja tietkin tuolla kun voivat olla ihan mitä vaan.

Eli, nyt voi vapaasti ideoida perusteluineen mistä lähdetään tekemään seuraavaan seikkailuun kulkinetta. Kokonaisbudjetti autolle varusteluineen on noin 15-20k€.

-Stedt- 04.11.2013 21:14

No Hdj:) , perustellaan nyt sillä että alusta noissa toimii hienosti venäjän kuoppasilla teillä ,turha yrittää lj:llä perässä pysyä (kokemusta on). Koneessa voimaa ja tilatkin hyvät. Ilmastointihan noissa taitaapi olla ja varmasti voi pitää ihan reipasta matkavauhtia.

ssuvik 04.11.2013 21:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -Stedt- (Viesti 1062203)
No Hdj:) , perustellaan nyt sillä että alusta noissa toimii hienosti venäjän kuoppasilla teillä ,turha yrittää lj:llä perässä pysyä (kokemusta on). Koneessa voimaa ja tilatkin hyvät. Ilmastointihan noissa taitaapi olla ja varmasti voi pitää ihan reipasta matkavauhtia.

Ei ole kaikissa ilmastointia. Ja jos vähänkään isommilla renkailla aikoo pitää yli 100km/h matkavauhtia, kannattaa varata peräkärryllinen jerrykannuja mukaan. Aloittajalle lienee kuitenkin selvää, että joissakin asioissa pitää tehdä kompromissi. Niin ja samaa mieltä ollaan, että HDJ on hyvä aihio :cool:

Pata 04.11.2013 21:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ssuvik (Viesti 1062211)
Aloittajalle lienee kuitenkin selvää, että joissakin asioissa pitää tehdä kompromissi.

Jep, kaikkea ei voi valitettavasti saada. Ja kuten jo mainitsin on oletusarvona pysyä jonkunlaisilla tieurilla. Mitä se ikinä sitten tarkoittaakaan. Rengaskoko lienee 32-33" ja alustaan riittänee maltillinen parin tuuman korotus. Näillä pärjäsi hyvin viime reissulla.

sisua45 04.11.2013 21:42

http://g.a.d-cd.net/d840618s-960.jpg

Kaikkien expedition autojen äiti ja isä on kuulkaas tässä.

- Ilmastointi löytyy keulasta, kun avaa luukun nokasta. Sisään tulee joko kylmää tai kuumaa ilmaa, riippuu säästä.
- Edessä ja takana on toistakymmentä lehteä pakassa, kyllä kantaa kuormaa.
- Vakiorenkailla menee kohtalaisesti, kapea 33" sopii alle myös. Vähän leikellen mikä vaan.
- Nopeutta ei rajoita kuin pari muuttujaa, ja kuoleman pelko.
- Tilaa riittää vaikka koko Kirgiisi-kylän mummoille.
- Paras mahdollinen huollettavuus tuolla reitillä.

Ja jos pöntöllä teet tuommoisen reissun, niin tarjoan kyllä kaljan.

Tapsala 04.11.2013 21:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Pata (Viesti 1062216)
Näillä pärjäsi hyvin viime reissulla.

Onkos tästä sinun edellisestä reissusta netissä minkäänmoista matkakertomusta ihmeteltäväksi?

Kuulostaa hauskalta :)

Pata 04.11.2013 21:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1062222)
http://g.a.d-cd.net/d840618s-960.jpg

Kaikkien expedition autojen äiti ja isä on kuulkaas tässä.

- Ilmastointi löytyy keulasta, kun avaa luukun nokasta. Sisään tulee joko kylmää tai kuumaa ilmaa, riippuu säästä.
- Edessä ja takana on toistakymmentä lehteä pakassa, kyllä kantaa kuormaa.
- Vakiorenkailla menee kohtalaisesti, kapea 33" sopii alle myös. Vähän leikellen mikä vaan.
- Nopeutta ei rajoita kuin pari muuttujaa, ja kuoleman pelko.
- Tilaa riittää vaikka koko Kirgiisi-kylän mummoille.
- Paras mahdollinen huollettavuus tuolla reitillä.

Ja jos pöntöllä teet tuommoisen reissun, niin tarjoan kyllä kaljan.

Toi vaikuttaa samalta, millä edellinen reissu tehtiin... Mutta silloin oli alla kierrejouset. :D Eli Defender 110 oli tuolloin kulkine. Muutoin kuvaus täsmää täysin.

Alla pari linkkiä edelliseen reissuun. Ja jotain saattaa olla myös tulevassa 4x4 maailma lehdessä.

https://www.facebook.com/ProjectCaucasianChallenge2013
http://www.flickr.com/photos/tuomasp...7634962737502/

sisua45 04.11.2013 22:00

Heh, kunnon reissuauton ominaisuuden ovat kansainvälisiä. :D

Oliko se teidän porukka, jolta hajosi moottori mongoliassa? Tai jossain siellä suunnilla.

Pata 04.11.2013 22:03

Ei meiltä hajonnut reissussa muuta kuin pakoputken kannake... =) joten sen puolesta oli hyvä reissu. Ei tuolla reissulla menty sinne saakka, pyörittiin Mustanmeren etelä puolella ja Kaukaasiassa.

pee 04.11.2013 22:08

eikai nuihin vaatimuksiin ja hintaluokkaan mahdu kestäviä kierrejousialustaisia, oikeasti 4 - vetoisia aihioita kuin Ameriikan tai Saksan suunnasta uitetuista, jos nyt yhtään oon perillä mieltymyksistäsi ? Turha kai ehdotella perusteellista moottori / ruosteremppaa heti alkajaisiks "ihan vaan varmuuden vuoks" ...

Eli, kumpi vaan, kunhan nokalla hyrskyttää Saksalainen Diesel ;)

Jari 04.11.2013 22:27

eikö jo tollaiseen aihioon mene noin 10ke? eikä ees piisaa? ja siihen täys huolto, niin japsiin menee jo aika iso osa varustelubudjetista pelkkiin lakereihin yms varmuutenvuoksi vauhettaviin osiin.. sinänsä brittipiiras puoltaisi paikkaansa? miten jos briteistä, joku postimalli? saisko halvalla aihion

kattoteltta helpottas leiriintymistä reilusti..

itelle oon haaveillut discoa reissuautoksi... ei oo kyllä ikään sellaista ollut että kokemuksia ei ole...


vinssi eteen, renkaat. lisä pa säiliö. helmaputket ja kunnon puskurit, lisää valoa, ja mielellään kahdennetut sähköt, mieto korotus ja jämäkät iskarit

moggirange 05.11.2013 21:04

Eikös defe ollut hyvä?

slipoveri 05.11.2013 21:18

http://www.leboncoin.fr/caravaning/490342072.htm?ca=1_s

ZAU 05.11.2013 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 1062222)
http://g.a.d-cd.net/d840618s-960.jpg

Kaikkien expedition autojen äiti ja isä on kuulkaas tässä.

- Ilmastointi löytyy keulasta, kun avaa luukun nokasta. Sisään tulee joko kylmää tai kuumaa ilmaa, riippuu säästä.
- Edessä ja takana on toistakymmentä lehteä pakassa, kyllä kantaa kuormaa.
- Vakiorenkailla menee kohtalaisesti, kapea 33" sopii alle myös. Vähän leikellen mikä vaan.
- Nopeutta ei rajoita kuin pari muuttujaa, ja kuoleman pelko.
- Tilaa riittää vaikka koko Kirgiisi-kylän mummoille.
- Paras mahdollinen huollettavuus tuolla reitillä.

Ja jos pöntöllä teet tuommoisen reissun, niin tarjoan kyllä kaljan.

Tää oli kyllä hyvin kiteytetty:D

Pata 05.11.2013 21:32

Oli Defe hyvä, mutta yritän pitää mielen avoimena ja miettiä myös muita vaihtoehtoja. Itse kun sokeutuu aina omiin ajatuksiinsa, niin on hyvä kysyä muidenkin mielipidettä. Tommonen 130 tuuman akselivälillä oleva tuplahyttinen voisi olla melko maukas peli lähteä rakentamaan tulevan reissun kulkinetta. Mutta Suomesta kun ei noita tahdo löytyä ja hinnat on Euroopassakin korkealla.

Nikuzai 05.11.2013 23:08

Eniten korpi remppoja helpottaisi varmaankin tai ainakin ite lähtisin tekemään jonnekkin "tuonne" kuljinta niin, ettei se tartte mitään "erikoisosia" vaan laturinjalka modattaisiin sellaiseksi, että vaikka arolle hylätyn ladan laturi käy soviteholkeilla paikalleen

Napoihin jos olisi mahdollista tekisin vaikka japani jaon ja sit vaikka uaz;in jos venäjälle lähtee
tosin sopivalla spacerilläkin matka jatkuu korjaamolle asti ja sen universal jaonhan ei tartte olla kuin vaikka takana.
Koskaan kun ei tiedä mitä käy, jossain siperiassa ajaa naula laatikkoon vasemmat renkaan hajalle ja 50km lähimmästä kaupungista naulaseen lautaan klo 20.00 ja paikalle notkuu paikallinen sergei uaz;illa vararenkaan kanssa, mutta ilman rengastyökaluja niin olisi mukavaa nakkaa sergein uaz;in kumi alle ja tarjota kaupungin rengaskorjaamolla hömpsyt vodka pullosta ja kaikki olisi tyytyväisiä :)



Joskus luin jutun kun pari suomalaista lähti ajamalla patrollia afrikkaan myymään niin suurin ongelmista oli laturi kun afrikasta ei löytynytkään patukan jalkaan passaavaan 24v laturia
Sit oli pari jousten katkeamista, rengas rikkoja joista muistaakseni pääsivät kun ostivat toyota lukkovanteen joka kylästä kun löytyi 16" kumeja ja sit erikoisin mikä muistaakseni tapahtui oli startin taipaleelle tippuminen :eek:

koira 06.11.2013 10:13

Itse laittasin jonkun 4x4 jenkki pick-upin. Bensiinihän tuolla on halpaa, polttoainekulut kannattaa kyllä kuitenkin arvioida tarkasti:). Kantavuutta löytyy ja hyvillä iskunvaimentimilla varmastikkin riittävä ajettavuus. Kattoteltalle saa helposti tehtyä alustan. Vahvoja ja yksinkertaisia huoltaa. Ilmastointi löytyy. Automaatti on huono jos ei starttaa. Varalle laturi,startti ni pitäs riittää. Kunnon tupla-akkusysteemi luotettavalla lataussäätimellä ja päävirtakytkimellä. Lisäksi jääkaappi arb tai waeco (tää on tärkein) ja vinssi+ajorampit ja lisävaloja+ötökkärauta, ettei matka katkea hirveen tms. Renkaiksi vaikkapa GY kevlarit maltillisessa koossa. Mitäs meinaatte käyttää navigointiin, tuleeko sat.puhelinta mukaan?

Ja jos mahdollista, niin ulkonäkö mahdollisimman rujoksi, ettei kiinnitä liikaa huomiota.

Siinä muutamia ideoita.

Hessu888 06.11.2013 11:19

Mites ois ääriolosuhteissa ja sotajoukoissa suosittu 75-sarjanen cruiseri? Hinnat alkaa ~4k€ BJ/PZJ-malleissa ja niihin voi päivittää helposti kutoskoneen HJ:stä tai 80-sarjasista. Ilmastointia noissa ei ole, mutta laittaa vaikka yleismallin ilmatoinnin, jos ei jaksa siirtää sitä jostain purkuhodarista. Hankintahinta koneen vaihdon jälkeenkin on sen verran halpa, että riittää rahaa kunnon varusteisiinkin.

http://2.bp.blogspot.com/-K95cFUtNIa...kananga055.jpg

Perkeleen kestävää tekniikkaa, ei ylimääräsiä sähköhimmeleitä, kontissa tilaa reilusti ja varaosia luulisi tuohon malliin löytyvän teidän reitiltäkin.

Pata 06.11.2013 12:20

Renkaat ei ainakaan viime reissulla olleet ongelma. Joka kylästä löytyy yksi tai useampia rengasliikkeitä ja paikkaaminen tapahtuu odottaessa. Viime reissu mentiin MT KM2 renkailla siten, että mukana oli yksi vararengas vanteella ja tubeles paikkasarja+kompura. Ei tarvittu vararengasta, eikä paikkasarjaakaan.

Sekin tuli huomattua, että kun auto on tarpeeksi likainen ja nuhjuisen oloinen on ihmisten kiinnostus huomattavasti vähäisempää. Helpottaa monessa paikassa, kuten tullissa... :D "yes yes, camping equipments... "

koira 06.11.2013 13:11

Harasoo, camping. Itelläkään ei oo ollu renkaitten kanssa ongelmia. Bfg a/t:t. Varalla ollu yksi tais kaksi rengasta, rengasraudat ja kompura. Ja joo kurainen ja räkäinen retkeilyauto ei tusinarosvoja kiinnostaa, lähinnä asianharrastajat innostuvat. Tämmöset reissut on muutenkin suunniteltava ja toteutettava kalustoa säästellen. Esim. Kun jättää panssarit pois, niin ei tule riehuttua pahoissa paikoissa ja samalla rikottua voimansiirtoa jne. Satsaa rauhalliseen ja turvalliseen etenemiseen, niin pääsee kotiakki.

Nikuzai 07.11.2013 19:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja koira (Viesti 1062740)
Itse laittasin jonkun 4x4 jenkki pick-upin. Bensiinihän tuolla on halpaa, polttoainekulut kannattaa kyllä kuitenkin arvioida tarkasti


Onhan se bensiini halpaa, mut mongoliassa pitää laskea se ettei sitä välttämättä ole joka asemalla joitten väli voi olla 600km.

Jos jenkki kuluttaa vaikka 12-20L sadalle niin sitä pitää olla aika reilusti mukana vaikka 800Km siirtymälle ja varmuus päälle eli 200L bensaa matkassa tankkeineen taitaa painaa 220Kg ja sit vielä se sijoittelu

dirtysalami 07.11.2013 20:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja koira (Viesti 1062740)
Itse laittasin jonkun 4x4 jenkki pick-upin.

Iranin läpi .... jjjjust, hyvää matkaa.

BJ-40/76 08.11.2013 19:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami (Viesti 1063366)
Iranin läpi .... jjjjust, hyvää matkaa.

Joo, ja setä samulin kuvat kylkiin sormi pystyssä!

Vois olla japanilainen auto olla hyvä kompromissi?

Jos tosiaan ottaa varaosiksi startin ja laturi, niin aika varma kapine vois olla joku hdj/hzj 80:nen sähkö ei ole vielä hirveän tärkeässä roolissa (syöttöpumpun magneettiventtiilin voi modata..., toki vain manuaalilaatikkoisissa käyttökelpoinen ILMAN SÄHKÖÄ- ajoihin...)

Hyvässä peruskunnosssa olevan maasturin luulisi selviävän tarkan ennakkohuollon ja asiallisen käytön ansiosta pari öljynvaihtoväliä vieraassa ympäristössä.

Pete 08.11.2013 20:40

Uudemmat diesel koneet voi tuolta reissulta jattaa kotiin. Polttoaineen laatu osassa noita maita on huonompi kuin surkea, joka saa korkeapaine ja pumppusuutin vekottimet potkaisemaan tyhjaa.

lantikka 08.11.2013 22:15

Miten olis tollainen puolivalmis man doka 4x4 sis minikeittiön, sängyn jääkaapin, lämpöeristetyn kopin ahdetyåun diesel koneen ite oon ajanu sillä jonkun 30tkm , vahingossa tuli moggi ostettua, joten voisin mannista luopua. Jos innostaa soittele tai viesti nolla 4520seitsemän1700

Sami

profiilissa vissiin pari kuvaa rakentelusta?


Sivu luotu: 01:12 (GMT +2).